Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی دادستان اراک گفت: تمام فعالیت ها و اقدامات کاندیداها و هیأت های اجرایی انتخابات با دقت تمام توسط مراجع قانونی رصد می شود و در صورت مشاهده هرگونه تخلف انتخاباتی، با خاطیان امر به شدت برخورد می شود.

دادستان اراک گفت: تمام فعالیت ها و اقدامات کاندیداها و هیأت های اجرایی انتخابات با دقت تمام توسط مراجع قانونی رصد می شود و در صورت مشاهده هرگونه تخلف انتخاباتی، با خاطیان امر به شدت برخورد می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عباس قاسمی امروز سه شنبه در جلسه هم اندیشی ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی با کاندیداهای حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب، انتخابات را یک امر سیاسی و در حین حال عبادی دانست و اظهار کرد: هدف اصلی از برگزاری انتخابات تحقق دموکراسی به تمام معنا و انتخابات آزاد فارغ از هرگونه مباحث حاشیه ای است و ازآنجاکه که تمامی کاندیداها دغدغه قانونمداری و رعایت همه جانبه اصول حرفه ای را دارند، باید همه افراد به قوانین تصویب شده پایبند باشند.

وی با بیان اینکه انتخابات پیش رو بر سه مبنای امنیت، سلامت و مشارکت حداکثری برنامه ریزی شده است، افزود: علیرغم برخی تخلفات و مسائلی که در انتخابات دوره های گذشته مشاهده شده است، امیدواریم انتخابات پیش رو در صحت کامل و با رعایت همه اصول قانونی برگزار شود و ما نیز درصدد هستیم با تأمین امنیت فیزیکی، روانی و اجتماعی برای همه کاندیداها و هیأت های نظارت انتخابات، در جهت برگزاری یک انتخابات با شکوه تلاش کنیم.

قاسمی با تاکید بر اینکه تمام مراحل انتخابات توسط مراجع قانونی رصد می شود، تصریح کرد: با توجه به هجمه های دشمنان و اقدامات جاهلانه برخی از افراد در داخل کشور، لزوم مشارکت حداکثری در انتخابات پیش رو بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. مشارکت کمتر مردم باعث می شود دشمن قوی شود و مشارکت بالای مردم می تواند نتیجه عکس داشته باشد و بنیان دشمن را ضعیف کند.

وی با بیان اینکه رد صلاحیت کاندیداها لزوما ربطی به ارتکاب جرم ندارد، خاطر نشان کرد: رد صلاحیت افراد ممکن است به شرایط خاص مد نظر قانون گذار مربوط شود و بر اساس یک فرایند و پروسه مشخص انجام می شود. اگرچه ما در ابتدا سعی می کنیم با هشدار، توجیه و ارشاد متخلفین آنها را به مسیر درست هدایت کنیم، اما اگر تخلفات این افراد مجددا تکرار شود و از حد مجاز عبور کند، آنها را به عنوان مجرم تحت تعقیب قرار می دهیم و وارد فرایندهای دستگاه قضایی استان می کنیم.

دادستان اراک با تاکید بر اینکه استفاده از اموال دولتی و عمومی به صورت دانسته یا نادانسته در راستای پیشبرد اهداف تبلیغاتی جرم محسوب می شود، گفت: استفاده از هرگونه نشریات دولتی و سایر اموالی که متعلق به عموم مردم است، در هر قالبی که باشد جرم شناخته می شود و قابلیت تعقیب قضایی دارد. همچنین تخلفاتی که در ساعات اداری از سوی برخی افراد صورت می گیرد علاوه بر جرم انتخاباتی، تخلف اداری هم محسوب می شود و به همین منظور کاندیداها به هیچ عنوان حق سوءاستفاده از نهادهای دولتی و عمومی مانند شهرداری و بهزیستی و همچنین نهادهای حمایتی را ندارند.

وی تبلیغات قبل از موعد مقرر را یکی از تخلفات و خطوط قرمز دستگاه قضایی استان عنوان کرد و افزود: معمولا در کانال های فضای مجازی این اتفاق بوفور به وقوع می پیوندد و بر این اساس کاندیداها و هیأت های نظارت انتخابات باید نسبت به این موضوع که مصداق کامل جرم است، توجه ویژه داشته باشند. همچنین افرادی که سابقه محکومیت یا تبلیغات سوء علیه نظام را دارند به هیچ عنوان نمی توانند از تریبون های عمومی و دولتی برای تبلیغ خود یا شخص دیگری استفاده کنند و در صورت مشاهده چنین تخلفی با خاطیان به شدت برخورد می شود.

قاسمی با بیان اینکه تخریب و توهین به افراد و همچنین افترا و نشر اکاذیب جرم محسوب می شود، اظهار کرد: هرگونه ادعا در مورد شخص خاصی باید با ادله کامل ارائه شود و در صورتی که مدارک کافی در این خصوص وجود نداشته باشد، شخصی که مورد افترا واقع شده باشد می تواند شکایت خود را به دستگاه های قضایی ارائه دهد.

دادستان اراک با تاکید بر اینکه در روند اجرا و نظارت بر انتخابات هیچ جریان سیاسی خاصی دخیل نیست، تصریح کرد: کاندیداها در روند تبلیغات خود باید با دقت کامل عمل کنند و به گونه ای فعالیت های خود را سامان دهند که به اموال عمومی و میراث فرهنگی هیچ گونه خسارتی وارد نشود. این اقدامات به صراحت قانون جرم است و علاوه بر آن از نظر شرعی هم حق الناس به حساب می آید.

وی افزود: دخالت در امر انتخابات جرم است و مردم و هیأت های اجرایی انتخابات در صورت مشاهده چنین مواردی باید مدارک کامل و سمت اصلی و قانونی طرف را مطالبه کنند. همچنین برخی از حرکات از قبیل هیاهو و جنجال انتخاباتی که منجر به اخلال در نظم عمومی جامعه می شود، قابل قبول نیست و با هر ستادی که اقداماتی از این قبیل انجام دهد و راه مردم را ببندد، برخورد قانونی می شود.

وی سواستفاده از خیریه ها و نهادهای حمایتی جهت تبلیغ و پیشبرد اهداف انتخاباتی را جرم شمرد و گفت: متاسفانه نزدیک انتخابات حس کمک به همنوع در برخی از افراد افزایش پیدا می کند که بنده از این افراد خواهش می کنم اندکی تقوا به خرج دهند.

قاسمی با تاکید بر اینکه تمام فعالیت های انتخاباتی افراد و کاندیداها تحت نظارت کامل است، بیان کرد: مردم ما ممکن است فقر را تاب بیاورند، اما هیچ گاه با تبعیض کنار نمی آیند و این مشکل که هم اکنون در جامعه وجود دارد باید به صورت ریشه ای و اساسی حل و فصل شود. متاسفانه مجلس شورای اسلامی تا کنون در مواجهه با جرائم یقه سفیدها به خوبی عمل نکرده است و بر همین اساس باید در آینده به منظور داشتن یک مجلس سالم و به درد بخور، با این جرائم با اشد مجازات برخورد شود و جلوی یقه سفیدها گرفته شود.

به گزارش ایسنا، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی نیز در این جلسه با بیان اینکه بر اساس اصل 156 قانون اساسی کشور، پیشگیری از وقوع جرم یکی از وظایف اصلی قوه قضائیه است، اظهار کرد: ماده 67 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع جرم را وظیفه قوه قضائیه قرار داده است و بخشنامه ریاست این قوه نیز موجب تشکیل ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی شده است.

محسن خیرمند با اشاره به اهداف اصلی برگزاری جلسه امروز، افزود: آگاه سازی نسبت به تخلفات و جرایم انتخاباتی از زمان ثبت نام تا پایان روند انتخابات، تعامل و هم اندیشی برای انعکاس اخبار مبتنی بر وقوع تخلف انتخاباتی و تاکید بر نظارت استصوابی شورای نگهبان و تمکین به قانون برای تمامی آحاد جامعه از اصلی ترین اهداف برگزاری جلسه امروز هستند.

وی با بیان اینکه هیأت های اجرایی، هیأت های نظارت، مسئولین و دست اندرکاران شعبه اخذ رای و نیروهای نظامی و انتظامی، مجریان اصلی انتخابات پیش رو هستند، خاطر نشان کرد: شخص نامزد انتخاباتی، ستادهای انتخاباتی، مسئول ستاد نامزد انتخاباتی، نماینده نامزد در محل شعبه اخذ رای و هواداران نامزد انتخاباتی، از اعضای مجموعه فرد کاندیدا هستند و سازمان ها و دستگاه ها و آحاد مردم هم در زمره سایر افراد حقیقی و حقوقی انتخابات هستند.

خیرمند به نتایج و آثار تخلفات و جرایم انتخاباتی اشاره کرد و گفت: در صورتی که فرد کاندیدا در هر زمینه ای تخلف کند، مشمول آثار مستقیم و ناشی از نص قانون می شود که ابطال برگه رأی، ابطال کل آرا، ابطال نامزدی و محرومیت از شرکت در انتخابات آن دوره، محرومیت از عضویت در هیأت های اجرایی، نظارت و شعب اخذ رای به مدت دوازده سال و... از جمله این آثار مستقیم هستند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی تصریح کرد: رد صلاحیت برای نامزدی در انتخابات سال جاری، رد صلاحیت ناشی از محکومیت موثر کیفری در انتخابات آتی، رد صلاحیت برای استخدام یا هرگونه اقدامی که متضمن عدم وجود سوء پیشینه کیفری است و همچنین از بین رفتن وثاقت برای انتخاب به عنوان معتمد محلی از آثار غیر مستقیم نص قانون هستند.

وی ضمن تشریح تمامی تخلفات و مجازات های مربوطه ناشی از ارتکاب جرمی که شخص نامزد، هیأت های اجرایی و نظارت و همچنین سایرافراد حقیقی و حقوقی می توانند مرتکب شوند، بیان کرد: برخی از تخلفات منجر به محکومیت کیفری نمی شود اما منجر به رد صلاحیت یا ابطال آرای شخص متخلف می شود. همچنین جرایم و مجازات هایی که برای این افراد در نظر گرفته شده است، خاص قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی است و ممکن است رفتار شخص منطبق بر مواد مصرح قوانین دیگری باشد که بر آن اساس رفتار می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: انتخابات 98 انتخابات مجلس یازدهم دادستان اراک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۱۶۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ضبط مناظره‌های تبلیغاتی ۴ نامزد دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

سید صداقت الله موسوی مدیرکل صداوسیما استان کرمانشاه در سالن برگزاری مناظرات انتخاباتی نامزد‌های دور دوم حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه گفت : درحرکتی نو و تحول محور در خصوص ایجاد فرصت برابر برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توجه به رفتن انتخابات به دور دوم در حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه، صداوسیمای کرمانشاه ضبط دور جدید مناظرات انتخاباتی را آغاز کرد.

وی افزود: در حوزه انتخابیه استان کرمانشاه که چهار نامزد به دوره دوم راه پیداکرده بودند، امروز نامزد‌ها در محل ضبط برنامه‌ها حاضر شدند و همکاران در صداوسیما امروز اقدام به ضبط مناظره‌ها کردند.

مدیرکل صداوسیما استان کرمانشاه بابیان این‌که در دور دوم هیچ‌گونه هزینه‌ای از نامزد‌ها اخذ نشده است، تصریح کرد: ان‌شاءالله در روز‌های آتی ویدیو‌های تبلیغاتی نامزد‌های محترم، تولید خواهد شد و طبق برنامه‌ای که سازمان صداوسیما ابلاغ کردند، این دوره تولید ویدیو‌های تبلیغاتی هم به عهده صداوسیما گذاشته‌شده و هیچ‌گونه هزینه‌ای در این دوره از نامزد‌ها اخذ نشد.

وی ادامه داد: امروز ما ضبط مناظره‌ها را به اتمام خواهیم رساند و در موعد مقرر و بازه زمانی متعلق به تبلیغات نامزد‌ها هرروز شاهد مناظره‌های انتخاباتی و ویدیو‌های تبلیغاتی این نامزد‌ها خواهیم بود .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • شورای ائتلاف کاندیداهای مورد حمایت خود در خرم‌آباد را اعلام کرد
  • زمان اعلام لیست انتخاباتی شانا برای دور دوم انتخابات مجلس
  • نشست خبری تعدادی از کاندایداهای زن تهران در ایسنا
  • آغاز نشست خبری تعدادی از کاندایداهای زن تهران در ایسنا
  • استقرار شعب ویژه برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در مرحله دوم انتخابات مجلس
  • آغاز ضبط مناظره‌های تبلیغاتی ۴ نامزد دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • چگونه تخلفات احتمالی پلیس در انجام مأموریت‌ها را گزارش دهیم؟
  • احترام به قانون، اصل رقابت انتخاباتی است
  • استقرار شعب ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در مرحله دوم
  • استقرار شعب رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در مرحله دوم انتخابات مجلس