Web Analytics Made Easy - Statcounter

کلوچه فومن می‌تواند نقش پررنگ‌تری در اقتصاد منطقه دارد و باتوجه به منحصربه‌فرد بودن آن می‌توان به ابعاد مختلف صادراتی این محصول پرداخت.

به گزارش خبرگزاری فارس از فومن، فومن شانزدهمین شهر گردشگرپذیر ایران و یکی از شهرهای جلگه‌ای گیلان است که به دلیل وجود مجسمه‌های زیبا در سطح شهر، به شهر مجسمه‌ها نیز شهرت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از دلایل دیدنی و جاذبه‌های گردشگری شهرستان فومن می‌توان به موزه مردم‌شناسی، صنایع‌دستی متنوع ازجمله عروسک بافی، چموش دوزی، مشبک‌کاری، شال‌بافی، سفال‌گری، حصیربافی، قلاب‌بافی و گلیم و میراث معنوی خاص، شهر پلکانی ماسوله متشکل از ۲۵۰ خانه ثبت‌شده در آثار ملی با معماری قدیمی، پنجره‌های پر از شمعدانی، عروسک‌های کاموایی و شیرینی خاصش به نام "اگردک" و همچنین ابنیه تاریخی قلعه‌رودخان اشاره کرد.

ماسوله رؤیایی و قلعه‌رودخان مستحکم به‌عنوان قطب‌های گردشگری این شهرستان در نوروز امسال توانست بیشترین حضور مسافر و گردشگر را در گیلان به نام شهرستان فومن ثبت کند.

انتخاب شهرستان فومن برای گردشگران یک دلیل شیرین و خوردنی هم دارد محصولی به‌اندازه کف دست به شیرینی عسل و با طعم گردوی ریزریز به نام "کلوچه فومن".

جالب اینجاست که جدای این‌همه مواهب الهی و تاریخی شهرستان، بخش اعظمی از گردشگران داخلی و خارجی کلوچه فومن را پیش‌قراول بهانه حضور خود بیان می‌کنند.

 این محصول خوشمزه که پیش‌تر به نان "قندی" معروف و در نانوایی‌های فومن به تعداد محدودی پخت می‌شد، یکی از بهترین کلوچه‌های خوش‌طعم کشور به شمار می‌رود که قدیمی‌ترها  اولین پخت آن  را مربوط به سال‌های دوره اول پهلوی می‌دانند.

 

 

 

کلوچه فومن با ترکیبات خاصی ساخته‌شده و نوعی کلوچه مغز دار بوده که از دولایه تشکیل‌شده می‌شود. لایه داخل با لایه بیرون کامل متفاوت و حاوی مغز گردو، جوز هندی، دارچین، هل، شکر و روغن (حیوانی) است که روی آن به‌وسیله مهر مانندی منقوش می‌شود و معمولاً آن را با چای یا شیر می‌خورند.

 

باقر قناد تا اینجا پاریس نیست

رئیس اتحادیه کلوچه‌پزان شهرستان فومن پخت اولین کلوچه در فومن را  به بیش از ٨٠ سال قبل و به شخصی به نام" باقرقناد " منتسب می‌داند که "محمدعلی رجبیون، یدالله خبازیان، حاج مهدی پورعلی، محسن نانواباشی اصفهانی و هادی دخت علیزاده راه وی را ادامه داده و به پخت و فروش آن در سطح شهر اقدام کردند.

مسعود علیزاده فراگیری کلوچه فومن را در اواسط دهه ۵۰ و در دوره شهرداری مرحوم نصرت‌الله فرّهی عنوان کرد که اقداماتی همچون نصب مجسمه‌های زیبا، کاشت چناران، جاده‌سازی توسط این شهردار توانست تحول شگرفی در حوزه گردشگری ایجاد کند و حتی خود فرهی در مصاحبه تلویزیونی در آن دوران با جمله "اینجا پاریس نیست، اینجا فومن است" پای مسافران بسیاری را به فومن باز کرد.

برخی ریش‌سفیدان فومنی معتقدند توزیع کلوچه فومن در شهریور سال ١٣۵٣ در  استادیوم آزادی تهران هنگام برگزاری بازی‌های آسیایی بین تماشاگران، آغاز شهرت این شیرینی محلی در سطح جهانی بود.

 

 

کلوچه فومن و بسته‌بندی

 

کلوچه فومن از جمله محصولات بومی است که بدون بسته بندی خاصی و بسته به تعداد خریداری در نایلون‌های پلاستیکی عرضه می‌شود و طبیعی است که متقاضیان برای مراجعه مجدد باید نشانی محل خریداری را در ذهن خود به یاد بسپارند.

یکی از فعالان اقتصادی حوزه شیرینی و کیک معتقد است کلوچه فومن می‌تواند نقش پررنگ‌تری در اقتصاد این منطقه ایجاد کند که یکی از راه‌های طراحی بسته‌بندی مخصوص به خود است.

سیروس عظیمی به نقش کلوچه فومن در اشتغال خانگی اشاره کرد و ساخت اولین کلوچه‌های فومن را ماحصل ذوق و سلیقه بانوان گیلانی دانست.

برگزاری جشنواره‌ تخصصی کلوچه فومن

امروزه با استقبال مردم علاوه بر فومن، پخت این کلوچه در دیگر نقاط استان و کشور معمولاً توسط قنادان گیلک صورت می‌گیرد و حالا این کلوچه‌ گرد ۱۰۰ گرمی تبدیل به پرفروش ترین سوغاتی شهرستان فومن شده که حدود ۵٠٠ نفر به‌صورت مستقیم از این راه ارتزاق می‌کنند.

با اینکه در فصول سرد شاهد تولید کلوچه کمتری هستیم ولی برآوردها از تولید روزانه بالغ بر چهار هزار کلوچه در فومن در غیر ایام سرما حکایت دارد که با توجه به ظرفیت‌های عدیده صادراتی و تأثیر مستقیم و غیرمستقیم آن در زمینه معیشت مردم منطقه، انتظار بیشتری از آورده اقتصادی وجود دارد.

رئیس اتحادیه کلوچه‌پزان شهرستان فومن می‌گوید فومن دارا بودن بیش از یک‌صد کلوچه‌پز است و با همکاری مسؤولین ذی‌ربط درصدد هستیم تا با برگزاری نخستین جشنواره‌ تخصصی کلوچه فومن، این محصول غذایی را به ثبت ملی برسانیم.

 

کلوچه فومن سنتی یا صنعتی!

باتجربه‌های کلوچه‌پزی فومن این محصول را از سالم‌ترین شیرینی‌های موجود در کشور می‌دانند که به دلیل عدم استفاده از مواد نگه‌دارنده‌ای عمری حدوداً ۱۰ روزه دارد و همین دلیل را مانع صنعتی شدن این محصول عنوان کردند.

کلوچه فومن از دیرباز به‌عنوان میان وعده با چای مصرف می‌شد که برخی کلوچه‌پزان فومنی، با جانمایی سماوری بزرگ در مغازه‌شان از گردشگران داخلی و خارجی پذیرایی می‌کنند و این امر علاوه بر ایجاد رابطه میهمان‌نوازی، بازار فروش جدیدی برای عرضه چای تولید شهرستان فومن ایجاد کرده است.

کلوچه فومن و ارزآوری!

قطعاً نگاه تخصصی‌تر به محصولات بومی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی منجر به ترقی بیشتر محصولات استراتژیک هر منطقه و ارزآوری برای مردم آن دیار می‌شود که باوجود ظرفیت‌های الهی و تاریخی شهرستان فومن، فعالیت در این حوزه نوید شکوفاتر شدن وضعیت اقتصادی را می‌دهد.

انتهای پیام/۳۳۸۹

منبع: فارس

کلیدواژه: گیلان میراث فرهنگی کلوچه فومن گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۱۶۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزیدگان هشتمین جشنواره طنزپهلو در فومن تجلیل شدند

اختتامیه هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه (طنزپهلو) یادمان کیومرث صابری فومنی(گل آقا) در شهر فومن برگزار و از برگزیدگان این جشنواره تجلیل شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، اختتامیه هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه (طنزپهلو) یادمان کیومرث صابری فومنی (گل آقا) سه شنبه یازدهم_ اردیبهشت‌ماه با حضور فرشاد مهدی‌پور، معاون امور رسانه و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسدالله عباسی استاندار گیلان، جمعی از مسئولان، طنزپردازان و هنردوستان و اقشار مختلف مردم در مجتمع فرهنگی هنری حضرت سیدالشهدا (ع) شهر فومن برگزار و از برگزیدگان این جشنواره تجلیل شد.

فرشاد مهدی‌پور، معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت ارشاد در این جشنواره با گرامیداشت یاد مرحوم کیومرث صابری (گل آقا) اظهار کرد: جشنواره طنزپهلو خلاء‌های معرفی استاد صابری فومنی را تا حدود پر کرد و این روند باید تداوم داشته باشد.

وی افزود: طنز گل آقا در سه دهه گذشته نقش جهت دهی را ایفا کرد و محتوای علمی و کارشناسی در قالب طنز در گل آقا مشهود بود.

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت ارشاد با بیان اینکه مردم به طنز اقبال گسترده و عمیق نشان می‌دهند، خاطرنشان کرد: در حوزه طنز با چالش‌ها و کم و کاستی‌های فراوانی مواجه‌ایم که این مهم باید به مرور زمان اصلاح شود.

وی با تاکید بر تقویت محتوای آموزشی طنز و طنزپردازی تصریح کرد: حوزه طنز و طنزپردازی با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد نیازمند آموزش‌های علمی و فنی بوده و این احساس نیاز مشهود است.

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت ارشاد با بیان اینکه ۱۱۲۹ اثر به جشنواره طنزپهلو ارسال شد، اظهار کرد: در این دوره از جشنواره به لحاظ کمیت شاهد افزایش دو برابری ارسال آثار هستیم.

مهدی‌پور با بیان اینکه احیای رویدادهای فرهنگی و رسانه‌ای یکی از سیاست‌های‌های وزارت ارشاد در کشور است، افزود: باید در رویدادهای فرهنگی و رسانه‌ای به معرفی مفاخر کشور در حوزه‌های مختلف کمک کنیم و یکی از برنامه‌های وزارت ارشاد توجه به همین امر است.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مرحوم صابری گفت: شعر طنز دارای اهمیت بسیار زیاد در جامعه است و مقام معظم رهبری مرحوم صابری را سردمدار طنز فاخر معرفی کردند که باید به آن توجه شود.

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت ارشاد با تاکید بر لزوم توجه به شعر طنز در حل مشکلات کشور و بیان نقد منصفانه در جامعه افزود: شنیدن طنز گل آقایی برای افراد همراه با خاطرات بسیار خوب بوده است و حتی در دهه ۷۰ در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز طنزهای مرحوم صابری تاثیر گذار بود.

لزوم توجه به نقد منصفانه در قالب شعر و طنز

اسدالله عباسی، استاندار گیلان نیز در این آیین با اشاره به ماندگاری آثار مرحوم استاد کیومرث صابری فومنی تصریح کرد: شهرستان فومن زادگاه بزرگ مرجع عالیقدر جهان تشیع آیت الله العظمی محمدتقی بهجت فومنی (ره)، دارای مفاخر علمی، فرهنگی و ادبیات و نام آوران در حوزه‌های مختلف است و گل آقا یکی از این هنرمندان و فرهیختگان نامدار استان و ایران اسلامی محسوب می شود.

وی به تأکید مقام معظم رهبری بر اهمیت طنز فاخر و تمجید ویژه معظم له از استاد کیومرث صابری فومنی افزود: به فرموده رهبر فرزانه انقلاب، مرحوم گل آقا به معنای واقعی کلمه، انسانی متعهد بود که قدر انقلاب را به خوبی می دانست.

استاندار گیلان، زنده یاد استاد صابری فومنی را منتقدی معتقد و منصف دانست و خاطرنشان کرد: گل آقا همواره با جان و دل بر پایبندی به اسلام و ایران اسلامی و تلاش برای اعتلای آنان تأکید داشت.

عباسی با تاکید بر لزوم توجه به نقد منصفانه در قالب شعر و طنز تصریح کرد: نقد درست باعث اصلاح امور می‌شود و گل آقا با زبان طنز، تلخی انتقاد را به کام مسئولین شیرین می‌کرد.

وی با بیان اینکه نقدمنصفانه آمیخته با زبان طنز قطع یقین در پیشبرد برنامه ها، اهداف و عملکرد مدیران تاثیر مثبت دارد، افزود: طنزنویسان و دیگر هنرمندان متعهد در ایجاد تحول و شکوفایی کشور نقش آفرینند و زنده یاد استاد صابری فومنی با چنین روحیات و خلق آثار ارزشمند فراوان در قالب طنز، قدر انقلاب را به خوبی می دانست و ماندگار شد.

استاندار گیلان، تجهیز به سواد رسانه را یکی از راه‌های اشاعه نقد منصفانه از سوی صاحبان قلم و پذیرش اصلاح از سوی مسئولان دانست و گفت: باید به سواد رسانه در گیلان بیش از گذشته توجه شود زیرا این رسانه ها هستند که می‌توانند زبان حال مردم باشند و به حل مشکلات کمک کنند.

عباسی تصریح کرد: کسانی که سالیان عمری در روزنامه نگاری و طنز نویسی و حوزه فرهنگ و هنر فعالیت دارند، نقد منصفانه و سواد رسانه را به نسل جدید آموزش دهند.

وی با بیان اینکه از نقد منصفانه استقبال می‌کند، تاکید کرد: مسئولان باید از نقد منصفانه برای رفع مشکلات مردم بهره‌مند شوند.

کد خبر 749557

دیگر خبرها

  • دولت تلخ‌کامی اقشار کم درآمد را به شیرینی تبدیل کند‌
  • نصب ۱۰ ایستگاه هوشمند آب و هواشناسی در شهرستان زرند
  • نیمی از ۱۴ هکتار باغ گوجه سبز سرخه سامانه آبیاری نوین دارد
  • تویسرکان پیشتاز کشت کلزا در استان همدان
  • جوانه زدن ۷۵ درصد محصول باغات دیم زمین‌های شیب دار شهرستان اردل
  • برخی بی تدبیری‌ها باعث استمرار مشکلات کارگران می‌شود
  • ۷ سوغاتی خوشمزه زنجان که باید حتماً امتحان کنید
  • پیش بینی برداشت ۲۰۰۰ تن سیب زمینی در ایرانشهر
  • برگزیدگان هشتمین جشنواره طنزپهلو در فومن تجلیل شدند
  • اختتامیه هشتمین جشنواره طنز پهلو در فومن برگزار شد