Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@03:03:35 GMT

جداسازی اینترنت کودکان از اینترنت عمومی

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۱۶۴۲۸

معاون مرکز ملی فضای مجازی از تهیه سندی برای جداسازی اینترنت عمومی از اینترنت کودکان خبر داده است؛ سندی که هم اینترنت کودکان از اینترنت عمومی جامعه مستقل می‌شود و هم تولید محتوای گسترده‌ای مخصوص کودکان و نوجوانان در فضای اینترنت صورت می‌گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  امروزه اینترنت و فضای مجازی، تاثیر بسیار زیادی بر روی زندگی مردم گذاشته است بطوری‌که،  در ایران برخلاف دیگر کشورها، هیچ محدودیتی جهت دسترسی افراد در رده‌های سنی مختلف تعریف نشده است و این مسئله می‌تواند به عنوان یک خطر بزرگ برای سلامتی و امنیت کودکان تلقی گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از نمونه‌های بارز خطرات امروزی، خطرات تمایلات جنسی است. خطری که در آن به ارسال محتوای نامرتبط و نامناسب جنسی برای سن کودکان، در کانال‌های دیجیتالی می پردازند که بسیاری از کودکان در بازی‌های رایانه‌ای و در شبکه‌های اجتماعی با این موارد مواجه شده‌اند و روی آنها تاثیر گذاشته است. جالب است بدانید بسیاری از کانالها و بازی‌ها از طریق همین حربه کودکان را به خود جذب می‌کنند و از آنها بهره‌کشی اقتصادی و اطلاعاتی می‌کنند.

مضرات اینترنت برای کودکان

محتوای غیراخلاقی اینترنت برای کودکان

بسیاری از کارشناسان این حیطه، اعتقاد دارند که استفاده از اینترنت، به علت فضای باز و نسبتا آزادی که دارد، می تواند محتوای غیراخلاقی و نامناسبی را در اختیار کودکان قرار بدهد. این مورد باعث نتایج و پیامدهای مخرب در آن‌ها خواهد شد.

اعتیاد به اینترنت

از موارد دیگر که معایب اینترنت برای کودکان را پررنگ تر می‌کند، اعتیاد به اینترنت در کودکان است. استفاده مکرر از بازی های اینترنتی و یا موارد دیگر که وابسته به اینترنت هستند، می‌تواند موجب اعتیاد کودکان به اینترنت شود و اینترنت برای کودکان روح و جسم آن‌ها را به خطر بیاندازد.

تاثیرات منفی اینترنت بر وضعیت جسمانی کودکان

استفاده زیاد از اینترنت، موجب استفاده بیش ازحد از لب تاب، تبلت، گوشی هوشمند و یا مانیتور کامپیوتر می‌شود. نگاه کردن طولانی مدت به صفحه مانیتور، مضرات زیادی برای جسم کودکان دارد (ازجمله بی تحرکی و ضعیف شدن چشم ها).

یاد نگرفتن روابط اجتماعی

کودکان با استفاده بیش ازحد اینترنت، سطح روابطشان کم می‌شود و بیشتر وقت خود را برای بازی یا استفاده از قابلیت های اینترنتی می‌کنند. این کار باعث می‌شود دوستان کمتری در دنیای واقعی داشته باشند، درنتیجه روابط اجتماعی را به درستی یاد نمی‌گیرند.

«اینترنت ویژه کودکان»

وقتی در یک کشور هیچ محدودیتی، جهت دسترسی افراد به اینترنت تعریف نشده باشد یعنی همه جذابیت‌های اینترنتی را برای کاربران داخلی فراهم آورده و هیچ کم و کاستی برای آن ها نگذاشته و عموم افراد از بزرگ تا کوچک به راحتی به تمامی صفحات موجود در اینترنت دسترسی خواهند داشت.

این خطرات روز به روز رو به افزایش است و خواه یا ناخواه کودکان و بزرگسالان با آن مواجه خواهند شد. تنها راه پیشگیری و جلوگیری از تبعات این موارد، آگاهی دادن به کودگان و کنترل های آگاهانه والدین نسبت به بازی های رایانه ای و شبکه های اجتماعی است اما این تنها راه نیست بلکه تعریف «اینترنت ویژه کودکان» می‌تواند راهکاری برای مقابله با آسیب‌های حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی باشد.

معاون مرکز ملی فضای مجازی از تهیه سندی برای جداسازی اینترنت عمومی از اینترنت کودکان خبر داده است. به گفته «امیر خوراکیان»، این سند در کمیسیون تصویب شده و در انتظار تصویب شورای عالی فضای مجازی است. به گفته او، با این سند هم اینترنت کودکان از اینترنت عمومی جامعه مستقل می‌شود و هم تولید محتوای گسترده‌ای مخصوص کودکان و نوجوانان در فضای اینترنت صورت می‌گیرد. مشاور وزیر ارتباطات نیز در راستای صحبت‌های وی تاکید کرده که بحث جداسازی اینترنت کودکان و اینترنت عمومی به منزله تفکیک کامل دو بستر نیست و این اتفاق در حال حاضر نیز در برخی عرضه‌کنندگان اینترنت رخ داده است.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری استان بوشهر

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۱۶۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای عضو به ۳ بیمار نیازمند در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، مسئول تیم پیوند دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی چهارمحال و بختیاری گفت: اعضای بدن نوجوان ۱۴ ساله اهل لردگان جداسازی و به بیماران نیازمند عضو اهدا شد.
خانم کیانی افزود: صبح امروز در بیمارستان لردگان اعضای پیکر علی خلیل طهماسبی که در تصادف دچار مرگ مغزی شده بود با رضایت خانواده جداسازی و به بیماران نیازمند عضو اهدا شد.
وی ادامه داد: کبد و کلیه‌های این نوجوان لردگانی برای اهداء به شیراز ارسال شد.
کیانی تصریح کرد: علاقه‌مندان می‌توانند از طریق وبگاه skums.ac.ir نسبت به تکمیل «فرم عضویت در خانواده بزرگ اهداکنندگان عضو» اقدام کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • اقدامی غیرقانونی علیه کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی/ پای رانت به فضای مجازی کشیده شد!
  • شعری که در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • شعر «موسی عصمتی» در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • اهدای عضو به ۳ بیمار نیازمند در چهارمحال و بختیاری
  • استمرار اقداماتی در راستای ساماندهی کشف رود
  • زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه‌های عمومی در اردبیل تامین می‌شود
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده
  • اجرای عمليات پليس فتا عليه فروشندگان سلاح در اینترنت