Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه قیمت گوجه فرنگی نه ‌گران است‌ نه ارزان گفت: همین دلیل هم تولید کننده و هم مصرف‌کننده رضایت نسبی دارند. ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷ استانها اردبیل نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، عباس کشاورز بعد از ظهر امروز در حال بازدید از طرح‌ها و پروژه های مختلف در دست اجرا اظهار داشت: از دهه 50 یعنی نزدیک به نیم قرن است که از قابلیت‌ها و توانمندی‌های دشت زر خیز مغان آشنایی دارم و هر سال چند بار به صورت مرتب به این قطب کشاورزی در تردد بوده‌ام و به همین خاطر تنگناها و مشکلات و قابلیت‌های آن را به خوبی می‌دانم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: احداث دریاچه مصنوعی دشت مغان و اجرای کانالهای آبرسانی آن در طی سالهای گذشته با مسئولیت  مستقیم این حقیر و همکارانم بوده است.

87 طرح عمرانی و تولیدی بخش کشاورزی همزمان با سفر رئیس‌ جمهور به اردبیل افتتاح می‌شودصندوق‌های حمایت از توسعه کشاورزی از فهرست خصوصی‌سازی خارج شدندتهران| تاکید فرماندار پیشوا بر مقابله جدی با ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی

سرپرست وزیر جهاد کشاورزی گفت: دشت مغان محور  اقتصاد کشاورزی است و تا بحال هنوز قابلیت‌ها و توانمندی‌های آن بدرستی شناخته نشده و مطالعات 50 ساله این حقیر در بخش آب و خاک نشان می‌دهد که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این منطقه در تولید انواع محصولات کشاورزی بسیار در سطح بالاست.

کشاورز تصریح کرد: در 13 فروردین ماه اقدام به کشت  گندم در دشت مغان کردم و بدون زحمت زیادی در یک هکتار سه تن و 700 کیلوگرم محصول برداشت کردم  این امر گویای این واقعیت است که زراعت در این منطقه با توانمندی و موفقیت در سطح بالایی همراه است که هیچ وقت کشاورز خود را دچار ضرر و زیان نمی‌کند.

وی افزود: خواهش من از کشاورزان استان  این است که بدون پیش بینی تقاضای تولید نکنند و با توجه به قانون عرضه و تقاضا هوشمندانه اقدام به تولید محصولات کشاورزی کنند که دولت در برخی از محصولات استراتژیک و مهم منجمله گندم و دانه‌های روغنی و چغندر قند هرچقدر که کشاورزان تولید بکنند به صورت تضمینی محصولات را از آنان می‌خرد و در این خصوص و در ارتباط با تولید اینچنین محصولات راهبردی واستراتژیک و اساسی هیچ مشکلی وجود ندارد.

کشاورز تصریح کرد: در بیشتر مواقع ملاحظه می‌شود که کشاورزان بدون در نظر گرفتن میزان تقاضای داخلی و یا بدون اطلاع از وضعیت صادرات  اقدام به تولید بیش از حد و اندازه یک محصول خاص می‌کنند که به همین دلیل نیز وضعیت مالی و امرار معاش خود را به خطر می‌اندازند که نمونه بارز آن تولید گوجه فرنگی و هندوانه مغان در سال گذشته بود که به دلیل تقاضای کم بازار این محصولات را به قیمت بسیار پائینی از تولید کنندگان می خریدند که همین امر نیز خسارت های مالی زیادی را به این عده از کشاورزان و بهره برداران وارد کرد.

وی گفت: دشت مغان در تاریخ کشاورزی کشور جزو یکی از 4 دشت حاصلخیز کشور است و دشت مغان یکه تاز تولید بذر کلزای زمستانه است این قابلیت و توانایی دشت مغان را نه تنها در د اخل کشور بلکه در دنیا بی نظیر و نمونه کرده است و دشت مغان یک اقتصاد پویا و توانمند است و هنوز دانش بشری تا کنون این توانمندی و قابلیت های دشت مغان را نشناخته است.

کشاورز افزود: در تولید یک محصول کشاورزی خاص دست اندرکاران تولید و بهره‌برداران باید به وضعیت صنایع تبدیلی و تکمیلی توجه کنند و اگر چنین فن‌آوری و صنعتی را در داخل استان خود دارند می‌توانند محصولی را بیش از تقاضای بازار برای تامین خوراک این کارخانه‌ها تولید کنند و اگر استانی این توانمندی را دارد که به صورت جدی و توانمند در صادرات محصولات تولیدی به کشورهای همسایه منجلمه آذربایجان و ارمنستان و قفقاز موفق عمل کند.

وی بیان کرد: در تولید یک محصول خاص از جمله گوجه فرنگی برنامه ریزی کند و خوشبختانه استان اردبیل با گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی سیب زمینی و آماده سازی بستر مناسب صادرات در خصوص زراعت سیب زمینی موفق عمل کرده است.

کشاورز گفت: قیمت این محصول به اندازه‌ای است که نه  گران است و نه ارزان و به همین دلیل هم تولید کننده و هم مصرف‌کننده رضایت نسبی دارند امیدواریم که این وضعیت در مورد سایر محصولات کشاورزی نیز در استان رعایت شود.

وی افزود: یکی از مهترین وظیفه‌ها و رسالت‌های مسئولین و دست اندرکاران تولید افزایش تولید و به طبع آن افزایش میزان درآمد سرانه خانوارهای روستایی و بهره‌برداران است همه باید دست در دست هم دهیم تا نگذاریم منافع و درآمد کشاورزان به مخاطره بیفتاد و کشاورزی را به صورت هوشمند با محوریت قرار دادن عرضه و تقاضا و صادرات و گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی مدیریت کنیم.

کشاورز با توجه به فعالیت‌های موفق و چشمگیر استان اردبیل در گسترش شرکت شهرکهای کشاورزی در استان افزود: خوشبختانه استان اردبیل درگسترش شهرکهای گلخانه ای و تولید این محصول بسیار خوب و موفق عمل کرده است و بستر مناسبی را برای تولید و عرضه این محصول به داخل کشور و همچنین خارج از کشور فراهم کرده است.

وی بیان کرد: یک هکتار فضای گلخانه‌ای این قابلیت و توانایی را دارد که 500 تن محصول گلخانه ای گوجه فرنگی و غیره تولید کند این یک کارخانه عظیم و توانمند تولیدی در عرصه کشاورزی است این به آن معنا است که یک فضای یک هزار هکتاری  گلخانه‌ای قادر به تولید محصول 500 هزار تنی است قطعا اگر بستر صادرات این محصولات به نحو شایسته و مطلوبی فراهم شود می تواند در تولید ثروت و به‌کارگیری جوانان تحصیل کرده و بیکار قدم بسیار موثری در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی باشد.

کشاورز افزود: حمایت از سرمایه گذاران در بخش کشاورزی بخصوص در دشت زرخیز مغان باید با جدیت دنبال شود و از این ظرفیت های سرمایه گذاری در راستای صادرات محصولات کشاورزی استفاده شود قطعا ً در این صورت شاهد رشد و بالندگی بخش کشاورزی و رونق تولید در این استان زرخیر خواهیم بود.

انتهای پیام/132/ش

R41374/P/S6,49/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۱۷۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملکرد فرمانداران و روسای اداره های جهاد کشاورزی فارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس،استاندار فارس در اولین شورای کشاورزی استان در سال ۱۴۰۳گفت: عملکرد فرمانداران و روسای اداره های جهاد کشاورزی در شهرستان ها در حوزه گیاهان دارویی، اصلاح الگوی کشت، احداث گلخانه و صنایع تبدیلی، پر کردن چاه های غیرمجاز، نصب کنتور و هوشمند شدن چاه های کشاورزی و تولید محصولات ارگانیک بصورت مستمر پایش شوند.
استاندار فارس خواستار توجه جدی مسئولین ذیربط به حوزه گیاهان دارویی شد و افزود: در زمینه گیاهان دارویی دستگاه های ذیربط در سطح مدیران کل و معاونین جلسات فشرده ای برگزار و گزارش جلسات را ارائه کنند.
ایمانیه با اشاره به اینکه فارس در تولید بسیاری از محصولات زراعی و باغی رتبه های برتر را دارد، گفت: تعاونی اشتغال و تولید سازمان جهادکشاورزی و زیرمجموعه آن، با مشارکت مردم وبا هدف ایجاد ارزش افزوده و تکمیل زنجیره های ارزش تشکیل شود؛ قطعا تحقق این موضوع برای تولید کنندگان و مشارکت کنندگان سودمند خواهد بود.
نماینده عالی دولت در فارس با تاکید بر اینکه هدف گذاری کرده‌ایم تا حداقل یک میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی طی هرسال در استان داشته باشیم، افزود: میزان سرمایه گذاری داخلی و خارجی مختص به سال ۱۴۰۳ را در حوزه جهادکشاورزی مشخص و ارائه کنید.
وی با تاکید بر اینکه با هرگونه کشت محصولات زراعی که با آب غیرسالم کشت شود، با قاطعیت برخورد خواهد شد، تصریح کرد: در جلسه امروز تکلیف را شفاف روشن کرده ایم؛ امحا کشت هایی که از آب های غیرسالم استفاده می کند برعهده جهاد کشاورزی شهرستان شیراز و با همکاری نیروی انتظامی، سازمان محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و حوزه قضایی است.
ایمانیه با تصریح بر اینکه هیچ فردی حق ندارند سلامت مردم را در معرض خطر قرار دهد، ادامه داد: دو پیشنهاد برای فعالان این حوزه  در نظر گرفته شده ، ابتدا تهاتر زمین در مکان مناسب برای جایگزینی زمین های فعلی و یا مساعدت در کاشت درخت های غیر مثمر و احداث جنگل کاری و ایجاد صنایع چوبی است.

دیگر خبرها

  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته
  • پهپاد ارزان قیمت راهی بازار مصرف می شود
  • عزم کشت و صنعت مغان برای تبدیل شدن به مرکز تولید بذر صیفی‌جات
  • عملکرد فرمانداران و روسای اداره های جهاد کشاورزی فارس
  • از برداشت موز تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • از برداشت موز گلخانه‌ای تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • نرخ مصوب انواع میوه؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشیده!