Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-28@09:10:12 GMT

رشد ۲۰ درصدی پرداخت زکات در مهاباد

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۱۸۶۲۱

رشد ۲۰ درصدی پرداخت زکات در مهاباد

حسین خضری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مهاباد به مانند سال گذشته رتبه نخست آذربایجان‌غربی را در پرداخت زکات کسب کرده و امسال نیز برای دهمین سال پیاپی این رکورد در اختیار این شهرستان است.

وی با بیان اینکه امسال بیش از صد در صد تعهدات زکات مهاباد جمع‌آوری شده است، ادامه داد: از کل زکات جمع‌آوری شده ۴۱ میلیارد ریال آن به صورت مستقیم و مابقی هم به صورت نقدی و کالایی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: هم‌اکنون ۱۳۰ عامل و چهار روحانی در جمع‌آوری زکات در روستاها و شهرهای این شهرستان فعال هستند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) مهاباد با اشاره اینکه مبلغ جمع‌آوری شده ۹ ماه امسال هفت درصد بیشتر از کل سال گذشته است، بیان کرد: در سال گشته ۵۱ میلیارد و ۱۳۰ میلیون ریال زکات در این شهرستان جمع‌آوری شده بود که این مبلغ در توسعه و آبادانی منطقه هزینه شد.

وی تاکید کرد: زکات جمع‌آوری شده در هر روستای این شهرستان برای نیازمندان همان روستا هزینه می‌شود و مابقی نیز صرف احداث طرح‌های عام‌المنفعه از جمله احداث پل،  مسجد و بهسازی راه و دیگر خدمات رفاهی خواهد شد.  

وی اظهار داشت: هم‌اکنون بیش از پنج هزار و ۵۰۰ خانوار زیرپوشش کمیته امداد این شهرستان مستحق دریافت زکات هستند که به‌صورت عادلانه بین آنان تقسیم خواهد شد.

زکات در آذربایجان‌غربی بیشتر به گندم، جو و کشمش و در برخی موارد به دام تعلق می‌گیرد.

زکات در لغت به ۲ معنای رشد و نمو و پاکی آمده است؛ واژه زکات به سهمی اطلاق می‌شود که انسان از مال خود خارج می‌کند و به فقرا می‌دهد و به این دلیل است که در پرداخت آن، امید رشد و افزایش مال همراه با خیر و برکت وجود دارد که موجب تزکیه و پاکی روح پرداخت کننده می‌شود.

در قرآن کریم آمدن زکات در کنار نماز نشانه آن است که رابطه با خداوند متعال از طریق نماز حاصل شده است و رابطه با مخلوق خداوند از راه ادای زکات برقرار می‌شود.

همراهی این‌ ۲ به جهت اهمیت ویژه آنهاست زیرا نماز در آیات قرآن کریم و روایات اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار است و زکات نیز در دین اسلام در بعد اقتصادی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد.

گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند مواردی است که زکات به آنها تعلق می‌گیرد.

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 خرما دین قرآن کریم کمیته امداد کمیته امداد امام خمینی قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۱۸۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید سه فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان مهاباد

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ رئیس انجمن سینمای جوان شهرستان مهاباد گفت:  تولید سه فیلم کوتاه داستانی خون، خانه من  و  تروما با موضع اجتماعی در این شهرستان تولید شد.

رحیم بایزیدی افزود: فیلم کوتاه داستانی خون به نویسندگی و کارگردانی انور محمودی آذر، فیلم خانه من به نویسندگی و کارگردانی یاسین تپه قادر آبادی و فیلم ترومابه نویسندگی و کارگردانی شرمین سلطانیان آماده نمایش شد.

بایزیدی اظهارکرد: فیلم خون روایت مردی  ۳۰ ساله است که به دلایل شخصی همسر خود را به قتل رسانده و هنوز هم در توهم زندگی با اوست.

وی افزود: فیلم خانه من روایت کودکی است که قصد ساختن خانه ای برای عروسکش را دارد که در ساختن خانه با مشکلاتی مواجه می شود.

رئیس انجمن سینمای جوان شهرستان مهاباد گفت: همچنین فیلم کوتاه  داستانی تروما بیانگر موضوعی است که مادری دارای دو فرزند بوده که به دلیل مشغله های فراوان یکی از کودکان خود را در ماشین جا گذاشته و او برای پیدا کردن کودک گم شده اقدام می کند.

 

 

دیگر خبرها

  • افتتاح چهارمین پایگاه موتورلانس آذربایجان‌غربی در مهاباد
  • پرداخت ۷۲۴ میلیاردی مستمری تامین اجتماعی آران و بیدگل
  • افزایش ۳۰ درصدی مستمری مددجویان ایلام در سال جاری
  • بازدید سرزده فرماندار مهاباد از کارگاههای فنی و حرفه‌ای
  • متهمان دارویی آذربایجان‌غربی به پرداخت ۷۴ میلیارد ریالی محکوم شدند
  • ورود گرد و غبار به آسمان شهرهای جنوب آذربایجان‌غربی
  • فراهم شدن امکان پرداخت زکات از کارتخوان نانوایی‌ها در یزد
  • تولید سه فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان مهاباد
  • جمع آوری ۱۰۰ معتاد متجاهر در چناران
  • فراهم شدن امکان پرداخت زکات از کارتخوان نانوایی‌ها