Web Analytics Made Easy - Statcounter

برگزاری جلسات بی‌حاصل مدیران کم‌ذوق و گاه بی‌برنامه و موازی‌کار هیچ عایدی برای جوانان باانگیزه به همراه ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد، استفاده از ظرفیت نیروی جوان کسور و مشارکت دادن آن در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در وهله اول به شناخت دقیقی از نیازها و مشکلات این قشر نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارت بهتر نمی‌توان بی‌توجه به شناخت زوایای شناختی و شخصیتی جوانان برای آن‌ها نسخه‌ پیچید و برنامه ریخت. 

بدون شک هدف اصلی از تشکیل ستاد ساماندهی امور جوانان توجه به این مهم یعنی شناخت دقیق از ظرفیت‌ها، توانایی، مشکلات و دغدغه‌های جوانان و اجرای راهکارهایی برای تحقق بخشی از مطالبات آنان است، تا از این طریق علاوه بر پاسخ گفتن به خواسته‌های این قشر مولد و آتیه‌ساز زمینه افزایش مشارکت و نقش‌آفرینی آن‌ها در عرصه‌های مختلف فراهم شود.

اینها همه در حالی است که جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان بروجرد امروز بار دیگر با غیبت جوانان و به دور از ایده‌های خلاقانه مدیران میان‌سال برای یافتن راهکارهایی به منظور افزایش مشارکت اجتماعی این قشر برگزار شد.

جلسه‌ای که بر خلاف عنوانش بی‌ هیچ نشاطی و عمدتا با ارائه اندک عملکرد مدیران در حوزه وظایف کاری‌شان برگزار شد و در نهایت بدون عایدی و دستاوردی برای تحقیق موضوع جلسه یعنی مشارکت اجتماعی جوانان خاتمه یافت.

پُر واضح است، تصمیم‌گیری مدیران گاه بی‌برنامه برای قشر جوان آن هم بی‌توجه به دنیای ناآشنای جوانانه آنان نمی‌تواند ثمره‌ای به همراه داشته باشد و جز اتلاف وقت و انرژی، نتیجه‌ای ندارد.

ضرورت ارتقاء مشارکت جوانان در حوزه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی

یکی از اساتید دانشگاه با اشاره به جمعیت بیش از ۴۷ درصدی جوانان کشورمان گفت: این خود با ظرفیتی برای افزایش سطح مشارکت‌های این قشر باشد.

کرم‌الله جوانمرد با تاکید بر اینکه باید سطح و میزان مشارکت جوانان در حوزه‌های مختلف مشخص باشد، اظهار کرد: یکی از لایه‌های مشارکت اجتماعی، در حوزه تصمیم‌گیری و مشارکت جوانان در این بخش است.

وی با تاکید بر ضرورت پرهیز از دمیدن روح ناامیدی در جامعه خاطرنشان کرد: تصمیم‌سازی از دیگر لایحه‌های مشارکتی جوانان است.

این استاد دانشگاه با اشاره به ارتباط مستقیم سطح مشارکت جوانان با نشاط اجتماعی در جامعه افزود: حال این سوال مطرح است که برای افزایش مشارکت اجتماعی قشر جوان چه کرده‌ایم؟

جوانمرد ادامه داد: در شرایطی که میزان مشارکت اجتماعی مردم و جوانان منجر به افزایش توسعه‌یافتگی می‌شود، در وهله اول باید با نیازسنجی، نیازها و خواسته‌های جوانان و رصد و پایش شود.

وی افزایش سطح مشارکت را در ارائه طرح و برنامه‌های راهبردی دانست و تاکید کرد: نشاط اجتماعی، بالا بردن سن امید به زندگی، افزایش حس تعهد، اعتماد، مسوولیت‌شناسی، ایجاد تعامل و فرهنگ قومی همگی از کارکردهای اجتماعی است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: استفاده از شیوه‌های کارآمد در افزایش و تقویت مشارکت جوانان در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی عایدی‌های بسیار فراوانی دارد که موارد یاد شده تنها چند نمونه از آن‌ها است.

موضوع و محور جلسات کلی و نامفهوم نباشد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد با انتقاد به کلی و نامفهوم بودن موضوع جلسه گفت: اصلا معلوم نیست در این جلسه مدیران باید گزارش عملکرد دستگاه اجرایی خود را ارائه دهند، یا اینکه قرار است موضوع آسیب‌شناسی شده و یا راهکارهایی برای افزایش مشارکت اجتماعی جوانان اندیشیده شود.

داریوش جاوید خاطرنشان کرد: در حالی مهمترین ابزار برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و محرومیت‌زدایی استفاده از مشارکت جوانان است، اما باید دید در زمینه افزایش مشارکت جوانان در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی چه کرده‌ایم.

وی عنوان کرد: در شرایطی که حتی بستری برای تخلیه مثبت انرژی جوانان فراهم نشده، چطور می‌توان به دنبال افزایش مشارکت اجتماعی آنان بود؟

بهره‌گیری از ظرفیت جوانان نیازمند اعتمادسازی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد استفاده از ظرفیت جوانان را در گرو اعتمادسازی دانست و بیان کرد: باید با شناخت دقیق از نیازها و مطالبات جوانان و پاسخ گفتن به آن‌ها، به دنبال بسترسازی برای مشارکت این قشر در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بود.

جاوید تاکید کرد: از این رو زمانی جلسات ستاد ساماندهی امور جوانان اثربخش و فایده‌مند است که با واکاوی و ریشه‌یابی موضوعات، به دنبال ارائه و اجرای راهکارهایی برای حل آنان و ارتقاء افزایش مشارکت جوانان باشیم.

وی اکتفا به برگزاری جلسات آن هم بدون در نظر گرفتن دغدغه‌ها و مشکلات جوانان را ناکافی خواند و افزود: این رویه خروجی خوبی را به دنبال ندارد.

فایده برگزاری جلسات بدون خروجی چیست؟

فرماندار بروجرد با انتقاد از جلسات بدون خروجی گفت‌: چه فایده‌ای دارد که بیاییم، بنشینیم، برویم و جلساتمان خروجی نداشته باشد؟

عبدالرحیم رحیمی اظهار کرد: از سویی موضوع جلسات باید پیش از برگزاری جلسه مطرح شود، تا اعضاء با آمادگی کامل ذهنی و ارائه راهکارها بوای حل موضوعات حضور یابند.

وی خاطرنشان کرد: موضوع مهمتر آنکه مصوبات جلسات باید تا حصول نتیجه و اجرایی شدن پیگیری شوند و اینگونه نباشد که تنها روی کاغذ مانده و عملیاتی نشوند.

فرماندار بروجرد بیان کرد: مادامی که مدیران خود را تنها مقید به انجام کار در زمان اداری بدانند و چشمشان به ساعت باشد، نمی‌توان کاری از پیش برد.

رحیمی با اشاره به قرار گرفتن موضوع مشارکت اجتماعی در دستور کار ستاد ساماندهی امور جوانان افزود: باید هر یک از دستگاه‌های اجرایی به دنبال افزایش مشارکت اجتماعی جوانان جامعه هدف خود باشند.

موازی‌کاری‌ها آسیبی برای عملکرد ادارات است

وی با انتقاد از برخی موازی‌کاری‌ها در حوزه فعالیت ادارات تاکید کرد: مادامی که برنامه‌های مشخص و تخصصی برای هریک از ادارات تدوین و اجرایی نشود، اوضاع به همین منوال است.

فرماندار بروجرد با اشاره به موازی‌کاری‌های ادارات در اجرای برنامه‌هایی با هدف غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان عنوان کرد: این در حالی است که با تفکیک حوزه‌های تخصصی کاری بین ادارات می‌توان عملکرد موثر و مثمرثمری را در این زمینه ارائه کرد.

شورای شهر وظیفه خود را فراموش کرده است

رحیمی با انتقاد از رویه‌کاری شورای شهر بروجرد گفت: شورا رسالت و وظیفه خود را فراموش کرده و درگیر مسائل جانبی شده است.

وی تصریح کرد: حال آنکه بسیاری از برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های فرهنگی شهر باید با محوریت شورای شهر و شهرداری اجرایی شده و اثرگذاری داشته باشد. 

فرماندار بروجرد گفت: در شرایطی که هر کسی به دنبال منافع فردی خود بوده و به وعده‌های بی‌عمل اکتفا می‌شود، چطور می‌توان به دنبال افزایش مشارکت جوانان و کاهش آسیب‌های اجتماعی بود؟

رحیمی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی و با توجه به انتخابات پیش‌رو باید به فکر افزایش مشارکت سیاسی جوانان در فضای انتخاباتی بود.

وی ادامه داد: از سویی می‌بایست با فعال شدن گروه‌های زیر مجموعه ستاد ساماندهی امور جوانان، مسائل و موضوعات مختلف به صورت کارشناسانه رصد و چکش‌کاری شده و نتایج آن‌ها به همراه راهکارهای حل مشکلات در جلسات ارائه و درباره آن‌ها بحث و تبادل نظر شود.

فرماندار بروجرد بیان کرد: اکتفا به طرح موضوعات کلی آن هم بدون ارائه راهکارهای مناسب هیچ عایدی به همراه نداسته و تنها موجب هدر رفتن وقت و انرژی می‌شود.

انتهای پیام/۸۵۰۱۲

منبع: فارس

کلیدواژه: جوانان مشارکت بروجرد اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۱۸۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت دهه هشتادی‌ها در مدیریت شهری استمرار اندیشه بنیانگذار انقلاب است

امام جمعه رفسنجان گفت: اقدام شهرداری و شورای شهر رفسنجان در راه‌اندازی پویش «شهردار شو» همان کاری بود که امام (ره)به عنوان بنیانگذار در دوران دفاع مقدس انجام داد و جوانانی مانند دهه هشتادی‌های امروزی چالش بزرگ انقلاب را که همان جنگ تحمیلی بود، از میان برداشتند و به پیروزی رساندند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، حجت‌الاسلام اصغر عسکری امروز _یکشنبه، نهم اردیبهشت_ در آئین رونمایی از الگوی حکمرانی مردمی و مدیریت مشارکتی شهرداری رفسنجان، اظهار کرد: خداوند در قرآن از پیامبر (ص) به عنوان انسان برجسته در همه زمینه‌ها یاد کرده و مشورت کردن با مردم را به وی متذکر می‌شود.

وی با اشاره به اقدام شهرداری در راه‌اندازی پویش رقابتی «شهردار شو»، افزود: اقدام شهرداری و شورای شهر رفسنجان همان کاری بود که امام (ره) به عنوان بنیانگذار در دوران دفاع مقدس انجام داد و جوانانی مانند دهه هشتادی‌های امروزی چالش بزرگ انقلاب را که همان جنگ تحمیلی بود، از میان برداشتند و به پیروزی رساندند.

امام جمعه رفسنجان خطاب به شهردار تصریح کرد: امروز شما با همکاری شهرداری و شورای شهر به جوانان توانمند دهه هشتادی میدان و شخصیت دادید و به آن‌ها اعتماد کردید و از فکر و اندیشه آنان استفاده می‌کنید؛ مطمئن باشید این جوانان غیرتی پای کار خواهند بود و شما را به عنوان شهردار موفق در کشور معرفی خواهند کرد.

وی با اشاره به حضور دستیار ویژه رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت برای مشاهده و انتقال تجربه موفق شهرداری و انتقال آن به هیئت دولت، گفت: این الگوی موفق را در کشور عملیاتی و اجرایی کنید و مطمئن باشید کشور از این جوانان برخوردار است و می‌توانند منشأ اثر باشند.

عسکری با بیان اینکه مدیرانی چون استاندار کرمان و سردار سلیمانی نیز در دوران دفاع مقدس با داشتن سن کم از رزمندگان دفاع مقدس بوده‌اند که به آن‌ها اعتماد شده است، بیان کرد: این جریان اکنون در دست جوانان دهه هشتادی است و مدیریت شهری برای کار، فکر و عمل جوانان احترام قائل شده است.

به گزارش ایمنا، آئین رونمایی از الگوی حکمرانی مردمی و مدیریت مشارکتی شهرداری رفسنجان و آغاز رسمی فعالیت شهرداران دهه هشتادی با حضور دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی سازی دولت، استاندار کرمان و مسئولان استانی و محلی در تالار خیام دانشگاه حضرت ولیعصر (عج) برگزار شد.

کد خبر 748898

دیگر خبرها

  • دستگاه‌های فرهنگی برنامه‌های شاخص خود را برای سال جاری تعیین کنند
  • پویش «مشهد مهربان»، عامل یکپارچه‌سازی اجتماعی مشهد مقدس
  • برگزاری نشست هم اندیشی مدیران مراکز مشاوره استان
  • مشارکت دهه هشتادی‌ها در مدیریت شهری استمرار اندیشه بنیانگذار انقلاب است
  • دولت بسترساز جهش تولید است
  • انتقاد از برگزاری جلسات هیات مدیره باشگاه‌های خوزستانی در تهران
  • مشارکت اجتماعی در حفظ محیط زیست
  • لزوم بازنگری مدیران استان قزوین در رفتار و عملکرد خود
  • جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / همسان‌سازی یا افزایش حقوق کدامیک مهم‌ترند؟
  • برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه هشتم اردیبهشت