Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، اعضای کمیته تخصیص صندوق مشارکت و هیئت بازرسی این صندوق انتخاب شدند. همچنین رحیم قربانی به عنوان مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی مردم‌نهاد به عضویت شورای توسعه و کمیته تخصیص پذیرفته شد.

به گزارش ایکنا؛ چهل و هفتمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی بعدازظهر امروز، دهم دی‌ماه با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و حجج اسلام سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها و محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر اعضای حقیقی و حقوقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ابتدای این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به بیان گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در فاصله بین دو جلسه شورای توسعه، گفت: سه جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شده و تصمیمات مهمی در مورد بیمه فعالان قرآنی، تهیه گزارش راهبردی وضعیت موسسات مردمی و ... اخذ شده است. همچنین دو جلسه کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن کریم با حضور وزیر برگزار شده است. دیگر کمیسیون‌ها در این مدت هیچ جلسه‌ای برگزار نکرده‌اند.
وی همچنین به تصویب ماده واحده برای یکسان‌سازی برنامه‌ها و عناوین قرآنی در ستاد مهندسی فرهنگی کشور اشاره کرد و افزود: این مصوبه برای ما به اندازه منشور دارای ارزش است. از اهداف این ماده واحده، یکسان‌سازی عناوین برنامه‌های قرآنی است. همچنین نامه‌ای از معاون اول رئیس جمهور برای دریافت گزارش این ماده واحده دریافت شده است.
در ادامه، اولین دستور جلسه که «ارائه گزارش یک‌ساله اجرای سند توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم» بود،‌ مورد بررسی قرار گرفت. در این بخش، ابتدا محمدمهدی عزیززاده، مدیر کل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم به بیان فعالیت‌های این کمیسیون پرداخت و گفت: سند توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم مردادماه سال 1395 در جلسه چهلم کمیسیون تصویب شد. شورای توسعه هم در تیرماه سال 96 و در جلسه 36 آن را تصویب کرد. این سند مشتمل بر پنج راهبرد و 38 اقدام ملی است.
وی افزود: پس از تصویب سند، تمام فعالیت‌هایی که در کمیسیون شکل گرفت، در راستای اجرایی‌سازی سند بود. دو مشکل جدی در اجرایی‌سازی سند وجود داشت. اولین مشکل، تلقی قبلی در مورد کمیسیون بود که اعتقاد داشت کمیسیون و شورا تنها در حوزه اعتبار عملکرد دارند. این یکی از موانع اصلی اجرایی‌سازی سند بود. دومین اشکال نیز تقلی یک جلسه هماهنگی از کمیسیون و نه یک نهاد راهبر سیاستگذار کلان بود.
عزیززاده اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در حوزه سندها وجود داشت، این بود که تبدیل شدن به برنامه اجرایی آن دشوار بود. برنامه‌های راهبری خوبی تنظیم می‌شود، اما در مرحله اجرا، کارکرد خاصی ندارند. بر همین اساس و برای اولین گام، شناسنامه اقدامات سند راهبردی را نوشتیم و تمام 38 اقدام در یک سرفصل تفصیلی تشریح شد. موانع و چالش‌ها و راهکارهای پیشنهادی و شاخص‌های سنجش نیز در آن ذکر شده است.
وی در بخش دیگری از گزارش خود به بررسی شاخص‌های توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی اشاره و تصریح کرد: در جلسه اخیر کمیسیون به این نتیجه رسید که شش شاخص دیگر به سند اضافه شود. از ابتدای سال 99، به عنوان سال پایه سنجش فعالیت‌‌های تبلیغی و ترویجی، سند شاخص‌ها را اجرایی‌سازی خواهیم کرد.
مدیر دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم در بخش پایانی صحبت‌های خود به فعال شدن چهار کارگروه تخصصی ذیل کمیسیون اشاره و بیان کرد: تاکنون 27 جلسه این کارگروه‌ها برگزار شده است. همچنین در حوزه بین‌الملل و فضای مجازی برنامه جامع نوشته‌ایم و کلیات آنها به تصویب رسیده است. در حوزه مسابقات نیز برنامه جامعی از سوی ستاد عالی مسابقات پیشنهاد شد که کمیسیون بر روی آن کار کارشناسی انجام خواهد داد و به زودی به تصویب خواهد رسید.
در ادامه این جلسه، نوبت به رأی‌گیری برای معرفی اعضای کمیته تخصیص و بازرسان صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی رسید. در این بخش، ابتدا دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به بیان توضیحاتی پرداخت و گفت: کمیته تخصیص 11 عضو دارد که از بین آنها دو عضو باید از بین اتحادیه‌های قرآنی انتخاب شود. با توجه به اینکه بحث ادغام هنوز در کش و قوس است، پیشنهاد می‌شود عضویت این دو عضو مسکوت بماند، چرا که عضویت این دو شائبه‌هایی را ایجاد می‌کند و از سوی دیگر جلسات کمیته با 9 عضو هم رسمیت دارد. از هر دو طرف یک نفر به عنوان نماینده حضور داشته باشد. تکلیف پنج عضو شورا که دبیر شورا و چهار دبیر کمیسیون‌ها هستند، مشخص است و برای عضویت سایر اعضای در این جلسه تصمیم‌گیری شود.
در ادامه از بین «محمد علی خواجه‌پیری»، «حمیدرضا مستفید» و «لاله افتخاری» به عنوان سه عضو حقیقی شورای توسعه، محمدعلی خواجه‌پیری با بیشترین رأی به عضویت کمیته تخصیص درآمد.
از بین اعضای حقوقی نیز پس از رأی‌گیری سازمان تبلیغات اسلامی، نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها و سازمان صدا و سیما به عنوان اعضای حقوقی کمیته تخصیص معرفی شده و از بین دو نماینده مجلس عضو شورای توسعه نیز «اصغر مسعودی» به عضویت در این کمیته انتخاب شد.
همچنین برای انتخاب هیئت بازرسان نیز پس از رأی‌گیری «لاله افتخاری»، «مهدی اخوان صباغ» و «علی سرابی» به عنوان تیم بازرسی و «مهدی قره‌شیخلو» نیز به عنوان عضو علی‌البدل هیئت بازرسان انتخاب شدند.
پس از بحث‌های بسیاری که در مورد عضویت نماینده‌های اتحادیه موسسات قرآنی مردم نهاد صورت گرفت، در نهایت و به خواست رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی و برای جلوگیری از مشکلات دیگر، تصمیم بر این شد تا هر دو اتحادیه یک عضو برای حضور در شورا و کمیته تخصیص داشته باشند.
در نهایت نیز مقرر شد تا «رحیم قربانی» به عنوان نماینده اتحادیه موسسات و یک نفر از اتحادیه دیگر به عنوان نماینده اتحادیه تشکل‌های مردمی قرآن و عترت در کمیته تخصیص حضور داشته باشند. با توجه به اینکه یکی از اتحادیه‌ها نماینده‌ای در شورای توسعه فرهنگ قرآنی نداشته است، برای قانونی شدن عضویت در کمیته تخصیص و به پیشنهاد رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی مقرر شد تا رحیم قربانی به عضویت شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز پذیرفته شود.
همچنین در بخش دیگری از این جلسه که بحث در مورد وضعیت بودجه قرآنی در سال 98 و 99 مطرح شد، مقرر شد تا نامه‌ای به سازمان برنامه و بودجه و از طرف اعضای اصلی شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای پیگیری بحث بودجه نوشته شود تا موضوع بودجه به صورت جدی پیگیری شود.
در ادامه این جلسه که به موضوع ادغام دو اتحادیه قرآنی اختصاص یافت، مباحثی مطرح شد. در این بخش، ابتدا محمدعلی خواجه‌پیری بر راه‌اندازی مجدد کمیته هفت نفره برای تسریع در روند ادغام تأکید کرد و پس از آن هم مهدی قره‌شیخلو یکی از مهم‌ترین مشکلات بر سر راه ادغام را در مسئولیت دادن به دو دستگاه برای اعطای مجوز به موسسات قرآنی و مسئولیت نظارت بر اتحادیه‌ها به هیئت دیگر برشمرد. در این بخش و با توجه به در دستور نبودن این موضوع و برای خارج نشدن از دستور بر تشکیل هیئت هفت نفره برای تسریع روند ادغام تأکید شد.
در ادامه جلسه، بررسی «پیش‌نویس آیین‌نامه تشکیل جلسات شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان‌ها» که یکی از دستورهای جلسه بود، به علت حاضر نشدن گزارش به جلسه آتی موکول شد.
در بخش دیگری از این جلسه، یکی دیگر از دستورها که بررسی عضویت ستاد عالی کانون‌‌های فرهنگی و هنری مساجد در کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم بود، مورد بررسی اعضا قرار گرفت. در این بخش و پس از بحث و تبادل نظرهای فراوان مقرر شد تا این عضویت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد تا زمان تدوین و به تصویب رسیدن شاخص‌های عضویت در کمیسیون‌ها و کارگروه‌های آنها مسکوت بماند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی شورای توسعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۱۹۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در نود و یکمین جلسه شورای شهر ساری چه گذشت؟

نود و یکمین جلسه صحن علنی شورای شهر ساری با سوالاتی از سوی یکی از اعضای شورای شهر از شهردار گذشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، نود و یکمین جلسه صحن علنی شورای شهر ساری شامگاه یکشنبه _شانزدهم اردیبهشت_ در حالی برگزار شد که سیدحسین یوسفی از اعضای شورای شهر ساری به ارائه ۱۰ سوال در موضوعاتی چون دلایل ابتر ماندن پروژه‌های نیمه تمام مثل پل تا پل، صفرآباد، ابن شهر آشوب و پیاده‌راه قارن، علت عدم راه‌اندازی کارخانه آسفالت به رغم نیاز مبرم معابر شهر به آسفالت و چالش‌هایی که به‌دنبال دارد، وضعیت قرارداد پروژه پارک جنگلی شهید نوبخت، عدم تکمیل طرح هدایت آب‌های سطحی، قانونمند کردن فرایند اخذ عوارض ارزش افزوده، فعالیت‌های فرهنگی و اعتماد به سازمان فرهنگی شهرداری و واگذاری فعالیت‌ها به این سازمان، دلایل عدم رشد سرمایه‌گذاری در شهرداری به رغم وجود سازمان سرمایه‌گذاری در شهرداری و کمیسیون سرمایه‌گذاری در شورای شهر، دلیل استفاده از یک نفر در دو شغل مهم (معاونت شهرسازی و سرپرستی شهرداری منطقه دو) و دیده نشدن نیروهای تحصیل‌کرده و متخصص بدنه شهرداری در واگذاری مسئولیت‌ها، مدیریت نحوه پرداخت تسهیلات ۱۲۰ میلیاردی بانک شهر با توجه به فرارسیدن سررسید و کمرنگ بودن حضور میدانی شهردار خصوصاً در مناطق کم برخوردار از حسین قبادی پرداخت.

پرویز شعبانی رئیس شورای اسلامی شهر ساری نیز در ابتدای این جلسه تصمیم‌گیری و نظارت را جزو وظایف ذاتی شورا عنوان و اظهار کرد: هدف از نظارت هدایت امور به سمت بهبودی است و قانون‌گذار برای امر مهم نظارت، برخی ابزارهای قانونی را در اختیار اعضای شوراها قرار داده تا با استفاده از آن به وظیفه نظارتی خود عمل کنند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از ابزارهای نظارتی، تذکر و سوال است، افزود: اعضای شورا طبق ماده ۸۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراها چنانچه در عملکرد شهرداری به مسئله‌ای ایراد داشته باشند، می‌توانند تذکر بدهند و اگر مفاد مربوط به تذکر رعایت نشد، موضوع را به‌صورت سوال مطرح خواهند کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر ساری ادامه داد: تذکر و سوال در مناسباتِ اعضای شورا و شهردار، امری کاملاً طبیعی و متداول بوده و به منظور شفافیت امور، رفع کاستی‌ها و افزایش تعامل صورت می‌گیرد و نباید آن‌را به اختلاف و مُچ‌گیری تعبیر کرد.

شعبانی ضمن تشکر از زحمات شهردار و مجموعه شهرداری برای رفع مشکلات و ارتقای خدمات مطرح کرد: با همه تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد بالاخره ضعف‌هایی هم وجود دارد و بروز کاستی‌ها در تشکیلاتی مثل شهرداری با مأموریت‌های متنوع و متعدد و بار سنگینی که بر دوش دارد، اجتناب ناپذیر است و شورا و شهرداری هر یک در حیطه تکالیف قانونی خود باید برای رفع آن همت کنند.

وی عنوان کرد: در همین راستا سید حسین یوسفی عضو شورا سوالاتی دارد که مطرح و شهردار نیز پاسخ می‌دهند و از آن‌جا که بهبود عملکرد مجموعه مدیریت شهری و جلب رضایت مردم، هدف و دغدغه مشترک شورای اسلامی شهر و شهرداری است، یقین دارم هم عضو شورا و هم شهردار با رویکرد مثبت به این موضوع نگاه کرده‌اند.

رئیس شورای اسلامی شهر ساری خاطرنشان کرد: انتظار داریم اصحاب رسانه با رویکرد منصفانه و با واقع‌گرایی به انعکاس مطلب بپردازند و به تحقق اهدافِ سازنده‌ی این سوال و جواب کمک کنند.

کد خبر 750930

دیگر خبرها

  • رفع مشکلات منطقه ۱۳ در دستور کار کمیته نظارتی شورای شهر اصفهان
  • جلسه استیضاح شهردار ساری برگزار شد
  • در نود و یکمین جلسه شورای شهر ساری چه گذشت؟
  • اعضای شورای شهر حق دخالت در انتصابات شهرداری را ندارند
  • تخصیص ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای انتقال آب خلیج فارس
  • تخصیص ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای انتقال آب خلج فارس
  • تدوین نقشه راه تجارت ایران و عراق
  • برگزاری جلسه شورای فرهنگ عمومی بناب
  • نقشه راه تجارت ایران و عراق تدوین می‌شود
  • ابلاغ ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی»