Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه حوزه‌های علمیه ــ علیرضا اعرافی ضمن تأکید بر اینکه واژه ولایت مشترک لفظی است و درجات مختلف قرب را شامل می‌شود، تصریح کرد: اگر بگوییم معنای «ولایت» همان سرپرستی امور است، در این صورت آیاتی که ناظر به «اتخاذ الکافر الاولیا» است، موید قاعده نفی سبیل خواهد بود.

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور در شصتمین جلسه درس خارج فقه روابط اجتماعی به ادامه بحث درباره مفهوم مودت و محبت پرداخت و اظهار کرد: در بحث مودت و محبت، ابتدا به مسئله محبت در دایره اسلامی پرداختیم و آیات و روایات را در این زمینه ملاحظه کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از آن به مقام دوم پرداختیم که مودت و محبت در ماورای دایره اسلامی و ایمانی و به عبات دیگر، محبت و مودت با غیرمسلمان چه حکمی دارد. در این مقام ابتدا قرار بود به آیاتی که در این زمینه وجود دارد، پرداخته شود. عرض کردیم قریب 30 آیه مرتبط با این مبحث در قرآن کریم وجود دارد.

وی افزود: گروه اول از آیات مرتبط با بحث عبارتند از آیاتی که در آنها مفهوم «اتخاذ ولی» آمده است. این یک گروه از آیات است. این آیات تقریباً و تحقیقاً 9 آیه هستند. در این طایفه از آیات مباحثی وجود دارد که به ترتیب وارد شدیم. مبحث اول مطالبی بود که در خصوص مفهوم ولایت مطرح شد و در نهایت به این رسیدیم که واژه ولایت مشترک لفظی میان طیفی از معانی است و این طیف از درجه نازله که عبارت است از نوعی علاقه‌مندی و دوستی قلبی تا درجه عالیه که عبارتند از سرپرستی و قیمومت و حق تصرف را در برمی‌گیرد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: با این توصیف سوالی که الآن مطرح می‌شود، این است که در آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد، به جاى مؤمنان كافران را به دوستى خود مگيريد» (نسا/144) واژه «اولیا» به چه معناست. در پاسخ به این سوال چند احتمال وجود دارد. مورد اول این است که بگوییم مقصود از اولیا همان درجه محبت و مطلق قرب است. احتمال دیگری که وجود دارد این است که بگوییم مقصود آیه این است که دوستی و محبت قلب نسبت به کافرین نداشته باشد. در این صورت به بحث ما ارتباط پیدا می‌کند. احتمال دیگر این است که بگوییم مقصود از اولیا و ولایت، دوستی ابرازشده و درجات بالاتر مودت است. احتمال دیگر این است که بگوییم آیه می‌فرماید کافرین را به عنوان قیم و سرپرست انتخاب نکنید.

وی تصریح کرد: جلسه قبل عرض کردیم اگر آخرین معنا و عالی‌ترین درجه ولایت و قرب را در نظر بگیریم، آیات به قاعده نفی سبیل ارتباط پیدا می‌کنند. بر این اساس معنای آیه این خواهد بود که اختیار امور خود را به دست کافرین ندهید. این همان قاعده نفی سبیل است که سابقه طولانی در تاریخ فقه دارد و از آیات و روایات استفاده شده است. مهم‌ترین دلیل قاعده نفی سبیل در آیات همین آیه است که می‌فرماید: «لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا؛ خداوند هرگز بر [زيان] مؤمنان براى كافران راه [تسلطى] قرار نداده است» (نسا/141).

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا درس خارج ولایت مودت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۲۰۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسابقات قرآن دانش‌آموزان شیراز آغاز شد

ایسنا/فارس مرحله ۱۴ گانه چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان شیراز از امروز 13 اردیبهشت‌ماه آغاز شد.

مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات ویژه دانش‌آموزان نواحی چهارگانه شیراز امروز، ۱۳ اردیبهشت‌ماه به میزبانی آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز برگزار شد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس در حاشیه این مراسم گفت: به دلیل پهناور بودن استان، بین مرحله شهرستان و مرحله استانی مسابقات قرآن یک مرحله به نام مرحله ۱۴ گانه ایجاد شده تا دانش‌آموزان مستعد بیشتری در زمینه قرانی شناسایی شوند.

فرشید قاسمی تصریح کرد: در این مرحله دانش‌آموزان مناطق همجوار با هم به رقابت می‌پردازند و در نهایت برترین آن‌ها در این مرحله به مرحله استانی راه پیدا خواهند کرد.

وی افزود: مرحله ۱۴ گانه چهل ودومین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان استان فارس در شهرستان‌ها و مناطق اقلید، سرچهان، ارسنجان، خرامه، سروستان، لارستان، داراب، فیروزآباد، اشکنان، ممسنی، بالاده، شیراز، سپیدان و قیروکارزین برگزار و یا در درحال برگزاری است.

قاسمی گفت: مسابقات شیراز با حضور بیش از هزار و ۲۰۰ دانش‌آموز دختر و پسر متوسطه اول و دوم نواحی چهارگانه شیراز و به میزبانی آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز به صورت جداگانه برگزار می‌شود.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس افزود: این مسابقات در ۱۲ رشته شامل حفظ، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، تفسیر، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، احکام، گفتمان مهدوی، انشای نماز، مداحی، دعاخوانی و اذان برگزار می‌شود.

رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز نیز در این مراسم گفت: امروز اگر نگاهی به آسیب‌ها، مشکلات و آفت‌های جامعه بیندازیم، متوجه می‌شویم علت عمده این آسیب‌ها و مشکلات به دلیل دوری از قرآن و آیات نور بوده است.

مجید احمدی ادامه داد: هر کجا که بشر آسیب دیده، و دچار آشوب درون شده است، به جهت بی‌تقوایی، دوری از آیات الهی و آرامش حاصله از آن بوده است.

وی گفت: امروز توفیقی نصیب ما شده است که در این مکان، شهید عزیزی که نوجوان و احتمالا دانش‌آموز بوده و تازه تفحص شده است را در سالروز شهادت امام جعفر صادق، جد این شهید بزرگوار، میزبانی کنیم.

رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز با بیان اینکه اگر بخواهیم جامعه‌ای بهتر داشته باشیم باید از آیات قرآن و آموزه‌های آن در محیط کار و اجتماع استفاده کنیم، افزود: دانش‌آموزان باید آیات الهی را بخوانند و کمک کنند که محیط ما و اجتماع ما قرآنی شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • معلمی که مشق عشق می‌کند
  • آریایی‌ها چه کسانی بودند؟/ نگاهی عمیق به مهاجرت آریایی‌ها به فلات ایران
  • کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه
  • مسابقات قرآن دانش‌آموزان شیراز آغاز شد
  • اتباع بیگانه و قاچاق سوخت دو مساله اصلی هرمزگان است
  • بیا در آغوشم؛ به یاد «حسین بختیاری» که بهار پر کشید
  • علم‌آموزی همواره در آیات و روایات مورد تاکید بوده است
  • ورود قاعده مند دولت به اربعین، ارائه خدمات را تسهیل کرده است
  • معلم به‌یادماندنی‌ترین واژه علم‌آموزی
  • درگیری لفظی میان لاپید و وزیر شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی بالا گرفت