Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاندار گیلان در جلسه شورای عشایری، عشایر را حافظان واقعی منابع طبیعی خواند و تأکید کرد که لازم است جامعه عشایری را بیش از پیش، در حراست از عرصه های منابع طبیعی و محیط زیست مشارکت داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان؛ دکتر ارسلان زارع در جلسه شورای عشایری استان ، جامعه عشایری را جامعه ای مولد و کم توقع خواند که بهره‌وری بالایی دارند و اظهار داشت: روستاییان و عشایر در بخش اقتصادی اثرگذار هستند و میتوان آنان را کانون اصلی خودکفایی کشور در حوزه تامین و امنیت مواد غذایی دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اقتصاد مقاومتی را راهبرد کنونی توسعه کشور بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب دانست که دولت تدبیر و امید نیز برنامه های خود را منطبق بر این استراتژی تدوین و عملیاتی کرده و افزود: معتقدم جامعه عشایری کشور نمونه آشکاری از عمل به اقتصاد مقاومتی هستند به گونه ای که چادرهای عشایر عزیز و غیرتمند ما، علاوه بر ظرفیت های فرهنگی، کارگاه های تولیدی هم محسوب می شوند.

استاندار گیلان به تنگناهای امروز کشور در تامین مالی اشاره و اضافه کرد: دولت تدبیر و امید همچنان به تقویت زیرساخت های روستایی و امور عشایر اهتمام ورزیده است.

دکتر زارع خاطرنشان کرد: حمایت دولت از طرح و لوایح مجلس همچون ارزش افزوده و بهره گرفتن از صندوق توسعه ملی، در بهبود معیشت و اشتغال‌زایی جامعه عشایری تاثیرات به‌سزایی داشته است.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات مناسبی در حوزه اشتغال به روستاییان و عشایر با کمترین سود اعطا شده، بیان کرد: هیچ محدودیتی در تسهیلات اشتغالزایی عشایر نداریم.

وی بر لزوم استمرار اختصاص تسهیلات ارزان قیمت برای متقاضیان واجد شرایط جامعه عشایری گیلان تاکید کرد و گفت: معتقدم ایجاد فرصت های شغلی، بهبود معیشت و اقتصاد، با استفاده از منابع روستاها و عشایر و بهره گیری درست و اصولی از ظرفیت منابع انسانی، خلاقیت و ابتکار امکان پذیر است.

نماینده عالی دولت در گیلان اظهار داشت: لازم است با استفاده از فرصت اشتغالزایی استان و توجه به ظرفیت اقتصادی تولیدات عشایر، شاخص های اقتصادی گیلان را ارتقاء داده و در تقویت اقتصاد ملی نیز نقش آفرین بود.

دکتر زارع حفاظت از عرصه های منابع طبیعی و محیط زیست را امری ضروری در کشور به ویژه استان گیلان دانست و افزود: عشایر حافظان واقعی منابع طبیعی هستند.

استاندار گیلان استفاده از ظرفیت جوامع محلی و مشارکت دادن آنان در جهت حفظ منابع طبیعی را امری موثر خواند و گفت: لازم است جامعه عشایری کشور را بیش از پیش در حراست از سطح مراتع و جنگل ها مشارکت داد و نسبت به ارائه آموزش و ارتقاء سطح آگاهی مردم و جلب مشارکت آنان در اجرای طرح های جنگل و مرتع‌داری اقدام کرد.

دکتر زارع با تاکید بر لزوم آگاهی‌بخشی و ارتقاء سواد، دانش و مهارت در جوامع عشایری، تصریح کرد:‌ باید از ظرفیت‌های آموزشی استان برای توانمندسازی عشایر به صورت ویژه استفاده کنیم.

استاندار گیلان همچنین بر ضرورت توجه ویژه به بخش های فرهنگی و مذهبی حوزه عشایری در کنار بخش اقتصادی تأکید و خاطرنشان کرد:‌ باید به همه شهرستان‌های عشایرنشین خدمات مناسب ارائه شود.

وی عدم انطباق آمار واقعی عشایر گیلان با آمار مرکز آمار را موجب بروز مشکلاتی در حوزه خدمات و یارانه تخصیصی به عشایر استان دانست و گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، امور عشایری و جهاد کشاورزی باید به صورت مستمر در رفع تناقض آماری تلاش کنند تا این مشکل مرتفع شود.

دکتر زارع به تخصیص بودجه برای تجهیز ساختمان مدیریت امور عشایری گیلان در سال آتی اشاره و از سازمان امور عشایری کشور برای اختصاص سه دستگاه خودرو به استان تقدیر کرد.

کرم‌علی قندالی رئیس سازمان امور عشایری کشور نیز در سخنانی؛ با بیان اینکه عشایر مردمانی کم توقع هستند که زبان گویایی ندارند، گفت : پایداری عشایر ایران در تحریم ها و مشکلات مختلف کشور مثال زدنی است به گونه ای که می توان از آنان به عنوان سمبل مقاومت یاد کرد.

وی با تاکید بر اینکه عشایر جمعیتی تولیدکننده و دارای زندگی خودگردان هستند، افزود: خدمت به عشایر، خدمت به اقتصاد و توسعه مردم سراسر کشور است.

وی با بیان اینکه شاخص توسعه انسانی در عشایر نسبت به روستا و شهر بسیار پایین است ، بر لزوم رفع و کاهش نابرابری ها تاکید کرد.

رئیس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به تصویب طرح ویژه ارتقای سطح سواد، دانش و مهارت و همچنین طرح ویژه فرهنگی و مذهبی افزود: برخی دستگاه های اجرایی هنوز نسبت به وظایف خود بی اطلاع یا بی توجه هستند این درحالیست که شاخص های برخورداری عشایر از هرگونه خدمات ، برای هر دستگاه به صورت مشخص اعلام شده است.

قندالی با تاکید بر ضرورت مطالعه جمعی عشایر استان گیلان و ارائه آخرین آمارهای مربوط به این بخش گفت: با توجه به اینکه زندگی در چادر بسیار سخت است باید شرایط لازم جهت مجوز ساخت سکونتگاه داده شود.

رئیس سازمان امور عشایر کشور به وضعیت نامناسب راه در مسیر عبور عشایر اشاره و بر لزوم فراهم نمودن مسیر دسترسی مناسب ضمن حفظ پوشش طبیعی تاکید کرد.

گیلان  15 طایفه عشایری دارد و بر اساس آخرین آمار تعداد ۷۵۶ هزار و ۳۳۹ راس دام سنگین و سبک در اختیار دارند. درآمد ناخالص تولیدات دامی جامعه عشایر استان یک هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بودجه جامعه محیط زیست مشکلات منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۲۴۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردبیل فردا میزبان دومین جشنواره بین‌المللی عشایر است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به آغاز رسمی جشنواره بین المللی کوچ عشایر در روز جمعه گفت: ۴۱ طایفه عشایری کشور و عشایر سه کشور خارجی میهمان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر جعفرآباد مغان هستند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، حسن محمدی‌ادیب عصر پنجشنبه در مراسم آغازین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر در جعفرآباد بیله‌سوار، گفت: برای دومین سال متوالی جشنواره کوچ عشایر در استان اردبیل به صورت بین‌المللی و با حضور عشایر غیور کشورمان و سه کشور خارجی در حال برگزاری است.

وی تصریح کرد: در این جشنواره شرکت‌کنندگان سعی می‌کنند تا آداب، رسوم و توانمندی‌های خود را در عرصه‌های مختلف به نمایش گذاشته و با برگزاری برنامه‌های نمادین عروسی عشایر، برپایی آلاچیق، تولید محصولات صنایع دستی و لبنی، بازی‌های بومی، محلی و سایر ظرفیت‌ها بتوانند قابلیت بی‌نظیر خودشان را در معرض نمایش بگذارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: از 41 طایفه عشایری، 32 طایفه مختص استان اردبیل است و از هشت استان کشور نیز عشایر سعی کردند تا در این رویداد حاضر شده و توانمندی عشایر ساکن در مناطق خود را به نمایش بگذارند.

محمدی‌ادیب افزود: برای دومین سال متوالی از کشور عراق، ترکیه، مغولستان، نیجریه و افغانستان نیز طوایف عشایری حاضر شده تا در قالب برنامه‌های آیینی، موسیقی ظرفیت‌های عشایر اقوام و قبایل مختلف عشایری را در کنار زیباترین گنجینه‌های کوچ، زندگی و هویت عشایری و همچنین سواره شتر، اسب و جهاز به نمایش بگذارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: این رویداد از ساعت 9 صبح فردا به صورت رسمی آغاز شده و تا 18 عصر ادامه خواهد داشت که امیدواریم میهمانان مختلف در این رویداد بتوانند با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب و همچنین ظرفیت‌های بی‌نظیر عشایر شاهسون استان و سایر عشایر غیور و غیرتمند کشورمان، ساعات خوشی را در کنار عشایر سپری کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اضافه کرد: مسئولان میراث فرهنگی، امور عشایری و دستگاه‌های دیگر تصمیم گرفتند تا در قالب جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر مغان از کوچ برتر، شتر و اسب برتر، جهاز و آلاچیق برتر نیز در پایان این مراسم تجلیل کرده و برترین‌ها را در این حوزه‌ها معرفی کنند.

محمدی‌ادیب بیان کرد: عشایر نماد هویت و غیرت ایرانیان هستند و امروز نیز به عنوان مرزبانان غیرتمند در مرزهای کشور و مناطق مختلف سعی می‌کنند تا حامی و مدافع انقلاب اسلامی باشند.

انتهای پیام/131

 

دیگر خبرها

  • زندگی ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی
  • خطر فراموشی در کمین زندگی عشایری
  • پرداخت ۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان
  • بازدید مدیر امور عشایر تفتان از مناطق عشایری
  • جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده عظمت و شان جامعه عشایری است
  • محصولات تولیدی عشایر مغان برندسازی شود
  • خدمات بسیار خوبی به عشایر تنگستان ارائه شد
  • اردبیل فردا میزبان دومین جشنواره بین‌المللی عشایر است
  • همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت ۷ کشور خارجی