Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهلا ریاحی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون کشورمان ساعتی پیش دار فانی را وداع گفت.

به گزارش گروه فرهنگ وهنر خبر گزاری آنا، سید عباس عظیمی مدیر عامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از درگذشت شهلا ریاحی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان خبر داد.

شهلا ریاحی در سال های اخیر به دلیل بیماری و کهولت سن از دنیای سینما و تلویزیون فاصله گرفته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 زنده‌یاد شهلا ریاحی كه نام اصلی‌اش «قدرت‌زمان وفادوست» بود، بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینماست كه در 18 شهریور 1305 در تهران زاده شد. این بازیگر، آثار به یادماندنی و خاطره‌انگیزی بسیاری را در كارنامه دارد. به گفته ریاحی بیشتر از 17 سال سن نداشته كه به درخواست و راهنمایی همسرش اسماعیل ریاحی برای اولین بار به صحنه تئاتر راه پیدا كرده است. در نخستین بازی‌اش كه برگرفته از نمایشنامه‌ای با عنوان «سیاست هارون‌الرشید» بود، نقش اول را به‌گونه‌ای ایفا كرد كه با استقبال بسیاری مواجه شد و بازی در این اثر باعث شد بعدها به‌عنوان یك بازیگر سرشناس موردتوجه قرار گیرد.

**اولین كارگردان زن سینمای ایران
ورود ریاحی به حوزه سینما مصادف با سال 1330 و بازی در فیلم «خواب‌های طلایی» به كارگردانی معزالدین فكری بود كه بعد از این حضور و به سبب توانایی، استعداد و صدای گیرا و زیبای این بازیگر باعث شد در رادیو هم به فعالیت‌های بسیاری بپردازد، تا جایی كه حدود 14 سال نمایشنامه‌های رادیویی زیادی را بازی و كارگردانی كرد. در سال 1335 فیلم «مرجان» را كارگردانی كرد و به این ترتیب، اولین كارگردان زن سینمای ایران لقب گرفت.
فعالیت‌های وی بسنده به حوزه رادیو و سینما نبود. به‌گونه‌ای كه مردم، شهلا ریاحی را بیشتر با نقش‌آفرینی‌های متعددش در تلویزیون می‌شناسند و به یاد دارند. «در خانه»، «ازدواج پرماجرا»، «این خانه دور است»، «آتیه»، «درد پنهان»، «فروشگاه»، «مهمانپذیر طوبی» و ... از مجموعه‌های به یادماندنی اوست.

**زمانی كه وارد عرصه سینما شدم، خانواده‌ام سیاه‌پوش شدند
این بازیگر در یكی از مصاحبه‌های خود درباره سختی‌هایی كه برای ورود و ماندن در عرصه بازیگری طی كرده است، عنوان می‌كند: «زمانی كه وارد عرصه سینما شدم، همه خانواده‌ام سیاه‌پوش شدند و گفتند قدرت‌زمان مرده و دیگر برای ما وجود ندارد. اصلاً برای آن‌ها ورود زن به عرصه هنر، غیرقابل‌قبول بود و تا این حد از كاری كه كردم بدشان می‌آمد.»
شهلا ریاحی جزو بازیگران پیشكسوتی است كه دیدگاه و نظر مردم برایش اهمیت ویژه و بسیاری داشته است. تا جایی كه در این باره می‌گوید: «همسرم همیشه به من می‌گفت نقش‌هایت را با دقت انتخاب كن. چرا كه این نقش‌ها در ذهن مردم نقش می‌بندد و باعث محبوبیت یا تنفر مردم از تو می‌شود. اگر نقش منفی برای بازی به من پیشنهاد می‌شد اصلاً قبول نمی‌كردم.»

** كار من این روزها نشستن و انتظار برای پیوستن به اوست
فوت اسماعیل ریاحی، همسر وی یكی از تلخ‌ترین و بدترین اتفاقات زندگی‌اش شد. شهلا ریاحی این اتفاق را این‌گونه نقل می‌كند: با فوت همسرم خیلی چیزها را از دست دادم. هر چه در زندگی دارم همه از اوست. كار من این روزها نشستن و انتظار برای پیوستن به اوست.

متأسفانه این هنرمند حدود شانزده سال است كه دچار آلزایمر شده و دیگر قادر به انجام هیچ‌گونه فعالیت هنری نیست. در سال‌های اخیر هم آیتمی از ایشان در برنامه «حالا خورشید» پخش شد كه در آن با علم به اینكه وی دچار فراموشی شده است، به گفت‌وگو می‌پردازند كه پاسخ‌هایش به سؤالات گزارشگر كه گویای فراموشی او بود، اعتراض بینندگان تلویزیونی را برانگیخت و رضا رشیدپور، مجری این برنامه هم بابت پخش آن عذرخواهی كرد.

**تجلیل از بانوی خاطره‌ساز سینما و تلویزیون
8 آذر 1394 و هم‌زمان با آغاز نمایش فیلم سینمایی «شیفت شب» به كارگردانی نیكی كریمی، از این هنرمند به‌عنوان نخستین كارگردان زن سینما تجلیل شد.
شهلا ریاحی در حدود 70 فیلم سینمایی نقش‌آفرینی كرد. از آثار ماندگار وی می‌توان «دلشدگان»، «گلنار»، «مرگ پلنگ»، «چشم عقاب»، «فرار از جهنم»، «تحفه هند»، «رویای نیمه‌شب تابستان»، «بچه‌های طلاق» و ... را نام برد.

 انتهای پیام/4104/

منبع: آنا

کلیدواژه: سینمای ایران شهلا ریاحی سریال های تلویزیونی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۲۴۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدئوی آهنگ عاشقانه منوچهر هادی برای دخترش سوفیا

به گزارش همشهری آنلاین، به تازگی ویدئویی از خوانندگی منوچهر هادی کارگردان سینما و تلویزیون برای دخترش سوفیا منتشر شده است. سال گذشته هادی این آهنگ را برای دخترش خواند و برای تولدش به او تقدیم کرد. اکنون ویدئوی خواندن این آهنگ در استودیو منتشر شده است.

همه چیز درباره جنجال خانوادگی یکتا ناصر و منوچهر هادی | این دعوای زن و شوهری را باور کنیم؟

کد خبر 847355 برچسب‌ها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران فیلم و سریال ایرانی سینمای ایران

دیگر خبرها

  • نصرالله شیرین‌آبادی، نوازنده موسیقی درگذشت
  • یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون
  • نگاهی به ۳ سریال جدید تلویزیون
  • آیین پاسداشت استاد سعید امیر سلیمانی هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون
  • برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند/ انتقاد پیشکسوت نمایش عروسکی از وفور جیغ، دست و هورا در تلویزیون!
  • برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند/ انتقاد پیشکسوت نمایش عروسکی از وفور جیغ و دست هورا در تلویزیون!
  • پیشکسوت ارزنده فوتبال خوزستان درگذشت
  • نگاهی به مسائل اجتماعی و فرهنگی در مجموعه «خط روی خط»
  • ویدئوی آهنگ عاشقانه منوچهر هادی برای دخترش سوفیا
  • نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»