Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه جامعه ــ مدیر علمی «دانشنامه اسلامی کشاورزی منابع طبیعی و محیط زیست» با اشاره به وظیفه حوزه‌های علمیه در استخراج مبانی دینی حفظ محیط زیست از قرآن و سنت، گفت: باید درس خارج فقه محیط زیست برپا شود.

حجت‌الاسلام یعقوب‌علی برجی، مدیر علمی «دانشنامه اسلامی کشاورزی منابع طبیعی و محیط زیست» در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ به تحلیل تأثیر آموزه‌های دینی مرتبط با محیط زیست در فرهنگ‌سازی سبک زندگی محافظت کننده از محیط زیست در کشورهای اسلامی پرداخت و گفت: مسائل فرهنگی در ترویج رفتار محافظت‌کننده از محیط زیست بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشکلات محیط زیستی با اقدامات صرف دولت‌ها حل نمی‌شود و باید مردم به صحنه بیایند.

وی با تأکید بر اینکه به صحنه و میدان عمل آوردن مردم به خصوص متدینین در حوزه حفاظت از محیط زیست با مطرح شدن نگاه و دستورات اسلام در خصوص محیط زیست امکان‌پذیر است، گفت: باید کار فرهنگی براساس باورهای مردم انجام شود.

مدیر علمی «دانشنامه اسلامی کشاورزی منابع طبیعی و محیط زیست» با اشاره به مطالعات گسترده‌ای که در حوزه دستورات اسلام برای محافظت از محیط زیست صورت گرفته است، گفت: اسلام در حوزه مسائل محیط زیستی بسیار غنی است و سفارش‌هایی که در قرآن و روایت‌های اهل بیت(ع) در این حوزه داریم بی‌نظیر و در حد اعجاز است. لذا باید از این ذخیره ارزشمند و سرمایه بزرگ استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: دو گام برای رفع معضلات زیست محیطی باید انجام شود. در گام اول باید مردم را به وظایف دینی‌شان در خصوص محیط زیست آشنا کنیم و در گام دوم مردم را به صحنه عمل و مطالبه حفاظت محیط زیست بیاوریم. راه به صحنه آوردن مردم هم اقدامات فرهنگی و استفاده از باورهای اعتقادی آنان است. بنابراین باید فرهنگ دینی محیط زیست تبیین و وظایف مردم به صورت روشن بیان شود.

حجت‌الاسلام برجی در پاسخ به این سؤال که چرا در هیچ کدام از سخنرانی‌ها و مراسم مذهبی حرفی از نگاه اسلامی به محیط زیست مطرح نمی‌شود؟ گفت: معضلات محیط زیستی بحث جدیدی است و در دهه‌های اخیر و با صنعتی شدن جوامع اتفاق افتاده و ریشه تاریخی ندارد. آنچه تاکنون مردم از اسلام دریافت کرده‌اند بخشی از اسلام بوده که ربطی به مباحث محیط زیستی نداشته است، لذا مردم به صورت سنتی به آن آشنا نبوده و پایبند نیستند.   

مباحث درس خارج فقه محیط زیست برگزار شود

وی در پاسخ به این سؤال که چالش‌های ترویج نگاه زیست محیطی اسلام چیست؟ گفت: باید کار علمی را دانشمندان، مفسران و فقها در حوزه محیط زیستی دین انجام دهند. یعنی با نگاه محیط زیستی به فقه نگاه و مباحث درس خارج فقه محیط زیست را برگزار کنند، آثار فقهی محیط زیست را تألیف کرده و رواج دهند.

حجت‌الاسلام برجی استخراج مسائل محیط زیستی اسلام از منابع اولیه آن یعنی قرآن و سنت را وظیفه حوزه‌های علمیه و فقها دانست و افزود: چون مسئله اسلام و محیط زیست جدید است هنوز حوزه‌ها‌ی علمیه آن را به صورت جدی مورد بررسی قرار نداده‌اند تا این معدن و سرمایه را استخراج کنند و چون هنوز این مبانی استخراج نشده در اختیار مردم هم قرار ندارد.

وی اضافه کرد: واعظان و سخنرانان وقتی می‌خواهند در این حوزه سخنرانی کنند، می‌بینند که دستشان خالی است و منابعی برای استفاده ندارند؛ لذا باید در این خصوص سرمایه‌گذاری صورت گیرد و کتاب‌های منبع و مرجع تألیف شود.

این پژوهشگر محیط زیست در اسلام با اشاره به اینکه 10 سال است دانشنامه اسلامی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست را در حال تألیف داریم که می‌تواند سرمایه‌ای برای محققان و مبلغان و کارگزاران فرهنگی باشد، گفت: این دانشنامه که در حال حاضر جلد چهارم آن نیز چاپ شده، متأسفانه کمتر مورد استفاده قرار گرفته است. اگر بخواهیم کار فرهنگی در حوزه محیط زیست صورت گیرد باید سرمایه‌های اولیه آن استخراج و در اختیار کارگزاران فرهنگی قرار گیرد تا با اطلاعات خوب از دیدگاه اسلام وارد شده و فرهنگسازی کنند.

شراکت در مرگ انسان‌های بی‌گناه

وی در ادامه به بیان برخی از وظایف شرعی مردم در حوزه محیط زیست پرداخت و اظهار کرد: در بخش هوا؛ توصیه‌های زیادی در شرع مقدس هم به صورت عام و هم به صورت خاص وجود دارد. اگر اقدام یک فرد باعث آلوده شدن هوا شود، براساس قاعده «لاضرر» مسئول و مدیون است و اگر کسی با آلودگی هوا کشته شود، فردی که باعث آلودگی هوا می‌شود، در مرگ یک انسان بی‌گناه شریک شده است.

وی اضافه کرد: توصیه‌های فراوانی در حوزه حفظ سبزه‌ها، درختان و درخت‌کاری داریم. توصیه‌هایی نیز در حوزه نظافت داریم. مبانی اسراف آب، غذا و ... همه توصیه‌های مرتبط با حفظ محیط زیست هستند که مردم باید به آنها عمل کنند. حتی برای وضو و غسل هم باید میزان آب مشخصی استفاده کرد تا حداکثر صرفه‌جویی صورت گیرد.

حجت‌الاسلام برجی تصریح کرد: تخریب محیط زیست و هوا از نظر شرعی ضمانت‌آور و مسئولیت‌آور است. از اول کتاب طهارت تا آخر مباحث دیات حدود 70 کتاب فقهی داریم که در سرتاسر آنها مباحث محیط زیستی وجود دارد. همچنین هزار آیه محیط زیستی از قرآن استخراج شده است که باید بر همین اساس تفسیر شود.

وی به وظایف حاکمیت در قبال محیط زیست نیز اشاره کرد و گفت: در مسائل اجتماعی مردم و حکومت وظیفه متقابل دارند. هم مردم وظیفه رعایت مسائل محیط زیستی را دارند و هم حکومت در قبال افرادی که مسائل محیط زیستی را رعایت نمی‌کنند مسئول است. دست حکومت در این حوزه‌ها از نظر شرعی باز است و حاکم اسلامی براساس مصلحت مردم باید اعمال قدرت و قانون‌گذاری کند.

این عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی(ص) با ابراز تأسف از اینکه ما در هر سه محور مباحث محیط زیستی یعنی مردم، حکومت و قانون خلأ داریم، گفت: خلأهای قانونی در خصوص وظایف مردم و مسئولان در حوزه محیط زیست باید برطرف شود. همچنین از دوران کودکی باید مباحث زیست محیطی اسلام برای کودکان تشریح شود و مبلغان برای عموم مردم به مناسبت‌های مختلف در خصوص مسائل زیست محیطی صحبت کنند. این مباحث باید در مناسبت‌هایی که نذورات در آن انجام می‌شود برای مردم تشریح شود؛ همچنین در این مراسم نباید اقدامی انجام شود که برخلاف نگاه اسلامی به حفظ محیط زیست باشد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا اجتماعی جامعه حفاظت از محیط زیست فقه محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۲۴۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وصول عوارض و معوقات آلایندگی محیط زیستی در استان سمنان پیگیری شود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان ،حجت الاسلام و المسلمین اکبری در دیدار با مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت: ورود دستگاه قضایی استان به مسائلی که نیاز مردم را رفع می کند جنبه عمومی دارد و در جهت تقویت زیر ساخت ها تاثیر گذار خواهد بود و حل مشکلات معوقات آلایندگی نیاز به پیگیری جدی در چارچوب قانون دارد.

وی تاکید کرد: از جمله تاکیدات ریاست قوه قضائیه « پیگیری عوارض آلایندگی » است و دستگاه ها و بنگاه های اقتصادی که آلایندگی دارند باید وفق مقررات عوارض آلایندگی را پرداخت و این عوارض در راستای ارتقاء امور محیط زیستی استان سمنان صرف شود.

رئیس کل دادگستری استان سمنان با اشاره به اینکه ورود دستگاه قضایی استان در موضوعات محیط زیستی همچنان دارد افزود: حوزه حقوق عامه بستر وسیعی در پیگیری نیازها و مطالبات قانونی مردم دارد و دستگاه قضایی استان توسعه عدالت در جامعه را دنبال می کند تا در نتیجه هم افزایی و همراهی تمامی مسئولان استانی اهتمام به اجرای قانون صورت پذیرد.

بهرامعلی ظاهری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: ورود دستگاه قضایی استان سمنان در موضوعات محیط زیستی موجبات توفیقات بیشتر این سازمان در مسیر پیگیری قانونی تکالیف این سازمان را فراهم آورده است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900229

دیگر خبرها

  • جنبه‌های شرعی حفاظت از محیط زیست به مردم بازگو شود
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • وصول عوارض و معوقات آلایندگی محیط زیستی در استان سمنان پیگیری شود
  • دستور استاندار خراسان رضوی بر راه اندازی تیمارگاه حیات وحش در استان
  • راه‌اندازی تیمارگاه حیات وحش در خراسان رضوی
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • تیمارگاه حیات وحش خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود
  • تاثیر هنر در حفاظت از محیط زیست
  • مدیریت پسماندها خیلی از مشکلات محیط زیست را برطرف می‌کند