Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/یزد معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این که رسالت محیط زیست داشتن گونه‌ها در زیستگاه طبیعی است و نه در اسارت، اظهار کرد: ولیکن ایجاد ذخایر پشتیبان برای گونه‌های در معرض خطر، تهدید یا انقراض از جمله گورخر آسیایی ضروری است.

«کیومرث کلانتری» در سفر یک روزه به استان یزد ضمن بازدید از پارک ملی سیاه کوه و طرح معرفی مجدد گورخر آسیایی به زیستگاه تاریخی- طبیعی این گونه، گفت: اگر چه سازمان حفاظت محیط زیست متولی حفاظت از تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی کشور است ولی این مهم تنها با همراهی و همکاری تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌های متولی کشور و مشارکت مردم محقق خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: رسالت ما داشتن گونه‌ها در زیستگاه طبیعی است و نه در اسارت، لیکن در شرایطی که عوامل طبیعی و انسانی جمعیت‌های حیات وحش را محدود و جزیره‌ای می‌کنند، ایجاد ذخایر پشتیبان برای گونه‌های در معرض خطر، تهدید یا انقراض من جمله گورخر آسیایی ضروری است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد، در چنین شرایطی و با جزیره‌ای شدن جمعیت‌ها، انجام اقدامات مداخله‌ای برای تقویت وضعیت گونه ضروری است لذا با این پیشینه، اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد معرفی مجدد گورخر ایرانی به طبیعت استان یزد را در دستور کار قرار داد.

بر همین اساس و باتوجه به این که دشت‌های استپی و بیابانی شهرستان اردکان در گذشته‌ای نه چندان دور میزبان گله های بزرگی از گور بوده، تلاش شد تا گونه مجدداً به زیستگاه‌های تاریخی خود معرفی شود که برای نیل به این منظور، در آذرماه سال جاری تعداد ۱۱ رأس گورخر (شامل ۴ راس نر و ۷ راس ماده) از سایت تکثیر پنج انگشت ابرکوه به پارک ملی سیاه کوه در اردکان منتقل و در قرنطینه ایجاد شده در محل رهاسازی شدند.

از آنجا که قرنطینه مزبور صرفاً برای سازگاری گونه با محیط جدید ایجاد شده بود، در جریان بازدید معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، گورخرها به زیستگاه‌های طبیعی پارک ملی سیاه کوه معرفی شدند.

«نیره پورملائی» مدیر کل حفاظت محیط زیست یزد در خصوص معرفی گورخر به طبیعت پارک ملی سیاه‌کوه اظهار کرد: در پارک ملی و منطقه حفاظت شده سیاه کوه، حداقل تعارضات انسانی در برابر امنیت و بقای گور وجود دارد لیکن مخاطرات طبیعی نظیر خشکسالی، وجود گوشتخواران طبیعی در عرصه و احتمال حذف طبیعی گونه، امکان مهاجرت گونه از زیستگاه و مسائلی از این قبیل، پیش روی این طرح است که امیدواریم با سازگاری تدریجی گونه، پیوند آن به طبیعت منطقه با موفقیت برقرار شود.

پورملائی افزود: تمام تلاش‌های مجموعه سازمانی محیط زیست، از مدیران تا محیط‌بانان برای پیوند گورخر به طبیعت، هدفمند بوده و امید است با انجام اقدامات حمایتی و مداخله‌ای مانع از حذف کامل این گونه از طبیعت و تضعیف بیش از پیش اکوسیستم‌ها شویم.

وی در پایان افزود: در حال حاضر تمامی رفتارهای این جمعیت در طبیعت به صورت مستمر پایش و رصد شده و با تداوم اقدامات حمایتی ترتیبی اتخاذ شده تا انشاالله جمعیت نوپا به منطقه پیوند خورده و پایدار شود.

یاداور می‌شود؛ گور ایرانی که امروزه کمترین جمعیت را در میان زیر گونه‌های موجود در دنیا دارد، در طبقه حفاظتی «در آستانه انقراض» و در فهرست سرخ IUCN و ضمیمه یک سایتس قرار دارد و شدیداً نیازمند حفاظت است.

انتهای یام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی محيط زيست يزد گورخر ايراني پارک ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۲۷۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ عبدالرحمن زحمتی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: هر سال با شروع فصل بهار، زاد و ولد حیوانات وحشی آغاز می‌شود و زیر چتر حمایت و حفاظت محیط‌بانان حفاظت محیط زیست به زندگی خود ادامه می‌دهند و زنده‌گیری نوزادان حیات‌وحش پیگرد قانونی دارد.
معاون حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به آغاز فصل زایش وحوش گفت: محیط بانان پارک‌های ملی سالوک و ساریگل در شهرستان اسفراین نخستین بره‌های متولد شده‌ی امسال را مشاهده کرده اند.
روح الله لایق افزود: بارندگی‌های مناسب اسفند و فروردین ماه سبب رویش گیاهان و پوشش مناسب گیاهان در مراتع شده وشرایط برای زیست گونه‌های علفخوار همچون قوچ و میش اوریال، آهو و کل و بز مناسب است.
وی در ادامه گفت: فصل بهار گردشگران بیشتردر طبیعت حضور می‌یابند که توصیه می‌شود در صورت مشاهده نوزادان حیات وحش در طبیعت از لمس آنها خودداری کنند، زیرا موجب جدا کردن این نوزاد از چرخه طبیعی خواهد شد.

به علت نبود آگاهی ،بسیاری از نوزادان وحوش از چرخه طبیعت خارج می‌شوند
معاون حفاظت محیط زیست استان اضافه کرد: هر ساله در فصل بهار و زمان زادآوری حیات وحش، به علت نبود آگاهی بسیاری از مردم نسبت به برخورد صحیح هنگام مشاهده نوزادان حیات وحش در طبیعت، بسیاری از نوزادان از چرخه طبیعت خارج می‌شوند.
لایق از طبیعت گردان خواست از نزدیک شدن و نوازش بره‌ها و نوزاد وحوش خودداری کنند، چون نوزادان حیواناتی که با لمس و نوازش کردن و یا در آغوش گرفتن بوی انسان به خود گرفته اند، تلف می‌شوند.
در طبیعت و مناطق حفاظت شده‌ی خراسان شمالی ۶۵ گونه پستانداران زیست می‌کنند.

دیگر خبرها

  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس