Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@16:18:16 GMT

واشنگتن پست: جنگ با ایران مادر همه جنگ هاست!

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۲۷۰۹۵

واشنگتن پست: جنگ با ایران مادر همه جنگ هاست!

تقریباً صد تفنگدار دریایی آمریکا ـ که به یک واحد ویژه برای واکنش سریع به بحران منسوب هستند ـ در عراق حضور دارند تا پس از حملات خشمناک معترضین عراقی در روز سه شنبه، از سفارت ایالات متحده در بغداد محافظت کنند.

این تفنگداران دریایی، اعضای گردان دوم، هنگ ۷ پیاده نظام نیروی دریای آمریکا، به کارگروه ویژه هوا-زمین نیروی دریایی با هدف ویژه - واکنش سریع به بحران - به مقر فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) وابسته هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نیرو‌ها پس از اعلام مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا، از کویت به بغداد اعزام شدند.

اسپر گفته است: ما نیرو‌های دیگری برای پشتیبانی از پرسنل خود در سفارت آمریکا در بغداد اعزار می کنیم. ما اقدامات صحیحی برای محافظت از نیرو‌ها انجام داده ایم تا از امنیت شهروندان آمریکایی، نظامیان و دیپلمات‌ها در کشور عراق اطمینان حاصل شود و حق دفاع از خود را تضمین خواهیم کرد.

ظاهراً این نیرو‌ها در داخل هواپیما MV-۲۲ Ospreys (هواپیما‌های روتور طراحی شده برای حمل و نقل نیروی دریایی) و اعزام سریع آن‌ها به مناطق بحرانی به عراق منتقل شدند.

وزارت دفاع فیلم‌های ویدئویی از تفنگداران دریایی را منتشر کرد که عازم عراق بودند. این فیلم با سکانسی از سربازان آمریکایی در حالی که مشغول آماده سازی و فشنگ گذاری سلاح‌های خود هستند، آغاز می‌شود.

فرماندهی مرکزی آمریکا گفته: این نیروی دریایی برای حرکت با سرعت و دقت برای پشتیبانی از عملیات در سراسر خاورمیانه ایجاد شده است.

به گفته ستاد فرماندهی تفنگداران دریایی، این نیرو واکنش به بحران، عملیات احتیاطی، همکاری امنیتی، تضمین موفقیت عملیات و سایر مأموریت‌های دیگری را که ممکن است در منطقه عملیاتی سنتکام هدایت شوند، انجام می‌دهد.

این واحد پس از حمله سال ۲۰۱۲ به پست نیرو‌های آمریکایی در بنغازی لیبی ایجاد شد که طی آن چهار پرسنل دیپلماتیک و اطلاعاتی آمریکایی از جمله سفیر آمریکا کشته شدند.

علاوه بر محافظت از سفارت، این تفنگداران دریایی برای انجام عملیات تخلیه نیروی انسانی، امدادرسانی در برابر بلایا، بازیابی پرسنل و تجهیزات و مأموریت‌های مربوط به کمک‌های بشردوستانه آموزش دیده اند.

سخنگوی تفنگداران دریایی و عضو سابق این واحد گفته است که این احتمالاً اولین باری است که آمریکا مجبور شده با این ظرفیت به اعزام این نیرو‌ها بپردازد.

در گذشته، آمریکا با اعتراضات در منطقه سبز بغداد، تقریباً با تنها یک جوخه از تفنگداران دریایی مقابله می کرد. این اعزام مطمئناً بسیار بزرگتر و بیشتر از موارد سابق است؛ در یک جوخه تفنگداران دریایی آمریکا چهل نفر قرار دارند.

تصمیم برای اعزام حدود صد تفنگداران دریایی برای تقویت حفاظت از سفارتخانه آمریکا در بغداد پس از آن صورت گرفت که معترضین عراقی در تلاش برای ورود به این مجتمع به دروازه‌های آن حمله کردند. این اعتراضات در واکنش به حملات هوایی آمریکاست که گروه شبه نظامی عراقی متحد ایران را هدف قرار داد.

وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد، هرچند معترضین توانستند دروازه اصلی را بشکنند و یک پست نگهبانی را آتش بزنند، پرسنل سفارت در امنیت بوده و داخل مجتمع هیچ آسیبی ندیده است.

با این حال اعزام نیرو‌های ویژه آمریکایی به بغداد در حجم وسیع، صرف نظر از جنبه‌های عملیاتی آن یک سیگنال و یک اقدام نمادین نیز هست. چنانچه بیان شد این نیرو بعد از حملات بنغازی در سال ۲۰۱۲ تشکیل شده و هدف آن واکنش سریع به بحران است.

این که ایالات متحده تا چه حد اتفاقات اخیر در پیرامون سفارت آمریکا در عراق را مشابه اتفاقات بنغازی تلقی کرده است، به خوبی از توییت شب گذشته دونالد ترامپ مشخص است. وی در این توییت بیان کرده بود که عراق بنغازی نخواهد شد. اعزام این نیرو می تواند پیوند مستقیمی با توییت ترامپ و تهدید ضمنی وی علیه ایران داشته باشد.

در همین حال امروز نشریه واشنگتن پست در مطلبی با اشاره به اتفاقات بغداد، با توجه به وسعت سفارت آمریکا حمله معترضان به این سفارتخانه را شوکه کننده و یادآور بحران گروگانگیری ایران دانسته است. نویسنده واشنگتن پست بیان کرده که این اتفاق به سادگی بیان کننده این امر است که در تقابل طولانی مدت ایران و آمریکا، همیشه آمریکا از سوی گروه‌های ضعیف تر، اما مصمم‌تر آسیب پذیر بوده است.

این مطلب در ادامه با یادآوری بحران‌هایی که میان ایران و آمریکا از سال ۱۹۷۹ به بعد رخ داده است، به اتفاقات اخیر می رسد و بیان می کند که آمریکا برای فرار از بحران افزایش تنش با ایران تنها دو راه دارد: یا مذاکره کند یا بجنگد. سپس بیان می کند که جنگ با ایران مادر همه باتلاق‌ها خواهد بود که می تواند به سرعت از کنترل خارج شود. این مساله راهی جز مذاکره هسته‌ای جدید با ایران نمی گذارد.

این مطلب در نهایت بیان می کند که ترامپ هیچ علاقه جدی به مذاکره یا جنگ با ایران نشان نداده و تنها به استفاده از جنگ افزار اقتصادی بسنده کرده است. ایران مجددا یک نبرد کم وسعت را برنده شده که آمریکا نمی تواند پاسخی به ایران بدهد.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات مجلس یازدهم رمز پویا گابریل کالدرون مترو هشتگرد منطقه سبز بغداد حشد الشعبی غلامرضا شریعتی مهدی تاج جشنواره فیلم فجر38 آمریکا عراق نیروی ویژه اعتراضات ایران بنغازی انتخابات مجلس یازدهم رمز پویا گابریل کالدرون مترو هشتگرد منطقه سبز بغداد حشد الشعبی غلامرضا شریعتی مهدی تاج جشنواره فیلم فجر38

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۲۷۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟

اگرچه ایالات متحده کمک‌های تازه‌ای را برای اوکراین تصویب و بریتانیا اخیرا از بزرگترین کمک نظامی‌اش به کی‌یف رونمایی کرد، اما زمان خواهد برد تا اوکراین قدرتش را به واسطه این کمک‌های جدید احیا کند و البته در عین حال کمبود نیروهای اوکراینی نقطه ضعف دیگری برای این کشور در مقابل جنگ با روسیه تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به محض آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا لایحه کمک به اوکراین را امضا کرد، ارتش ایالات متحده شروع به ارسال تجهیزات مورد نیاز به خط مقدم کرد. با این حال، بعید است اوکراین بتواند پیشرفت چشمگیری را در مقابل برتری‌های روسیه کسب کند.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی می‌نویسد: «رای مثبت کنگره جهت ارسال کمک به اوکراین موجب افزایش روحیه برای کی‌یف شده است اما کمبود نیرو دغدغه‌ای بزرگ و حیاتی برای این کشور قلمداد می‌شود. از طرفی شاید کمک‌های آمریکا انگیزه‌ای برای کشورهای اروپایی ایجاد کند تا کمک‌های خود را به اوکراین افزایش دهند؛ همانگونه که نخست‌وزیر بریتانیا در جریان سفرش به ورشو از یک بسته کمکی نظامی ۵۰۰ میلیون پوندی رونمایی کرد.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه می‌نویسد: «اوکراین ابتدا امیدوار بود که کمک‌های واشنگتن در ابتدای سال جاری میلادی به دستش برسد اما ظاهرا انتظار می‌رود سال ۲۰۲۴ همچنان برای اوکراین به معنای حفظ خطوط باشد تا بازپس‌گیری قلمروهایش. هفته گذشته لایحه کمک‌ آمریکا به اوکراین تصویب شد و زمان خواهد برد تا اوکراین وضعیت دشوار خود را که از ماه‌های اول ۲۰۲۴ گریبان‌گیر آن شده، بهبود ببخشد. هم‌چنین یگان‌های جدید باید آموزش ببینند و زمان می‌برد تا اوکراین کاملا از کمک‌های آمریکا بهره‌مند شود.»

فایننشال تایمز با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده می‌نویسد: «کی‌یف شاید برای به رخ کشیدن دستاوردهای نظامی پیش از انتخابات نوامبر ایالات متحده و توجیه این کمک‌ها، تحت فشار قرار بگیرد و آمریکا (دولت جو بایدن) از او دستاوردهای نظامی بخواهد. اما اوکراین همچنان به جذب منابع نیاز دارد و در عین حال با توجه به انتخابات آتی آمریکا و حضور چهره‌ای جمهوری‌خواه نظیر دونالد ترامپ، آینده روند این کمک‌ها به اوکراین مشخص نیست.»

این روزنامه هم‌چنین تاکید می‌کند: «در حال حاضر بهترین راه اوکراین برای تداوم مبارزه با روسیه، ادامه دادن انواع حملاتی است که اخیرا در حال افزایش هستند. طی این حملات از پهپادهای دوربرد علیه پالایشگاه‌های نفت و سایر اهداف با ارزش استراتژیک در روسیه استفاده شده است اما اوکراین نمی‌تواند از موشک‌های دوربرد اتکمز یا موشک‌های کروز سایه طوفان که سوناک در ورشو این هفته وعده داد، برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده کند.»

دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین طی نشست سران گروه ۲۰ در اوساکا ژاپن - ژوئن ۲۰۱۹

فایننشال تایمز در پایان با اشاره به قدرت روسیه می‌نویسد: «در حالیکه هیچ راه آسانی برای به زانو درآوردن روسیه وجود ندارد، اما شاید در این مسیر نقاط آسیب‌پذیر این کشور فاش شود. از لحاظ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم حتی اگر ترامپ پیروز شود، ضمانتی برای خرسندی پوتین ارائه نمی‌دهد زیرا ترامپ احتمالا بخواهد برنامه صلح خودش را در پیش بگیرد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مسقط، مهم ترین تسهیل کننده دیدارهای غیرمستقیم ایران و آمریکا / چرا عمان تمایلی به نمایش قدرت دیپلماتیک خود ندارد؟/ عمان کانال گفت و گوی غیرمستقیم میان تهران-واشنگتن را باز نگاه داشته است
  • بلینکن: روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود
  • زلنسکی برای آمریکا چه نقشه‌ای دارد؟
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • حمله پلیس آمریکا به یک استاد دانشگاه واشنگتن (فیلم)
  • تداوم مداخله جویی واشنگتن؛ کاخ سفید خواستار آزادی خواننده رپ ایرانی شد
  • ادامه مداخله جویی واشنگتن؛ کاخ سفید خواستار آزادی خواننده رپ ایرانی شد
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • عکس/چفیه فلسطینی بر گردن جرج واشنگتن!