Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@15:20:11 GMT

«زینب»؛ نامی که خداوند انتخاب کرد

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۲۷۷۴۷

«زینب»؛ نامی که خداوند انتخاب کرد

رونامه «صبح نو» نوشت: سید نورالدین جزائری از علما محقق قرن ۱۴ است که کتاب «خصائص زینبیه» را به رشته تحریر درآورده است این کتاب در آینده ای نزدیک با عنوان «و اینگونه است زینب» در انتشارات کتاب جمکران به چاپ خواهد رسید در چاپ جدید این کتاب سعی شده که متن با ادبیات و ذائقه ادلی خواننده امروزی همخوانی داشته و مستندات محتوا نیز استخراج و به کتاب اضافه شود همه آنچه از کتاب «خصائص زینبیه» درباره فضائل حضرت زینب (س) ذکر می شود از کتابی است که توسط نشر جمکران به زودی ورانه بازار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شباهت زینب به اباعبدالله(ع) در هنگام تولد
آیت‌الله ‌سیدنورالدین جزائری در کتابش درباره فضائل حضرت زینب؟س؟ در هنگام تولد می‌نویسد: «زینب که در همه حال یار و یاور برادرش حسین بود، هنگام تولدش نیز با برادر شباهت داشت؛ زیرا پس از ولادت، جبرئیل امین مصیبت‌هایی را که بر او خواهد رفت، برای رسول خدا برشمرد؛ تاآنجاکه وقتی قنداقه مبارکش را به دست پدربزرگ مهربانش دادند، به گریه افتاد. در تاریخ آورده‌اند: پس از تولد دختر بزرگ علی و فاطمه، رسول خدا را خبر کردند. ایشان به منزل دامادش رفت و به فاطمه فرمود: «دختر عزیزم، دخترک تازه‌به‌دنیاآمده‌ات را به من بده». وقتی فاطمه چنین کرد، حضرت، زینب را به سینه چسباند و صورت مبارک خود را بر صورت کوچک او گذاشت و چنان با صدای بلند گریست که اشک بر محاسن شریفش روان گشت. فاطمه فرمود: «ای پدر عزیزم، خداوند هیچ‌گاه چشمانت را گریان نسازد! این گریستن شدید به چه دلیل است؟».فرمود: «فاطمه جانم، بدان که این دخترک زیبا پس از من و تو، مصیبت‌های بسیاری را به چشم خواهد دید».در این هنگام فاطمه به گریه افتاد و فرمود: «یا رسول‌الله، ثواب کسی که بر او و بر این مصیبت‌هایی که فرمودید، گریه کند، چه خواهد بود؟» رسول خدا فرمود: «ای پاره تن و روشنی دو دیده‌ام، ثواب کسی که بر دخترکت گریه کند، همانند کسی است که بر مصیبت‌های برادرانش، حسن و حسین گریه کند» و در این حال نام زیبا و جاودان «زینب» را برای نوزاد فاطمه برگزید.

زینب به چه معناست؟
نویسنده «خصائص زینبیه» در ادامه به ریشه کلمه زینب اشاره می‌کند. او به دو معنای زینت پدر و فربهی می‌رسد و می‌نویسد: « نام زیبای بانو را همگان «زینب» گفته‌اند و برای آن چند معنا برشمرده‌اند: به معنای زینت پدر، به معنای فربهی، به معنای درخت خوش‌رویِ نیکومنظر، و به معنای بَلاکِش.

الف) زینت پدر (زین آب): این معنا به نظر بهترین توجیه برای «زینب» است. «زین ابیها» همچون «امّ‌ابیها» لقب مادرش است و حذف الف «آب» از «زین آب» و تبدیل شدن آن به «زینب»، هم برای راحتی در بیان این واژه و کثرت استعمال آن است و هم - شاید حکمت اصلی آن - مسأله اتصال معنوی و حقیقی میان پدر و دختر باشد که این حذف «الف»، همان اندک‌فاصله میان پدر و دختر را حذف می‌کند. به‌هرروی، زینب نه‌تنها زینت پدر، که زینت عالَم بود و پدری که چنین دختری دارد، رواست که بر عالمیان فخر بفروشد و به واقع با میلاد زینب کبری دیده جهان و جهانیان از نور وجود او روشن و نورانی گردید.

ب) فربهی: این معنا به‌دلیل جمع شدن همه کمال‌های انسانی در اوست؛ زیرا فربه‌شدن از امور نسبی است و مثلاً فربهی حیوان به کثرت گوشت و پیه است، و فربهی درخت به کثرت شاخ، برگ و میوه است، و فربهی انسان به وفور ویژگی‌های نیکو و پسندیده در آن شخص است. پس کمال انسان به اخلاق اوست و چون دختر علی و فاطمه مجمع همه خوبی‌ها بود، زینب نامیده شد.

ج) درخت خوش‌رویِ نیکومنظر: عرب‌ها رسمی دارند که هر شخص بزرگ یا چیز نفیسی را به درخت مانند کنند: «سخن پاک همچون درختی پاک است» و «من و علی از یک درختیم». پس چون آن بانو انسانی بزرگ، سبب بقای دین، نگهبان خاندان حضرت رسول و شفاعت‌کننده گنهکاران بود، ایشان را به معنای درخت خوش‌بویِ نیکومنظر، یعنی زینب نامیدند. خوش‌بویی زینب به‌واسطه نزدیکی به پنج‌تن آل‌عبا و نیکویی منظرِ بانو به‌واسطه چهره دلربای ایشان است.

د) بَلاکِش: برخی گفته‌اند زینب را به‌دلیل آن همه بلایی که در تقدیرش نگاشته شده بود و باید آن‌ها را متحمل می‌گردید، «زینب» نامیدند و زینب کسی است که بلای بسیاری را باید تحمل کند.

اسرار حروف «زینب»
همیشه در اسم‌ها سری نهفته است. این مطلب در اسامی ائمه اطهار و اهل بیتش بیشتر مشهود است. نویسنده کتاب «خصائص زینبیه» در اسم حضرت زینب دقیق شده و به این نتایج رسیده است: واژه «زینب» چهار حرف دارد یا به لحاظ «الف حذف‌شده» در «زین آب»، پنج حرف، و هرکدام از این حروف، سرّی در خود پنهان کرده است.

ابتدا زینب را بنا بر چهار حرف بیان می‌کنیم:
*«ز» کنایه از مادرش زهراست؛ زیرا کمال‌های مادی و معنوی مادر به دختر گرامی‌اش به ارث رسید.
*«ی» کنایه از پدر بزرگوارش، علی است و اینکه چرا در اینجا مادر بر پدر مقدم گردیده، به‌دلیل جنسیّت دختر است که به مادر مانند است.
*«ن» کنایه از دو برادرش، حسنین است.
*«ب» کنایه از جد بزرگوارش، رسول خدا است: «النّبیُّ الأمّیُّ الْعَرَبی؛ پیامبر درس‌ناخوانده عرب‌زبان».
و بنا بر پنج حرف: «ا» اشاره به احمد، «ن» اشاره به حسن و «ی» اشاره به حسین است. بانو از هریک از پنج‌تن آل عبا بخشی از کمال‌ها را گرفته است و خداوند اراده کرد این کمال‌های انسانی بر مردم آشکار شود. به همین دلیل، خود برای دخترِ تازه‌رسیده علی و فاطمه نامی برگزید که مظهر مقامات بانو باشد، تا مردمان ایشان را بشناسند و با توسل به آن حضرت، نزدیک شدن به خداوند را بخواهند. به‌هرروی، خداوند نام زینب را برگزیده است.

«عالمه غیرمعلّمه»
حضرت زینب چند لقب داشته است. یکی از آن‌ها«عالمه غیرمعلّمه» است. نویسنده کتاب اینچنین این لقب را شرح می‌دهد: هنگامی که بانو برای کوفیان با سخنان آتشین خود سخن راند و قلب‌های چونان سنگ آن‌ها را منقلب ساخت، امام سجاد برای آنکه همگان بدانند آن دُرّ صدف ولایت چه مقامی نزد خداوند دارد، فرمود: «عمه جان، آرام باش. گذشته عبرت آینده است و تو الحمدلله بی‌آنکه کسی به تو آموخته باشد، دانایی و بی‌آنکه کسی به تو فهمانده باشد، فهیمی»

علم آن بانو را از برخی وقایع تاریخی می‌توان به‌دست آورد: یکی آنکه، در ایام حکومت پدر بزرگوارش در کوفه، زینب کبری در منزل خود برای زنان تفسیر قرآن می‌گفت. یک روز که ایشان در حال تفسیر آیه «کهیعص» بود، امام وارد شد و فرمود: «ای نوردیده، این آیه رمزی برای مصیبت‌هایی است که بر شما عترت پیغمبر وارد خواهد آمد» و سپس مصیبت‌هایی را بر ایشان خواهد رفت، برای دخترش شرح داد و در این حال، ناله و فغان زینب کبری به هوا برخاست. من می‌گویم نمی‌دانم آن بانوی والا که از شنیدن شرح آن سختی‌ها چنین به گریه افتاد، هنگامی که آن مصیبت‌ها را به چشم دید، چه حالی پیدا کرد. این‌ها همه نشان می‌دهد که عظمت رویداد جانسوز عاشورا به چه اندازه بوده است.دوم و سوم، سخنرانی‌های آتشین ایشان در کوفه و شام مقام علمی زینب کبری را ثابت می‌کند. به‌راستی که ایشان در این مقام، همانند مادر ارجمندش، فاطمه زهراست که در موضوع فدک سخن راند و منافقان مدینه را محکوم کرد.
 

شریک برادر
زینب از چند نظر شبیه برادرش سیدالشهداء است: یکی آنکه، سیدالشهداء معامله گران‌بهایی با خداوند متعال انجام داد: «إِنَّ اللَّـهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم؛ به‌راستی که خداوند جان و مال مؤمنان را خریده است». ایشان مصداق حقیقی این آیه بود؛ زیرا حسین مال، جان، روح،خون، میوه دل، همسران و دختران، بلکه همه هستی و وجود خود را تقدیم خداوند کرد و در مقابل این معامله سترگ، مالک بهشت و صاحب علم شفاعت گردید. خواهر هم در همه این راه، کمک‌کار و شریک برادر بود و به‌یقین چنانچه زینب نبود، «کربلا در کربلا می‌ماند» و این معامله، ناتمام به حال خود رها می‌شد. دوم اینکه، زینب در تمامی گرفتاری‌ها و رنج‌های حسین از زمان خروج از مدینه تا مکه، کربلا و سفر شام، همراه و شریک برادر بود. سوم اینکه، زینب در تمامی اجرها و ثواب‌های بی‌حد، شریک و یار برادر ارجمند خویش بود.چهارم اینکه، زینب در مقام شفاعت گناهکاران امت نیز شریک و یار برادر ارجمند خویش خواهد بود.پنجم اینکه، خواهیم گفت که زینب در اینکه همه فایده‌ها و فیض‌ها را به خلق رسانده، به‌ویژه در نعمت حیات و هدایت که برترین نعمت‌ها هستند، شریک و یار برادر خویش است.ششم اینکه، گفتیم که زینب در امر بقای دین «شریکة الحسین» و با برادر بزرگوارش همراه است.

کد خبر 4813162

منبع: مهر

کلیدواژه: حضرت زینب س سیره اهل بیت ع فرهنگ اهل بیت صفحه اول روزنامه ها دکه روزنامه مطبوعات ایران صفحه اول روزنامه های ورزشی صفحه اول روزنامه های اقتصادی شب یلدا خانواده اینفوگرافیک ایندیپندنت آداب و رسوم زمین لرزه آلودگی هوا زلزله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۲۷۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب مدال طلا ۴۰۰ متر با مانع از سوی فاطمه عیدیان

نازنین فاطمه عیدیان لحظاتی قبل موفق شد در جریان برگزاری مرحله نهایی ماده ۴۰۰متر با مانع مسابقات دو و میدانی جوانان قهرمانی آسیا ضمن شکستن رکورد ملی جوانان و بزرگسالان برای اولین بار یک مدال تاریخی به رنگ طلا  را کسب نماید.

بر همین اساس،این بانوی جوان و خوش آتیه کشورمان موفق شد با ثبت حد نصاب ۵۸.۸۶ثانیه زودتر از سایر رقبای خود از دیگر کشورهای آسیایی از خط پایان عبور کند و مدال  طلا این رقابت‌ها را به دست آورد.

گفتنی است،عیدیان با ثبت این زمان رکورد ملی رده سنی جوانان که با حد نصاب  ۵۹.۴۸ثانیه در اخیار خودش بود بهبود ببخشد.

وی همچنین رکورد ملی رده سنی بزرگسالان کشورمان در این ماده را که با حد نصاب۵۹.۱۶(۱۴۰۲/۶/۱۰-تهران)در اخیار شهلا محمودی بود ارتقاء دهد و عنوان رکورد دار جدید ملی کشورمان در این ماده را به خود اختصاص دهد.

لازم به ذکر است،نازنین فاطمه عیدیان سال گذشته موفق شده بود مدال نقره را در این رقابت‌ها کسب نماید،اما این برای اولین بار است که دو و میدانی ایران توانسته در بخش بانوان مسابقات قهرمانی جوانان آسیا یک مدال طلا آن هم در دوهای با مانع  کسب نماید. 

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی پایه و آبی

دیگر خبرها

  • اسامی ۵۳ نوجوان راه‌یافته به باشگاه قاف اعلام شد
  • سرمربی پرتغالی سپاهان پس از مسلمان شدن چه نامی را انتخاب کرد
  • معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است
  • ثبت ۱۶ هزار زلزله در سال گذشته
  • آندره ویاش بواش رئیس باشگاه پورتو شد
  • بدون حمایت ایران اکنون نامی از فلسطین نبود
  • انتشارات شهید کاظمی با ۶۰ عنوان جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • عرضه «صفات الهی» در کتابفروشی‌ها
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور راه مقابله با سیلاب است
  • کسب مدال طلا ۴۰۰ متر با مانع از سوی فاطمه عیدیان