Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@13:45:23 GMT

نشست اتهامات سقراطی برگزار می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۲۸۵۹۷

نشست اتهامات سقراطی برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، به همت گروه فلسفه غرب مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، نشست اتهامات سقراطی با ارائه سید نعمت‌الله عبدالرحیم‌زاده دکتری فلسفه از دانشگاه تهران ۱۸ دی ماه برگزار می‌شود.

این نشست چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه از ساعت ۱۶ در خیابان نوفل لوشاتو، خیابان شهید آراکلیان، پلاک ۴، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برپا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبدالرحیم‌زاده ددر یادداشتی در معرفی این نشست نوشته است:

افلاطون و گزنفون در دفاعیه خود از سقراط این دو اتهام را به صورتی کاملاً خلاصه و کوتاه و از کیفرخواستی نقل می‌کنند که ملتوس به همراه آنیتوس و لیکون علیه سقراط به دادگاه داده بودند: نخست، اتهام بی‌دینی و عدم اعتقاد به خدایان شهر؛ دوم، فاسد کردن جوانان آتن. موضوع اصلی بحث بررسی این دو اتهام است و این‌که طرح هر دو اتهام علیه سقراط در شهر یا پولیس آتن چگونه ممکن بود و آیا آن‌ها اتهاماتی موجه علیه سقراط بودند یا نه!

پیش‌درآمد بحث بررسی کوتاهی از وضعیت آتن در سال ۳۹۹ قبل از میلاد است به همراه توضیحی مختصر در مورد آن سه شخصیت اصلی که کیفرخواست را تنظیم کرده بودند. بررسی اتهام نخست بخش اول از بحث اصلی را تشکیل می‌دهد که در آن نظام دینی آتن و تحولات مربوط به آن مورد بحث قرار می‌گیرد تا معلوم شود که آیا اتهام بی‌دینی بر سقراط وارد است یا نه. بخش دوم از بحث مربوط می‌شود به تأثیری که سقراط بر هواداران خود داشته است.

این بخش از دو جنبه قابل بررسی است: نخست، از جنبه‌ی عمومی و نوع تأثیری که سقراط بر هواداران خود داشته و دوم، از جنبه‌ی خاص و افرادی نظیر کریتیاس و آلکیبیادس که به نظر می‌رسد آن سه نفر بیشتر این جنبه را در کیفرخواست خود مد نظر داشتند. بخش پایانیِ بحث مربوط می‌شود به نحوه‌ی عمل سقراط در دادگاه که می‌توان آن را عاملی مضاعف بر اتهامات او دانست تا آنجا که نمی‌توان آن را در صدور حکم مرگش بی‌تأثیر دانست.

کد خبر 4813222

منبع: مهر

کلیدواژه: سقراط مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران فلسفه غرب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نشست علمی کنفرانس بین المللی آیت الله جوادی آملی هیات مذهبی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی فعالیت های قرآنی معرفی کتاب جامعه ایمانی مشعر دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران علوم انسانی قرآن گام دوم انقلاب نقد کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۲۸۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست «نسل تیک‌تاکی و خیزش دانشگاه‌های ایالات متحده» برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست «نسل تیک تاکی و خیزش دانشگاه های ایالات متحده» فردا یکشنبه ۱۶ اردیبهشت توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار می شود.

این نشست با محور بررسی ابعاد ارتباطی و رسانه ای اعتراضات دانشگاه های ایالات متحده علیه جنایات و نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه و با حضور یوسف خجیر عضو هیات علمی دانشگاه سوره، حمیدرضا غلامزاده کارشناس مسائل آمریکا و بین الملل برگزار می شود.

برنامه مورد اشاره با دبیری داوود طالقانی فردا یکشنبه ۱۶ اردیبهشت از ساعت ۱۴ توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات برگزار می شود.

کد خبر 6096289 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • نشست «نسل تیک‌تاکی و خیزش دانشگاه‌های ایالات متحده» برگزار می‌شود
  • تشکیل کمیته‌های مشترک ایران و عراق برای مقابله با اخبار دروغ و جعلی
  • نشست پیگیری اجرای مهمترین طرح‌های ریلی کشور برگزار شد
  • نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌شود
  • نشست پیگیری اجرای مهمترین طرح‌ های ریلی کشور برگزار شد
  • نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود
  • برگزاری نشست پیگیری اجرای مهمترین طرح‌های ریلی کشور
  • آنتونوف: اتهام‌زنی آمریکا درباره تسلیحات شیمیایی نفرت‌انگیز است
  • واکنش مدیر رسانه سپاهان پس از ناراحتی مورایس
  • بررسی بخشنامه های بانک مرکزی در نشست کمیته رعایت قوانین و مقررات