Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: روزانه 6 میلیون سفر در مشهد انجام می‌شود. تهران تنها 67 کیلومتر مسیر دوچرخه دارد و مشهد در خصوص مسیر دوچرخه در کشور حرف اول را می‌زند.

مجتبی بهاروند شامگاه گذشته، 10 دی‌ماه، در نشستی پیرامون رویکرد شورای پنجم و مدیریت شهری مشهد در مواجهه با گرانی نرخ بنزین و افزایش تقاضای استفاده از حمل‌ونقل عمومی که در دفتر روزنامه حزب مردم‌سالاری برگزار شد، اظهار کرد: حوزه عمران، حمل‌ونقل و ترافیک از حوزه‌های اصلی مدیریت شهری مشهد و حدود 60 درصد بودجه شهرداری مربوط به این کمیسیون است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی عنوان کرد: نرخ بنزین تصمیمی بود که سران سه قوا به‌سرعت گرفتند. من خود با افزایش نرخ بنزین موافق بودم اما با افزایش دفعی آن موافق نبوده و نیستم. در تمام کشورها بنزین به نرخ واقعی به مردم عرضه می‌شود. اگر کاری که در دولت اصلاحات قرار بود انجام شود، یعنی همان افزایش پلکانی نرخ بنزین تا رسیدن به نرخ کشورهای حاشیه خلیج فارس، این اتفاق‌ها رخ داده نمی‌شد. مجلس در حرکتی از این کار جلوگیری کرد و سبب شد دولت از افزایش پلکانی صرف نظر کند. اگر افزایش پلکانی صورت می‌گرفت تا به امروز به نرخ کشورهای حاشیه خلیج فارس رسیده بودیم.  

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه «بسیاری از مشکلات شهری به خاطر ارزانی بنزین است»، بیان کرد: در کشورهای دیگر خودرو با کیفیت به مردم خود ارائه می‌دهند تا هزینه کم‌تری به سوخت پرداخت کنند. در ایران کیفیت بنزین و خودروها، پایین است.  بنزین شوک زیادی به جامعه وارد کرد. منابع ما این اجازه را به ما نمی‌دهند که بتوانیم اتوبوس‌های بیشتری خریداری کنیم. آلودگی هوای شهر به خودروهای بی‌کیفیت برمی‌گردد.

بهاروند با بیان اینکه «در زمان گرانی بنزین، حدود 13 درصد به حجم حمل‌ونقل عمومی ما اضافه شد»، افزود: ما در مشهد نسبت‌به کلان‌شهرهای دیگر وضعیت مناسبی داریم. در همه کلان‌شهرها به غیر از تهران، متروها خوابیده‌اند و ما علاوه‌بر اینکه مترو نخوابیده است، بلکه از دیگر کلان‌شهرها نیز جلوتر هستیم.

وی با بیان اینکه «قرارداد خط چهار قطارشهری با اعتبار هزار و 90 میلیارد تومان بسته شده است و حفاری آن از ابتدای سال 99  آغاز خواهد شد»، ادامه داد: در کلان‌شهرها مترو حرف اول را می‌زند و ما با شرایط فعلی دو خط مترو را کامل افتتاح و به بهره‌برداری رسانده‌ایم. با توجه به منابع محدود دست ما بسته است. هر اتوبوس یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان هزینه دارد که اگر دولت از تعرفه‌های خود بگذرد ما با کم‌تر از هفتصد میلیون تومان اتوبوس باکیفیت وارد می‌کنیم. 

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی خاطرنشان کرد: طرح دوچرخه اشتراکی که در مشهد انجام شد از طرح‌های خوبی بود که به مرور از فلسفه اولیه خود جدا شد. از زمانی که شورا جدید آغاز به کار کرده است این ایستگاه‌ها عملا کارآرایی لازم را نداشت و مردم به دلایل مختلف از این دوچرخه‌ها استفاده نمی‌کنند. سرمایه‌گذار قبلی از دوچرخه‌های به‌روز و سیستم اشتراکی جدیدتری استفاده نکرد. به دلیل اینکه با این سرمایه‌گذار قرارداد بلندمدتی بسته شده بود، سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که از طرف شهرداری مبلغی به آن‌ها پرداخت کنیم تا قرارداد فسخ شود. البته نهادهای نظارتی ایرادهایی به این کار گرفتند که این مسئله همچنان ادامه دارد. 

بهاروند با اشاره به اینکه «با سرمایه‌گذار جدید قرارداد دوچرخه و اسکوتر اشتراکی را بسته‌ایم»، تاکید کرد: این سرمایه‌گذار متعهد شده است که 2000 دوچرخه نسل جدید و 2 ایستگاه اسکوتر به چرخه اشتراک و سیستم جدید بیاورد. قرار است که ایستگاه اسکوتر در مسیرهای بلوار ملک‌آباد-خیام باشد. در سیستم جدید با نرم‌افزار و پرداخت حداقل مبلغ اشتراک می‌توان از این دوچرخه‌های به‌روز استفاده می‌کرد. این ایستگاه‌ها شبانه‌روزی هستند و محدودیتی برای دوچرخه اشتراکی وجود ندارد. از چندوقت پیش ما قصد کردیم که دوچرخه را به عنوان مد حمل‌ونقلی در شهر جا بیندازیم که مردم برای تردد از دوچرخه استفاده کنند. برای این کار نیاز به انجام مقدماتی بود.

وی ادامه داد: تا پایان سال 97، حدود 120 هزار کیلومتر مسیر دوچرخه احداث شده بود که از مشکلات این مسیرها، اتصال به یک‌دیگر بود. تا پایان امسال، 68 کیلومتر به مسیرهای دوچرخه شهر اضافه خواهیم کرد که سعی ما بر این بود که مسیرها به یک‌دیگر پیوسته و در پیاده‌راه‌ها نباشند. متاسفانه ما کنترل لازم پلیس را در مسیر دوچرخه در پیاده‌راه‌ها را نداریم. پویش دوشنبه‌های با دوچرخه و سه‌شنبه‌های بدون خودرو از دیگر کارهای شورای پنجم است. دوچرخه ترافیک و آلودگی ندارد. چهل سال پیش آمستردام وضعیت تهران را داشت اما به این نتیجه رسید که مدل حمل‌ونقلی خود را تغییر بدهد. ما نیز از هرزمانی شروع کنیم، مشکلاتی خواهیم داشت و این کار زمان زیادی می‌برد. عزم شورای پنجم و مدیریت شهری در خصوص دوچرخه و تغییر مدل حمل‌ونقلی جدی است و تا سال آینده مسیرهای دوچرخه را احداث خواهیم کرد که هیچکس برای تردد مشکلی نداشته باشد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه «یکی از مناطقی که می‌تواند به عنوان مناطق نمونه شهر در خصوص مسیر دوچرخه باشد، منطقه 12 است»، اظهار کرد: اگر60 واگن مصوب شده بیاید و به ظرفیت و حجم خط یک قطارشهری اضافه شود، مشکلات آن برطرف خواهد شد. در همه جای دنیا برای مناطق شلوغ طرح ترافیک، محدودیت و امتیاز ویژه به حمل‌ونقل عمومی می‌دهند. با ساخت پارکینگ در مناطق شلوغ مخالف هستم چرا سبب افزایش سفر با خودرو شخصی در مناطق شلوغ خواهد شد. 

بهاروند گفت: ما مبالغ زیادی از دولت طلب داریم که اگر تفاوت سوخت و این مبالغ پرداخت شود، خط چهار قطارشهری را تا ظرف دوسال آینده به اتمام می‌رسانیم. بسیاری از ترددها در شهر ضروری نیست و برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی نیاز است فرهنگ‌سازی، زیرساخت‌ها، مالی و اقتصادی انجام شود.  

وی در خصوص تسهیلات برای دانشجویان برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی عنوان کرد: این طرح سال گذشته در کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک به تصویب رسید و به دلیل اینکه محل بودجه این طرح مشخص نشده، هنوز اجرایی نشده است. در طرح جامع، این طرح را انجام خواهیم داد. مشمولیت این طرح بسیار زیاد است که باید بحث‌های بودجه‌ای آن حل‌وفصل شود. 

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه «تهران تنها 67 کیلومتر مسیر دوچرخه دارد و مشهد در خصوص مسیر دوچرخه در کشور حرف اول را می‌زند»، بیان کرد: در زمینه انقطاع مسیر دوچرخه، در برخی مسیرها این امر امکان‌پذیر نیست. ما به سمتی رفته‌ایم که قراردادی با پلیس ببندیم و هزینه‌های لازم را به پلیس بدهیم تا نظارت بر مسیر دوچرخه و ویلچر را انجام شود. در همه جای دنیا، شهردار آن شهر حرف اول و آخر آن شهر را می‌زند اما ما این‌طور نیستیم.

بهاروند خاطرنشان کرد: ما تنها یک‌بار ابتدای سال، افزایش قیمت در حمل‌ونقل عمومی را داشته‌ایم و باتوجه به شرایط امسال نیز قصد داریم، علاوه‌بر افزایش‌ندادن تسهیلاتی را  بدهیم تا مردم از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند. 

وی با بیان اینکه «ما در ارتباط با ترافیک مشهد دو کار را انجام داده‌ایم که یکی از آن‌ها اصلاح هندسی بوده است»، تاکید کرد: اگر پل جانباز در دوره ما بود، صددرصد آن را احداث نمی‌کردیم. در هیچ جای دنیا از یک پل پایین نمی‌آیند تا در چراغ قرمز بایستند. این پل باید از خیابان ساجدی نیز عبور می‌کرد تا مشکلات ترافیکی آن‌جا را نمی‌داشتیم. متاسفانه ما خصلت عجیبی در ساخت پل و خیابان داریم. تا پایان سال مشکل پرتویی حل‌وفصل خواهدشد و تقاطع نمایشگاه نیز تا پایان سال 99 به اتمام خواهد رسید. 

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه «ما پروژه‌ای را شروع نخواهیم کرد مگر اینکه در زمان مقرر آن را افتتاح کنیم که این مسئله بازتاب خوبی برای مردم مشهد داشته است»، گفت: اگر دولت تصمیم بگیرد که خودروهای فعلی که سه برابر خودرو استاندارد سوخت مصرف می‌کند را با خودروهای استاندارد تعویض کند، وضع بهتری خواهیم داشت اما این مسئله تنها به تصمیم دولت برمی‌گردد. 

بهاروند در خصوص الیت اظهار کرد: من به دودلیل مخالف جمع‌شدن الیت هستم که دلیل اصلی آن ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای شهر است. براساس آمار الیت بیشتر از 70 درصد پارک‌هایی که در سطح شهر انجام می‌شود، کم‌تر از نیم ساعت است چرا که مردم برای پارک هزینه پرداخت می‌کنند. هدف از انجام این طرح توزیع عادلانه پارک‌های حاشیه‌ای است.

وی با بیان اینکه «ما قصد داشتیم که خیابان راهنمایی را پیاده‌راه کنیم اما کماکان مشکل ما با کسبه آن‌جاست»، عنوان کرد: در طرح پل پرتویی، درخت‌ها جابه‌جا شده است و درخت‌هایی که امکان جابه‌جایی ندارند، به همان میزان یا بیشتر درخت جایگزین خواهد شد که در خصوص این طرح، سه برابر درخت‌هایی که امکان جابه‌جایی نداشته‌اند، درخت کاشته شده است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص بازسازی اتوبوس بیان کرد: باتوجه به شرایطی که ما داریم، بازسازی اتوبوس جزء بهترین گزینه‌هاست. بهترین روش برای بالابردن ظرفیت اتوبوس‌ها، خرید اتوبوس است اما با توجه به شرایط فعلی و هزینه بالای اتوبوس بهترین گزینه بازسازی اتوبوس‌هاست.  

بهاروند خاطرنشان کرد: قرارگاه سازندگی در خصوص بازسازی اتوبوس هیچ قراردادی با شهرداری ندارد. تنها در راستای برقی‌کردن اتوبوس‌ها، شرکت مبنا با شهرداری قرارداد دارد. قرار است چند دستگاه اتوبوس را برقی کنند که اگر کیفیت لازم را داشته باشد، دیگر اتوبوس‌ها نیز برقی شوند. در خصوص پل پرتویی قرارگاه خاتم انبیاء 50 میلیاردتومان پایین‌تر از دیگر شرکت‌ها پیشنهاد داد که از نظر قانونی باید پروژه را به آن‌ها تحویل می‌دادیم. 

وی تاکید کرد: یکی از چیزهایی که از سازمان فاوا درخواست داده‌ایم، شخصی‌سازی من‌کارت‌هاست. به این صورت که اگر من‌کارت گم شود، مبلغ آن محفوظ و همان کارت به شما برگردد. 

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص خصوصی‌سازی سازمان‌های شهرداری، اظهار کرد: همزمان با ورود ما به شورا، با اولین تحصن کارمندهای اتوبوس‌رانی روبرو شدیم. با مرحوم بحرینی در کمیسیون حمل‌ونقل با کارهایی که صورت گرفت، توانستیم این موضوعات را در سازمان اتوبوس‌رانی حل و فصل کنیم و در حال حاضر هیچ تجمع و اعتراضی از سمت کارمندان اتوبوس‌رانی نداریم.

بهاروند گفت: ما باید به سمتی برویم که شرکت‌های خصوصی خدمات لازم را ارائه بدهند.بخش دولتی و عمومی هیچ‌گاه نمی‌تواند این خدمات را بدهد.

وی با بیان اینکه«همه می‌گویند که مشهد تمیز است»، عنوان کرد: روزانه 6 میلیون سفر در مشهد انجام می‌شود. خدماتی که در مشهد داده می‌شود، در نوع خود بهترین است. شهر از پول مردم اداره می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی مشهد حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۲۸۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت ارتقای ایمنی راه‌ها فرهنگ سازی و قانون مداری است

حسن جهانیان مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران گفت: فرهنگ سازی ایمنی ترافیک توسط دستگاه‌های ذی ربط و قانون مداری توسط مردم در کنار ایمن سازی راه‌ها، مهمترین ضرورت ارتقای ایمنی جاده‌ای است.

او افزود: فرهنگ سازی ایمنی ترافیک توسط دستگاه‌های ذی ربط و قانون مداری توسط مردم سهم چندانی در هزینه نگهداری راه‌ها نداشته اما در ارتقای ایمنی راه‌ها نقش آفرین بوده و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

جهانیان با تاکید بر برنامه‌های ارتقاء ایمنی در راه‌های استان، گفت: عمده تصادفات در جاده‌های استان ناشی از رفتار پرخطر رانندگان بوده که رعایت قوانین و مقررات و فرهنگ ترافیکی می‌تواند نقش مهمی در ارتقای ایمنی جاده‌ها ایفا کند.

او بر ضرورت تعامل هر چه بیشتر برای ارتقای ایمنی راه‌ها و تقویت ناوگان حمل ونقل بار و مسافر تاکید کرد و افزود: باید با تقویت ناوگان حمل ونقل عمومی فرهنگ استفاده ازحمل ونقل عمومی درجامعه نهادینه شود.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • جزئیات پرداخت تسهیلات ارزی برای واردات اتوبوس
  • لزوم وجود مدیریت واحد مرزی به منظور جلوگیری از توقف زیان‌بار کامیون‌ها
  • تعیین ۶۰۰ میلیون یورو اعتبار برای واردات اتوبوس برون‌شهری ویژه اربعین
  • تخصیص ۶۰۰ میلیون یورو برای واردات اتوبوس برون‌شهری ویژه اربعین
  • فرصت استثنایی برای واردات ناوگان اتوبوس برون شهری ویژه اربعین
  • فرصت استثنایی برای واردات ناوگان اتوبوس برون‌شهری ویژه اربعین 
  • ضرورت ارتقای ایمنی راه‌ها فرهنگ سازی و قانون مداری است
  • طلا و جواهرات خود را با سلیقه خود سفارشی سازی کنید
  • ۳۴ درصد مردم از کارت جایگاه داران استفاده می‌کنند
  • بررسی لایحه کمک‌هزینه شهرداری شیراز برای کرایه سفر