Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون جدید امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه گفت: ما حقوق بشر را یک کالای لوکس نمی‌دانیم که هنگام تبلیغات انتخاباتی به عنوان دکور در ویترین تبلیغات از آن استفاده کنیم و بعد هم آن را کنار بگذاریم.

به گزارش خبرگزاری فارس، آیین تکریم و معارفه معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه امروز با حضور حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه، غلامحسین اسماعیلی رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه، حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور، جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها، بهادری جهرمی رئیس مرکز وکلا و کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه و جمعی از مسئولان قضایی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



علی باقری کنی در مراسم معارفه خود به عنوان معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه گفت: خدا را سپاس می‌گویم که ما را در حلقه کارگزارانی قرار داد تا برای صیانت از حقوق مردمی که خدا آن‌ها را دوست دارد و آن‌ها نیز خدا را دوست دارند، گام برداریم.

وی ادامه داد: از خداوند به دلیل حضور در مسئولیتی در عرصه دفاع از حقوق مردمی که در برابر مومنان خاضع و خاشع و در برابر کافران پیروز هستند سپاسگزارم.

معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه افزود: از خدایی که به ما فرصت داد تا در عرصه صیانت از حقوق مردمی که در راه خدا جهاد می‌کنند و از سرزنش هیچ سرزنش‌گری نمی‌ترسند، خدمت کنیم، تشکر می‌نمایم و خدا را شاکرم که به ما فرصت داد تا از حقوق مردم پاسداری کنیم.

وی ادامه داد: لازم می‌دانم که از خداوند قادر متعال طلب کمک کنم تا چنان توانی به من دهد که بتوانم دینی را که آیت الله رئیسی به خاطر حسن ظن و اعتماد به بنده داشت را ادا کنم و با تلاش و کوشش بخش کوچکی از بار سنگینی که امروز و در شرایط حساس تاریخی اسلام و انقلاب ایران بر دوش آیت الله رئیسی است، بردارم.

معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه افزود: امید است در این عرصه به گونه‌ای عمل کنیم که زینت و افتخار نظام اسلامی در جمهوری اسلامی باشد و خدایی نکرده موجب سرشکستگی و شرمندگی نظام نباشد.

وی در ادامه گفت: بر اساس مفاد ۵۶ قانون اساسی، قوه قضائیه مسئول پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی آحاد ملت است و این وظیفه چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور مطلق است و قاعدتا یک بخش قابل توجهی از این وظیفه که در عرصه خارجی است مربوط به معاونت امور بین الملل قوه قضاییه البته با همکاری دیگر بخش‌های دستگاه قضا و دیگر دستگاه‌های ذیربط است.

باقری کنی بیان داشت: این موضوع آنقدر اهمیت دارد که مقام معظم رهبری در دیداری که امسال با مجموعه دست اندرکاران قوه قضائیه داشتند، درمورد این موضوع تاکید و تصریح کردند که دفاع از حق مردم در عرصه بین‌المللی وظیفه دستگاه قضا است.

معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه افزود: ما در این زمینه بیش از قبل تلاش می‌کنیم تا نه تنها از جسارت طرف‌های خارجی به حقوق فردی و اجتماعی آحاد ملت ایران جلوگیری کنیم بلکه اگر به هر بهانه‌ای هم این تعدی صورت گرفت از همه ظرفیت‌های حقوقیِ بین المللی و دو جانبه و دیگر عرصه‌های قانونی استفاده کنیم تا حقوق ملت ایران چه اجتماعی و چه فردی حفظ شود.

وی با اشاره به بحث عدالت، یادآور شد: وظیفه دستگاه قضا اجرای عدالت؛ اما رسالت آن ایجاد عدالت و دادگستری است. در طول ۴۰ سال گذشته ساختار و سازوکار جمهوری اسلامی به گونه‌ای است که دستاورد‌های بی بدیلی در عرصه عدالت گستری داشته است، ولی شاید در تبیین و ارائه و نشر آن برای اینکه این فضیلت در جمهوری اسلامی توسعه یابد کم کاری‌هایی صورت گرفته است.

باقری کنی گفت: این کم کاری موجب شد که حتی مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم نارضایتی‌های خودشان را ابراز کنند، چون آنجا فرمودند که کار‌های زیادی در زمینه اجرای عدالت در جمهوری اسلامی انجام شده البته فاصله ما تا آن آرمان‌ها خیلی زیاد است؛ اما همین مقداری هم که کار انجام شده در ارائه و تبیین آن، کار درخور و خیلی مناسب انجام نشده است.

معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه افزود: یکی از عرصه‌ها برای ترویج سیاست عدالت و عدالت گستری جمهور اسلامی در چهل سال گذشته، در مناسبات با دول خارجی و مراجع و  مجامع بین‌المللی صورت می‌گیرد، به همین منظور می‌توانیم با در پیش گرفتن سیاست ارتباط با مجامع بین‌المللی تحکیم  عدالت و نهادینه شدن آن در جامعه را که نتیجه آن ثبات و استقرار نظام است با برقراری ارتباط با دیگر دستگاه‌ها، ترویج نماییم.

وی با اشاره به بحث حقوق بشر افزود: حقوق بشر یک حقیقت برخاسته از مبانی دینی و از جمله ارزش‌های انقلاب ما است و مولفه قدرت نرم جمهوری اسلامی است. می‌توان گفت رکن مهم امنیت ملی ما است و به همین جهت حقوق بشر یک ابزار و بازیچه نیست و در همه عرصه‌ها و زمان‌ها ساری و جاری بوده و استثناناپذیر است و تعطیل بردار نیست و مسئولیت همه دستگاه و کارگزاران در همه عرصه‌های حاکمیت نظام اسلامی است.

معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه تاکید کرد: ما حقوق بشر را یک کالای لوکس نمی‌دانیم که هنگام تبلیغات انتخاباتی به عنوان دکور در ویترین تبلیغات از آن استفاده کنیم و بعد هم آن را کنار بگذاریم و به زعم خودمان بخواهیم در فراموش نامه افکار عمومی آن را دفن کنیم.

لاریجانی خودش متقاضی بود که برود

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه در این مراسم با تبریک میلاد با سعادت حضرت زینب (س) و گرامیداشت روز پرستار، گفت: خداوند را شاکریم که قریب به اتفاق مدیران ما تکلیف مدار هستند و بر اساس تکلیف مسئولیتی را می‌پذیرند و انجام وظیفه می‌کنند.

وی افزود: آن مدیری که مسئولیتی را به دیگری واگذار می‌کند، باز هم احساس می‌کند که باری و مسئولیتی از روی دوش او برداشته شده و خدا را شاکر است.

معاون اول قوه قضائیه خاطرنشان کرد: آقایان لاریجانی و باقری دو مدیر شایسته‌ و هر دو عالم، دارای تجربه فراوان در طول دهه‌های گذشته هستند و به خوبی مسائل پیرامونی داخلی و خارجی و نظام و سیاست‌های آن را می‌شناسند و این موضوع بسیار می‌تواند در پیشرفت مدیری که مسئولیتی را می‌پذیرد، موثر باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای افزود: جواد لاریجانی بیش از سه دهه با قوه قضائیه همکاری دارند و از زمان تاسیس ستاد حقوق بشر دبیر این ستاد بوده و هم مسئولیت اصلی را عهده دار بودند.

وی ادامه داد: باقری نیز در وزارت امور خارجه و بسیاری از اموری که به نحوی از انحا مربوط به این حوزه می‌‎شود، آشنا بوده و تجربه کافی و وافی دارند.

معاون اول قوه قضائیه بیان کرد: لاریجانی با عنایت به مسئولیت‌های مختلفی که داشته و دارد، اصرار داشت که با توجه به برخی مسئولیت‌ها شاید نتواند آن مقداری که لازم است، در این مقطع از زمان هم در امور بین المل و هم در ستاد حقوق بشر انجام وظیفه کند و وقت بگذارد و خودش متقاضی بود که شخصی به جای وی مشغول شود و از جمله کسانی که معرفی کرد، دکتر باقری بود.

وی با قدردانی از دبیر سابق ستاد حقوق بشر و همکاران وی گفت: از جواد لاریجانی به دلیل همکاری در طول سالیان متمادی با قوه قضائیه و در سمت دبیر و عضو ستاد حقوق بشر  که در حد وسع و امکانات و مجموعه مقدوارت و شرایط حقیقا خدمات بسیار خوبی را در این زمینه ارائه دادند، تشکر می‌کنم.

معاون اول قوه قضائیه خاطرنشان کرد: از باقری نیز به دلیل پذیرش این مسئولیت تشکر می‌کنم و قطعا با انرژی و تعهد و مسئولیتی که دارند نقاط قوتی که وجود داشته را ارتقا می‌بخشد و زمینه‌های بهتری که باید انجام شود را دنبال خواهد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه حقوق بشر از نگاه اسلام بسیار مهم است، گفت: موضوع مهم در اسلام، انسان و حقوق انسان است.

حقوق بشر دستاویزی برای نظام سلطه شده است

وی بیان کرد: اگر نهادی به نام حقوق بشر و مسائلی که در طول دهه‌های مختلف مطرح است، وجود نداشت ما به عنوان اسلام ناب وظیفه داشتیم که حقوق انسان را به دنیا بفهمانیم و تبیین و تبلیغ کنیم.

معاون اول قوه قضائیه در ادامه با بیان اینکه امروز حقوق بشر دستاویزی بخصوص برای نظام سلطه شده است، گفت: تحت عنوان دفاع از حقوق بشر، استفاده ابزاری می‌کنند و با اقداماتشان، حقوق نه یک انسان، نه مردم یک کشور، بلکه حقوق میلیارد‌ها انسان را به خطر می‌اندازند و از رشد و کمال انسان و آزاد اندیشی جلوگیری می‌کنند.

وی افزود: نظام سلطه تحت عنوان دفاع از حقوق بشر، انسان‌ها را به بدترین وجه تحقیر می‌کند و به خودش اجازه می‌دهد سران یک کشور را به یک گاو شیرده تشبیه کند.

معاون اول قوه قضائیه بیان کرد: نظام سلطه به خودش اجازه می‌دهد جلوی علم‌آموزی و رشد انسان را بگیرد و بگوید در این موضوعات دیگران حق حتی تعلیم و تربیت ندارند و این رشته‌ها باید در انحصار نظام سلطه باشد، اگر کسی خواست فراتر از چیزی باشد که من(نظام سلطه) محدود کرده‌ام، به بهانه‌های مختلف جلوی او را می‌گیرد و اگر نتوانست، دانشمندان آن را با وقاحت ترور می‌کند.

معاون اول قوه قضائیه در ادامه تصریح کرد: امروز حقوق بشر را ابزار کرده‌اند و تحت عنوان حقوق بشر به کشوری حمله کرده، مردم آن را آواره می‌کنند و می‌کشند و زیرساخت‌های آن کشور را به عنوان دفاع از حقوق بشر نابود می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: حقوق بشر قوه قضائیه تبلیغات انتخاباتی رئیسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۲۸۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکستان رویکرد حقوق بشری مغرضانه آمریکا را زیر سوال برد

اکستان امروز (پنجشنبه) با انتقاد از سکوت ایالات متحده در قبال نسل کشی مردم غزه اعلام کرد که محتوای گزارش حقوق بشر ۲۰۲۳ آمریکا را قویا رد می‌کند و آن را مبتنی بر اطلاعات نادرست می‌داند.

به گزارش مشرق و به نقل از روابط عمومی دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، این کشور گزارش ۲۰۲۳ با محور اقدامات حقوق بشری که توسط وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده است، را قاطعانه رد می کند و مفاد آن را ناعادلانه و مبتنی بر اطلاعات نادرست و کاملاً مغایر با واقعیت می‌داند.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان افزود: اقدامات سالانه وزارت امور خارجه آمریکا برای تهیه چنین گزارش‌های خودسرانه، فاقد عینیت است و در روش‌ شناسی خود به طور ذاتی ناقص باقی می‌ماند.

«ممتاز زهرا» تاکید کرد: در تهیه این گزارش ها از یک لنز اجتماعی داخلی برای قضاوت درباره حقوق بشر در کشورهای دیگر به شیوه‌ای مغرضانه و نگاه سیاسی استفاده شده است. لذا به وضوح استانداردهای دوگانه مشاهده می‌شود و در نتیجه، گفتمان بین المللی حقوق بشر را تضعیف می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان تاکید کرد: فقط یک گزارش با انگیزه‌های سیاسی می‌تواند وضعیت نگران کننده نواز غزه، استفاده ابزاری از تحویل کمک های بشردوستانه و قتل عام بیش از ۳۳ هزار غیرنظامی را نادیده بگیرد.

وی تاکید کرد که سکوت ایالات متحده در قبال تداوم نسل کشی در غزه در تضاد با اهداف اعلامی و گزارش های به اصطلاح حقوق بشری این کشور است.

ممتاز زهرا افزود: پاکستان در چارچوب قانون اساسی و اصول اخلاقی دموکراتیک، بر تعهد خود برای تقویت حقوق بشر در داخل، مشارکت سازنده برای ارتقای دستور کار بین المللی حقوق بشر، حمایت از عدالت و نیز عینیت در گفتمان بین المللی حقوق بشر ثابت قدم است.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان خطاب به آمریکا گفت: ما انتظار داریم که حداقل در ارزیابی مسائل پیچیده دقت لازم را به خرج داده و عینیت، بی طرفی و مسوولیت را در نهایی کردن این گونه گزارش ها رعایت کنید. باید شجاعت اخلاقی لازم برای بیان حقیقت در مورد همه موقعیت ها نشان داده شود.

دیگر خبرها

  • باکو: اروپا در امور داخلی جمهوری آذربایجان دخالت نکند
  • چهار راهبرد سند تحول برای کاهش پرونده‌های ورودی به قوه قضاییه
  • پاکستان رویکرد حقوق بشری مغرضانه آمریکا را زیر سوال برد
  • عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش!
  • نگهداری مواد مخدر توسط فرزند معاون سابق قوه قضائیه؟ | افشای راز خودروهای مازراتی، پورشه و بنز در جلسه دادگاه | عصبانیت آقازاده از انتشار اعترافات!
  • طی مدتی که معاون اول قوه قضاییه بودم، ارتباطات خوبی را با مجلس و دولت برقرار کردیم
  • محسنی اژه‌ای: نباید از نظرها و سلیقه‌های مختلف هراسید
  • مسئولان قضائی عهده دار مسئولیت خطیری هستند
  • نباید از نظرها و سلیقه‌های مختلف هراسید
  • کاهش آمار سرقت در اسفند سال گذشته