Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@13:57:44 GMT

روایات طبی نمی‌تواند مبنای درمان برای همه باشد

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۲۸۹۷۷

روایات طبی نمی‌تواند مبنای درمان برای همه باشد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشکده مجمع الفکر الاسلامی، محمود ملکی، در اولین نشست علمی «قواعد بازیابی متون حدیثی» که در پژوهشکده مجمع الفکر الاسلامی برگزار شد، با اشاره به اهمیت بازیابی متون حدیثی شیعه بیان کرد: گذشتگان در بازیابی متون و کتب حدیثی نهایت دقت را به خرج می‌دادند و تنها اگر کتاب و یا حدیثی اجازه از استاد داشته است می‌پذیرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه قدما (عالمان و محدثان قرون اولیه اسلامی) در اعتبارسنجی روایات، عمدتاً کتاب محور بودند، افزود: یکی از مهم‌ترین قرینه‌ها در بازیابی متون، کتاب بوده و در اعتبارسنجی روایات، آن را لحاظ می‌کرده‌اند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده مجمع الفکر الاسلامی با اشاره به اهداف و ضرورت بازیابی روایات از متون اصلی بیان کرد: اولین فایده این کار آن است که وقتی منبع مفقود حدیث، یافته شود آن منبع دارای هویت مستقل می‌شود و می‌توانیم در مورد آرا نویسنده آن منبع اظهارنظر کنیم؛ دومین ضرورت این کار هم آن است که سنج‌های برای منبع موجود خواهیم داشت مثلاً اگر در مورد اعتبار کافی سخن میگوییم باید ابتدا اعتبار منابع آن را بسنجیم.

بازیابی احادیث کمک به قوت مذهب شیعه است

وی با بیان اینکه به عقب بردن تاریخ اندیشه از دیگر فواید بازیابی حدیث است تصریح کرد: کلبرگ (مستشرق حدیث پژوه) در مقاله‌ای آورده که بحث احادیث ائمه ۱۲ امامی (اثنا عشر)، بحثی متأخر است یعنی در قرون اولیه اسلامی سابقه ندارد ولی وقتی احادیث این باب و منابع آن را بازیابی می‌کنیم می‌بینیم که تاریخ احادیث ائمه اثناعشر (ع) به قرن دوم هجری باز می‌گردد لذا بازیابی احادیث حتی به قوت و اتقان مذهب شیعه هم یاری می‌رساند.

ملکی با بیان اینکه بسیاری از کتب حدیثی اولیه تا زمان سیدبن طاووس وجود داشته است افزود: کلبرگ لیست کتبی را که سید بن طاووس از آن نقل کرده آورده است ولی برخی کتب میانی مانند وسایل الشیعه که حاوی منابع اولیه حدیثی است سبب شده تا محققان سراغ منابع اولیه نروند.

وی با بیان اینکه باید حدیث خوانی و سماع احادیث احیا شود افزود: اینکه کسی کتابی از پاساژ قدس بخرد و احادیثی را در آن ببیند و نقل کند روش درست در انتقال حدیث نیست بلکه باید با شنیدن و سماع همراه با فهم از استاد همراه باشد.

پژوهشگر پژوهشکده مجمع الفکر الاسلامی با بیان اینکه ما در اعتبار احادیث قائل به صفر و صد نیستیم و داشتن شواهد، مهم است بیان کرد: نگاه حدیثی ما زمانی تغییر یافت که نگاه فقهی بر روایات حاکم شد و بحث از عدالت راوی همانند عدالت امام جماعت و شاهد و … هم به میان آمد.

این پژوهشگر در مورد روایات طبی و بحث اعتماد یا عدم اعتماد به آن‌ها در درمان افراد گفت: روایات طبی مربوط به منطقه و مزاج و اقلیم خاصی است و نمی‌توان آن را مبنای علم طب و درمان برای همه افراد قرار دهیم.

وی اضافه کرد: ممکن است امام معصوم (ع) برای زمان و مکان خاصی، یک خوراکی و میوه و گیاهی را تجویز کرده باشند لذا اگر بخواهیم به عنوان یک مسئله علمی به آن عمل کنیم ابتدا باید مورد تجربه و آزمون قرار بگیرد یعنی با عنوان یک گزاره تاریخی به آن نگاه کنیم.

ملکی افزود: باید میان درمان و بهداشت در استفاده از روایات طبی، تفاوت قائل شویم زیرا روایات معتبر طبی برای بهداشت مناسب هستند ولی مثلاً وقتی بخواهیم بر اساس روایتی، نسخه برای یک بیمار بدهیم نیازمند تجربه و آزمون علمی و تجربی است.

وی اضافه کرد: متأسفانه مواردی بوده که نسخه‌پیچی بر این اساس، منجر به بیماری‌های شدید برای برخی افراد و موجب بدبینی به روایات شده است.

این محقق تصریح کرد: البته تأکید بر آزمایش دستورات این روایات، دال بر این نیست که روایات طبی را کاملاً رد کنیم چون تنوع روایات رسیده آن‌قدر زیاد است که نشان می‌دهد ائمه از جهت علمی فارغ از علم غیبشان، هم افراد ویژه‌ای بوده‌اند.

کد خبر 4783146

منبع: مهر

کلیدواژه: طب اسلامی قم استاد حوزه و دانشگاه 9 دی بوشهر ایلام آلودگی هوا قزوین خطبه های نماز جمعه انتخابات مجلس شورای اسلامی بیرجند شیراز شهرکرد گرگان استانداری سمنان صفحه اول روزنامه های استان ها مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۲۸۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکره با بازیگران «عشق» ادامه دارد / نگارش فیلمنامه بر اساس واقعیت‌های اجتماعی

پوران درخشنده که این روزها دو پروژه سینمایی و ادبی را همزمان پیش می‌برد، در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا، گفت: همچنان در حال نگارش رمان «مادرم ایران» هستم.
او درباره این کتاب که پیش‌تر اعلام شده بود آن را بر مبنای زندگی مادرش می‌نویسد، اظهار داشت: کار نگارش این رمان در مراحل آخر خودش است و پس از انتشار کتاب، مقدمات تولید یک سریال برای شبکه نمایش خانگی بر اساس آن آغاز خواهد شد.
کارگردان تحسین شده «پرنده کوچک خوشبختی»، «شمعی در باد» و «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» همچنین درباره آخرین وضعیت پروژه جدید سینمایی‌اش گفت: همچنان در تدارک ساخت فیلم «عشق» با موضوع مهاجرت هستم.
او که عضو انجمن‌های فیلمسازان زن آمریکا و کارگردانان مستقل آمریکاست و در سال ۱۳۷۷، فیلم «عشق بدون مرز» را به عنوان محصول مشترک در آمریکا با حضور ۴۰ بازیگر آمریکایی و ۱۰ بازیگر ایرانی ساخته بود، درباره کتسنیگ فیلم تازه خود اظهار داشت: مذاکره با بازیگران مدنظر ایرانی و خارجی ادامه دارد و هنوز با کسی توافق نهایی حاصل نشده است.
درخشنده که غالبا در کارهای داستانی خود نیز به مبنای پژوهش و مستندنگاری وقایع توجه می‌کند، درباره این که «عشق» تا چه حد بر اساس ماجراهای واقعی پیش می‌رود، گفت: بله، این بار هم مثل همیشه کار بر مبنای واقعیت‌های اجتماعی شکل می‌گیرد.

منبع: پایگاه خبری صبا خبر

دیگر خبرها

  • جذب در آموزش و پرورش بر مبنای سوابق آموزشی معلمان
  • متخصص ریه: قلیان اکسیژن مبنای علمی ندارد
  • فوق‌تخصص ریه: قلیان اکسیژن مبنای علمی ندارد
  • چرا ابن بابویه قمى به شیخ صدوق مشهور شد؟ + فیلم
  • آیت‌الله رمضانی: اسلام گنج وجودی انسان را معرفی می‌کند / ویژگی‌های مسلمان واقعی براساس روایات اهل‌بیت(ع)
  • شیخ صدوق، روایتگر صادق احادیث
  • مذاکره با بازیگران «عشق» ادامه دارد / نگارش فیلمنامه بر اساس واقعیت‌های اجتماعی
  • اقدامات بی بدیل امام صادق علیه السلام در حفظ و صیانت از روایات
  • تقویم نجومی امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ردپای انگلیسی‌ها در حدیث امام صادق (ع)/ ساخته‌های ذهنی یک منبری