Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-06@01:48:35 GMT

پرستاران را گاهی پرستاری کنیم

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۲۹۴۴۶

پرستاران را گاهی پرستاری کنیم

اگر دو شیفت کار کرده باشی تا بتوانی از پس خرج و مخارج زندگی هم بر بیایی که دیگر نه روز داری و نه شب! حالا اگر شب را بالای سر بیمار بودی و روز بعد هم در جایی دیگر به بیماران خدمت کردی که دیگر نه برای خودت هستی و نه برای خانواده!.

بیماران و خانواده‌های آنها هم از نخستین کسی که توقع و انتظار دارند همین پرستار است، پزشک میاید ویزیتی می کند و میرود، بهیار میاید چکابی انجام می دهد و رد می شود، آشپز غذایی میاورد و خدماتی هم چند دقیقه‌ای نظافت می کند و رد میشود اما آنکه می ماند تا آخر پرستار است؛ اوست که باید بماند تا بیمار راحت باشد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر بیماری گفت "آخ" اوست که باید بر بالینش حاضر شود و این پرستار است که باید گوش به زنگ باشد تا اگر نیاز شد خود را به بیمار برساند.

پرستار همان کسیست که اگر صبح تا شب و شب تا صبح برای بهبودی بیمارش بیدار ماند و پرستاری کرد اما تلاش هایش بی‌نتیجه بود و بیماری خدای ناکرده فوت کرد، حال بدی به او دست می‌دهد و او به خاطر نزدیکی با بیمار، قبل از خانواده بیمار، غصه میخورد و بی‌تاب می‌شود. 

روز پرستار، بهانه‌ای شد تا به سراغ برخی از سفید پوشان عرصه بهداشت و درمان استان یزد برویم ، همانهایی که بدون هیچ توقعی و با اندک رفاه، بی‌منت، خدمت می کنند و فقط یک روز به نام آنها ثبت شده است.

همه آنها از شغلی که دارند رضایت قلبی دارند و عاشق خدمت به بیماران هستند و با وجود همه سختی ها و دشواری ها به پرستار بودن خود افتخار می‌کنند.

آنها رضایت و سلامتی بیماران را بهترین خاطرات و فوت آنان را بدترین خاطرات دوران کاری خود دانستند و تا از آنها در مورد مشکلشان نپرسیدیم چیزی نگفتند و فقط از عشق به حرفه خود گفتند.

پرستاران بیشترین ساعات با بیمار

پرستار یکی از بیمارستان های دولتی یزد گفت:  پرستاری در زمره مشاغل سخت است که از خودگذشتگی می خواهد زیرا بیماران این بیمارستان در بدترین شرایط و وضعیت خود به ما مراجعه می کنند.

وی که خواست نامش ذکر نشود اظهار داشت: بیمار فقط چند دقیقه توسط پزشک ویزیت می شود ولی پرستار باید بیشتر ساعات را با بیمار باشد و به آنها خدمت دهد گاهی لازم است با حرف زدن با بیمار ارتباط برقرار کرد تا آنها از لحاظ روحی و روانی انرژی بگیرند و به سلامتی دست یابند.

این پرستار از پرداخت نشدن اضافه کاری و کارانه پرستاران به مدت هفت ماه گلایه کرد و افزود: کارانه ها نسبت به چند سال پیش، به یک سوم کاهش یافته است.

وی همچنین از کمبود پرستار در بیمارستان انتقاد کرد و گفت: در این مرکز درمانی، در پرداخت ها تبعیض زیاد است و بیشتر رابطه برقرار است تا ضابطه. 

این پرستار افزود:دیروز مراسم روز پرستار برگزار شد اما اندکی از پرستاران شرکت کردند چون آنها از برخی مسائل، ناراضی هستند، متاسفانه در این مرکز درمانی بیشتر به دنبال مستندسازی هستند و بخش قابل توجهی از وقت ما هم صرف همین میشود.

از انتخاب شغلم پشیمان نیستم

مریم الله دینی، پرستار یکی از بخش‌های بیمارستان‌های یزد که سه سال سابقه کار دارد گفت: با عشق و علاقه این شغل را انتخاب کردم و هرگز از انتخاب خود پشیمان نیستم .

وی بهترین خاطره خود را بهبودی بیماران بیان کرد و افزود: مرگ بیماران بدترین خاطراتم را تشکیل می دهند و هر فردی که جان خود را از دست می دهد موجب ناراحتی من و همکارانم می شود. 

حقوق پرستاران، ناکافی است

محمود حکایتی، سرپرستار بخش اورولوژی یکی از مراکز درمانی یزد که هفت سال سابقه خدمت دارد گفت: اگر پرستاری در کار خود عشق و علاقه نداشته باشد در کارش موفق نخواهد بود.

وی افزود: در بخش های متعددی حضور داشتم و خوش ترین خاطراتم ترخیص بیماران پس از درمان و بهبودیست.

حکایتی  اظهار داشت:یادم می آید که یک بیمار در بخش ما دچار خونریزی شدید شده بود که سریع متوجه این موضوع شدم پزشک معالج را با خبر و او را عمل کرد پس از چند روز بیمار بهبود یافت و به منزل برگشت که این بهترین خاطره من است.

وی تصریح کرد: اما بدترین خاطره من این است یک کودک سه ساله زیبا رو و دوست داشتنی در بخش ما بستری  بود علارغم تلاش‌های پرستاران و پزشکان این کودک به علت بیماری که داشت فوت کرد و من خیلی ناراحت شدم و تا مدت‌ها از این موضوع رنجیده بودم.

حکایتی یاد آور شد : حقوق پرستاران نسبت به شغلشان بسیار کم است، پرداخت نکردن کارانه و اضافه‌کار که جای خود دارد، بسیاری از همکاران به همین علت مجبور هستند در ۲ مرکز درمانی فعالیت کنند.

کارانه و اضافه‌کار ما را پرداخت نکردند

سید ضیاء حسینی که ۲۶ سابقه خدمت دارد و سرپرستار بخش جراحی مغز و اعصاب یکی از بیمارستان ها است گفت: در مدت کاری خود در بخش‌های مختلف اطفال، جراحی ، داخلی ، اتاق عمل ، آندوسکوپی ، دیالیز و اورژانس کار کردم.

وی اظهار داشت: پرستاران در هر بخشی که کار کنند فرقی ندارد زیرا هر بخش  سختی‌های خاص خودش را دارد و باید برای بهبودی بیماران تلاش کنند البته احساس می کنم در بخش دیالیز سخت تر باشد چون بیمارانی به ظاهر سالم اما یک دنیا مشکل دارند و این خیلی زجرآور است.

این پرستار از پرداخت نشدن اضافه کاری و کارانه پرستاران گله کرد و گفت: پرستاران با دریافتی کم، شبانه روز در خدمت بیماران هستند و با عشق و علاقه خدمت می کنند.

وی اظهار داشت: خیلی از افراد احساس میکنند پرستاران شب تا صبح و به صورت شیفتی سرکار هستند که حقوق آنها هم بسیار زیاد است در صورتی که اینگونه نیست و دریافتی آنها در مقابل خدمات آنها بسیار ناچیز است. 

حسینی که همسرش هم پرستار است گفت: ما هر ۲  به شغل پرستاری علاقه داریم و به آن افتخار می کنیم و اگر دوباره بخواهم شغلی برای خودم انتخاب کنم باز هم پرستاری را انتخاب می کنم.

وی با بیان اینکه البته فرزندانم به علت اینکه ما در شیفت های متعدد سرکار هستیم از شغل ما ناراضی هستند افزود: من از همان کودکی شغل پرستاری را دوست داشتم پدرم در داروخانه کار می کرد و من هم همراه او به محل کارش می رفتم و به او کمک می کردم.

این پرستار تصریح کرد:  بهبودی بیماران بهترین خاطره هر پرستار است و آرزوی همه پرستاران این است که بیماران با سلامتی کامل به خانه خود برگردند.

وی یادآورشد : یکی از موضوعات آزار دهنده این است که برخی از همراهان بیماران، قدر خدمات پرستاران را نمی دانند و توقع دارند که بیمار آنها زود خوب شود درصورتی که زمان می برد تا بیمار بهبود یاید .

بهبود هر بیمار، شادی ما را به دنبال دارد

مریم بیگ مرادی، سرپرستار بخش آی سی یو یکی از مراکز درمانی استان است و ۲۰ سال سابقه دارد که گفت: تاکنون در بخش های سی سی یو ، آی سی یو و اورژانس کار کردم و با بیماران زیادی سر و کار داشتم.

وی افزود: عشق و علاقه در حرفه پرستاری حرف اول را می زند چون اگر نباشد نمی توان در یک محیط درمانی کار کرد .

این پرستار اظهار داشت: من بیماران ر دوست دارم و نهایت تلاش را  با همکارانم برای بهبودی آنها انجام می دهیم و در این راه کوتاهی نخواهیم کرد و بهبودی بیماران موجب شادی و خوشحالی ما می شود.

وی تصریح کرد: در بخش سی سی یو به دلیل اینکه بیماران بدحال در آن بستری می شوند بر روی روح و روان پرستاران  تاثیر زیادی دارد و استرس زیادی برای آنها وارد می شود.

صبوری پرستاران قابل تقدیر است

یکی بیمار که در بخش‌ یکی از بیمارستان‌های یزد بستری شده بود به خبرنگار ایرنا گفت: پرستاران فرشتگان مهربانی هستند که همیشه بر لبان آنها خنده است و واقعا باید قدر آنها را دانست.

زهرا الله‌دادی افزود: پرستاران خیلی صبور هستند برخی مواقع ما به دلیل داشتن درد زیاد و کسالت با آنها نامهربانی می کنیم اما آنها با خوش رویی برخورد می کنند.

وی اظهار داشت: پنج روز است که در بیمارستان بستری شدم با چشم خود مشاهده کردم با تمام توان برای نجات ما بیماران  تلاش می کنند و در برابر غرغرها و پرحرفی و سوالات بی مورد ما اخم نمیکنند.

یزد با کمبود ۴۰۰ پرستار روبروست

 مدیر اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از کمبود ۴۰۰ پرستار در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی این استان در بخش‌های مختلف خبر داد و گفت: به دلیل اینکه بخش‌های ویژه چون آی سی یو، سی سی یو و دیالیز در این استان زیاد است، کمبود پرستار بیشتر احساس می‌شود.

"علی اکبر جراحی" روز چهارشنبه به مناسبت روز پرستار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در بخش‌های ویژه حداقل باید به ازای هر۲ تخت یک پرستار و در بخش های داخلی هم به ازای هر پنج تخت یک پرستار وجود داشته باشد.

نایب رییس شورای عالی نظام پرستاری کشور با بیان اینکه استان از لحاظ تعداد کادر پرستار با استانداردهای جهانی فاصله دارد اما نسبت به نرم کشوری مطلوب است اظهار داشت: طبق استاندارد جهانی، نسبت پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی ۲.۵ نفر است در حالی که در کشور نسبت پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی زیر یک نفر و در استان یزد ۱.۱ نفر است. 

جراحی تصریح کرد: تاپایان برنامه پنجم توسعه نسبت پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی باید به ۱.۸ نفر برسد که امیدواریم این امر محقق شود.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد پرستاران کشور مرد و ۸۰ درصد زن هستند اظهار داشت: در استان یزد  ۳۰ درصد مرد و ۷۰ درصد پرستار زن است و در حال حاضر سه هزار و ۵۰۰ پرستار در بخش های مختلف درمانی اعم دولتی و خصوصی فعالیت می‌کنند.

جراحی خاطر نشان کرد: کمبود پرستار در استان از طریق ۲ شیفته یا  اضافه کاری جبران می شود البته نتایج استخدام ۱۲۰ پرستار ظرف ۲ هفته آینده اعلام  و بخشی از این کمبود رفع می شود.

وی تصریح کرد: حدود ۲۰ درصد پرستاران استان به صورت مشترک در بیمارستاهای دولتی و خصوصی در شیفت‌ها مختلف خدمت ارائه می دهند.

 مدیر اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ادامه داد: همچنین طبق اعلام وزیر بهداشت چهار هزار و ۵۰۰ پرستار تا پایان سال در مراکز درمانی کشور جذب می شوند که بخشی از این تعداد هم سهمیه استان است که امیدواریم با جذب نیرو کمبود پرستار جبران شود.

وی از تاخیر در پرداخت کارانه و اضافه کاری‌های پرستاران در۶ ماه گذشته  ابراز ناخرسندی کرد و گفت: پرستاران به عنوان قشر زحمتکش و پرتلاش در طول شبانه روز مشغول خدمت به مردم هستند و حرفه پرستاری سختی‌ های زیادی دارد و این قشر نقش مهمی در حفظ سلامت جامعه ایفا می‌کنند.

جراحی اظهار داشت: پرستاران به غیر شرح ظایف حرفه خود، برخی از کارهای اداری و پشتیبانی هم بر عهده آنها گذاشته است بدین ترتیب نیاز است که مسوولان به این قشر پرتلاش در عرصه سلامت بیش از بیش توجه کنند.

برچیده شدن طرح قاصدک

مدیر اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد افزود: سامانه قاصدک( طرح مبتنی بر عملکرد)  به دلیل  اینکه طرحی ناموفق، ناعادلانه و به لحاظ اقتصادی غیرمنطقی از سوی وزیر بهداشت اعلام شده است لغو می شود که این خبر خوشی برای پرستاران است و از این پس کارانه از اضافه کار پرستاران تفکیک می شود.

 طرح پرستاری و مراقبت در منزل

وی به طرح پرستاری و مراقبت در منزل اشاره کرد و گفت: این طرح به صورت پایلوت در استان یزد و چهار استان دیگر کشور در حال اجراست و تاکنون موفق هم بوده است.

جراحی اظهار داشت: از سال آینده  خدمات مراقبت در منزل زیر پوشش قرار می گیرد  و مردم می توانند خدمات مراقبتی را که نیاز دارند با حمایت بیمه ها در منزل بگیرند و همان هزینه ای را که در بیمارستان باید متحمل شوند، در منزل پرداخت می کنند و به صورت دولتی محاسبه می شود.

برنامه های هفته پرستار

عضو هیات رییسه شورای عالی نظام پرستاری کشور به برنامه‌های هفته پرستار در استان اشاره کرد و افزود: دیدار تعدادی از پرستاران با رهبر معظم  انقلاب، دیدار با مقامات استانی ، حضور مسوولان دانشگاه علوم پزشکی  در بیمارستان‌ها و قدردانی از کادر پرستاری ، همایش پیاده وری و تجلیل از پرستاران از جمله برنامه های این هفته است.

وی اظهار داشت: از استان یزد ۶ پرستار از بیمارستانهای دولتی و ۲ پرستار از تامین اجتماعی بعنوان پرستاران نمونه کشوری انتخاب شدند.

مدیر اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد یادآور شد: مجموعا در این هفته  از ۸۰ پرستار استان تجلیل می شود.

چالش های شغلی پرستاران

عضو هیات رییسه شورای عالی نظام پرستاری کشور به چالش های شغلی پرستاران اشاره کرد و گفت: کمبود شدید نیروی انسانی، ناعادلانه بودن نظام پرداخت ، تاخیر زیاد در پرداختی ها ، خشونت های شغلی و بی احترامی و عدم اجرای قانون تعرفه گذاری مصوب سال ۸۶  از  جمله چالش های این قشر است .

دغدغه مالی و معیشتی پرستاران را رفع کنیم

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با تبریک روز پرستار به فعالان این بخش، گفت: همه باید تلاش کنیم تا مشکلات مالی و معیشتی پرستاران را رفع کنیم.

دکتر "محمود نوری شادکام" به مناسبت هفته پرستار در گفت و گو با ایرنا افزود: بعوان کسی که سالهای متمادیست در بخش سلامت استان فعالیت دارم اعلام می کنم که شغل پرستاری از سخت ترین مشاغل حوزه سلامت و یکی از پر استرس ترین مشاغل در همه حوزه های کاری است.

وی اظهار داشت: یک پرستار با بیماران نیازمند سر و کار دارد و دقت و مراقبت از این بیماران موجب استرس آنها می شو زیرا باید مراقب باشند که وظیفه خود را به بهترین نحو انجام دهند.

دکتر شادکام، جلب رضایت بیمار و خانواده آنها را وظیفه دیگر پرستاران دانست و یادآور شد: این قشر با مشکلاتی هم دست و پنجه نرم می کنند.

به گفته وی شیفت آنها به صورت گردشی است و باید ۲۴ ساعته ارائه خدمات کنند و حتی در روزهای تعطیل که همه در حال استراحت هستند مشغول حساس ترین خدمات می باشند.

معاون درمان دانشگاه پزشکی یزد تصریح کرد: همه باید برای ارتقای منزلت اجتماعی این شغل بعنوان یک شغل ارزشمند و مورد احترام آحاد جامعه تلاش کنیم تا آنها کمترین دغدغه مالی را داشته باشند؛ این شغل با این همه حساسیت و شیفت در گردش و نداشتن تعطیلی، درآمد کافی ندارد و به نظر می رسد باید کمک کنیم این دغدغه ها را تا حدی کم کنیم.

وی با بیان اینکه پرداختی این قشر، در زمره پرداختی های متوسط به پایین جامعه است افزود: در دانشگاه سعی شده تا مشکل مالی آنها رفع شود اما با این وجود آنها هفت ماه است که کارانه دریافت نکرده اند.

وی اصلی ترین عامل رضایتمندی در ارتقای کیفی خدمات و تغییر نگرش مردم به جامعه پزشکی را پرستاران اعلام کرد و گفت: اگر بیمار را راضی نگه داریم همه تیم از این رضایت بهره مند می شوند اما اگر رضایت نباشد همه تیم متضرر میشوند.

تعداد بیمارستانهای خصوصی و دولتی استان ۲۱ باب اعلام شده که ۱۳ مورد آن دولتی هستند

در تقویم ملی ما سالروز ولادت حضرت زینب (س) روز پرستار نامگذاری شده است ، این روز می تواند یاد آور صبر و متانت حضرت زینب (س) و بازآموزی آموزه ها و مولفه هایی معنوی باشد که در زندگی و منش بانوی صبور و پر صلابت کربلا موج می زند.

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 برنامه پنجم توسعه بهداشت و درمان پرستار درآمد مرگ قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۲۹۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشای خواب عجیب هاشمی‌رفسنجانی ۶ ماه قبل از فوت! | فیلم

محسن هاشمی ماجرای خواب عجیبی را تعریف می‌کند که آیت‌الله هاشمی ۶ ماه قبل از فوت آن را دیده و در خاطرات روزانه‌اش به آن اشاره کرده بود. «ساعت پنج صبح در حالی که رویای هولناکی می‌دیدم بیدار شدم. افرادی مرکب از مرد و زن و کودک بدون اجازه و اطلاع در محل اقامت که گاهی منزل‌مان و گاهی در محل‌های دیگر بود ورود می‌کردند. حرفی نمی‌زدند، اذیت هم نمی‌کردند و جواب سوالم را در مورد دلیل ورود و نحوه ورود نمی‌دادند.»/اعتمادآنلاین

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • حقوق کدام یک از ایثارگران در سال ۱۴۰۳ افزایش داشت؟
  • افشای خواب عجیب هاشمی‌رفسنجانی ۶ ماه قبل از فوت! | فیلم
  • فاجعه در بیمارستان‌های دولتی؛ مهاجرت پرستاران به بخش خصوصی
  • مهاجرت کادر درمان از بخش دولتی به خصوصی
  • کادر درمان از بیمارستان‌های دولتی به بخش خصوصی مهاجرت می‌کنند
  • فاجعه در بیمارستان‌های دولتی/ مهاجرت کادر درمان به بخش خصوصی
  • کوچ پرستاران از بخش دولتی به خصوصی
  • مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی/ مشکلات پابرجاست
  • ریشه‌های نارضایتی‌ها پرستاران؛ اضافه‌کار اجباری بر خلاف قانون
  • دولت برای تصویب لایحه حمایت مادی و معنوی پرستاران اقدام کند