Web Analytics Made Easy - Statcounter

به مناسبت یکصد و سیزدهمین سال افتتاح اولین کافه ایران، از روز یکشنبه 9 آذرماه باغ موزه قصر میزبان سومین جشنواره و نمایشگاه «کافه مقصد گردشگری شهری» شده است، نمایشگاهی که با حمایت وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برپا شده و در تلاش است تا به رونق کافه یا قهوه خانه‌ها به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری در دنیای معاصر بیش از پیش کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه تفریح و نشاط - سعیده اسدیان:کافه‌ها در تعریف جهانی یکی از مقاصد گردشگری شهری هستند و حتی در برخی از کشورها به مقصد گردشگری فرهنگی تبدیل شده‌اند، تا جایی که از میزبانی گذر کرده و به جاذبه گردشگری در سطح بین‌المللی تبدیل می شوند.

با توجه به اهمیت موضوع پذیرایی و مهمانداری در حوزه گردشگری و همچنین اهمیت و جایگاه کافه‌ها، استانداردسازی یکی از نیازهای اصلی و اساسی این حوزه به خصوص در ایران محسوب می‌شود، چرا که در کشور ما گردشگری یکی از اهداف اصلی اقتصادی پس از درآمدهای نفتی است.

در این بین کافه‌ها نقش کاربردی‌تری از رستوران‌ها که صرفاً برای صرف خوراک است، دارند و قطعاً برای جذب گردشگران شهری، برون شهری و بین المللی باید حرفه‌ای تر عمل کنند.

در همین راستا و به مناسبت یکصد و سیزدهمین سال افتتاح اولین کافه ایران (کافه لقانطه)، از روز یکشنبه 9 آذرماه باغ موزه قصر میزبان سومین جشنواره و نمایشگاه «کافه مقصد گردشگری شهری» شده است، نمایشگاهی که با حمایت وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برپا شده و در تلاش است تا به رونق کافه یا قهوه خانه‌ها به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری در دنیای معاصر بیش از پیش کمک کرده و فرهنگ کافه نشینی ایرانیان را با توجه به استانداردهای جهانی صنعت کافه داری احیا کند.

 

جعفر شهری در کتاب «طهران قدیم» درباره اولین کافه ایران چنین نوشته است:

«در ابتدای خیابان باب همایون کافه‌ای بود به نام «لقانطه» که آن را مردی بنام غلامحسین خان لقانطه دایر کرده، صورتی آبرومند به آن داده و مشابه آن یکی هم در میدان بهارستان برپا ساخته بود. در جلو این لقانطه حوض کاشی زیبایی وسط پیاده‌رو ساخته بود که از نهر خیابان لوله‌کشی شده، فواره‌ای در وسط آن فوران می‌کرد، علاوه بر جریان قسمتی از آب نهر که از آن عبور می‌کرد و دور آن را گل و گلدان و قلیان‌های بلور بادگیر نقره چیده حاشیه کنار نهر خیابان را چمن‌کاری و گلکاری کرده صفا و جلا و زیبایی جداگانه به آن داده بود.

تابستان‌ها با چیدن میز و صندلی در پیاده‌رو و در زمستان‌ها از مشتریان در داخل پذیرایی می‌کرد، بنا بر رسم زمان چای و قلیان در درجه اول متاع این کافه یا لقانطه یا قهوه‌خانه بود و قهوه دومین آن که هنوز در اینجا خلاف سایر قهوه‌خانه‌های دیگر که در آنها فروش قهوه به کلی از میان رفته بود به طالبان فروخته می‌شد و در تابستان‌ها انواع شربت مانند شربت به‌لیمو، سکنجبین، شربت آلبالو، شربت ریباس و همچنین بستنی و فالوده که عرضه می‌شد، اگر چه این کافه مانند تمام قهوه‌خانه‌ها از پیش از آفتاب دایر و بعد از دکاکین تمام کسبه تعطیل می‌گردید اما جوش و جلای آن از دو سه ساعت به غروب مانده تا یکی دو ساعت از شب گذشته بود که اعیان و رجال با اسب و کالسکه، درشکه و اتومبیل‌های سواری خود، که این مرکب کم کم و تک و توک زیر پای بزرگان پیدا شده بود، در آنجا تفریح و وقت‌گذرانی می‌کردند و کافه‌ای بود تقریبا گران‌قیمت که دو برابر قهوه‌خانه‌های دیگر پول می‌گرفت و به اعیان و اشراف و اداری‌های والامقام و فرنگ‌دیده‌ها و روزنامه‌نگاران و نویسندگان اختصاص یافته بود.»

شما در این نمایشگاه می‌توانید انواع چای، قهوه، شربت و همچنین کیک و شیرینی را با قیمتی مناسب تهیه کرده و یا در غرفه‌های مربوط به هر کافه نوش جان کنید.

این نمایشگاه همچنین می‌تواند فرصتی مناسب برای افرادی باشد که برای تجهیز کافه‌های خود به دنبال وسایل و مواد مصرفی هستند، چرا که در اینجا تولیدکنندگان و واردکنندگان تجهیزات، دکوراتورهای داخلی،‌ فروشندگان مواد مصرفی غذایی حضور دارند و به صورت تخصصی محصولات خود را عرضه کرده‌اند.

پرهام جانفشان که از سومین نمایشگاه و جشنواره «کافه مقصد گردشگری شهری» بازدید کرده بود، با بیان اینکه کافه خانه‌های تاریخی علاوه بر عرضه خدمات پذیرایی به یک مقصد گردشگری شهری نیز تبدیل شده‌اند، گفت: امروز پیوند مناسبی بین کافه‌های فرهنگی و خانه‌های تاریخی تهران برقرار شده که در حفظ و معرفی بناهای تاریخی نقش موثری دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران با بیان اینکه فعالیت کافه‌ها در خانه‌های تاریخی یک ارزش افزوده برای فعالان این صنف محسوب می‌شود، افزود: سبک معماری خانه‌های تاریخی تهران که برگرفته از فرهنگ، آداب و رسوم ایرانی است، یک محیط آرامش بخش را در کنار جاذبه‌های بصری برای مخاطبان ایجاد می‌کند و می‌تواند به مکانی برای معرفی فرهنگ و آداب رسوم ایرانی تبدیل شود.

در این جشنواره که تا 13 دی ماه از ساعت 14 تا 22 پذیرای بازدیدکنندگان در باغ موزه قصر واقع در خیابان مطهری، بعد از تقاطع شریعتی، خیابان شهدای ناجا است،کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی تخصصی،گردهمایی بزرگ کافه‌های سیار، مراسم سنتی سرو قهوه عربی، مسابقات آشپزی و...برگزار می‌شود.

 

 یکی از جوان‌هایی که به واسطه فعالیت در زمینه کافه و رستوران در این نمایشگاه حاضر شده است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مورد وضعیت فعلی کافه‌های تهران می‌گوید: طی چند سال اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی سوددهی کار کافه بسیار پایین آمده و از سوی دیگر برخی افراد که هیچ‌گونه تجربه و شناختی از این کار ندارد وارد این عرصه شده‌اند و بازار رقابت را از بین برده‌اند، هزینه اجاره و مواد اولیه هم آنقدر بالا رفته که امکان دریافت سود عملاً وجود ندارد.

وی در مورد کافه‌های راه‌اندازی شده در خانه‌های تاریخی گفت: امیدوارم خیلی حرفه‌ای‌تر این کار را انجام دهند و معرفی بهتری از مکان کافه داشته باشند، متاسفانه در بسیاری از این کافه اسموتی‌ها یا غذاهایی سرو می‌شود که هیچ ارتباطی به سبک و سیاق خانه ندارد در حالی که در این کافه‌ها می‌توانند با توجه به تاریخ خانه، غذاها، دمنوش‌ها و نوشیدنی‌ها را ارائه دهند که برای مخاطب جذاب باشد.

یکی دیگر از جوان‌ها که 10 سال است به عنوان باریستای حرفه‌ای در یکی از کافه‌ها کار می‌کند، معتقد است که طی 10 سال گذشته یک سونامی به اسم سونامی کافه‌ها در ایران به وجود آمد که در جریان آن، با افزایش تعداد، تعدد سبک و غذا مواجه شدیم.

وی وضعیت کافه‌ در ایران را مثبت ارزیابی می‌کند و در خصوص هزینه‌های راه‌اندازی کافه می‌گوید: در حال حاضر عمده مشکل در این زمینه، ملک و محل استقرار کافه است که متأسفانه برخی مواقع قیمت‌های نجومی دارد.

در مرحله بعد هم هزینه تجهیزات، دکور و مواد اولیه است که از حداقل 100 میلیون تومان شروع می‌شود و گاهی به 3 میلیارد تومان هم می‌رسد اما متوسط اینعدد بین 300 تا 400 میلیون تومان است.

در یکی از کافه‌های این نمایشگاه عروسک‌هایی را می‌بینم که جزو عروسک‌های ثبت شده در فهرست آثار ملی است، از صاحب کافه در مورد این عروسک‌ها سوال می‌کنم که می‌گوید: ما در این کافه که در یکی از مناطق گردشگری یزد واقع شده به دنبال نشان دادن هنر دست هنرمندان ابرکوه هستیم، به همین جهت عروسک‌های «جُلی» را در کافه خود عرضه کرده‌ایم، «جُل» در گویش یزدی به معنای پارچه است.

وی ادامه می‌دهد: بیشتر خوراکی‌هایی که در کافه ما سرو می‌شود گیاهی است و معروف‌ترین‌آن‌ها سو و آش‌های منطقه ابرکوه است که «شولی» یکی از اصلی‌ترین آن‌هاست.

در ادامه ویدیویی از سومین جشنواره ملی کافه مقصد گردشگری را می‌بینید:

 

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: گردشگری فرهنگ میراث فرهنگی تفریح و نشاط کافه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۲۹۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین جایگاه سوخت هیدروژن برای کامیون ها افتتاح شد

تین نیوز

نخستین جایگاه سوخت هیدروژن برای کامیون ها در کالیفرنیای آمریکا افتتاح شده که قادر است مخازن هیدروژن یک کامیون را ظرف ۱۰ دقیقه پر کند، به این معنی که این جایگاه می تواند به حدود ۲۰۰ کامیون در هر روز سوخت رسانی کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، شرکت فرست المنت فیول(FirstElement Fuel) مستقر در کالیفرنیای آمریکا که در سال ۲۰۱۳ تأسیس شده است، اولین جایگاه سوخت هیدروژنی جهان را برای کامیون های تجاری در خارج از بندر اوکلند افتتاح کرد.

به نقل از آی ای، ظرفیت این جایگاه بیش از ۱۰ برابر ظرفیت جایگاه های قبلی است.

از ناوگان تراکتورهای پیل سوختی هیوندای که هر کدام ۶۸.۶ کیلوگرم هیدروژن را برای ۴۵۰ مایل برد حمل می کنند، برای انجام وظیفه بارگیری و سوخت رسانی استفاده می شود.

بنابراین کامیون های هیدروژنی از این پس می توانند در اوکلند فعالیت کنند و از این جایگاه سوختگیری خواهند کرد.

لازم به ذکر است که قرار است در کالیفرنیا از سال ۲۰۳۶ فروش کامیون هایی که از سوخت گازوئیل استفاده می کنند، به منظور کاهش آلودگی هوا ممنوع شود. با وجود اینکه تولید هیدروژن نیز برای محیط زیست آلودگی به همراه دارد، اما استفاده از سوخت هیدروژن برای به حرکت درآوردن موتورهای الکتریکی کامیون های بزرگ آلودگی کمتری نسبت به استفاده از سوخت های فسیلی ایجاد می کند. 

به همین دلیل است که هواداران محیط زیست طرفدار کامیون های بزرگی هستند که با سوخت هیدروژنی و باتری کار می کنند، چرا که آنها آلودگی کمتری ایجاد می کنند. 

گفتنی است که شرکت های کامینز، بوش، دایملر، تویوتا و ولوو نیز در حال تولید کامیون های هیدروژنی هستند.

به گفته شرکت فرست المنت فیول، این جایگاه سوخت قادر است مخازن هیدروژن یک کامیون را ظرف ۱۰ دقیقه پر کند، به این معنی که این جایگاه می تواند به حدود ۲۰۰ کامیون در روز سوخت رسانی کند.

رهبر جهانی در راه حل های ایستگاه سوخت گیری هیدروژن

هدف شرکت فرست المنت فیول ارائه هیدروژن ایمن، قابل اعتماد و خرده فروشی به مشتریان وسایل نقلیه هیدروژنی است.

این شرکت ادعا می کند که در راه حل های ایستگاه سوخت گیری هیدروژن با استقرار امکاناتی در شهرهای ایرواین، سانتا آنا و لیورمور در جهان پیشرو است.

تا دسامبر ۲۰۲۳، این شرکت ۴۱ ایستگاه خرده فروشی در سرتاسر کالیفرنیا داشت و اکنون ایستگاه های بیشتری را برای خدمات رسانی به کامیون های سنگین با نیروی هیدروژن توسعه می دهد.

تایسون اکرل، مشاور حمل و نقل پاک دفتر توسعه کسب و کار فرماندار کالیفرنیا می گوید دولت فدرال ایالات متحده هشت میلیارد دلار برای شروع سریع آنچه «اقتصاد هیدروژنی» می نامد، اختصاص داده است و انتظار دارد بودجه کافی برای ساخت ۶۰ جایگاه سوخت هیدروژن برای کامیون ها داشته باشد که که از نظر تئوری برای خدمات رسانی به ۵۰۰۰ کامیون و ۱۰۰۰ اتوبوس کافی خواهد بود.

در همین راستا در دسامبر ۲۰۲۳، شرکت های نیکولا و فرست المنت فیول یک توافقنامه قطعی ۱۰ ساله برای سوخت گیری کامیون های الکتریکی پیل سوختی هیدروژنی نیکولا در جایگاه های سوخت گیری هیدروژن فرست المنت فیول در اوکلند رسمی کردند.

تحت این مشارکت استراتژیک، فرست المنت فیول به عنوان شریک راه حل های سوختی نیکولا منصوب شده است. این همکاری مشتریان نیکولا را قادر می سازد تا به خدمات سوخت رسانی در جایگاه جدید کامیون های سنگین چند منظوره فرست المنت فیول که به صورت استراتژیک در نزدیکی بندر اوکلند قرار دارد، دسترسی داشته باشند.

این جایگاه دارای اولین خط سوخت رسانی سریع کامیون های سنگین H۷۰ در جهان برای سوخت گیری کارآمد با هیدروژن است. این جایگاه از کمیسیون انرژی کالیفرنیا تحت پروژه NorCal Zero بودجه دریافت کرده است.

جوئل ایوانیک، موسس و رئیس اجرایی فرست المنت فیول گفت: این همکاری گواهی بر تعهد ما برای تغییر صنعت حمل و نقل است و ما مفتخریم که در نیروبخشی کامیون های الکتریکی پیل سوختی هیدروژنی نوآورانه نیکولا ایفای نقش می کنیم.

وی افزود: ما مطمئن هستیم که هم افزایی بین تخصص و چشم انداز مشترک ما به تغییر شکل چشم انداز حمل و نقل پاک و پایدار کمک می کند و به سمت آینده ای با انرژی هیدروژنی حرکت می کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • حضور خانه خلاق و مرکز نوآوری قوه مقننه در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس
  • برگزاری جشنواره بازی‌های محلی و بومی در روستای گورزانگ به مناسبت روز ملی خلیج فارس + تصاویر
  • اولین جایگاه سوخت هیدروژن برای کامیون ها افتتاح شد
  • بازگشت تیم ملی فوتسال به ایران پس از قهرمانی در آسیا
  • بازتاب قهرمانی فوتسال ایران در رسانه‌های جهان
  • فوت و فن پخت املت به سبک قهوه‌خانه‌های دربند (فیلم)
  • بازتاب سیزدهمین قهرمانی تیم ملی فوتسال ایران در رسانه‌های جهان
  • تیم ملی فوتسال ایران برای سیزدهمین بار قهرمان آسیا شد
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • قتل شاگرد قهوه خانه به دست کارگر اخراجی