Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست -مطالعات انجام شده روی کروموزوم X موش‌ها نشان می‌دهد چرا زنان بیشتر به بیماری‌های خودایمنی دچار می‌شوند

تحقیقات جدید روی موش‌ها توضیحی در مورد اینکه چرا بیماری‌های خودایمنی در زنان بیشتر اتفاق می‌افتد ارائه کرده که نشان می‌دهد به دلیل وجود یک کروموزوم X اضافی است. در بین جانداران گونه مونث معمولا سیستم ایمنی قوی‌تری نسبت به بقیه دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
این موضوع می‌تواند به مقابله بهتر با عفونت‌ها کمک کند. از سوی دیگر موجب واکنش‌های خود ایمنی بیشتری شود. این بدان معنی است که زنان نسبت به چنین بیماری‌هایی آسیب پذیرترند. از همین رو شیوع بیماری مانند مالتیپل اسکلروزیس (MS) در زنان 2 تا 3 برابر بیشتر از مردان است. 
چرا چنین اختلافی وجود دارد و علت آن همچنان یک راز است؟ اختلاف بین جنسیت زن و مرد عمدتا به دلیل وجود هورمون‌های مختلف و تفاوت در کروموزوم هاست. نقش هورمون‌ها به خوبی در بیماری‌های خود ایمنی بررسی شده، اما نقش کروموزوم‌ها همچنان رمزآلود است.
کروموزوم X مقدار زیادی از ژن‌های مرتبط با سیستم ایمنی را حمل می‌کند که زنان دوتا و مردان یکی از آن را به همراه دارند. محققان دانشگاه UCLA بر این باورند که کروموزوم X اضافی دریافتی از سوی پدر می‌تواند نقش اساسی در بروز این مسائل داشته باشد. 
از آنجا که زنان دارای دو X هستند، این دو برابری باید از طریق فرایندی به نام غیرفعال کردن X، به متعادل شدن تاثیر آن منجر شود. این فرایند با متیلاسیون DNA و جلوگیری از بیان برخی ژن‌های خاص صورت می‌گیرد. در این فرایند تقریبا بیشتر ژن‌ها غیرفعال شده و حدود 15 درصد آن‌ها بیان می‌شوند که در زنان نسبت به مردان بیشتر است. همچنین غیرفعال شدن برخی از این ژن‌ها می‌تواند بروز برخی از صفات که عملکرد سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد توجیه کند. در این تحقیق، محققان دریافتند که 5 ژن در X وجود دارد که در مردان بیشتر بیان می‌شود. بررسی‌ها نشان داد در موش‌های ماده کروموزوم X که از سوی پدر آمده بود دستخوش غیرفعال شدن قرار گرفت. 
این بررسی نشان می‌دهد که کروموزوم منتقل شده از سوی پدر، در سطح‌های بالاتری از غیرفعال شدن قرار می‌گیرند که می‌تواند بیان ژن‌های خاصی را سست و موجب افزایش بروز پاسخ‌های التهابی در زنان شود. 
به عبارت دیگر اختلاف در غیرفعال شدن X، می تواند نقش اساسی در ساخت سیستم ایمنی ایجاد کند. اثبات این که آیا چنین موضوعی در انسان‌ها نیز با تعداد بیشتر ژن‌های مرتبط با ایمنی وجود دارد یک چالش بزرگ است. از سوی دیگر این کروموزوم X اضافی مزیت‌هایی در زمینه ایمنی بدن نیز دارد.   
به گفته متخصص مغز و اعصاب Rhonda Voskuhl، اگر بتوان تنظیم کننده‌های متیلاسیون را پیدا کرد، می‌توان این اختلافات را هدف قرار داد و میزان بیماری‌های خود ایمنی در زنان را نیز کاهش داد. 
تاکنون تحقیقات نشان داده که این بیماری‌های خودایمنی به دلیل کروموزوم X پدری اتفاق می‌افتد. اما قبل از اینکه بتوان آن‌ها را مقصر این موضوع دانست باید تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: متیلاسیون بیماری خود ایمنی متخصص مغز و اعصاب سیستم ایمنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۳۱۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتایج جالب یک پژوهش علمی؛ زنان سرما را بیش‌تر از مردان تحمل می‌کنند؟

به گزارش همشهری آنلاین، مدت‌ها تصور می‌شد که زنان بیشتر از مردان سرما را احساس می‌کنند اما یک پژوهش جدید با این ایده مخالفت کرده و نشان داده است که مکانیسم‌های حفظ گرما در بدن خانم‌ها در مقایسه با همسالان مرد آنها در دمای پایین‌تری کار می‌کنند.

به نقل از دیلی‌میل، پژوهشگران «مؤسسه ملی سلامت آمریکا» ۲۸ داوطلب جوان، سالم و لاغر را برای پژوهش خود انتخاب کردند که از این تعداد، ۱۶ نفر زن و ۱۲ نفر مرد بودند.

در حالی که شرکت‌کنندگان در معرض دمای بین ۱۷ تا ۳۱ درجه سلسیوس قرار داشتند، اقدامات گسترده‌ای روی آنها انجام شد. به عنوان بخشی از این پژوهش، دمای بحرانی پایین هر شخص نیز محاسبه شد. دمای بحرانی پایین، حداقل دمایی است که یک شخص پیش از واکنش نشان دادن بدن برای گرم ماندن می‌تواند تحمل کند.

تحلیل‌ها نشان دادند که مردان مصرف انرژی را برای گرم نگه داشتن خود در حدود ۲۳ درجه سلسیوس آغاز کردند اما این واکنش در زنان نزدیک به ۲۲ درجه سلسیوس رخ داد. همچنین، پژوهشگران دریافتند که زنان با خنک‌تر شدن محیط، بهتر می‌توانند دمای بدن خود را حفظ کنند و عایق بهتری در برابر سرما دارند.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که زنان ممکن است محافظت بیشتری در برابر سرما داشته باشند زیرا چربی بدن آنها بیشتر از مردان است. آنها گفتند: به طور متعارف احساس می‌شود که زنان سرما را بیشتر از مردان احساس می‌کنند اما مقایسه‌های کنترل‌شده کمیاب هستند. ما متوجه شدیم زنان دمای بحرانی پایین‌تری دارند که عمدتا ناشی از چربی بدن بیشتر در مقایسه با مردان بود.

با وجود این نتایج، تفاوت معنی‌داری بین سردترین دمای قابل تحمل گزارش‌شده برای مردان و زنان این پژوهش وجود نداشت. تفاوت معنی‌داری نیز در میزان لرز یا آسایش گرمایی گزارش‌شده با کاهش دما مشاهده نشد.

این پژوهش در مجله «PNAS» به چاپ رسید.

کد خبر 848545 منبع: ایسنا برچسب‌ها پژوهش مردان خبر مهم زنان

دیگر خبرها

  • استخدام زنان زندانی ایرانی در یک کارخانه بستنی
  • ایمنی تاورکرین‌ها در پایتخت بیشتر می‌شود
  • بارش‌های پراکنده برای استان قزوین
  • بهداشت حرفه ‌ای عمر مفید کارگران را افزایش می‌دهد
  • مرگ ۳ میلیون کارگر در جهان در پی حوادث و امراض/ ۵ شغل پرخطر
  • ثبت فوت مردان ‌در استان زنجان بیشتر از زنان بوده است‌
  • زنان سرما را بیش‌تر از مردان تحمل می‌کنند
  • نتایج جالب یک پژوهش علمی؛ زنان سرما را بیش‌تر از مردان تحمل می‌کنند؟
  • پرخطرترین شغل ها برای کارگران
  • بیماری‌های مُخِل سلامت کارگران