Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-01@10:50:43 GMT

بنیانگذار رشته دانشگاهی فقه شافعی درگذشت

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۳۳۱۳۸

بنیانگذار رشته دانشگاهی فقه شافعی درگذشت

شیخ‌الاسلامی تولد ۱۳۱۱ در شهرستان سنندج بود که حدود ۶ دهه از زندگی خود را وقف پژوهش در عرصه های مختلف کرده بود امروز چهارشنبه ۱۱ دی در سن ۸۹ سالگی به علت کهولت سن جان به جان آفرین تسلیم کرد.

مراسم تشییع پیکر این دانشمند کردستانی ساعت ۳۰ : ۹ صبح روز جمعه ۱۳ دی در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برگزار و صبح روز شنبه ۱۴ دی نیز در روستای صلوات آباد سنندج زادگاه وی به خاک سپرده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشگاه کردستان ۲۲ اردییبهشت سال گذشته آیین نکوداشتی برای پروفسور سید اسعد شیخ‌الاسلامیدر دانشگاه کردستان برگزار شد و به پاس ۶۰ سال خدمت علمی و فقهی پروفسور شیخ‌الاسلامی، نشان نقره‌ای دانشگاه تهران به وی اعطا شد.

پروفسور سید اسعد شیخ الاسلامی متولد سال ۱۳۱۱ در شهرستان سنندج و فرزند سید محمد و نوه سید عبدالعزیز شیخ الاسلام کردستان از خانواده های مشهور و اهل علم در کردستان است.

وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در سنندج به پایان رساند و برای ادامه تحصیل به تهران رفت و در دانشکده ادبیات و علوم انسانی ثبت نام کرد و به اخذ درجه لیسانس در رشته زبان و ادبیات فارسی نائل شد.

در خلال همین ایام نزد پدر خود حاج سید محمد شیخ الاسلام کردستان به کسب علوم و معارف رایج در آن زمان پرداخت و به دریافت گواهی افتاء و تدریس از عالم فاضل مرحوم ملا محمود مفتی کردستان و مرحوم پدرشان نائل شد.

در سال ۱۳۳۶ وارد دانشکده الهیات و معارف اسلامی شد و تا درجه دکتری در رشته منقول سابق (فقه و مبانی حقوق اسلامی فعلی) در این دانشکده ادامه تحصیل داد.

از سال ۱۳۴۶ تدریس در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران را آغاز کرد. سرپرست امور آموزشی و پژوهشی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، سرپرست امور دانشجویی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، معاون دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران از ۱۳۵۶ الی ۱۳۵۸، سرپرست دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران از ۱۳۵۸ الی ۱۳۵۹، مدیر گروه فقه شافعی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران از جمله سوابق اجرایی وی در دانشگاه تهران است.

کتاب «تحقیقی در مسائل کلامی از نظر متکلمان اشعری و معتزلی» ناشر چاپ اول: انتشارات دانشگاه تهران و چاپ دوم: انتشارات امیر کبیر، تالیف کتاب «ازدواج و پایان آن در مذاهب اهل سنت» ناشر: نشر دانشگاهی، تالیف کتاب «احوال شخصیه: ارث، وصیت و وصایت» ناشر: انتشارات سمت، تالیف کتاب «سیری اجمالی در اندیشه های کلامی معتزله و اشاعره» ناشر: انتشارات سمت، تالیف کتاب «شرح قصائد سید عبدالعزیز شیخ الاسلام کردستان» در تجلیل از رسول اکرم و... از جمله آثار این استاد است.

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 ادبیات پدر حقوق دانشگاه تهران زبان و ادبیات فارسی قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۳۳۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲ حکم رئیس دانشگاه تهران برای بزرگداشت سنت دانشگاهی ایران صادر شد

رئیس دانشگاه تهران در پی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دبیران علمی و اجرایی و مسئولان کمیته‌های این آیین را که همزمان با نود سالگی دانشگاه تهران برگزار می‌شود، منصوب کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آیین بزرگداشت ۱۷۵۷ سالگی سنت دانشگاهی ایران همزمان با نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران «نماد آموزش عالی ایران» در خرداد ماه ۱۴۰۳ با شعار «ایران آغازگر سنت دانشگاهی ۱۷۵۷ ساله در جهان و دانشگاه تهران نماد این فخر ملی در ۹۰ سالگی» افتتاح و در طول این سال دنبال می‌شود.

دکتر سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران با صدور احکام مسئولان ستاد بزرگداشت این فخر ملی، دکتر مهدی شهبازی رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران را به عنوان دبیر شورای علمی ستاد آئین بزرگداشت ۱۷۵۷ سالگی سنت دانشگاهی ایران در نودمین سالگی تأسیس دانشگاه تهران، محمدحسین حاج ابراهیمی معاون مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران را به عنوان دبیر شورای اجرایی این ستاد و حسین رضایی دبیر نظام پیشنهاد‌های دانشگاه تهران را به عنوان رئیس دبیرخانه و کنترل پروژه این ستاد منصوب کرد.

رئیس دانشگاه تهران در احکام دیگری، روسای کمیته‌های این ستاد را نیز منصوب نمود که بر اساس آن، دکتر الهام امین‌زاده معاون بین‌الملل دانشگاه تهران به عنوان رئیس کمیته امور بین‌الملل، دکتر فرزاد زیویار مشاور رئیس دانشگاه به عنوان رئیس کمیته فرهنگی و سیاسی، دکتر مهدی قربانی رئیس دانشکده منابع طبیعی به عنوان رئیس کمیته ذی‌نفعان، ابراهیم حسن‌زاده کلیشمی مدیرکل رفاه و سلامت کارکنان دانشگاه تهران به عنوان رئیس کمیته تدارکات و پشتیبانی، مهدی تجلی معاون ستاد مسئولیت‌پذیری اجتماعی (سمات) دانشگاه تهران به عنوان رئیس کمیته هنری، دکتر ناصر غلامی مدیرعامل بنیاد حامیان دانشگاه تهران به عنوان رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی، محمدرضا تقی‌دخت رهقی رئیس اداره روابط عمومی دانشکدگان فنی به عنوان رئیس کمیته تولید محتوا و مدیریت دانش، ابراهیم پاک رئیس اداره تشریفات و مراسم‌های مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران به عنوان رئیس کمیته تشریفات و نیما شایان مدیر ارتباطات و رسانه دانشگاه تهران به عنوان رئیس کمیته روابط عمومی و رسانه ستاد آئین بزرگداشت ۱۷۵۷ سالگی سنت دانشگاهی ایران در نودمین سالگی تأسیس دانشگاه تهران منصوب شدند.

دکتر مقیمی همچنین دکتر رقیه قاسم‌پور مدیر اجرایی مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران را به عنوان قائم‌مقام دبیر نشان عالی دانش دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران که دومین دوره اعطای این نشان در آیینی ویژه در هشتم خرداد ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و از برنامه‌های ویژه دانشگاه تهران است، منصوب کرد.

پیشنهاد منضم نمودن سابقه ۹۰ ساله دانشگاه تهران با قدمت بیش از ۱۷ قرن آموزش عالی در ایران و برگزاری بزرگداشت ۱۷۵۷ سال قدمت آموزش عالی در ایران به عنوان یک فخر ملی، در سال ۱۴۰۲ از سوی دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد و این پیشنهاد در اسفند ماه ۱۴۰۲ در شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. در نهایت، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۸۹۸ این شورا که ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ به ریاست آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، واگذاری مأموریت بزرگداشت سنت دانشگاهی به دانشگاه تهران را تصویب کردند.

بررسی سیر تکامل نماد‌های آموزش عالی ایران را می‌توان به پنج دوره شامل تاسیس دانشگاه جندی شاپور در سال ۲۷۱ میلادی، تاسیس نظامیه‌ها در سال ۱۰۶۵ میلادی، تاسیس ربع رشیدی در سال ۱۲۷۵ میلادی، تاسیس دارالفنون در دسامبر سال ۱۸۱۴ میلادی و شکل‌گیری دانشگاه نوین، دانشگاه تهران در سال ۱۹۳۴ میلادی تقسیم‌بندی نمود.

در سی و نهمین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو که در نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی برگزار شد، سابقه طولانی دانش و آموزش در تمدن ایران باستان مورد توجه قرار گرفت. یونسکو در این اجلاس، قدمت تاسیس دانشگاه جندی شاپور را ۱۷۵۰ سال ثبت و آن را کهن‌ترین دانشگاه جهان اعلام کرد. پیش از این رویداد، دانشگاه‌های بزرگ و نام‌آشنایی، چون بولونیا، آکسفورد، کمبریج و سوربون، با قدمت نزدیک به ۱۲۰۰ سال را آغازگر سنت دانشگاهی در جهان می‌دانستند. ثبت پیشینه تاریخی جندی شاپور، بر قدمت آموزش عالی در جهان افزود و کانون آن را از مغرب زمین به مشرق و دیار کهن ایران انتقال داد.

معرفی جندی شاپور به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان افتخاری است که نصیب کشور ایران شده است و این امر سابقه طولانی و قدیمی آموزش و علم‌اندوزی در کشور را به همگان اثبات می‌کند لذا اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصویب «واگذاری مأموریت بزرگداشت سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی ایران به دانشگاه تهران» ماموریتی خطیر به دانشگاه تهران نماد آموزش عالی ایران واگذار کرد.

دیگر خبرها

  • برگزاری رویداد خشتانه در دانشکده هنر و معماری یزد
  • تجربه آموزش‌های ترکیبی در مسیر پیشرفت و هوشمندسازی را ادامه می‌دهیم
  • کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای برگزار شد
  • تصویب راه‌اندازی دانشکده خانواده در دانشگاه‌های شهید بهشتی و شریف همچنین تهران
  • ۱۲ حکم رئیس دانشگاه تهران برای بزرگداشت سنت دانشگاهی ایران صادر شد
  • روایت شهید مطهری از کلاس درس متفاوت امام
  • ایجاد دانشکده‌ ویژه مادران در واحدهای دانشگاه‌ آزاد
  • ایجاد دانشکده‌های ویژه مادران در همه واحدهای دانشگاه‌ آزاد
  • هشدار رئیس دانشگاه آزاد به ناهنجاری در انتخاب رشته دانشگاهی
  • گام‌های بلند دانشگاه علمی کاربردی برای اشتغالزایی در کردستان + فیلم