Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، با اشاره به اینکه ترکیب سنی و تحصیلی کشاورزان استان نامتقارن است، بر آموزش کشاورزان، ترویج و انتقال یافته‌های نوین کشاورزی به بهره‌برداران این بخش تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی عصر امروز در جلسه قرارگاه امنیت غذایی استان که با حضور  مسئول سازمان بسیج مهندسان کشاورزی و منابع طبیعی سپاه عاشورا و مسلم اورنگی رئیس مرکز اندیشه ورزی و راهبردی سپاه عاشورا و جانشین رئیس ستاد راهبری اقشار و متخصصان سپاه عاشورا برگزار شد، با بیان اینکه امنیت ملی برابر با امنیت غذایی به اضافه امنیت دفاعی است، اظهار داشت: امنیت غذایی یک موضوع مهم و فوق‌العاده حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به محصولات قالب کشاورزی استان اعم از گندم، جو، کلزا و جو، ادامه داد: محصول گندم قوت قالب کشور را شامل می‌شود، تمام کشورهای جهان اعم از کشورهای توسعه یافته و مدرن و کشورهای در حال توسعه، تمام تلاش خود را صرف این امر می‌کنند که گندم مورد نیاز خود را در داخل کشورشان تولید کنند تا در صورت اعمال فشارهای سیاسی، بتوانند استقلال غذایی و حاکمیتی خود را در مقابل این فشارها حفظ کنند.

فتحی با ابراز خرسندی از این موضوع که کشور برای پنجمین سال متوالی در تولید گندم به خودکفایی رسیده است، اظهار کرد: با توجه به شرایط جوی و میزان بارندگی در سطح استان و میانگین تولید گندم توسط کشاورزان شاخص و عادی که تفاوت زیادی با یکدیگر دارند، باید با بهنژادی و بهزراعی که شامل عوامل موثری منجمله ژنتیک، نحوه کاشت و تغذیه مناسب می‌باشد افزایش تولید در واحد سطح ارتقاء یابد تا خودکفایی کشور در امر تولید گندم خدشه‌دار نشود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه ترکیب سنی و تحصیلی کشاورزان استان نامتقارن می‌باشد، بر آموزش کشاورزان، ترویج و انتقال یافته‌های نوین کشاورزی به بهره‌برداران این بخش تاکید کرد.

وی با یادآوری این موضوع که بذور اصلاح شده 20 تا 30 درصد در افزایش تولید نقش مستقیم دارند، تصریح کرد: کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی باید تشویق و ترغیب شوند تا از بذرهای اصلاح شده و ارتقاء یافته در راستای افزایش تولید در واحد سطح استفاده کنند.

فتحی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما نیازمند یکسری کارشناسان و کاربران زبده کشاورزی هستیم تا با حضور در جوامع روستایی، آموزش‌های لازم در خصوص استفاده بهینه از کودهای مناسب در زمان مشخص را به کشاورزان ارائه دهند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تاکید کرد: وظیفه اصلی سازمان جهادکشاورزی استان، تامین امنیت غذایی از طریق افزایش عملکرد در واحد سطح است.  

  مسئول سازمان بسیج مهندسان کشاورزی و منابع طبیعی سپاه عاشورا نیز با بیان اینکه طرح بسیج همگام با کشاورز توفیق بسیار ارزشمندی است و می‌تواند زمینه تحولات زیادی را در کشور و استان ایجاد کند، افزود: طرح بسیج همگام با کشاورز با برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویجی به دنبال علمی کردن کشاورزی است.

باقر دهقان‌زاده با بیان اینکه طرح ملی بسیج همگام با کشاورز با استفاده از مربیان بسیجی به شکل جهادی اجرا می شود ادامه داد: پنج محصول اولویت‌دار در طرح بسیج همگام با کشاورز تعیین شده است و برای آذربایجان‌شرقی چهار محصول گندم، جو، کلزا  و ذرت در نظر گرفته شده است.   

وی با بیان اینکه امیدواریم با طرح اعتلای «بسیج همگام با کشاورز» افق و آینده روشنی در انتظار کشاورزی کشور باشد چراکه این طرح می‌خواهد همان حرکت انقلابی اوایل انقلاب را دنبال کند ادامه داد: بسیج در جهاد اقتصادی و بحث کشاورزی در کنار سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی  است و طرح اعتلای بسیج همگام با کشاورز یکی از هشت طرح اعتلای بسیج است که در روستاهای آذربایجان‌شرقی اجرا خواهد شد و نقش بسیج تصدی‌گری نیست و می‌خواهد به دولت در کشاورزی کمک کند. ما باید به استقلال کامل در کشاورزی و محصولات غذایی برسیم.  

انتهای پیام/60002                                                                                                                                                                                                                            

منبع: فارس

کلیدواژه: آذربایجان شرقی کشاورزی کشاورزان گندم رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی کود شیمیایی جو تحصیل بهزراعی خودکفایی نوین ترویج روستا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۳۴۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران

ایسنا/ایلام مدیر جهاد کشاورزی دهلران ضمن اشاره به رکورد تاریخی تولید کلزا در شهرستان دهلران گفت: امسال بیش از ۱۹ هزارتن دانه روغنی از مزارع کلزا تولید شده که این میزان در طول تاریخ کشاورزی شهرستان دهلران بی سابقه است.

«جلال یوسفی» در گفت‌وگو با ایسنا از آغاز برداشت محصول استراتژیک گندم از مزارع آبی و دیم شهرستان دهلران خبر داد و گفت: در سال زراعی جاری  ۶۷ هزار هکتار از اراضی زراعی  شهرستان به کشت گندم اختصاص یافته است.
مدیر جهاد کشاورزی دهلران عنوان کرد: تا امروز بیش از ۲۵ هزار تن  از این مزارع استحصال گردیده که پیش‌بینی می‌شود  این میزان به ۲۳۰ هزار تن برسد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۷ مرکز خرید فعال در این شهرستان آماده خرید گندم از کشاورزان منطقه است و همچنین هماهنگی‌های لازم به منظور تامین سوخت کمباین‌ها و انجام معاینه فنی انجام گرفته است.
یوسفی افزود: در حال حاضر ۲۵۰ کمباین در مزارع شهرستان جهت برداشت محصول مشغول فعالیت هستند و هماهنگی‌های لازم برای ورود کمباین‌های  بیشتر به منطقه صورت گرفته  که بزودی در شهرستان مستقر خواهند شد و با توجه به اینکه نرخ برداشت غلات توسط کمباین از همان روزهای ابتدایی برداشت به طرق  مختلف به سمع کشاورزان و کمباین داران رسیده است، کشاورزان عزیز می توانند در صورت مشاهده  هرگونه تخلف به جهاد کشاورزی مراجعه  تا از طریق مراجع قانونی و تعزیرات حکومتی  برخورد گردد.
مدیر جهاد کشاورزی دهلران  ضمن اشاره به رکورد تاریخی تولید کلزا  در این شهرستان بیان کرد: امسال بیش از ۱۹ هزارتن دانه روغنی از مزارع  کلزا تولید شده است که این میزان در طول تاریخ  کشاورزی شهرستان دهلران بی‌سابقه است.
یوسفی در پایان با تاکید بر صدمات جبران ناپذیر آتش زدن بقایا از کشاورزان تاکید کرد و گفت: با توجه به تاثیرات مخرب این عمل بر کاهش جذب عناصر غذایی توسط ریشه، کاهش ظرفیت نگهداری آب، کاهش میکروارگانیسم‌های مفید خاک و همچنین افزایش فشردگی و سله بندی خاک(سفت شدن بافت خاک) از سوزاندن کاه و کلش و بقایای گیاهی در مزارع جداً خودداری نمایند.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • اجرای طرح جهش تولید گندم در دیم‌زارهای چهارمحال‌وبختیاری
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • هشدار سازمان حفظ نباتات کشور به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید
  • آبیاری دغدغه مهم کشاورزان گندم کار در شهرستانهای شوش و کرخه است
  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران