وقتی منافع ملی خاکستر می شود/مافیای سیگار به دنبال تولید داخلی یا زمینه سازی قاچاق؟
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۳۷۲۲۸
به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه توزیع و فروش سیگار و دخانیات چند سالی است که به میدانی برای نبرد وزارت بهداشت و وزارت صمت تبدیل شده است. وزارت بهداشت شبکه توزیع دخانیات را مافیایی میخواند که سلامت مردم را هدف گرفته و وزارت صمت جبهه گیری وزارت بهداشت را لجبازی بچهگانهای میداند که نتیجهای جز افزایش قاچاق به همراه ندارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت از صدور مجوز ۴۵ برند جدید دخانیات شامل ۳۰ برند تنباکو خبر داد و بیان کرد: اقدام اخیر مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور مغایر با مصوبه جلسه نهم ستاد کشوری کنترل دخانیات است؛ مطابق این مصوبه کاربرد عطر و طعم در محصولات دخانی و ثبت برند جدید از مصادیق تبلیغ محسوب میشود و نیاز به ورود و رسیدگی نهادهای نظارتی به موضوع وجود دارد.
او ادامه داد: پیشنهاد تصویب تبصره ۳ ماده ۱۰۲ قانون برنامه پنجم توسعه از سوی وزارت صمت برای تاسیس کارخانجات تولید محصولات دخانی در کشور به میزان تقاضای داخل و با هدف جلوگیری از قاچاق و مسئولیت پذیر کردن صنایع در برابر قاچاق محصولات بوده است؛ در صورتی که راه اندازی حدود ۲۰ کارخانه تولیدی و تامین نیاز مصرف داخل، این وزارتخانه با ادعای افزایش مصرف و قاچاق این محصولات کماکان به صدور مجوزهای جدید برای تولید این محصولات میپردازد.
معاون بهداشت بیان کرد: متاسفانه مسئولین حوزههای نظارتی توجه کافی به نگرانیهای حوزه سلامت در این خصوص نشان نداده اند و وزارت صمت به سیاست توسعهای در این حوزه ادامه میدهد؛ آمارها دلالت بر ثابت بودن و تا حدودی روند کاهشی مصرف سیگار در کشور دارد.
آمارهای ضد و نقیض بر سر میزان مصرف سیگاردر همین راستا عطاءالله معروف خانی رئیس مرکز برنامهریزی و نظارت بر دخانیات در گفتوگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره میزان مصرف سیگار، اظهار کرد: بررسیهای انجام شده نشان میدهد که در ۱۵ سال گذشته میزان مصرف سیگار به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است، گسترش استفاده از دخانیات در بین خانمها و کاهش سنین مصرف از جمله عواملی است که به افزایش مصرف سیگار منجر میشود.
رئیس مرکز برنامهریزی و نظارت بر دخانیات ادامه داد: امروزه مصرف سیگار حدود ۶۵ تا ۷۵ میلیارد نخ در سال است در حالیکه برخی از دستگاهها اعتقاد دارند که این رقم بسیار بیشتر از ارقام یاد شده است. بیشترین میزان تولید سیگار در ۵ سال گذشته به سال ۹۶ مربوط میشود که در آن حدود ۴۹ میلیارد نخ سیگار تولید شد؛ با توجه به تفاوتی که بین میزان تولید و مصرف سیگار وجود دارد زمینه مناسبی برای قاچاق به وجود خواهد آمد.
او بیان کرد: در بیش از یک سال گذشته نه تنها هیچگونه وارداتی برای تأمین سیگار انجام نشده و هیچ برند جدیدی شروع به تولید نکرده است. اخیراً در چارچوب قانون و با توجه به میزان قاچاقی که در این حوزه وجود دارد به دنبال ارائه مجوزهای داخلی هستیم؛ این مو ضوع فرآیند اداری خود را طی میکند، اما هنوز هیچ برندی چه ایرانی و چه خارجی وارد عرصه تولید سیگار نشده است و عدد و ارقام ارائه شده مبنی بر فعالیت برندهای جدید در حوزه سیگار صحت ندارد.
معروف خانی با تأکید بر اینکه پیگیری برای ارائه مجوز تولید برندهای سیگار ایرانی در حمایت از تولید داخل و جبران میزان قاچاق در سیگار و تنباکو است، گفت: آمار مصرف تنباکو در کشورمان بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تن در سال است در حالیکه بالاترین میزان تولید تنباکو کمتر از ۴ هزار تن بوده، مابهالتفاوت این مقدار یا از طریق قاچاق تأمین شده یا منجر به وارد شدن نمونههای تقلبی در بازار میشود.
رئیس مرکز برنامهریزی و نظارت بر دخانیات تصریح کرد: نمونههای تقلبی و قاچاق خطر بیشتری برای مردم به همراه دارند و آسیب بیشتری وارد میکند. در تنباکوهای تولید داخل حاکمیت بر تولید آن نظارت میکند و مواد اولیه، خط تولید، محصول تولید شده و در نهایت فرآیند توزیع مورد ارزیابی و نظارت قرار میگیرد. نمونههای بی کیفیتی که توان اخذ استانداردهای لازم را نداشته باشند یا برگردانده شده و یا معدوم میشوند در حالیکه در نمونههای قاچاق شده یا نمونههای تقلبی چنین نظارتی وجود ندارد.
ورود برندهای جدید سیگار برای تامین نیاز بازار
او با تأکید بر بی کیفیت بودن اغلب نمونههای قاچاق ارزیابی شده، گفت: برندهای جدید وارد شده تنها به اندازه برطرف کردن نیاز بازار و جلوگیری از قاچاق خواهد بود و قصد گسترش فرهنگ استفاده از دخانیات را نداریم؛ در شرایط فعلی بیش از ۵۰۰ نوع تنوع سیگار و تنباکوی قاچاق در بازار وجود دارد که باید نظارت کافی بر آن وجود داشته باشد.
معروف خانی افزود: مطابق بندهای شورای عالی سلامت برای کنترل مصرف دخانیات باید دستگاههای فرهنگی و بهداشتی برای ترویج زیان استفاده از محصولات دخانی تلاش کنند، مصرف کنندگان باید از آسیبها و عوارض ناشی از مصرف دخانیات آشنا باشند متأسفانه در شرایط فعلی فرهنگسازی رها شده و نظارتی بر بازار قاچاق وجود ندارد که شرایط نابسامان فعلی را به وجود آورده است.
بحث اصلی وزارت بهداشت و وزارت صمت بر سر عوامل موثر بر گسترش و راههای کنترل استفاده از دخانیات است؛ گویی مسئولان وزارت بهداشت از تصمات وزارت صمت بوی رابطه و فساد شنیدهاند و باور دارند که وزارت صمت در آینده هم با بهانه وجود قاچاق به ادامه راهاندارزی کارخانجات تولید سیگار و دخانیات بپردازند؛ گمان میکنیم از نظر وزارت بهداشتیها قاچاق دخانیات هیچ گاه کنترل نشده و قرار است همواره احرمی برای فشار و گسترش تولید این محصولات باشد.
در وزارت صمت، اما نظرها متفاوت است، از اظهار نظرهای آنها چنین برداشت میشود که احداث کارخانجات تولیدی تاثیری بر میزان مصرف دخانیات کشور ندارد و انجام این کار تنها قرار است تفاوت میزان تولید و مصرف کشور را جبران کند؛ انگشت اتهام این وزارت خانه به سمت بخشهایی مثل وزارت بهداشت است که به عنوان متولیان فرهنگسازی در حوزه کاهش مصرف دخانیات، راهکارهای اصلی را رها کرده و بر روی موضوع تولید و اتهام زنی به سایر بخشها متمرکز شدهاند.
بیشتر بخوانید: ۱۰ سال اجرای ناقص قانون مالیات بر ارزش افزوده / آیا باید اخذ مالیات سیگار با کالای اساسی یکسان شود؟
معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره راهحل مقابله با معضل دخانیات در کشور، گفت: همانطور که پیشتر اشاره شد آمارها بر ثبات و حتی کاهش مصرف سیگار دلالت دارد، بنابراین وزارت صمت باید به جای صدور مجوز تولید دخانیات، به پیاده سازی کد رهگیری و ردیابی محصولات دخانی و ساماندهی عرضه این محصولات تا سطح خرده فروشی بپدازد؛ ایجاد شفافیت در زنجیره عرضه از الزامات قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و معاهدات بین المللی که عضو آن هستیم است که تاکنون به طور کامل اجرا نشده؛ اجرای آن ضمن کنترل قاچاق، میزان دقیق مصرف را هم مشخص خواهد کرد.
او بیان کرد: باوجود شواهد جهانی مبنی برناپایدار بودن صنعت دخانیات و تغییر حوزه فعالیت این صنایع از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه، به دلیل اجرای سیاستهای انقباضی برای کاهش تولید و مصرف دخانیات در کشورهای پیشرفته جهان، متاسفانه شاهد رشد و گسترش این صنعت در کشورمان هستیم.
او گفت: بزرگنمایی قاچاق و آمار مصرف مواد دخانی را بهانهای برای توسعه صنعت مرگ آور دخانیات است؛ سوء استفاده از شرایط موجود اقتصادی و بزرگ جلوه دادن میزان قاچاق و مصرف محصولات دخانی بهانهای برای ادامه صدور مجوز تولید این محصولات در کشور شده است در صورتی که با این ترفند کهنه صنایع دخانی، کارایی خودش را در کشورهای جهان از دست داده است.
او تاکید کرد: وزارت صمت تاکنون پاسخگوی مکاتبات وزارت بهداشت در خصوص سیاستهای ترویجی صنعت دخانیات از سوی آن وزارتخانه نبوده است.
سالها انتظار برای راه اندازی کد رهگیری دخانیاتبنا بر اعلام محمدرضا مسجدی دبیر کل جمعیت مبارزه با مواد مخدر و کنترل استعمال دخانیات وزارت بهداشت طرح اعمال کد رهگیری برای محصولات دخانی در نیمه دوم سال ۹۶ آغاز و در سال ۹۷ نهایی میشود، اما متاسفانه این اتفاق محقق نشد. او در ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ و در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در طرح ستاد کشوری کنترل دخانیات، مصوبهای به نام کد رهگیری برای مبارزه با قاچاق کالا به تصویب رسیده است تا حمایت ویژهای از تولیدات داخلی شود. اجرای طرح کد رهگیری در راستای مبارزه با قاچاق کالا و قانونی شدن مسیررسیدن کالا به دست مشتری از نیمه دوم سال جاری شروع شد و در سال ۹۷ نهایی میشود که در این میان وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی این کار است.
موضوع کنترل قاچاق و بررسی میزان مصرف دخانیات توسط کد رهگیری راهکاری است که مدتهاست تا بنا بر عملیاتی کردن آن دارند و عملی نمیشود. بنا بر اظهارات وزارت صمت، طرح اعمال کد رهگیری در حال پیگیری است و به زودی میتوانیم شاهد عملیاتی شدن آن باشیم.
رئیس مرکز برنامهریزی و نظارت بر دخانیات درباره درج کد رهگیری برای نظارت بر فروش و عرضه دخانیات در کشور گفت: موضوع شناسه و کد رهگیری از جمله برنامههای ما بود که به طور جدی آن را پیگیری میکردیم که به زودی عملیاتی شده و از آن پردهبرداری خواهد شد. مقدمات انجام این طرح فراهم شده و به صورت آزمایشی در برخی از شرکتها انجام شده است و به زودی وارد مرحله عملیاتی میشود.
او تأکید کرد: مالیات درج شده برای کارخانجات تولید سیگار و تنباکو توسط دولت و مجلس تعیین میشود و مطابق آن عمل میشود. عدهای معتقد هستند که افزایش مالیات وارده بر تولید و واردات سیگار میتوانست از افزایش قیمت در سایر کالاها جلوگیری کند؛ بنابر ادعای بعضی تصویب شدن افزایش وارده بر سیگار میتواند ۹۶۰ میلیارد تومان درآمد کشور را افزایش دهد در حالیکه این عدد صحت ندارد و تنها به تشویش اذهان عمومی منجر میشود.
معروف خانی افزود: شاید این افراد مصلحت کشور و نظام را در شرایط فعلی در نظر نمیگیرند چراکه ارائه اطلاعات غلط در سطح جامعه میتواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد، بهتر است با مراجعه به مرکز نظارت بر دخانیات اطلاعات دقیق در این حوزه را دریافت کند.
او با تأکید بر زمینهسازی قاچاق با افزایش مالیات وارده بر سیگار تصریح کرد: در سالهای گذشته صدور مجوز انجام نمیشد و اختلاف میزان تولید و مصرف کشور را کالاهای قاچاق پر میکرد.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: بازار سیگار بازار دخانیات
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۳۷۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از فیلمسازی «بدون دیالوگ» تا خندیدن به «قضاوت»
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، هفتمین جلسه فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با همکاری موسسه فرهنگی، تبلیغاتی بهمن سبز-پخش رویش، یکشنبه ۹ اردیبهشتماه ۱۴۰۳ در پردیس سینمایی بهمن برگزار شد.
در این جلسه ۴ فیلم کوتاه «شیوع» به کارگردانی میثم مرادی، «زخم» به کارگردانی سحر نورمنّور، «گرازها» به کارگردانی غلامرضا جعفری و «قضاوت» به کارگردانی آریا گازُر به نمایش درآمدند و سپس محمد علیزادهفرد کارگردان سینمای کوتاه بهعنوان کارشناس و محمد صابری بهعنوان مجریکارشناس برنامه به نقد این آثار پرداختند.
فیلمسازی بدون دیالوگ؛ ریسک یا فرصت؟
در بخش ابتدایی این نشست، فیلم «شیوع» به کارگردانی میثم مرادی با حضور این کارگردان جوان مورد بررسی قرار گرفت و محمد علیزاده درباره ویژگی «بدون دیالوگ بودن» این فیلم، توضیح داد: خیلی وقتها ساخت فیلم بدون دیالوگ میتواند باعث ابهام شود چون شما با طیف مختلفی از مخاطبان روبهرو هستید. البته در فیلمکوتاه ما با مخاطبان خاص مواجه هستیم؛ افرادی که به شکل خاص سینما را دنبال میکنند. در فیلمهایی که به سمت این نوع روایتها میروند کار سخت میشود.
وی ادامه داد: فیلمکوتاه «حیوان» ساخته برادران ارک هم تقریبا هیچ دیالوگی ندارد. امسال در جشنواره فیلم کوتاه تهران «ضلعی برای خروج» را هم داشتیم که آن هم دیالوگ نداشت، یک وقتهایی روایت این اقتضا را ایجاد میکند که فیلم شما دیالوگ نداشته باشد اما یک وقتهایی اصرار داریم که فیلم هیچ دیالوگی نداشته باشد. در حالت دوم وقتی فیلم را میبینید با خود میگویید باید اینجا دیالوگی را میشنیدیم.
مرادی هم گفت: زمانی که ایده این فیلم به ذهنم آمد، اینچنین نبود که اصرار داشته باشم تا حتما دیالوگی در آن نباشد بلکه به این فکر میکردم که فیلم چه چیزی میطلبد. خودم البته این تجربه را دوست داشتم. من خودم را کامل در فرآیند ساخت فیلمکوتاه «شیوع» بهعنوان اولین فیلمم، رها کردم و به این فکر نمیکردم که اگر این کار را کنم کسی خوشش میآید یا نه.
این کارگردان ادامه داد: «شیوع» چیزی بین فیلم داستانی و تجربی است. برای تکتک اتفاقات داخل فیلم دلیل دارم، البته میدانم فیلمی موفق است که نیاز به توضیح نداشته باشد، در عین حال به نظرم فیلمی موفق است که بر سرش بحث شود. از این رو معتقدم فیلمی که همه از آن تعریف کنند موفق نیست.
علیزادهفرد توضیح داد: این فیلم نه به آن معنا تجربی است، نه داستانی. چون در فیلم تجربی قرار است یک تجربه جدید در روایت یا تکنیک ببینیم اما من در این فیلم تجربه جدیدی در تکنیک و روایت ندیدم و به تصور من «شیوع» یک فیلم داستانی است که اتفاقاً عناصر داستانی در آن نحیفتر به کار رفته است. البته این هم یک مدل از فیلمسازی است. من خودم فیلمسازم و میدانم که فیلمسازی چقدر سخت است.
فیلمی که هم میخنداند و هم حرف دارد
در ادامه نوبت به فیلمکوتاه «قضاوت» به کارگردانی آریا گازر رسید که در ابتدا به صورت مختصر به معرفی خود پرداخت و این فیلم را اولین تجربه کارگردانیاش معرفی کرد. سپس علیزادهفرد گفت: من «قضاوت» را دو سال پیش در جشنواره فیلم کوتاه تهران دیدم که یادم است بسیار مورد استقبال واقع شد. چون «قضاوت» فیلمی بود که موقعیتهای کمیک آن بهخوبی درآمده بود.
گازر درباره شکلگیری ایده فیلم «قضاوت» توضیح داد: دغدغه «قضاوت» از دوران تحصیل من در هنرستان میآید، در آن زمان همیشه وقتی کلاس داشتیم به دفتر مدیر احضار میشدیم که او هم مدام حرف میزد و ما کلاس را از دست میدادیم. همان موقع فیلمهایی را میدیدیم که یکی بیشتر از دیگری استانداردهای فیلمسازی را نداشتند! زمانی بیشتر متعجب میشدم که میدیدم اغلب به این فیلمها خوب پرداخته میشد و از جشنواره سالانه هنرستان چند جایزه میگرفتند.
وی افزود: به این روند فکر میکردم که چگونه میتوان این موقعیت را به نمایش دربیاورم. وقتی فیلم در پردیس ملت اکران شد عدهای در مواجهه با سکانس اول میگفتند این دیگر چه فیلمی است! اما از جایی به بعد مخاطب بهیکباره غافلگیر میشد. البته من خیلی از جشنوارهها را به واسطه همین امر از دست دادم چون خیلی از جشنوارهها حوصله ندارند تا انتها فیلم را ببینند و وقتی ابتدای فیلم را میبینند، گمان میکنند یک فیلم کلاسی و آماتور است و آن را پس میزنند. ریسک دومی که انجام دادم نام این فیلم است که دمدستی است و خودم فکر میکنم بدترین اسم را انتخاب کردهایم!
در ادامه علیزادهفرد درباره ویژگیهای «قضاوت» گفت: مدل و خلاقیت گاهی در چینش حوادث و گاهی در اجرای فیلم رخ میدهد، خلاقیت در اجرای برخی اتفاقات در «قضاوت» ما را یاد کارهای سروش صحت میاندازد. با آنکه در روایت «قضاوت» داریم مدل فیلم در فیلم را میبینیم که یک مدل تکراری است، ولی این فیلم در چیدمان حوادث متفاوت است و خلاقیت دارد. خیلیها معتقدند در فیلمهای کمدی آن چیزی که سبب خنده میشود شگفتزدگی مخاطب است که این اتفاق چندبار در «قضاوت» رخ میدهد.
این کارگردان توضیح داد: پس از پایان برخی از فیلمهای کمدی، شما وقتی با خودت تنها میشوی متوجه میشوی فیلم گرچه لحظات مفرحی برای تو داشته اما پیامی نداشته است اما ما با «قضاوت» میخندیم، شگفتزده میشویم و در انتها برای ما حرفی برای گفتن دارد. وقتی «قضاوت» را دیدم بیش از اینکه در قصه آن رابطه یک مدیر مدرسه با دانشآموز را ببینم رابطه یک مدیر فرهنگی با یک فیلمساز را دیدم.
چالشهای روایت یک «زخم»
در ادامه پاتوق فیلمکوتاه نوبت به «زخم» به کارگردانی سحر نورمنور رسید که کارگردانش در نشست غایب بود. علیزادهفرد درباره «زخم» گفت: در این پکیج از فیلمها، من حس متفاوتتری نسبت به «زخم» داشتم، این فیلم را قبلا هم دیده بودم و باید بگویم پرداختن به برخی از موضوعات در فرهنگ و جامعه ما کار سادهای نیست و «زخم» و «دابر» فیلمهایی هستند که موضوعات سختی دارند.
وی ادامه داد: «زخم» علاوه بر اینکه به مسأله بلوغ یک دختربچه میپردازد، موضوع احساسبرانگیز نبود مادر را هم به تصویر میکشد که این امر میتواند همدلی مخاطب را به دنبال داشته باشد. ضمن اینکه کارگردانی و نویسندگی آن، کار سادهای نبوده و حتی تدوین آن هم بهاندازه است. همه این موارد کمک میکند تا دنیای فیلم برای ما باورپذیر باشد.
این کارگردان سینمای کوتاه، در ادامه در پاسخ به اظهارنظر یکی از مخاطبان مبنیبر اینکه «زخم» تنها در پی این بوده است که اشک مخاطب را دربیاورد، گفت: اینکه بگوییم فیلم میخواسته اشک مخاطب را دربیاورد و آن را محل اشکال بدانیم درست نیست، چون ما فیلم میسازیم که موضوعی را برای مخاطب باورپذیر کنیم. اگر منطق اتفاقات درون قاب درست نباشد، میشود پذیرفت که فیلم به دنبال ترحم مخاطب بوده است. اما در این فیلم اینچنین نیست، «زخم» به لحاظ منطق روایی به دنبال این نبوده که گریه مخاطب را دربیاورد.
استفاده هنرمندانه «گرازها» از عناصر داخل قاب
فیلم «گرازها» به کارگردانی غلامرضا جعفری هم آخرین فیلمکوتاهی بود که در پاتوق هفتم مورد بررسی قرار گرفت اما کارگردانش در نشست حضور نداشت.
علیزادهفرد درباره این فیلم گفت: از یک جهت موقعیت «گراز» جذاب است اما یک بدی هم دارد و آن، این است که موضوع بکری ندارد. چون در فیلم کوتاه مهم این است که سوژههای بکری داشته باشید. در «گراز» از عناصر داخل قاب به شکل هنرمندانهای بهره گرفته شده اما تکراری بودن سوژه و پایانبندی بد به آن ضربه زده است.
وی افزود: پایان باز در فیلمسازی به این معنا این نیست که به همه موضوعات پاسخی داده نشود، بلکه به این معناست که تنها یکی دو سوال باقی بماند اما پایان این فیلم اصلا رهاست.
انتهای پیام/