Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری گفت: بحث محلول‌پاشی برای از بین بردن آفت شب‌پره شمشاد در رویشگاه شمشاد منطقه سنگده شهرستان ساری به وسعت بیش از ۴۰ هکتار از اسفند ماه سال گذشته آغاز شد و طی سه مرحله توانستیم این رویشگاه را حفظ کنیم و سرسبزی را دوباره به منطقه برگردانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، مخاطبان این رسانه نیز با ثبت سوژه‌ای با عنوان «سرنوشت نامعلوم شمشادهای آفت‌زده در جنگل‌های مازندران» در سامانه فارس من خبرگزاری فارس خواستار پیگیری خبرنگاران خبرگزاری در این زمینه شدند.

آفت شب‌پره شمشاد طی سال‌های اخیر جنگل‌های شمال را هدف قرار داده است امسال آفت شب‌پره شمشاد مناطق ساری، سوادکوه، بهشهر و ارتفاعات زیر هزار متر از سطح دریا را به شدت خسارت زد که پیش‌بینی منابع طبیعی مازندران بر این بوده این آفت رویشگاه‌های بالای ارتفاع هزار متر را آلوده خواهد کرد و نهایتاً شمشادها را به شدت خسارت زده و نابود خواهد کرد.

 

سم‌پاشی مناطق مختلف با ترکیبات میکروبی و گیاهی از جمله روغن چریش، بینووان و ترکیب میکروبیB.T در سطح محدود براساس اعتبار محدود اداره‌کل انجام شد ولی با توجه به اینکه این آفت چهار تا پنج نسل دارد، باید سم‌پاشی نیز طی چهار یا پنج بار تکرار شود که باتوجه به مشکلات اعتباری به فراموشی سپرده شده و این آفت است در جنگل‌های مازندران جولان می‌دهد و اگر دیر بجنبیم می‌بینیم که دیگر خبری از سرسبزی در جنگل‌ها نیست.

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: بحث محلول‌پاشی برای از بین بردن آفت شب‌پره شمشاد در رویشگاه شمشاد منطقه سنگده شهرستان ساری به وسعت بیش از ۴۰ هکتار از اسفند ماه سال گذشته آغاز شد و طی سه مرحله توانستیم این رویشگاه را حفظ کنیم و سرسبزی را دوباره به منطقه برگردانیم.

 

فتح‌الله غفاری با بیان اینکه عملیات محلول‌پاشی با محلول‌های بدون مشکلات زیست‌محیطی انجام شد، افزود: درست اسن طی این مدت کار سخت و طاقت‌فرسایی بود ولی موفق عمل کردیم.

وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه بهترین زمان برای از بین بردن آفت در مرحله لارو بود در این زمینه پایش‌های مستمر داشتیم که توانستیم طی سه مرحله محلول‌پاشی آفت را از بین ببریم.

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری ادامه داد: در منطقه هزارجریب بهشهر شمشادهای سالم داریم که پراکنده بود ولی وسعت این رویشگاه حدود ۱۰۰ هکتار است و بازدیدهای دوره‌ای را در دستور کار داریم.

 

غفاری تصریح کرد: در برخی از مناطق باوجود اینکه شمشادها خشک شدند دوباره با آمدن بهار سبز شدند که این آفت قارچی بلایت است که این دوره موقتی است و به‌طور کامبل شمشاد را از بین می‌برد.

وی با تاکید بر اینکه برنامه ما بر این است بتوانیم ژن این گونه از شمشادهای سبز شمال را حفظ کنیم، خاطرنشان کرد: در این زمینه بحث انتقال  نهال را به نهالستان، بذرکاری و تکثیر قلمه  را در دستور کار داریم.

 

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که آیا می‌توان امیدوار بود که آفت شب‌پره بعد از خشک شدن شمشادها به‌طور کامل نابود شوند، اظهار کرد: به همین دلیل نیز بحث کاشت مجدد نهال‌های شمشاد را در رویشگاه‌ها صلاح نمی‌دانیم و بررسی‌های بر این است که با از بین رفتن شمشادها این آفت نیر از بین خواهد رفت البته این امر زمان‌بر خواهد بود چراکه درحال حاضر آفت حتی زیر برف هم دوام می‌آورم و باید منتظر باشیم زمان آن برسد.

به گزارش فارس، در گذشته وسعت رویشگاه‌های شمشاد ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار بوده که آفت شب‌پره شمشاد طی سال‌های گذشته وسعت این گونه سبز را به وسعت محدودی منحصر کرد؛ به‌طوری‌که اگر از جاده‌های منتعی به جنگل‌های شمال که در گذشته رویشگاه‌های شمشاد بودند گذر کنیم دیگر اثری از سرسبزی نیست.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ ج

منبع: فارس

کلیدواژه: فارس من سرنوشت شمشادها شمال غفاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۳۸۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها

سرهنگ ستاد علی ملکی آهنگران در جمع تشکل‌ها و گروه‌های مردم نهاد حوزه منابع طبیعی فارس با اشاره به کمبود منابع، تجهیزات و نیروی حفاظتی در صیانت از اراضی ملی گفت: حفاظت از عرصه‌های پهناور منابع طبیعی با این تعداد نیروی حفاظتی بسیار اندک امکان پذیر نیست و به همین دلیل ناگزیر به استفاده از فناوری‌های جدید از جمله پهپادها، ریزپرنده‌ها و دوربین‌های با برد طولانی هستیم.

او با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای تأمین تجهیزات و امکانات اطفای حریق از جمله خریداری ۵۸ دستگاه خودرو امدادی یگان حفاظت و ۱۰۰ دستگاه موتورسیکلت برای پایش مناطق جنگلی و صیانت از اراضی ملی گفت: این تجهیزات برای نصب در مکان‌ها و نقاط بحرانی و به منظور حفظ و صیانت از این عرصه‌ها واگذار و در اختیار استان‌ها قرار خواهد گرفت.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در حال حاضر در سایر کشور‌ها برای صیانت از اراضی جنگلی توانسته‌اند از فناوری‌های نوین همانند هوش مصنوعی، پهپاد‌ها و ریز پرنده‌ها در مناطق حساس بهره بگیرند، برای مثال در کشور روسیه برای حفاظت از جنگلهایشان با بیش از ۱۳۴ دستگاه هواپیمای پهن پیکر و ۵ هزار خلبان موفق عمل کرده‌اند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به عرصه ۱۲۰ میلیون هکتاری عرصه‌های منابع طبیعی کشور گفت: حفاظت از این عرصه‌ها از تعهدات یگان حفاظت است و این امر وظیفه‌ای بزرگ و پرافتخار است و به منظور حفاظت از این عرصه‌ها علاوه بر ابزارها، تجهیزات و امکانات بویژه در زمان حریق، نیازمند همراهی و همدلی سمن‌ها و تشکل‌های مردمی هستیم.

در این نشست سرهنگ سید محمد صدرائی نژاد فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز با اشاره به اقدامات حفاظتی انجام شده به منظور ارتقا و سطح آمادگی در برابر آتش‌سوزی احتمالی در عرصه‌های منابع طبیعی استان گفت: اطلاعیه‌های هشداردهنده برای پیشگیری از وقوع حریق در کنار برگزاری جلسات و کارگاه‌های آموزشی در مناطق بحرانی جنگلی، شناسایی کانون‌های پرخطر و مستعد آتش‌سوزی، برقراری مستمر گشت کنترل، اخذ تعهد از مرتعداران عرصه‌های جنگلی و مرتعی از جمله این اقدامات است.

صدرائی نژاد با اشاره به اهمیت جنگل‌ها و مراتع بر ضرورت همکاری و تعامل نهاد‌های مختلف به ویژه تشکل‌ها و سمن‌های حوزه منابع طبیعی در پیشگیری و اطفای به موقع حریق تاکید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • پارک های جنگلی، اکوسیستمی ارزشمند اما بحرانی
  • توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل
  • آزادسازی اراضی ملی بابل با حکم دادگاه
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • گرمای طاقت فرسا در نوار غزه