Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-29@09:43:54 GMT

اعتماد بی‌جا مال مردم را به باد داد

تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۳۸۷۳۸

اعتماد بی‌جا مال مردم را به باد داد

رئیس پلیس فتا خراسان‌رضوی ضمن اعلام خبر تحت تعقیب قرار گرفتن یک کلاهبردار حرفه‌ای، گفت: بی‌دقتی مالباختگان زمینه‌ساز وقوع اکثر جرایم سایبری است.

عقیل رحمانی/

رئیس پلیس فتا خراسان‌رضوی ضمن اعلام خبر تحت تعقیب قرار گرفتن یک کلاهبردار حرفه‌ای، گفت: بی‌دقتی مالباختگان زمینه‌ساز وقوع اکثر جرایم سایبری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتا خراسان‌رضوی در این زمینه عنوان کرد:عامل اصلی کلاهبرداری در این پرونده که پیشتر به عنوان مشاور در بعضی از بنگاه‌های شناخته شده شهر مشهد خرید و فروش املاک می‌کرد، پس از اخراج از آخرین محل فعالیتش با جعل هویت شغلی رو به واسطه‌گری در معاملات ملکی آورده و ادامه فعالیت می‌داد.

اقدامات فرد مذکور ادامه داشت و شیوه اقدامات مجرمانه او ‌به این صورت بود که فرد مجرم به جای فروش ملک، مبالغ هنگفتی از شهروندان دریافت و سپس متواری می‌شد.

*کوتاهی و دردسرهای آن

رئیس پلیس فتا استان افزود: اگرچه پلیس در حال رهگیری سرنخ‌ها و تکمیل روند تحقیقات است، اما می‌توان چنین استنباط کرد که بخشی از مسئولیت وقوع این جرم متوجه خودِ مالباختگان است، زیرا با وجود توصیه‎های مکرر پلیس پیرامون رعایت نکات امنیتی در معاملات اینترنتی، بازهم شاهد این هستیم که افراد بدون رؤیت کالای مورد معامله (اعم از ملک، وسایل‌نقلیه یا موارد دیگر) و احراز هویت از طرف معامله، ثمن یا بیعانه پرداخت می‌کنند.

سرهنگ جهانشیری ضمن تشریح بعضی از جنبه‌های روانی این پرونده بر مالباختگان آن خاطرنشان کرد: کسانی که در تله این دست از کلاهبرداران سایبری گرفتار و دچار خسارت‌های مالی می‌شوند، در هر شغل و حرفه‌ای که باشند برای ایجاد پرونده ملزم به کسب دستور قضایی و مراجعه به نزدیک‌ترین مقر پلیس فتا به محل زندگی خود هستند و با عنایت به ویژگی‌های فضای سایبری که گستردگی، فرامرزی و هویت پنهان را شامل می‌شود و همچنین حجم پرونده‌های موجود در پلیس فتا موجب می‌شود وقت خود را برای پیگیری‌های مربوط صرف نمایند. این مسائل از جمله جنبه‌های روانی پنهان هر پرونده است که حتی شاکیان را هم درگیر می‌کند.

وی تصریح کرد: با صراحت می‌گوییم اگر مالباختگان این پرونده برای احراز هویت طرف معامله و حقیقت‌سنجی اندکی وقت می‌گذاشتند، دیگر هیچ‌گاه در این شرایط گرفتار نمی‌شدند که لازم باشد تمام وقت خود را به مدت چند روز در دادسرا و دادگاه و پیگیری‌های بعدی تلف کنند.

*سرنخ‌ها و احتمال افزایش شکات

این مقام ارشد انتظامی در انتها عنوان کرد: در این پرونده که همچنان تمامی ابعاد آن از سوی پلیس در دست بررسی است مشخص شده تاکنون افزون بر ۸۰۰ میلیون ریال کلاهبرداری مستقیم توسط این متهم با شگرد ذکر شده به ثبت رسیده و شاکیان هم اعلام شکایت کرده‌اند، اما مدارک دیگری باقی‌مانده که پلیس در حال پیگیری آن‌هاست و بی‌تردید تعداد مالباختگان و جمع کل مبالغ کلاهبرداری شده بیش از این خواهد بود.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: اقدام مجرمانه پلیس فتا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۳۸۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای دلخراش ترین پرونده آدم ربایی از زبان کاراگاه پلیس / هنوز هم از فکر کردن به این پرونده احساساتی می شوم (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: حفره بزرگ در‌ زمین اهواز پس‌ از باران (فیلم) در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم) مجرم خیلی خطرناکی که هنوز خبری از دستگیری‌اش نیست! مردم می‌پرسند: اگر مثلا یک روحانی را کتک زده بود، زودتر شناسایی نمی‌شد؟ (فیلم)

دیگر خبرها

  • کشف سکه های دوره اشکانی از مسافر قطار در ایستگاه راه آهن اندیمشک
  • ماجرای دلخراش ترین پرونده آدم ربایی از زبان کاراگاه پلیس / هنوز هم از فکر کردن به این پرونده احساساتی می شوم (فیلم)
  • دستگاه قضایی پیگیر حقوق مالباختگان شرکت‌های خودرویی در قزوین
  • پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود | تا شایعات هست نباید اصرار بر حضور در نماز جمعه داشت
  • کشف اخلال در نظام اقتصادی به ارزش ۵۰ میلیارد ریال در لرستان
  • انتشار مشخصات بیش از ۸۵۰ قلم کالای مسروقه در سامانه نما
  • علیرضا بیگی: پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود
  • علیرضا بیگی: پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود /تا زمانی که شایعات دراینباره وجود دارد نباید اصرار بر حضورش در نماز جمعه داشت
  • کدام کشورها تیک‌تاک را ممنوع کرده‌اند؟
  • اعلام همکاری مالزی در زمینه امنیت سایبری با افغانستان