Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، یکصد و بیست و هشتمین جلسه گروه علمی فلسفه اخلاق با موضوع بررسی ایده «کلبرگ» برای عبور از هست به باید با ارائه حجت الاسلام والمسلمین حسن بوسلیکی و با حضور اعضا ی گروه چهارشنبه ۱۱ دی ماه در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.

خلاصه مباحث مطرح شده بدین شرح است:
 

«کلبرگ» مقاله‌ای مفصل با نام «از هست تا باید؛ چگونه می‌توان در مطالعه رشد اخلاقی، مرتکب مغالطه طبیعت‌گرایانه شد و از تبعات آن در امان ماند» نگاشته است و در آن تلاش کرده از یافته‌های تجربی خود درباره رشد اخلاقی، برای بحث فلسفی «نسبیت‌گرایی اخلاقی» دلالت‌هایی بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مقاله برای رد نسبیت‌گرایی اخلاقی نوشته شده است. اصلی‌ترین ایده این مقاله این است که نباید مباحث فلسفه اخلاقی را بدون توجه به مسائل تجربی و روان‌شناختی رشد اخلاقی به سرانجام رساند. مطالعات روان‌شناختی رشد اخلاقی نشان می‌دهد که نسبیت‌گرایی مردود است.

وی برای نشان دادن این ایده، ادعای اصلی نسبیت‌گرایی فرهنگی (افراطی) و نیز نسبیت‌گرایی جامعه‌شناختی (معتدل) را مطرح کرده و مغالطه‌های آنها را آشکار کرده است.

آنگاه تلاش کرده نشان دهد مراحل شش‌گانه رشد استدلال اخلاقی که شناسایی کرده است، دارای رتبه‌بندی درجه شایستگی هستند. وی رتبه‌بندی مراحل استدلال اخلاقی، از دو معیار «تمایز و انسجام» استفاده کرده است. از نظر وی، این دو معیار روان‌شناختی، متناظر دو معیار فلسفی «تجویزی بودن و تعمیم‌پذیری» هستند.

کلبرگ تأکید می‌کند که وجه تمایز قضاوت اخلاقی از نااخلاقی، این است که قضاوت اخلاقی همراه «اتخاذ نقش» صورت می‌گیرد. یعنی هر مرحله استدلال اخلاقی، نیازمند گونه خاصی از اتخاذ نقش است. همین عنصر پل ارتباطی رشد شناخت اخلاقی با رشد شناخت منطقی است. یعنی احراز پاره‌ای قابلیت‌های شناخت منطقی شرط لازم (و نه کافی) برای رسیدن به یک مرحله از استدلال اخلاقی است. این اتخاذ نقش پیش رونده، در هر مرحله درکی عمیق‌تر از مفهوم عدالت را به همراه می‌آورد.

بنابراین، مراحل رشد استدلال اخلاقی، در واقع مراحل درک عمیق‌تر از مفهوم «عدالت» است. از آنجا که پیشرفته‌ترین مرحله رشد استدلال اخلاقی، مستلزم نگاهی وظیفه‌گرا به اخلاق است، از نظر کلبرگ، می‌توان گفت در نزاع میان «سودگرایی و وظیفه‌گرایی» می‌توان ادعا کرد وظیفه‌گرایی نظریه‌ای بسنده‌تر است و حاکی از ساختار شناختی متعادل‌تری است.

کلبرگ در پاسخ به نسبیت‌گرایان فرهنگی، علاوه بر اینکه می‌پذیرد بخشی از اختلاف اخلاقیات جوامع مختلف ناشی از گزاره‌های ناظر به واقع (باورها) است، بر این نکته تأکید می‌کند که بخشی از این اختلافات، ناشی از اختلاف مرحله و سطح رشد اخلاقی جوامع است. اگر همه جوامع به یک سطح از رشد دست یابند، این بخش از اختلافات اخلاقی رفع خواهد شد.

کد خبر 4814022

منبع: مهر

کلیدواژه: مجمع عالی حکمت اسلامی اخلاق پلورالیسم نشست علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کنفرانس بین المللی آیت الله جوادی آملی هیات مذهبی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی فعالیت های قرآنی معرفی کتاب جامعه ایمانی مشعر مجمع عالی حکمت اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران علوم انسانی شیخ ابراهیم زکزاکی فلسفه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۳۹۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتفاقات باورنکردنی در فوتبال پایه؛ کمک داور گل را رد کرد و کتک خورد!

اتفاقات بسیار بدی در فوتبال پایه رخ داده است.

طرفداری | در یک اتفاق تاسف‌بار، روز گذشته در جریان بازی بین تیم‌های آرمان آفرینان و اتحاد ستارگان در رده جوانان دسته دو فوتبال تهران، کمک داور بازی به دلیل اعلام گل مردود، مورد حمله قرار گرفت.

این اتفاق در حالی رخ داد که بازی تا دقایق پایانی با نتیجه مساوی دنبال می‌شد و اعلام گل مردود توسط کمک داور، خشم و اعتراض شدید نیمکت نشین ها را به دنبال داشت.

متاسفانه این اعتراضات به خشونت کشیده شد و برخی از اعضای تیم به سمت کمک داور حمله‌ور شده و او را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

مسئولان فدراسیون فوتبال و سایر نهادهای ذی‌ربط باید با قاطعیت با اینگونه رفتارها برخورد کنند و تدابیر لازم را برای جلوگیری از تکرار چنین اتفاقاتی در آینده اتخاذ نمایند.

خشونت جایی در ورزش ندارد و باید با فرهنگ‌سازی و آموزش صحیح، از بروز چنین رفتارهای غیرورزشی جلوگیری کرد.

از دست ندهید ????????????????????????

ژوزه مورایس: باافتخار مسلمان شدم و عضوی از یک خانواده ایرانی‌ام آرنه اسلوت سرمربی جدید لیورپول لغو قانون رشد چگونه فوتبال ایتالیا را نابود می‌کند؟ بازیکن فرانسوی به دلیل عوارض واکسن کرونا از فایزر شکایت کرد!

دیگر خبرها

  • دعوت از حکومت برای دیدن یک مناظره | گره خوردن سرنوشت مردم به ذهنیت‌ ساده‌انگارانه | پس‌موضوع حجاب دقیقا چه می‌گذرد؟
  • کشف نقوش صخره‌ای جدید در ورزقان
  • کشف نقوش صخره‌ای در منطقه تاریخی ورزقان
  • سخت‌ترین تصمیم سال علیه پاس گل قایدی! (عکس)
  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت
  • اتفاقات باورنکردنی در فوتبال پایه؛ کمک داور گل را رد کرد و کتک خورد!
  • این ادویه عمرتان را زیاد می‌کند
  • بزن بزن جدید در ورزش ایران؛ کتک زدن شدید داور وسط چمن | فیلم
  • این ویتامین از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند