Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرویس سیاسی خرداد- محمدرضا مشتری: صبح امروز  پنج شنبه 12 دی ماه 98، محمود سریع القلم در نشست تئوری و توسعه در تبریز به نکته ای اشاره کرد که شاید بتوان آن را کلید مهم ترین مشکلات کشور دانست. نکته ای که در حرف ساده و راحت است اما در عمل دهه ها است که ما پیرامون آن مشکل داریم و عطف به این ایراد ساختاری نمی توانیم آنگونه که باید و شاید در حوزه های مختلف فرجامی مطلوب رقم زده و خروجی مثبت و قابل قبول رقم بزنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خرداد، سریع القلم در این نشست تاکید کرد که مهم ترین اولویت ما می بایست «شناخت» نسبت به پدیده های پیرامونی و ورود به مقولات مختلف باشد، نکته ای که البته از آن غافل مانده ایم.
این استاد توسعه برای این نکته به مثال جالب توجهی نیز اشاره کرد. او گفت که من پیش از برجام و توافق هسته ای هم نوشتم و تاکید کردم که این مسیر به نتیجه نخواهد رسید و مسئله ما با آمریکا با توافق هسته ای درست نخواهد شد.
او ادامه داد که توافق هسته ای توافقی بین دولتی بود و چون تبدیل به معاهده نشد (یعنی به تصویب مجالس قانونگذاری ایالات متحده نرسید) محکوم به شکست بود، آنچنان که 100 نماینده مجلس سنا تنها 4 نفر به سئوال اوباما که آیا توافق هسته ای را امضا می کنید، جواب مثبت دادند.

سریع القلم همچنین گفت که ما در مذاکرات به این نکته فکر نکردیم و با شناخت درست وارد این مقوله نشدیم که مسئله آمریکا با ما چیست و چه اولویتی برای آنها مطرح است. 90 درصد مسئله آمریکا با ما بر سر اسرائیل است و نه برنامه هسته ای و موشکی و موارد دیگر.

او به درستی به این نکته تاکید کرد که با این عدم شناخت و توجه به واقعیات وقتی به مقوله ای ورود می یابیم قطعا نمی توان نتیجه مثبت را انتظار داشت.

این نکته البته فراتر از مذاکرات هسته ای و یا هر مورد دیگری بر بسیاری از رفتارها و عملکردهای ما در حوزه ها و سپهرهای مختلف حاکم و جاری و ساری است.

ما چه در مقوله سیاست خارجی یا حتی در حوزه اقتصاد که با عدد و رقم و محاسبات ریاضی علی القاعده روبرو هستیم و در بسیاری از مقولات دیگر، به جای توجه به واقعیات ملموس و شناخت و اشراف نسبت به آنچه پیش رو داریم و کنشی که قرار است به انجام رسانیم درگیر در گزاره های فرا متنی و نگره های ذهنی و پیش داوری های فکری خود هستیم و به عنوان مثال در سیاست خارجی رویکرد ایدئولوژیک را بر الزامات متعارف منافع ملی ارجحیت می دهیم و در اقتصاد به جای توجه به قواعد و الزامات بازار با رویکردهای دستوری قصد رتق و فتق امور را داریم.

بخش عمده ای از این ضعف های بنیادین البته به همان نکته ساده و البته کلیدی مورد اشاره سریع القلم باز می گردد. اولویت اصلی ما در مواجهه با جهان پیرامونی و مقولات مختلف، «شناخت» نیست، نمی دانیم و نمی خواهیم ببینیم که فارغ از جهت گیری های فکری و پیش فرض های نهادینه شده ما با چه چیزی روبرو هستیم و در واقعیت چه خبر است؟!
آنگاه است که به طور طبیعی دچار اشتباه محاسباتی شده و اگر بالاترین ظرفیت و توانمندی را هم داشته باشیم، نمی توانیم خروجی مطلوبی را حاصل و امور را درست و منطقی پیش ببریم.
به عنوان مثال اگر در همین مورد آمریکا، دولت مردان ما به جای رویکردهای تبلیغی و نگاه کوتاه مدت نسبت به توافق حاصله و منافع مترتب بر آن و تقلیل یک تخاطم ریشه ای و دیرین به یک چالش گذرا و قابل حل در منطق بازی برد- برد مذاکرات هسته ای، واقعیات را می دیدند و به این نکته عنایت داشتند که مسئله اسرائیل نه یک اولویت سیاست خارجی برای هیات حاکمه ایالات متحده که یک اصل بنیادین و بخشی از موجودیت و حیات مجموعه قدرت در این کشور است و درست و غلط باید پیش از هر اقدامی برای آن فکری اندیشیده شده و با شناخت به این اصل مهم سیاست خارجی را را در برابر آمریکا آرایش و چیش داد، این پروسه 6 ساله فرسایشی با هزینه های گزاف بر کشور تحمیل نمی شد، به خصوص که حوزه ها و عرصه های مختلف را خواسته و ناخواسته بدان گره زده ایم.
هر چه هست چه در این مقوله خاص و چه در موارد دیگر اصل مهمی که بدان اعتنا و توجه لازم مبذول داشته نمی شود، حاشیه های پر رنگ تر از متن و عدم توجه به واقعیات و شناخت مستدل و منطقی نسبت به پدیده های مختلف پیش روی ماست، نکته ای که شاید بتوان گفت علت عقب ماندگی ما از قطار پیشرفت و توسعه ای است که دیگران بر آن سوار شده و می تازند و به گواه آمار و ارقام ما در حال عقب گرد در آن هستیم.
برچسب ها: محمود سریع القلم ، مذاکرات هسته ای ، برجام ، اسرائیل ، اقتصاد ، توسعه و پیشرفت

منبع: خرداد

کلیدواژه: محمود سریع القلم مذاکرات هسته ای برجام اسرائیل اقتصاد توسعه و پیشرفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۴۰۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: جعبه جنگ جهانی نباید دوباره باز شود

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز یکشنبه در سخنانی با اشاره به جنگ اوکراین، جنگ غزه و بالا گرفتن تنش‌های منطقه‌ای گفت: «رویارویی هسته‌‎ای به دلیل تنش میان شرق و غرب به یک احتمال واقعی تبدیل شده است.»

به گزارش العربیه، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته است. جعبه جنگ نباید دوباره باز شود.»

بورل تصریح کرد: «اروپا با عدم تنوع در منابع انرژی و اتکا به روسیه خود را تضعیف کرده است.»

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900763

دیگر خبرها

  • نتانیاهو: «با یا بدون توافق» به رفح حمله می‌کنیم
  • مسئله مردم نرخ رشد نقدینگی نیست، مردم تورم را می‌بینند
  • تحریم سپاه توسط غربیان گویای سلامت کار پاسداران است
  • بررسی ابعاد حقوقی تجمع دانشگاهیان آمریکا در دانشگاه قم
  • هزینه گران مقابله با پهپادهای ایران روی دست آمریکا | تصویر و مشخصات سلاح های موشکی و لیزری
  • ابعاد حقوقی تجمع دانشگاهیان آمریکا در دانشگاه قم بررسی شد
  • شرط مهم حماس برای توافق آتش بس با اسرائیل/حملات موشکی سنگین از خاک لبنان به سرزمین‌های اشغالی/تعداد شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۴۸۸ تن رسید
  • شرط مهم حماس برای توافق آتش بس با اسرائیل/حملات موشکی سنگین از خاک لبنان به سرزمین‌های اشغالی/تعداد شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۴۸۸ نفر رسید
  • شرط مهم حماس برای توافق آتش بس با اسرائیل/حملات موشکی سنگین از خاک لبنان به سرزمین‌های اشغالی
  • بورل: جعبه جنگ جهانی نباید دوباره باز شود