Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرتضی پدریان روز پنجشنبه در باره حوادث آبان امسال در پی سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در گفت و گو با ایرنا در اصفهان افزود: مردم در زمان حاضر از حکومت مطالباتی دارند که این امر در یک بازه زمانی چندساله شکل گرفته است و برای این خواسته‌ها، علل جامعه‌شناختی و تاریخی وجود دارد.
این جامعه‌شناس ادامه داد: بیشتر مطالبات کنونی مردم، نه سیاسی، بلکه بیشتر جنبه اجتماعی و اقتصادی دارد و به‌جز سال ۸۸، اکنون مردم، بیشتر خواسته‌های اجتماعی و اقتصادی خود را دنبال می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پدریان با بیان اینکه ما در۴۰ سال اخیر برخی از شعارها را بیشتر مدِ نظر قرار داده‌ایم، گفت: عدالت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی همواره پس از انقلاب مطرح بوده است اما در عمل و در برخی شاخص‌ها، عدالت‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی وجود ندارد و بر همین اساس هم اعتراضاتی رُخ می‌دهد.
وی تصریح کرد: هم‌اکنون مردم نسبت به عباراتی مانند عدالت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دیدگاه مثبتی ندارند و همین امر باعث می‌شود که در برخی روزها اعتراضاتی را مشاهده کنیم.

پدریان با اعتقاد به اینکه ارائه مجوز برای بیان اعتراض‌ها می‌تواند شور و هیجان منفی اجتماعی را کمتر کند و خسارت‌های اجتماعی در پی نداشته باشد، خاطرنشان کرد: خودِ نهادها و دستگاه‌های حاکمیتی باید ایمنی و امنیت این گردهمایی‌ها را برقرار کنند تا مردم بتوانند آزادانه بصورت مسالمت‌آمیز، نظراتشان را انعکاس دهند.

این پژوهشگر اجتماعی تصریح کرد: شعارهای پس از انقلاب نشان می‌دهد که ما باید به سمت جامعه آرمانی مبتنی بر عدالت که برای مردم ترسیم شده بود، پیش برویم، اما اکنون در باور عمومی این احساس وجود دارد که با آرمان یادشده فاصله داریم و بر همین اساس رفتارهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مسوولان، متناسب با شعارهای مذکور نبوده است.

پدریان با بیان‌اینکه لازم است حاکمیت جواب‌های قانع‌کننده برای مطالبات مردم داشته باشد، گفت: با این حال می‌بینیم که در برخی از سال‌ها اعتراضات مردم مورد سرکوفت و سرکوب قرار گرفته و بر همین اساس یک مطالبه فروخفته‌ای در بین مردم وجود دارد که در برخی از روزها خود را مانند ناآرامی‌های آبان امسال نشان می‌دهد.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: مردم این پرسش را دارند که چرا وقتی پولی نیست، سودجویان رقم‌های سنگین را اختلاس و دزدی می‌کنند و چگونه است که پول‌های زیادی به جیب افرادی خاص می‌رود و مردم از آن بی‌بهره مانده‌اند.

وی با اشاره به اینکه توزیع ناعادلانه خدمات اجتماعی در بین مردم بسیار به چشم می‌آید، گفت: نابرابری که حس شود باعث می شود که خودِ مردم برای رفع نیازهای خود به‌پا خیزند و بر همین اساس مسئولان باید اولویت‌ها و خواسته‌های مردم را جدی بگیرند.

این جامعه‌شناس با هشدار در باره اینکه سرکوب‌ تجمع‌های مردمی باعث از دست‌رفتن سرمایه اجتماعی حاکمیت می‌شود، افزود: یک حکومت برای ادامه حیات خود نیازمند اقتدار است و بر همین اساس نباید اجازه داد تا فاصله بین مسوولان و مردم روزبه‌روز بیشتر شود زیرا این امر پیامدهای منفی به‌دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: وضعیت فردگرایی در کشور ما کم‌کم به‌سمت ذره‌ای شدن پیش می‌رود، به بیان دیگر، در فردگرایی، فرد، منافع خود را به منافع جمع گره می‌زد، اما در ذره‌ای شدن، فرد فقط به سود خود می‌اندیشد و همین امر باعث خواهد شد که جامعه به سمت هرج و مرج پیش برود و کنترل آن نیز سخت‌تر بشود.

پدریان با تاکید بر حفظ شان و جایگاه مردم ادامه داد: در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی باید نظر مردم در اولویت قرار گیرد و عموم نباید حس کنند که در بین مسوولان جایگاهی ندارند.

این استاد دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: تجربه بنزین به ما نشان می‌دهد که تصمیم‌گیران باید برای اقناع عمومی بکوشند و در وقایع اخیر باید بستر ذهنی برای افزایش قیمت بنزین آماده می‌شد و در صورتی که شرایط اینگونه پیش می‌رفت ممکن بود چنین خساراتی نیز برای کشور در پی نداشته باشد.

برچسب‌ها اعتراض های خیابانی تجمع اعتراضات بنزین سهمیه بندی بنزین اصفهان اعتراض سرمایه اجتماعی جامعه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اعتراض های خیابانی تجمع اعتراضات بنزین سهمیه بندی بنزین اصفهان اعتراض سرمایه اجتماعی جامعه اعتراض های خیابانی تجمع اعتراضات بنزین سهمیه بندی بنزین اصفهان اعتراض سرمایه اجتماعی جامعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۴۰۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراها بی‌واسطه‌ترین حلقه ارتباطی مردم و حاکمیت هستند

سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج گفت: شوراها از ارکان مهم تصمیم‌سازی و یکی از بی‌واسطه‌ترین حلقه ارتباطی مردم با حاکمیت و نماد تجلی خرد جمعی هستند.

عمار ایزدیار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در البرز، اظهار کرد: بی‌تردید خدمتگزاری به همشهریان فرصت مغتنمی است، امیدوارم با نگاه مدبرانه اسباب رضایت خاطر آحاد مردم را فراهم کرده باشیم.

وی با بیان اینکه همراهی با شورا و شهرداری همراهی با مردم است، افزود: موظف هستیم در شورا برای رفاه حال عموم شهروندان از هیچ کوششی فروگذار نکنیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج خاطرنشان کرد: شورای شهر ناظر بر عملکرد شهرداری است و برای اجرای مصوبات خود باید در مقابل شورای شهر پاسخگو باشد تا انتظار شهروندان، مبنی بر ایجاد تحول در ساختار مدیریت شهری و بهبود عملکرد شهرداری در خدمت به مردم را محقق کند.

ایزدیار تصریح کرد: امید دارم در سایه همراهی مردم، مدیریت شورای دوره ششم شهر، مدیریت شهری و همراهی دستگاه‌های اجرایی، بتوانیم در تحقق شعار سال که با تدبیر مقام معظم رهبری به عنوان «جهش تولید و مشارکت مردم» نامیده شده است گام‌های اجرایی برداریم؛ بنابراین هر دستگاهی باید وظایف خود را برای تحقق شعار سال به‌درستی انجام دهد.

کد خبر 748688

دیگر خبرها

  • وزیر تعاون: کارگر از منظر اسلام ابزار نیست
  • زکات مستحبی گره های اقتصادی جامعه را می گشاید
  • روانشناسان نقش بسیار کلیدی در سلامت فردی و اجتماعی دارند
  • مصالحه ۷۰ درصدی پرونده‌ها در اصفهان
  • کانون خانواده‌ با خودمحوری‌ها آسیب می‌بیند
  • نام‌گذاری معبر ورودی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان به‌نام «استاد فروغی»
  • شوراها بی‌واسطه‌ترین حلقه ارتباطی مردم و حاکمیت هستند
  • برپایی ایستگاه سلامت در سیب و سوران
  • سکوت جامعه آرامش قبل از طوفان است /حکومت پس از جنبش مهسا به رویه سابق برگشت / زندگی گراها فاقد توانمندی برای ایجاد سامانه های جدید قدرت هستند
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود