Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان محیط‌زیست کشور از قیمت ۸۰ هزارتومانی هر مترمکعب آب انتقال‌یافته از دریای عمان به خراسان رضوی خبر داد و گفت: این پروژه چون صرفه اقتصادی ندارد محقق نخواهد شد.

عیسی کلانتری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد در خصوص موضوع انتقال آب دریای عمان به مشهد اظهار کرد: من به‌عنوان یک فرد محیط‌زیستی با انتقال آب دریای عمان به خراسان رضوی موافق هستم اما این پروژه اقتصادی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان محیط‌زیست کشور با اشاره به قیمت تمام‌شده آب در این پروژه تصریح کرد: در این طرح آب در هر مترمکعب حدود پنج و نیم یورو یعنی مبلغی نزدیک به ۸۰ هزار تومان هزینه می‌برد و سؤالی که پیش می‌آید این است که این آب گران‌قیمت را چه کسی و در کجا می‌خواهند مصرف کنند.

وی در خصوص راهکار مناسب به‌جای این پروژه بیان کرد: بهترین راه‌حل برای پاسخ‌گویی به نیازهای استان در این حوزه صرفه‌جویی در منابع آبی و مصرف آن است.

کلانتری همچنین عنوان کرد: به‌صرف داشتن زمین بدون توجه به منابع آب نباید تصمیم به توسعه کشاورزی بگیریم، از همین رو من موافق انتقال آب دریای عمان هستم چون به‌عنوان فردی که در حوزه محیط‌زیست فعالیت دارم این طرح به تجدید منابع آب زیرزمینی استان و مسئله فرونشست زمین کمک خواهد کرد و یک فاکتور مثبت محسوب می‌شود اما مسئولیت اقتصادی آن با ما نیست.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش به‌صراحت عنوان کرد: چون این پروژه از لحاظ اقتصادی به‌صرفه نیست و هزینه انتقال آب در آن بسیار گران تمام می‌شود پس محقق نخواهد شد.

ادامه پروژه بازسازی کشف رود در گروی تأمین اعتبار

وی در خصوص نحوه عملکرد مدیریت پروژه کشف رود توضیح داد: اقدامات خوبی در این رابطه از طرف استانداری خراسان رضوی و شهرداری مشهد صورت گرفته اما ادامه این اقدامات خوب در گروی تأمین منابع مالی آن است.

کلانتری خاطرنشان کرد: مشکلات زیست‌محیطی کشف رود باید مصوبه شورای عالی محیط‌زیست کشور را دریافت کند تا اجازه استفاده و دسترسی به زیستگاه‌های اطراف این رود را داشته باشد.

رئیس سازمان محیط‌زیست کشور در ادامه سخنانش به کمبود اعتبارات و منابع محیط‌زیست استان اشاره کرد و یادآور شد: ما در سه سال گذشته بودجه محیط‌زیست را دو برابر کردیم اما متأسفانه آن‌قدر از پایه ضعیف است که بازهم کفاف تمام مشکلات در این حوزه نیست.

وی تأکید کرد: من به محدودیت‌های بودجه‌ای دولت واقف هستم و نمی‌توانیم به دولت فشار بیاوریم به‌طور مثال از بودجه آموزش‌و‌پرورش بردارد و به محیط‌زیست اختصاص دهد منتها خواسته‌مان از نمایندگان مجلس این است که اگر خواهان اتفاقات خوب در محیط‌زیست کشور هستند حداقل لایحه دولت در این خصوص را تصویب نمایند.

قوانین کهنه پاسخ‌گوی نیازها نیست

کلانتری همچنین در جمع خبرنگاران به وجود قوانین کهنه و قدیمی اشاره کرد و گفت: باید دولت قوانین را متناسب با نیازهای موجود به‌روزرسانی کند زیرا این قوانین قدیمی دیگر پاسخ‌گوی نیاز امروز کشور نیست.

معاون رئیس‌جمهور به قوانین آب مصوب ۴۰ سال پیش را مثال زد و اضافه کرد: در آن زمان سالی ۳۰ میلیارد مترمکعب آب تجدید پذیر با ۳۵ میلیون نفر جمعیت داشتیم اما الآن ۸۸ میلیارد مترمکعب آب تجدید پذیر با ۸۳ میلیون نفر جمعیت را داریم پس قوانین آب ۴۰ سال پیش در حال حاضر دیگر پاسخ‌گوی نیاز جامعه امروز نیست.

رئیس سازمان محیط‌زیست کشور با گلایه‌مندی در خصوص انحصاری که در زمینه خودروسازی در کشورمان وجود دارد و یکی از عوامل اصلی در بحث آلودگی هوا محسوب می‌شود خاطرنشان کرد: خروج از انحصار راهکار کوتاه‌مدت و بلندمدت نمی‌خواهد شما وقتی انحصار تولید چیزی را داشته باشید هر آشغالی را می‌سازید و به مردم می‌فروشید آن‌ها هم‌ چاره‌ای جز خرید ندارند.

وی ادامه داد: اما متأسفانه با توجه به اینکه ۸۳ درصد آلودگی گازی هوای کشور و ۶۱ درصد زیر پی‌پی‌ام ذرات آلاینده مربوط به خودروسازان داخلی است از همین رو واجب و ضروری است این صنعت از انحصار خارج شود تا خودروسازان مجبور به ارتقا کیفیت تولیدات و محصولات خود شوند.

انتهای پیام/70041

منبع: فارس

کلیدواژه: عیسی کلانتری انتقال آب دریای عمان آلودگی هوا انحصار خودروسازی کشف رود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۴۲۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ارائه راهکارهای خردمندانه محیط زیستی در توسعه صنایع و رشد اقتصادی کشور به خصوص در سواحل مکران در دست اقدام است که با مشارکت مردم و جوامع محلی راه‌اندازی و فعال خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، مجتبی ذوالجودی با تبریک «روز ملی خلیج فارس» در تشریح اهمیت توجه به زیستگاه‌های دریایی به‌ویژه خلیج فارس اظهار کرد: خلیج فارس سومین خلیج بزرگ جهان است و مساحتی به بزرگی ۲۳۷ هزار کیلومتر مربع دارد و به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین منطقه تأمین انرژی جهان با برخورداری از ۴۰ درصد ذخایر نفتی جهان و از طریق تردد سالانه بیش از ۴۰ هزار کشتی، بیش از ۲۳ درصد نفت تولیدی جهان را تأمین می‌کند.

وی با بیان اینکه مرجان‌های خلیج فارس تا تغییرات روزانه ۹ درجه و تغییرات سالانه ۲۰ درجه را تحمل می‌کنند، بنابراین به عنوان منابع بالقوه ژنتیکی برای افزایش تاب‌آوری در برابر تغییر اقلیم مورد توجه هستند، افزود: کیفیت نفت‌های خام در جهان مشابه هم نیست و ذخایر نفتی خلیج فارس دارای ویژگی‌هایی چون سهولت استخراج، هزینه پایین تولید، امکان تولید مازاد بر ظرفیت و کیفیت‌تر بالا است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: خلیج فارس با تنوع و غنای زیستی و تولید بالا و برخورداری از جزایر بی‌نظیر و ارزشمندترین زیستگاه‌های حساس ساحلی مانند جنگل‌های حرا، آبسنگ‌های مرجانی، بسترهای علفی، مناطق تخم گذاری لاکپشت‌ها، پهنه‌های جزر و مدی، خوریات و مصب‌های متنوع و ذخایر عظیم آبزی، یکی از اکوسیستم‌های دریایی منحصربه‌فرد آب‌های گرمسیری جهان محسوب می‌شود و نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور و معیشت مردم بومی منطقه دارد.

ذوالجودی اضافه کرد: محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان مشترک بین ایران و هفت کشور عربی همسایه با برخی از چالش‌های زیست محیطی مواجه هستند که صید بی‌رویه و غیر مسئولانه از منابع آبزی، تخریب و ایجاد تغییرات فیزیکی مناطق ساحلی، ریزش نفت ناشی از اجرای عملیات اکتشاف و استخراج و حمل‌ونقل نفت از جمله آن‌ها است.

وی ادامه داد: آلودگی‌های با منشأ خشکی در خلیج فارس شامل فاضلاب‌های شهری و روستایی، پساب‌های صنعتی و کشاورزی، آلودگی‌های صنایع مستقر در مناطق ساحلی، عملیات عمرانی و توسعه غیراصولی در سواحل مانند استحصال و خشک کردن دریا، انباشت پسماندها از جمله زباله‌ها و پلاستیک و میکروپلاستیک در نواحی سواحلی می‌شوند که نیازمند مدیریت اصولی است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت توجه به زیست بوم خلیج فارس گفت: این منطقه به لحاظ غنا و تنوع زیستی بالا و ارتباط با دریای عمان و آب‌های باز اقیانوسی (اقیانوس هند) از ظرفیت‌های بسیار بالای اکولوژیک در تولید آبزیان، گردشگری و طبیعت گردی، پرنده‌نگری، تولید انرژی پاک و حمل‌ونقل دریایی و بسیاری از زمینه‌های دیگر اقتصادی برخوردار است که با برنامه‌ریزی اصولی می‌توان برای بهره‌برداری و توسعه متوازن و خردمندانه از این ثروت بی‌نظیر و نعمت خدادادی در راستای توسعه و ایجاد شغل و درآمد پایدار جوامع محلی اقدام کرد که معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در جهت سیاست‌های ابلاغی توسعه دریامحور مقام معظم رهبری و دستور اکید رئیس جمهوری در سال جاری برنامه‌های ویژه‌ای جهت دستیابی به اهداف این سیاست‌ها از طریق فعال‌سازی ظرفیت‌های اکولوژیک و زیست‌محیطی محیط‌های دریایی و تالاب‌ها و ارائه راهکارهای خردمندانه محیط زیستی در توسعه صنایع و رشد اقتصادی کشور به خصوص در سواحل مکران را در دست اقدام دارد که با مشارکت مردم و جوامع محلی راه‌اندازی و فعال خواهد شد.

کد خبر 749041

دیگر خبرها

  • بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم
  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: حل مسئله گرد و غبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌هاست / باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم
  • ساخت دستگاه حفاری تا عمق ۳ هزار متری توسط محققان پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی
  • ساخت دستگاهی برای حفاری عمق تا ۳ هزار متری توسط محققان پژوهشگاه اقیانوس شناسی
  • نخستین کاوش محققان ایرانی در عمق ۲ هزار متری دریای عمان
  • تولید اثر فاخر سینمایی از زندگی محیط بان شهید «هوشنگ نصیری»
  • جنبه‌های شرعی حفاظت از محیط زیست به مردم بازگو شود
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز