Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@15:42:02 GMT

ظرفیت تولیدات دارویی کشور 4.5 برابر نیاز داخل است

تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۴۳۴۹۵

ظرفیت تولیدات دارویی کشور 4.5 برابر نیاز داخل است

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر قابل توجه بودن توان دانش تولیدات دارویی کشور گفت: : این ظرفیت 4.5 برابر نیاز کشور است ، چون به دلیل بالا بودن کیفیت و قیمت داروهای تولیدی، بسیار رقابتی است و به همین دلیل ممانعت‌هایی برای صادرات به وجود آورده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، محمدرضا شانه‌ساز ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه تحریم و رفتار غیر انسانی امریکا مطلب جدیدی نیست ولی آنچه که وجدان بشری را آزار می‌دهد، این است که مسائلی را که قبلا جرأت نمی‌کردند به زبان بیاورند در حال حاضر انجام می‌دهند و آن تهدید علنی شرکت‌ها در صورت معامله با ایران است، اظهار کرد: اتفاق جدیدی در این حوزه روی نداده است و جدیدترین مشکل تامین پانسمان بیماران «ای بی» بود و چون یک دفعه انجام شد و تا پیدا شدن منبع جدید مشکلاتی به وجود آمد و در حال حاضر هم برای بیماران «ام پی اس» که یک نوع بیماری نقص ایمنی است هم مشکلاتی به وجود آمده است و این اقدامات با وجود شعارهای حقوق بشری انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه مشکلات به وجود آمده به اطلاع رئیس سازمان بهداشت جهانی رسیده است، افزود: از همه ابزارها برای تامین داروهای مورد نیاز بیماران استفاده شده و از این به بعد هم استفاده خواهد شد و تحریم کنندگان به اهداف شوم خود در این حیطه نخواهند رسید.

وی تصریح کرد: روش‌ها و کانال‌های تامین داروهای مورد نیاز بیماران قابل گفتن نیست چرا که تحریم کنندگان به شدت به دنبال شناسایی این کانال‌ها برای پیشگیری است.

مشکلات ناشی از تحریم‌ها مربوط به یک تا 2 درصد داروها است

شانه‌ساز با تاکید بر توانمندی کشورمان در تولید داروهای مورد نیاز مردم گفت: مشکلات موجود در تامین یک تا 2 درصد داروها است که دلیل مشکلات موجود نداشتن صرفه اقتصادی برای تولید این داروها است وگرنه دانش فنی تولید آن وجود دارد.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر زشت و محکوم بودن اقدام امریکا در به وجود آوردن مشکل در تامین دارو برای بیماران افزود: این اقدام زشت امریکا باید به اطلاع وجدان‌های بیدار جهان رسانده شود که انجام این وظیفه خطیر بر عهده رسانه‌ها است.

وی با بیان اینکه کشور در تامین نیازهای دارویی کشور به دلیل مشکلات ناشی از تحریم یک حرکت جهشی را طی کرده است، ادامه داد: در زمینه مواد اولیه دارویی، کشور برای تولید 200 قلم دارو برنامه‌ریزی کرده است که طی چند سال آینده رونمایی خواهد شد که مبلغ صرفه‌جویی ارزی آن بالغ بر 180 میلیون دلار برآورد شده است.

شانه‌ساز با تاکید بر باز بودن سیستم دارو و درمان کشور برای تبادل اطلاعات و تجربیات با دیگر کشورها گفت: این اقدام در راستای تبادلات بین پزشکان و داروسازان ایران و دنیا انجام می‌شود،  ضمن اینکه تولید داروهایی خاص به معنی واقعی توجیه ندارد و چند شرکت در دنیا این اقلام دارویی را تولید و در اختیار بیماران سراسر دنیا قرار می‌دهند، ضمن اینکه خیلی از داروها هم در ایران تولید شده و با ارزیابی کیفی در فهرست توزیع قرار خواهند گرفت.

رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از راه‌اندازی خطوط تولیدی چندین قلم دارو طی ماه جاری و همچنین ماه آینده خبر داد و افزود: خیلی از این اقلام تا کنون وارد می‌شدند و صرفه‌جویی ناشی از آن همین 180 میلیون دلار است که گفته شد.

وی با تاکید بر قابل توجه بودن توان دانش تولیدات دارویی کشور افزود: این ظرفیت 4.5 برابر نیاز کشور است ، چون به دلیل بالا بودن کیفیت و قیمت داروهای تولیدی، بسیار رقابتی است و به همین دلیل ممانعت‌هایی برای صادرات به وجود آورده‌اند.

شانه‌ساز با تشریح اقدامات انجام شده برای ارتقای سطح علمی داروسازی بعد از انقلاب گفت: ایران در زیرساخت‌های صنعتی تولید دارو هم جزو کشورهای برتر جهان محسوب می‌شود و در این حوزه به معنی واقعی به اقتصاد مقاومتی عمل شده است.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: به دلیل جایگاه بالای علمی است که ما ادعای توان راه‌اندازی خطوط تولید هر دارویی را ظرف دو سال، آن هم با توجه به شرایط موجود کشور و لزوم اخذ تاییدیه‌های بین‌المللی داریم که در نوع خود ادعای بزرگی محسوب می‌شود، ضمن اینکه کشور در حوزه نظارت و آزمایشگاه تایید کننده هم گام‌های بزرگی برداشته است.

ذخایر دارویی کشور اطمینان بخش است

وی کمبود دارو را یک مطلب مورد قبول در همه دنیا دانست و افزود: ذخایر دارویی کشور اطمینان بخش است و با وجود اعمال سخت‌ترین تحریم‌ها، وضعیت قابل قبول است ولی این حرف به معنی این نیست که امور را رها کنیم، بلکه باید ضمن برنامه‌ریزی برای صرفه‌جویی باید جلوی قاچاق معکوس را هم گرفت.

شانه‌ساز با تاکید بر قبح اقدام دشمن در ایجاد مشکلات دارویی گفت: یادمان باشد توانمندی کشور موجب شده است که دشمن نتواند به اهداف خود در وارد کردن فشار حداکثری در حوزه دارو برسد و زشتی عمل امریکا در تحریم دارویی باید به اطلاع مردم دنیا برسد.

رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر لزوم اجرای قانون در همه امور از جمله تاسیس داروخانه افزود: وزارت بهداشت، تغییر قوانین و وجود لجام گسیختگی در این امور را درست نمی‌داند و تصمیم‌گیری در این امور و عدم پاسخگو بودن در این حوزه درست نیست، چرا که اشتغال در این حوزه نباید دسترسی مردم و مصرف کنندگان دارو را تحت تاثیر قرار دهد.

وی برداشتن حریم در تاسیس داروخانه را موجب سوق داروخانه‌ها به سمت مناطق استقرار مطب پزشکان دانست و تصریح کرد: طی یک سال گذشته داروخانه‌ها در مراکز تجمع پزشکان ایجاد شده‌اند که نتیجه آن عدم توجه به تجربیات جهانی برای تسهیل دسترسی به دارو است و در نهایت به لحاظ کارشناسی این تغییر قوانین به ضرر جامعه و افزایش تخلفات است.

شانه‌ساز به تفاوت قیمت موجود در داروی انسولین بین کشور و کشورهای اطراف اشاره کرد و افزود: با وجود این تفاوت بخش مهمی از این دارو از کشور خارج شد، ضمن این یک چهارم داروخانه‌های منتخب بر اساس معیارهای موجود اقدام به توزیع انسولین می‌کنند که معنی آن فراهم شدن امکان نظارت است.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ایرانی‌ها دارو را بد مصرف می‌کنند و این به معنی زیاد مصرف کردن نیست، ادامه داد: این اقدام چند معنی دارد که سوق بیماران به سمت مصرف به داروهای گران قیمت به دلیل حاد شدن بیماری است و دیگر اینکه مصرف برخی از داروها هم بدون دلیل بالا است و در مورد داروهای اعصاب و روان هم به دلیل عدم اطلاع از بیماری توسط بیماران، مصرف دارو کمتر از نرم جهانی است.

وی به تجربه وزارت بهداشت در مورد شناسایی بیماری پرفشار خونی اشاره کرد و افزود: در این غربالگری 2 میلیون بیمار شناسایی شدند که از بیماری خود اطلاع نداشتند.

شانه‌ساز با تاکید بر رصد همه امور مربوط به تولید کیک‌های آلوده به قرص گفت: هیچ موردی در واحدهای تولیدی نبوده است و همه گزارش‌ها در سطح مصرف بوده، ضمن اینکه هیچ گزارشی در مورد فوت کسی در این حوزه گزارش نشده است می‌توان گفت این اقدام در ادامه جنگ اقتصادی و یک ترویسیم اقتصادی است و نباید گول این شایعات را خورد.

انتهای پیام/73004/ق

منبع: فارس

کلیدواژه: آموزش پزشکی درمان وزیر بهداشت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تولید دارو مصرف کیک قرص دانش علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۴۳۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل کنسرسیوم کشتی‌سازی تمام ایرانی امضا شد

به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر علیپور مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران در نشست خبری در نمایشگاه ایران اکسپو گفت: کنسرسیوم کشتی‌سازی داخلی با حضور سه شرکت بزرگ ایرانی با هدف اینکه نیازمندی‌های صنعت دریایی کشور را تأمین کند ایجاد شد. این کنسرسیوم با تجمیع نیازها و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و توان اعضا می‌تواند اقدامات گسترده‌ای را انجام دهد.

مدیرعامل شرکت صدرا، فاز اول را در همکاری تمامی دستگاه‌ها و متخصصان دانش‌بنیان و دانشگاه‌های دریایی برای تأمین نیازهای داخلی در مسیر تحقق جهش تولید عنوان کرد و گفت: فاز دوم این برنامه به بانک‌ها و مؤسسات مالی با کارفرمایان برای تجمیع منابع است. ضمن اینکه تجمیع فناوری نیز همواره مدنظر ما در تمامی مراحل کمک به تولید و تأمین نیازهای تجهیزاتی داخل در کنار واردات نیازها است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون قرارداد ۴ کشتی با ظرفیت‌های سه هزار و ۵۰۰ تنی و ۵ هزار تنی با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران منعقد شده که دو فروند به صورت «روروشیپ» و دو فروند مربوط به حمل کالاهای عمومی است که تا پایان سال دو فروند تحویل کشتیرانی می‌شود و دو فروند دیگر که فرایند مهندسی آن در حال طی‌شدن است.

علیپور خاطرنشان کرد: همچنین قرارداد ساخت ۵ فروند کشتی کشور با ظرفیت‌های ۴۰ تا ۷۰ هزار تن را با یک هلدینگ امضا شد و این ۵ کشتی در سبک‌های نفتکش، فله بر و کانتینر بر است.

وی در ادامه گفت: ما قانونی داریم که حداکثر استفاده از توان داخل است بر همین اساس مجاز نیستیم که تجهیزاتی که در داخل تولید می‌شود را از خارج تأمین کنیم؛ بنابراین تمام تلاش ما این است که شرکت‌های دانش بنیان و صنعت را فعال کنیم. البته بیشتر تجهیزات چه سیستم رانش چه سیستم ناوبری و مخابراتی در داخل کشور ساخته می‌شود و در تلاش هستیم که از ظرفیت‌های بخش غیرنظامی استفاده کنیم.

علیپور گفت: هلدینگ دریایی خاتم از مجموعه موسساتی تشکیل شده که کارهای مختلفی انجام می‌دهند. در بخش عمرانی ساخت اسکله‌ها، موج‌شکن‌ها، لایروب‌ها و خدمات لایروبی انجام می‌دهند که البته صدرا بخش کشتی سازی و فراساحلی را انجام می‌دهد.

کد خبر 6091409 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • وزیر بهداشت: حمل دارو توسط سکو‌های اینترنتی موجب تسهیل امور مردم می‌شود
  • محمدی: تحریم‌ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران شد
  • تحریم ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران
  • ظرفیت داخلی تولید لوکوموتیو برای پاسخ به نیاز کشور کافی است
  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  • نقش مهم ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • جزئیاتی درباره دوره جدید کالابرگ فجرانه
  • آخرین جزئیات از دوره جدید کالابرگ
  • وزیر : مودم‌ تولید داخل نمی‌تواند سرعت بالا داشته باشد
  • تشکیل کنسرسیوم کشتی‌سازی تمام ایرانی امضا شد