Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/یزد فرماندار یزد با بیان این که باید جامعه به این باور برسد که بیماری‌ها برای افراد خطرناک هستند، گفت: باید جامعه را در این باره حساس کنیم چرا که خیلی‌ از افراد از دانش سلامت برخوردار هستند اما باز هم به سمت مواد آسیب‌رسان به سلامت سوق می‌یابند.

«سیدمحمد رستگاری» در نشست مجمع سلامت شهرستان یزد که امروز پنج شنبه دوازدهم دی ماه در محل فرمانداری یزد برگزار شد، با بیان این که در دو مجمع قبلی سلامت شهرستان، پایگاه‌های سلامت و دستگاه‌ها نیز برای ارتقای سواد سلامت شهروندان درگیر شدند، اظهار کرد: باید نتایج مصوبات مجمع‌های قبلی به ویژه در رابطه با آموزش‌های ارائه شده، مورد بررسی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی کسب دانش را موضوع اصلی سومین مجمع سلامت شهرستان خواند و تصریح کرد: براساس آمار دریافتی، وضعیت برخی از بیماری‌ها در بعضی از مناطق مختلف شهر خوب نیست و این مسائل لزوم توجه به سواد سلامت در استان را می‌طلبد.

این مسئول با تاکید بر این که تغییر رفتار فردی می‎تواند به طور مستقیم بر تغییر رفتار اجتماعی و گروهی تاثیرگذار باشد، گفت: گاهاً مسئله اصلی، ارتقای دانش افراد نیست چرا که برخی از افراد حتی پزشکان با وجود آگاهی از مضرات دخانیات، در هنگام خستگی به سمت آن‌ها می‌روند لذا نکته اصلی تغییر نگرش افراد است.

وی اظهار کرد: با توجه به این که خیلی‌ از افراد جامعه با وجود برخورداری از  دانش سلامت، باز هم به سمت مواد آسیب رسان به سلامت خود سوق می‌یابند، باید جامعه را به این باور رساند که بیماری‌ها برای افراد خطرناک هستند و براساس این رویکرد جامعه را در این باره حساس کنیم.

76 درصد بار درمانی بر دوش بیماری‌ها غیرواگیر

«سیدعلی اکبر موسوی ندوشن» مدیر شبکه بهداشت شهرستان یزد نیز در این نشست ضمن ارائه آماری از تعداد مراکز بهداشتی شهرستان و نیروهای فعال در این حوزه، گفت: بنابر برخی آمار ۳۰  درصد فوتی‌ها در استان یزد به علت بیماری‌های قلبی، ۱۳ درصد دیابت و ۷ درصد بر اثر حوادث بوده لذا ۷۶ درصد بار درمانی بر دوش بیماری‌های غیرواگیر مزمن مانند دیابت و فشار خون است.

وی عوامل اصلی این بیماری‌ها را نیز کم تحرکی، مصرف الکل، مصرف دخانیات و تغذیه عنوان کرد و در ادامه با اعلام این که امسال ۱۷۷۲ مورد حیوان گزیدگی سگ و گربه در شهرستان اتفاق افتاده است، گفت: این عوامل بیشتر از جانب سگ ولگرد و گربه ایجاد شده است و افراد به دنبال آن واکسن هاری دریافت کردند که هزینه آن به ازای هر فرد ۴۴ یورو یعنی ۳ میلیون تومان و در مجموع پنج میلیارد تومان در سال جاری بوده است.

موسوی ندوشن در ادامه آمارهایی از خود مراقبتی نیز اعلام کرد و در رابطه با آموزش در سطح شهرستان گفت: امسال بیش از ۲۰۰ دوره آموزشی برای دانش اموزان و ۱۱ دوره آموزشی نیز برای مسئولان برگزار شده و کتب متعددی نیز در رابطه با  سواد سلامت توزیع شده است.

وی از کاهش چهار درصدی نمک نان در سال جاری نسبت به گذشته خبر داد و گفت: با وجود این که میانگین مصرف نمک در شهرستان یزد با دو درصد بالاتر از میانگین نمک نان وضعیت خوبی نداشت، آموزش به ۲۵۰ نانوا از سوی اداره کل بهداشت انجام شد.

وی از همکاری کلیه سازمان‌ها و مراکز جامعه خدمات سلامت و خود مراقبتی سازمان‌های دولتی و غیردولتی و دانشگاه‌ها نیز یاد کرد و گفت: اگر دانشجویان یک واحد درسی در رابطه با سواد سلامت داشتند، می‌توانستیم از ظرفیت دانشجویان به عنوان سفیران سلامت نیز بهره‌مند شویم از طرفی اگر دوره‌های ازتقای سواد سلامت برای جامعه کارگری و کارفرمایی الزامی بود، تاثیر زیادی در استان داشت.

آموزش سواد سلامت به خانه‌ها وارد شود

« احمد حائریان» مشاور مرکز بهداشت استان یزد نیز در مجمع سلامت این شهرستان با یادآوری آماری از مرگ و میر عمده کودکان کمتر از ۵ سال به علت اسهال و استفراغ در دهه ۱۳۶۰، اظهار کرد: این در حالی بود که با واکسن این بیماری کاملا می‌توانست پیشگیری شود و در نهایت نیز با ارتقای سواد جامعه و پوشش ۱۰۰ درصدی واکسن در کشور کنترل شد اما در همه بیماری‌های غیرواگیر که یزد رتبه‌های بالای کشور را داریم با واکسن نمی توان پیشگیری کرد.

وی با تاکید بر ای نکه آموزش باید در خانه‌های افراد جامعه وارد شود، گفت: بیماری‌هایی مانند دیابت با راه‌هایی همچون تغییر شیوه زندگی و تغذیه قابل کنترل است اما ارتقای این بخش از سواد سلامت جامعه بسیار سخت و دشوار است.

این مسئول با اشاره به رسالت مجمع سلامت در خصوص ارتقای سلامت، تصریح کرد: افرادی که در ساختارهای سلامت شرکت می‌کنند، نگاه درمانی دارند لذا به سفیران پیشگیری نیز نیاز است.

ضعف مشارکت سمن‌ها در حوزه سواد سلامت

«فخرالسادات خامسی» دبیر کارگروه اجتماعی فرهنگی استان و مدیر کل امور اجتماعی استانداری یزد هم با بیان این که یکسری پراکندگی موضوعی و وظایف در مجمع شورای سلامت شهرستان وجود دارد، گفت: این جلسات برای استان بسیار مطلوب و خوب هستند اما به نظر می‌رسد که نقشه راه کارگروه‌ها تبیین شده نیست و هنوز نقشه راه جامع و کامل در این جلسات وجود ندارد.

وی افزود: باید مجمع سلامت در اجتماعی کردن و مشارکتی کردن سلامت تلاش کند لذا باید آنچه در این جلسات انجام می‌دهند را به داخل جلسات بیاورند و برای موضوع هم اندیشی شود.

وی با ارایه پیشنهاد ایجاد بسته سلامت در استان در قالب تقویم سلامت اجتماعی گفت: بحث اصلی ما بیشتر بر روی بیماری‌های غیرواگیر است لذا بیماری‌های واگیر نقشه سالیانه نمی‌خواهند اما قابل پیشگیری بیماری‌های غیرواگیر که تا ۷۰ درصد قابل پیشگیری هستند، به نقشه راه نیاز دارند.

این مسئول اعلام کرد: در سنوات آینده پیش‌بینی شده است که سه درصد بیماری‌های واگیردار کاهش اما بیماری‌های غیرواگیر تا ۱۷ درصد رشد خواهند داشت.

وی از وضعیت همکاری و مشارکت سمن‌های مردمی در زمینه ارتقای سواد سلامت گلایه کرد و گفت: حضور همه مسئولان و مشارکت در این حوزه نشان از دغدغه‌مندی در زمینه سلامت دارد و این مسئله مستلزم استفاده حداکثری از تشکل‌های غیردولتی و مردمی است با این حال مشارکت سمن‌ها در حوزه سواد سلامت ضعیف است لذا برای همراهی کنون‌هاو  تشکل‌های مردمی اعلام آمادگی می‌کنیم.

این مسئول بررسی چگونگی این ارتباط‌ها در شورای سلامت را ضروری خواند.

روحیانیون به ارتقای سواد سلامت جامعه کمک کنند

دکتر «حمید اخوان» نماینده دبیرخانه شورای‎عالی سلامت و امنیت غذایی و مسئول برگزاری مجامع سلامت کشور هم در این نشست ضمن یادآوری سیاست‌های مقام معظم رهبری در سلامت همگانی، اظهار کرد: سلامت جامعه برای تنها نسل کنونی نیست لذا با ایجاد این مجمع سلامت، وظایفی که وزارت بهداشت به تنهایی قادر به انجام آن‌ها نبود به مطالبه از استاندار و فرماندار یزد تبدیل شده است.

وی با بیان این که جامعه باید در مقابل سلامت احساس مسئولیت کنند، گفت: وظیفه ما در این زمینه ۲۵ درصد است اما اگر ماشینی تولید می‌شود که باعث آلودگی هوا می‌شود و صدا و سیمای کشورمان به تبلیغ پفک و روغن می‌پردازد، خارج از حوزه وظایف ماست.

این مسئول افزود: استاندار و فرماندار یزد در ارزیابی فرمانداران و استانداران مجامع سلامت بررسی می‌شوند لذا باید متوجه شویم مصوبات قبلی مجمع تا چه درصد منجر به ارتقای سلامت جامعه شده‌اند.

اخوان در ادامه روحانیون را قشر قابل اعتماد مردم دانست و گفت: مردم هنوز خطبه‌های روحانیون را قبول دارند لذا این قشر نیز باید بخشی از صحبت‌های خود را به ارتقای سواد سلامت جامعه اختصاص دهند.

مسئول مجامع کشور و شورای امنیت غذایی کشور به حمایت نمایندگان مردم از بحث سلامت خبر داد و تصریح کرد: موضوعاتی که مصوب می‌شود از شهرستان به استان و مجمع ملی می‌آید لذا اگر موضوعی را می‌توان در مجمع ملی مطرح کرد با همکاری استانداری آماده پذیرش آن‌ها هستیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سواد سلامت فرمانداري يزد هاري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۴۳۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی

به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام عین‌اللهی، در پیامی به مناسبت گرامیداشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، تقویت مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و ایجاد محیط کار ایمن و بهداشتی به عنوان یک حق اساسی در محل کار را چارچوبی برای مقابله با خطرات نوظهور ناشی از تغییرات آب و هوایی برای سلامت کارگران، عنوان کرد.

متن کامل پیام وزیر بهداشت

نهم اردیبهشت ۱۴۰۳ مصادف با ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی، روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای است و سازمان بین المللی کار در یک حرکت جهانی، شعار امسال را "زمان رو به اتمام است؛ در شرایط تغییر اقلیم، هم اکنون از ایمنی و بهداشت حرفه‌ای محیط کار اطمینان حاصل کنیم" اعلام کرده است.

تغییرات الگوهای آب و هوایی، تأثیرات قابل توجهی بر نیروی کار به ویژه ایمنی و سلامت کارگران برجای می‌گذارد و کارگران در مواجهه با سطوح بالاتری از عوامل مخاطره آمیز در محیط کار قرار می‌گیرند؛ این عوامل از جمله افزایش مواجهه با استرس گرمایی، اشعه فرابنفش، آلودگی هوا، مواجهه با مواد شیمیایی، وقوع حوادث بزرگ صنعتی، رویدادهای شدید آب و هوایی و افزایش بیماری‌های منتقله از طریق ناقلین می‌توانند در هر زمان با ایجاد بیماری‌های شناخته شده یا عوارض ناشناخته، سلامتی و ایمنی کارگران را به خطر بیاندازند.

امروزه ۱.۲ میلیارد شغل یا به عبارتی ۴۰ درصد از نیروی کار در جهان به دلیل تخریب محیط زیست در معرض خطر هستند. در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ میلادی نیز سالانه ۲۳ میلیون سال عمر کاری به دلیل خطرات مختلف مرتبط با محیط زیست ناشی از فعالیت‌های انسانی یا تشدید آن، از بین رفته است.

کارگران در اغلب موارد اولین کسانی هستند که برای مدت طولانی و با شدت بیشتر در معرض اثرات تغییرات آب و هوایی قرار می‌گیرند و اغلب در معرض شرایطی هستند که عموم مردم می‌توانند از آن اجتناب کنند. بیماری‌های متعددی از جمله بیماری‌های ناشی از تنش‌های گرمایی، سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های تنفسی در کارگران با تغییرات آب و هوایی مرتبط است. بنابراین برای کاهش اثرات مخاطره آمیز و مخرب تغییرات اقلیم بر سلامت نیروی کار، باید اقدام فوری انجام داد.

تقویت مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و ایجاد محیط کار ایمن و بهداشتی به عنوان یک حق اساسی در محل کار، چارچوبی برای مقابله با خطرات نوظهور ناشی از تغییرات آب و هوایی برای سلامت کارگران فراهم می‌کند.

در همین راستا جمهوری اسلامی ایران نیز همگام با حرکت‌های جهانی با استقرار سازوکارهای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در مجموعه‌های تولیدی دولتی و غیر دولتی برای اجرای مؤثر سیاست‌های ملی و برنامه های بهداشت حرفه‌ای به منظور کنترل عوامل زیان آور و شرایط مخاطره آمیز محیط کار و به حداقل رساندن اثرات تغییر اقلیم بر روی سلامت شاغلین اقدامات قابل توجهی را سامان داده است.

البته این مهم همچنان نیازمند سیاستگذاری مؤثر و کارآمد از طریق شفاف سازی، جلب مشارکت عمومی و افزایش مسئولیت پذیری همه ذی نفعان و شرکای اجتماعی با بهبود قوانین و اجرای آنها می‌باشد تا در سایه صیانت از سرمایه‌های انسانی کشور به عنوان محور توسعه پایدار به اهداف مدنظر رهبری در راستای جهش تولید با مشارکت مردم و رشد اقتصادی در کشور نائل شویم.

اینجانب ضمن تبریک روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای به تمامی همکارانی که این عرصه را برای خدمت به مردم عزیز کشورمان برگزیده اند و تقدیر از تلاش‌ها و زحمات آنان، از درگاه خداوند متعال بهروزی، موفقیت و توفیق روزافزون برای همه عزیزان، همکاران و خدمتگزاران جامعه بهداشت حرفه‌ای را خواستارم.

کد خبر 6091355 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • خصوصیات الزامی برای اعضای هیات مدیره سرخابی ها پس از واگذاری
  • برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • بیش از ۹۰۰ هزار نفر، زیر پوشش غربالگری سلامت قلب
  • چهارهزار نفر در اردستان مبتلا به دیابت هستند
  • راه مبارزه با روانشناس‌نماها ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه است
  • ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه، راهی برای مبارزه با روانشناس‌نماها