Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس جمهوری درپیامی به همایش «آموزگار فقاهت» آیین نکوداشت مرحوم آیت الله سیدمحمد محقق داماد در قم ضمن گرامیداشت جایگاه علمی این عالم برجسته، تاکید کرده‌است که آیت الله داماد گرچه مرجع تقلید نبود اما مرجع تحقیق بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، رییس جمهوری درپیامی به همایش «آموزگار فقاهت» آیین نکوداشت مرحوم آیت الله سیدمحمد محقق داماد در قم ضمن گرامیداشت جایگاه علمی این عالم برجسته، تاکید کرده‌است که آیت الله داماد گرچه مرجع تقلید نبود اما مرجع تحقیق بود و کرسی تدریس‌اش مجمع و ملتقای فضلای زرشناس حوزه علمیه گرانسنگ قم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن پیام حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی که روز پنجشنبه توسط حسین سیمایی صراف دبیر هیات دولت قرائت شد، به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

فی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ(سوره نور، آیه 36)

سخن گفتن از مقام شامخ استاد بزرگ فقاهت مرحوم آیت الله العظمی سید محمد محقق داماد، برای من که شاگرد و دلبسته آن استاد بزرگوار بوده‌ام، مایه افتخار و یادآور بهترین ایام زندگی و دوران دانش پژوهی‌ام درحوزه می‌باشد.

 حوزه علمیه قم که امروز پایگاه سترگ علم ، فقاهت و تحقیقات اسلامی گشته است ، در تکوین و تکامل خود ، وامدار آیت الله موسس، مرحوم آیت الله العظمی حائری یزدی و استادان برجسته ای همچون آیت الله العظمی بروجردی و آیت الله العظمی محقق داماد است.

 بی شک عنوان "آموزگار فقاهت" برازنده آن فقیه راحل است که تربیت علمی و روحی شاگردان ،  فقیه‌پروری، تمرکز بر تدریس و موشکافی در آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) از ویژگی های اخلاقی و علمی او بود.آیت الله داماد گرچه مرجع تقلید نبود اما مرجع تحقیق بود و کرسی تدریس‌اش مجمع و ملتقای فضلای زرشناس حوزه علمیه گرانسنگ قم بود.

رویکرد عقل مدار به علم اصول، ارجاع نظام مند به عرف در مباحث الفاظ و موضوعات احکام و توجه به  جنبه مقدمی علم اصول برخلاف دیدگاهی که دانش اصول را اصالت و موضوعیت می بخشید از جمله مبانی تاثیرگذار استاد فرزانه ما بود. روش ویژه وی در تدریس فقه که بیش از حد مرسوم  و مالوف ،مباحث را گسترده و پهن می کرد و همه احتمالات و نظرات را تبیین و حتی آرای دیگر مذاهب را مطرح و سپس به خوبی جمع بندی و با دقت تمام، نظر مختار را بیان و تثبیت می‌نمود، به حق بدیع و مجتهد پرور بود. اگر چه مرحوم داماد دست به تالیف و تصنیف نبرد اما شاگردان بزرگی پرورش داد که امروز ستارگان آسمان مرجعیت و فقاهت شیعه هستند و تقریرات دروس ایشان که در این همایش ارجمند، از برخی از آنها رونمایی می‌شود، آثار ماندگار علمی آن بزرگوارند.

عمر پر برکت آن استاد، متاسفانه کوتاه بود اما خوشبختانه درخدمات شاگردان برجسته ایشان که برخی از انها امروز سکاندار مرجعت هستند و ۲ فرزند برومندش که حافظان و وارثان شایسته پدر و چهره‌های روشنگر حوزه و دانشگاه می‌باشند، حیات و تداوم یافته‌است.

از درگاه حضرت احدیت، برای آن استاد فقاهت و مدرس یگانه، علو درجات و برای حوزه های علمیه مزید توفیق در تحقیق معارف وحی و تبیین محاسن کلام نور خاندان عصمت و کمک به تحقق آرمان های بلند اسلامی، تحت عنایات ویژه حضرت ولی عصر اروحنا له الفداء را مسالت دارم.

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

حسن روحانی

رئیس جمهوی اسلامی ایران»

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد قرآن کریم اردبیل آیت الله محقق داماد روز پرستار سفر رئیس جمهوری به استان اردبیل حماسه 9 دی حسن روحانی روحانی دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۴۴۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین تصاویر از مجروح تازه داماد حمله جیش‌الظلم

 

به گزارش تابناک، تازه‌داماد ۲۰ ساله‌ای که ۵ گلوله بر چانه و گونه و ۲ دستش وارد شده و با شکستگی و خردشدن دندان، فک و دست و مصدومیت شدید چشم چپ در بیمارستان بستری است.

گروه تروریستی جیش الظلم که ماهیت و وابستگی آن به رژیم منحوس صهیونیستی کاملا واضح و روشن است، اواسط فروردین امسال تلاش کرد مقرهای سپاه در راسک و چابهار را به تصرف خود درآورد که با مقاومت مدافعان امنیت طراحی آنها در همان ساعات اولیه ناکام ماند.

دیگر خبرها

  • اولین تصاویر از مجروح تازه داماد حمله جیش‌الظلم
  • کدام مرجع تقلید بر پیکر عروس امام ( ره) اقامه نماز کرد؟ +عکس
  • خبر‌هایی از بزرگداشت مرحوم آیت الله ترابی در دامغان
  • عکسی از مادر سیدحسن خمینی در مراسم تشییع پیکر عروس ارشد امام /دختر امام هم آمد
  • آیت الله کوهستانی، ستاره آسمان فقاهت ایران
  • تصاویری متفاوت از سید حسین خمینی بعد از فوت مادرش
  • وضعیت منـزل سید حسین خمینی بعد از فوت مادرش را ببینید | تصویـر
  • تصاویری از حال و هوای منزل سیدحسین خمینی بعد از فوت مادرش + تصاویر
  • تصاویری از حال و هوای منزل سیدحسین خمینی بعد از فوت مادرش
  • تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب