Web Analytics Made Easy - Statcounter

انتشار پیش‌نویس لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی و ارائه پیشنهاد اخذ مالیات از سود سپرده واکنش های زیادی به دنبال داشت و کار به جایی رسید که وزیر اقصاد و رییس بانک مرکزی دریافت مالیات بر سود سپرده های بانکی را تکذیب کردند ، اخیرا نیز سازمان مالیاتی اعلام کرد سود سپرده های بانکی مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده نمی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوعی که به تایید رییس مجلس شورای اسلامی رسید و گفت که سران قوا مصوبه‌ای درباره اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی نداشتند.

به گزارش تابناک: یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اخذ هر گونه مالیات از سپرده‌های بانکی به نفع کشور نیست و باعث فراری دادن سپرده ها از بانک‌ها می شود گفت: زمانی می‌توان از سود سپرده‌های بانکی مالیات گرفت که نرخ سود سپرده از نرخ تورم بیشتر باشد.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با تابناک در واکنش به این موضوع با تاکید بر اینکه در شرایط تورمی فعلی کشورمان اخذ هرگونه مالیات بر سپرده های بانکی هیچ مبنای علمی، تخصصی و قانونی ندارد، اظهار کرد: در کشورهای مختلف مالیات از سود سپرده‌های بانکی به عنوان پایه مالیاتی در نظر گرفته می شود البته مشروط به اینکه میانگین نرخ تورم از نرخ سود سپرده بانکی کمتر باشد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در حال حاضر نرخ تورم بیشتر از نرخ سود سپرده بانکی است و به همین دلیل سود سپرده ها نتوانسته بازده متناسبی با تورم داشته باشد. اگر تورم در کشور را ۴۰ یا ۵۰ درصد و سود سپرده ها را ۲۰ درصد در نظر بگیریم، سپرده‌گذار می‌تواند به جای سپرده گذاری در بانک، زمین، املاک و مستغلات خریداری کند و به ازای این سرمایه گذاری ۴۰ درصد سود به دست آورد.

پورابراهیمی اضافه کرد: اگر نرخ تورم کمتر از سود سپرده باشد، نرخ بازدهی سرمایه گذاری ناشی از سپرده کمتر از نرخ تورم خواهد بود و سپرده گذار در این حالت به جای تشویق تنبیه خواهد شد در نتیجه زمانی می‌توان از سود سپرده‌های بانکی مالیات گرفت که نرخ سود سپرده از نرخ تورم بیشتر باشد.

نماینده کرمان و راور در مجلس توضیح داد: اگر میانگین نرخ تورم بیشتر از نرخ سود سپرده بانکی باشد یعنی نرخ بازده از محل سود سپرده منفی است در این صورت چگونه می خواهند از نرخ منفی، مالیات بگیرند؟ این یعنی گرفتن مالیات از سود سپرده در شرایط فعلی غیرتخصص، غیرعلمی و غیراجرایی است و در حال حاضر هیچ مجوز قانونی برای این کار وجود ندارد.

پورابراهیمی در عین حال تاکید کرد:اگر کشور به ثبات اقتصادی برسد و سود سپرده بانکی بیشتر از نرخ تورم باشد می‌توان از مابه التفاوت آن مالیات دریافت کرد؛ نباید با برخی تصمیمات،  سپرده‌ها را از بانک‌ها فراری داد که به نفع اقتصاد کشور نیست و در نهایت این سرمایه‌ها به سمت بازارهای موازی غیرمولد می‌روند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته اخذ مالیات از سایر دارایی‌های پایه، اقدامی ممکن و شدنی است، باید پایه‌های مالیاتی متناسب با شرایط کشورباشد لذا گرفتن مالیات بر مجموع درآمد ، عایدی املاک و مستغلات حلقه مفقوده و جزو ضرورت ها به شمار می آید.

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات مجلس یازدهم رمز پویا گابریل کالدرون مترو هشتگرد علیرضا جهانبخش شیخ نمر جشنواره فیلم فجر38 شهلا ریاحی جشنواره فیلم عمار مالیات سپرده های بانکی لایحه انتخابات مجلس یازدهم رمز پویا گابریل کالدرون مترو هشتگرد علیرضا جهانبخش شیخ نمر جشنواره فیلم فجر38 شهلا ریاحی جشنواره فیلم عمار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۴۴۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح مشکلات بانکی خراسان شمالی در هیئت دولت

استاندار خراسان شمالی گفت: ناترازی بانک‌های استان، نسبت مصارف به منابع بانک‌ها و ایجاد خط اعتباری ویژه برای خراسان شمالی در جلسه هفته آینده هیئت دولت مطرح خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، محمدرضا حسین‌نژاد امروز _ چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت _ در اختتامیه جشنواره امتنان اظهار کرد: کارگران به‌عنوان سازندگان واقعی کشور در عرصه تولید هستند و پیشرفت کشور در گرو وجود این نیروهای متعهد و ماهر است.

وی افزود: خوشبختانه نیروهای خلاق و متخصص در جامعه کارگری کم نیست و حضور بیش از ۵۰۰ نفر در جشنواره امتنان امسال نشان از سطح توانمندی‌های آنان دارد.

استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه چرخه حرکت استان در صنعت پیشرو است، خاطرنشان کرد: هدف‌گذاری استان تأمین آب است که در ردیف بودجه مجلس قرار گرفته لذا انتقال آب به داخل استان منجر به تحول و توسعه صنایع و کشاورزی می‌شود.

حسین‌نژاد به عملکرد مطلوب شرکت‌های دانش بنیان استان در سطح کشور اشاره داشت و گفت: دو هزار میلیارد تومان پروژه برای شرکت‌های دانش بنیان شهرستان گرمه تعریف شده است.

استاندار خراسان شمالی با اشاره به شناسایی ۱۳ زنجیره ارزش در استان خاطرنشان کرد: زنجیره‌های ارزش در حوزه‌های گوشت، فرش، گیاهان دارویی و فولاد و..‌. است که برنامه توسعه و تکمیل آن‌ها تهیه شده است.

وی افزود: این زنجیره‌های ارزش ۲۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات نیاز دارند تا در ابعاد مختلف توسعه رخ دهد.

حسین‌نژاد گفت: موضوع ناترازی بانک‌های استان، نسبت منابع به مصارف و نیاز استان به خط اعتباری ویژه در جلسه هیئت دولت هفته آینده مطرح می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه فراهم کردن بستر صادراتی از ضروریات است، افزود: در حال حاضر با ۳۸ کشور صادرات داریم اما تعهد ارزی مهم‌ترین مشکل صادرکنندگان است که هفته آینده در جلسه هیأت دولت این موضوع را مطرح خواهیم کرد.

استاندار خراسان شمالی در ارتباط با حوزه کارگران ساختمانی گفت: مشکلات این حوزه باید پیگیری شود اما اگر بخواهم از محل اعتبارات تملک دارایی شهرداری‌ها اعتباری را تخصیص دهیم، اعتبار ایجاد جایگاه ویژه برای کارگران فصلی و ساختمانی را اختصاص خواهیم داد بنابراین این موضوع در تمام شهرستان‌ها دنبال شود.

وی تاکید کرد: حل مشکلات بیمه کارگران از سوی سازمان تأمین اجتماعی و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توجه به ظرفیت قانون با جدیت پیگیری شود.

کد خبر 749850

دیگر خبرها

  • هرگونه جابه جایی دام بدون اخذ مجوز در تربت‌ جام ممنوع شد
  • طرح مشکلات بانکی خراسان شمالی در هیئت دولت
  • «همتی» در نقاب رییس بانک مرکزی سوئیس/سلطان چاپ پول چه کرد؟
  • کانال‌های خبری، مجوز بگیرند
  • کانال‌های خبری برای دریافت مجوز اقدام کنند
  • کانال های خبری برای دریافت مجوز اقدام کنند
  • گردانندگان کانال‌های خبری برای دریافت مجوز قانونی اقدام کنند
  • بازنشستگان مطمئن باشند که «همسان‌سازی حقوق» آنان انجام می‌شود
  • جزییات دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی​ اعلام شد
  • هرگونه استعلام تفکیک اراضی در سامانه استعلامات ثبتی انجام شود