Web Analytics Made Easy - Statcounter

کشور‌های اروپایی و از جمله سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان، علی رغم عدم پایبندی به برجام و ناتوانی در کاهش اثرگذاری تحریم‌های آمریکا، اخیرا پا را فراتر گذاشته اند و ایران را به نقض برجام متهم کرده اند.

به گزارش تابناک، در همین راستا، «راب مک ایر» سفیر بریتانیا در تهران با متهم کردن ایران به نقض برجام عنوان کرد: سال نو، سال امیدواری است و من امیدوارم در سال ۲۰۲۰ به چالش‌های دشوار بین ایران و جامعه بین الملل بپردازیم؛ مثل برجام، امنیت منطقه و حقوق بشر و همچنین بتوانیم با هم در زمینه مشکلاتی مثل تغییرات اقلیمی که همه کشور‌های جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، همکاری کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سفیر بریتانیا با بیان اینکه ایران با چالش‌های سنگین اقتصادی مواجه است، اظهار داشت: اقدامات ایران در زمینه هسته‌ای (گام‌های کاهش تعهدات) برای جامعه بین الملل نگران کننده است و به حل مشکلات اقتصادی کمک نمی‌کند.

مک ایر مدعی شد که این اقدامات برجام را در معرض خطر بزرگی قرار می‌دهد.

وی گفت: ما (بریتانیا، آلمان و فرانسه) به عنوان شرکای اروپایی برجام با اینکه آمریکا از آن بیرون رفته، تمام سعی خود را می‌کنیم که این توافق عملی شود.

سفیر بریتانیا در حالی که کشورش به همراه دو عضو دیگر اروپایی برجام و از جمله اتحادیه اروپا اقدامی عملی در راستای اجرای تعهدات برجامی صورت نداده اند در این ویدئو مدعی شد: ما به تمامی تعهداتمان در این توافق پایبندیم و برای رساندن ایران به مزایای لازم حتی فراتر از آن تعهدات نیز می‌رویم.

وی گفت: امیدوارم ایران از این فرصت استفاده کند تا با ما و دیگر کشور‌هایی که خواهان برقراری صلح و شکوفایی در منطقه هستند، همکاری کند.

وی با بیان اینکه امنیت منطقه همچنان آسیب پذیر است، اظهار داشت: حملات این هفته در عراق نشان می‌دهد که تا چه حد این بی ثباتی به وجود آمده توسط گروه‌های شبه نظامی و اشاعه تسلیحات می‌تواند منجر به افزایش تنش‌ها شود و خطر خطای محاسباتی را بالا ببرد.

سفیر بریتانیا اضافه کرد: سال ۲۰۲۰ سال مهمی برای موضوعی که برای همه مردم جهان اهمیت دارد، یعنی مسئله حقوق بشر نیز هست؛ در سال آینده جامعه بین الملل به ترغیب ایران برای عمل به استاندارد‌های حقوق بشر که شامل محاکمات عادلانه و آزادی بیان است، ادامه خواهد داد.

مک ایر بیان کرد: امیدوارم سال جدید فرصتی برای تفاهمات بیشتر باشد. تا بتوانیم درباره مسئله مهمی که برای همه اهمیت دارد به صورت سازنده همکاری کنیم.

سفیر انگلیس در حالی عنوان کرد که اروپا به تعهدات خود پایبند بوده و حتی فراتر از آن خواهد رفت که اروپایی‌ها تاکنون نتوانسته اند در برابر اقدامات آمریکا در نقض برجام کاری از پیش ببرند.  
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ آمریکا به صورت رسمی از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ خارج شد. ترامپ با در نظر گرفتن ۲ دوره زمانی ۳ و ۶ ماهه، همه تحریم‌های تعلیق شده علیه ایران را مجددا اعمال کرد. علاوه بر این تحریم‌ها حدود ۳۰۰ مورد تحریم جدید نیز بر تحریم‌های گذشته افزود. حلقه تحریم‌های آمریکا علیه ایران روز ۱۲ اردیبهشت‌ماه امسال تکمیل شد و آمریکا با عدم تمدید معافیت‌های مربوط به خرید نفت ایران، از این روز خرید نفت از ایران را برای همه کشور‌های دنیا ممنوع اعلام و تهدید کرد در صورت خرید نفت از ایران، مشمول مجازات‌های اقتصادی و سیاسی آمریکا خواهند شد.

در مقابل، علی رغم همه قول‌های قبلی اروپا مبنی بر حفظ برجام، تامین منافع این توافقنامه برای ایران و پر کردن خلاء ایالات متحده آمریکا آن‌ها نتوانستند به قول‌ها و وعده‌های خود عمل کنند که بخشی از آن نتیجه اختلافات درونی اتحادیه اروپا و بخش دیگر در نتیجه نقشه کشی‌ها و اقدامات عملی واشنگتن است.

بی اثر بودن اینستکس

این در حالی است که سال ۲۰۱۹ نیز پایان یافت و وارد سال ۲۰۲۰ میلادی شدیم. در نهایت اروپا با سرپیچی از اجرای تعهدات برجامی و با یک رویکرد تقلیل گرایانه و حداقلی، اعلام کرد که کانالی موسوم به «INSTEX» (ابزار پشتیبان مبادلات مالی) -  مبادله پول نفت دیگر کشور‌ها با غذا و دارو-  را راه‌اندازی کرده است. کانالی که از SPV هم ضعیف‌تر بود.

اساساً روش مبادله نفت در برابر غذا و دارو، نیازی به اینستکس و اس‌پی‌وی نداشت. این کانال مالی، به هیچ عنوان اقلام تحریمی آمریکا را پوشش نمی‌داد. به همین خاطر بود که وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای صراحتا اعلام کرد که انتظار نداریم کانال‌هایی از این دست به هیچ نحو بر کارزار فشار حداکثری ما علیه ایران اثرگذار باشند.

در همین راستا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان عنوان کرد که اروپایی‌های حاضر در برجام کمتر از یک درصد تعهدات برجامی خود را انجام داده اند. ظریف از رفتار‌های دوگانه اروپا در قبال ایران انتقاد و تصریح کرد اروپایی‌ها در بیانیه‌هایی که درباره برجام صادر می‌کنند خود را به صورت کامل و ۱۰۰ درصدی متعهد به برجام می‌دانند، اما در عمل، کمتر از یک درصد تعهدات‌شان در برجام را انجام می‌دهند؛ لذا باید گفت، برخلاف اظهارات سفیر انگلیس، اقدامات آمریکا در نقض برجام و در مقابل عدم اراده و عزم اروپا برای مقابله با سیاست‌های تحریمی آمریکا و محافظت از برجام است که این توافق را با خطر فروپاشی مواجه کرده است.

به گونه‌ای که اندیشکده «استراتفور» یادداشتی تحلیلی درباره روابط اتحادیه اروپا با ایران و همچنین روابط اروپا با آمریکا در دولت «دونالد ترامپ» منتشر کرده و درباره سخت‌شدن مواضع اروپا علیه ایران و احتمال خروج این کشور از برجام هشدار داده است.

لازم به ذکر است، در برجام آمده است: اتحادیه اروپایی همه مفاد «مقررات اتحادیه اروپایی» که کلیه تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با هسته‌ای را اجرائی می‌سازد، لغو خواهد کرد و این لغو شامل تمامی تحریم‌ها و تدابیر محدودکننده در حوزه‌های نقل و انتقالات مالی بین اشخاص و نهاد‌های اروپایی، فعالیت‌های بانکی، ارائه خدمات بیمه، ارائه خدمات پیام رسانی مالی (از جمله سوئیفت)، حمایت مالی از تجارت با ایران (اعتبارات صادراتی، تضامین، یا بیمه)، پرداخت وام‌های بلاعوض، کمک‌های بلاعوض، خدمات و کمک‌های مالی و وام‌های ترجیحی به دولت ایران، واردات و صادرات حمل نفت، فراورده‌های نفتی، گاز و فرآورده‌های پتروشیمی ایرانی،  کشتیرانی و کشتی سازی، دسترسی به فرودگاه‌های اتحادیه اروپایی برای هواپیما‌های باری ایرانی، طلا، فلزات گرانبها و الماس و همچنین لغو فهرست اشخاص حقیقی، حقوقی و نهاد‌های مذکور در برجام می‌باشد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات مجلس یازدهم رمز پویا مترو هشتگرد علیرضا جهانبخش شیخ نمر جشنواره فیلم فجر38 شهلا ریاحی جشنواره فیلم عمار سفیر انگلستان در ایران برجام فروپاشی برجام تعهدات اروپا انتخابات مجلس یازدهم رمز پویا مترو هشتگرد علیرضا جهانبخش شیخ نمر جشنواره فیلم فجر38 شهلا ریاحی جشنواره فیلم عمار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۴۵۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و ظریف

 دکتر رضا ملک‌زاده، وزیر بهداشت در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی، فوق تخصص گوارش و کبد و عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی گفت: واقعاً آن کاری که ما در برجام انجام دادیم بی‌نظیر بود، رفتیم با همه قدرت‌های دنیا پشت یک میز نشستیم و با کار‌هایی که دکتر ظریف انجام داد افتخاری به دست آمد، اما متاسفانه افرادی که اصلاً برجام را نخواندند با آن مخالفت کردند تا یک پیمان افتخارآمیز برای ایران زیر سوال برود، وضعیت تحریم‌ها به‌شکلی شده که هر روز وضعیت کشور تغییر می‌کند و این ناامیدی‌ها را تشدید کرده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اتهام‌زنی آمریکا به ما درباره حمله سایبری به اروپا دروغ است
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد /واکنش ها به اعتراضات دانشجویی در آمریکا از تریبون نماز جمعه
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • سردار رادان: رضاخان هم نتواست حجاب را از مردم بگیرد / از دانشگاه‌های آمریکا و انگلستان و فرانسه چه خبر؟!
  • (ویدیو) نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و ظریف
  • آمادگی دانشگاه کاشان برای پذیرش دانشجویان تعلیق شده آمریکا و اروپا
  • از دجله تا راین!/کدام کشور اروپایی رکورددار تجهیز صدام به تسلیحات شیمیایی بود؟
  • ببینید| نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و محمدجواد ظریف/ «هر روز که از خواب بیدار می‌شویم وضعیت عوض شده»
  • حکم دادگاه لاهه برای دستگیری نتانیاهو جدی است