Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می‌گوید طبق اصل 75 قانون اساسی،«طرح‌های قانونی و پیشنهادها و اصلاحاتی که نمایندگان در خصوص لوایح قانونی عنوان می‌کنند و به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه های عمومی می‌انجامد، در صورتی قابل طرح در مجلس است که در آن طریق جبران کاهش درآمد یا تامین هزینه جدید نیز معلوم شده‌باشد»، بنابراین مجلس نمی‎تواند نسبت به کاهش هزینه‌ها یا افزایش درآمدهای دولت اقدام کند و حذف معافیت‌های مالیاتی بودجه 99 در اختیار نمایندگان نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی»، نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا درباره حذف برخی معافیت های مالیاتی اظهار کرد: اگر سازمان امور مالیاتی در سه حوزه معوقات و مطالبات، فرارها و معافیت‌های مالیاتی اصلاحات اساسی انجام دهد و دولت نیز لایحه‌ای در این موضوع به مجلس بدهد، قطعا می‌توان نسبت به تغیر و افزایش درآمدهای مالیاتی اقدام کرد اما مجلس به تنهایی امکان چنین تصمیمی ندارد.

نماینده مردم رشت ادامه داد: موضوع حذف معافیت‌های مالیاتی در کمیسیون تلفیق و کمیسیون‌های تخصصی برسی بودجه مطرح می شود و حتی امکان دارد، کمیسیون تلفیق تصمیماتی در این خصوص بگیرد اما به احتمال  95 درصد، شورای نگهبان آن را به مجلس باز می‌گرداند.

جعفرزاده ایمن آبادی اظهار کرد: درآمدهای نفتی ما حدود 90 درصد کاهش یافته‌ است و باید توان مالیاتی ما افزایش پیدا کند. طبق برنامه ششم، تعهد منابع مالیاتی برای سال 99 بالغ بر 247 هزار میلیارد تومان بود اما در بودجه 99 تنها 195 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که 30 هزار میلیارد تومان آن شامل عوارض است. به عبارت دیگر در بودجه سال 99 درآمدهای مالیاتی باید حدود 47 درصد باشد در حالیکه در حال حاضر 40 درصد است یعنی لایحه بودجه سال آینده، 7 درصد از تکلیف مالیاتی برنامه ششم توسعه عقب تر است.

او افزود: همچنین براساس برنامه ششم توسعه منابع عمومی دولت در سال 99 باید حدود 545 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته می‌شد در حالیکه در لایحه بودجه، منابع حدود 484 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است به این معنا که منابع بودجه در سال 99 حدود 60 هزار میلیارد تومان نسبت به برنامه ششم، کمتر در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی در سال 99 حدود 195 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده، افزود: براساس برنامه ششم درآمدهای مالیاتی در سال 99 باید به 258 هزار میلیارد تومان برسد.

جعفرزاده تاکید کرد: نکته قابل توجه این است که تکالیف برنامه ششم هم برای شرایط خوبِ غیر تحریمی پیش بینی شده و حتی برنامه ششم توسعه نیز نیازمند بازنگری است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان امور مالیاتی 40 هزار میلیارد تومان طلب دارد که به هر دلیلی از جمله نبود ضمانت‌های لازم یا اهرم‎های کافی نمی‎تواند، این مطالبات را دریافت کند.

جعفرزاده افزود: از سوی دیگر بر اساس اظهارات دیوان محاسبات، 250 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور داریم. همچنین بسیاری از معافیت‌های مالیاتی نیز که مربوط به زمان مناسب کشور از نظر مالی بود، باید در شرایط کنونی بازنگری شود.

او تاکید کرد: اگر این سه حوزه معوقات، فرارها و معافیت‌ها بازنگری شود، اکثر مشکلات مربوط به درآمدهای مالیاتی کشور برطرف می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر ضرورت اصلاحات ساختاری در اقتصاد و بودجه افزود: در بودجه 99از  65 پروژه‌ای که باید در راستای اصلاح ساختار اقتصادی اجرا می شد، فقط13 پروژه اجرا شده، یعنی تنها 20درصد در اصلاح ساختار پیش رفته‌ایم.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مالیات سازمان امور مالیاتی معافیت های مالیاتی بودجه 99 فرارهای مالیاتی درآمدهای دولت درآمدهای غیر نفتی نماینده مردم رشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۴۷۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راز صفر شدن مالیات 50 درصد اصناف خرد در کشور

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشور در زمینه مالیاتی، بحث مربوط به اصلاح نظام مالیاتی و تمرکز بر مالیات‌ستانی هوشمند و عادلانه است. این موضوع به خصوص در مقابل تولید و همچنین مردم اهمیت بسیاری بالایی دارد؛ از همین رو بررسی آمار و ارقام مربوط به عملکرد سال گذشته در این زمینه بسیار مهم و کاربردی است.

طبق آمار سال گذشته میزان مالیات پرداختی کل مشاغل کشور از مجموع درآمدهای مالیاتی، عددی کمتر از 6 درصد بوده است که نسبت به حجم بالای این بخش از اقتصاد در تولید ناخالص ملی که بین 20 تا 30 درصد اقتصاد را شامل می‌شوند؛ این بخش مالیات کمتری نسبت به حجم خود در اقتصاد ایران پرداخت کرده است.

با وجود شاخص پایین مالیات به تولید ناخالص ملی در بخش مالیات اصناف، تمرکز اصلی نظام مالیاتی در دولت سیزدهم، بر اعطای هدفمند معافیت‌های مالیاتی به مشاغل خرد و مردمی در مقابل مشاغل و اصناف خاص دانه درشت با درآمدهای کلان بوده است.

هدف قرار دادن مشاغل و اصناف بزرگ با درآمدهای کلان می تواند به رفع مشکلات نابرابری درآمد در اقتصاد ایران نیز کمک کند. مطالعات نشان داده است که نابرابری درآمد در کشور با تکیه بر اصلاح نظام مالیاتی در حال کاهش است و پیش از این اقدامات وضعیت به طوری بود که درصد کمی از جمعیت سهم نامتناسب زیادی از ثروت را در دست داشتند.

با تمرکز بر جمع‌آوری مالیات از مشاغل پردرآمد و اصناف خاص، دولت در سال گذشته علاوه بر افزایش درآمد مالیاتی از این محل، توانسته است که ثروت را نیز به شیوه‌ای عادلانه‌تر نسبت به قبل توزیع کند.

در بخش مالیات اصناف، بیش از 50 درصد اصناف خرد مالیاتی پرداخت نکردند و از طرف دیگر بیش از 50 درصد مالیات اصناف تنها توسط 1 درصد پرداخت شده است. از همین رو تمرکز ویژه سازمان امور مالیاتی بر اخذ مالیات از مشاغل و اصناف بزرگ با درآمدهای کلان با تکیه بر اعداد و ارقام عملکرد مالیات اصناف سال گذشته بوده است.

تمرکز بر مالیات‌ستانی سیستمی و تقاطع داده‌ها مسیر اصلی تحقق این امرفراهم شده است. در این مدل با تکیه بر شفافیت اطلاعات سیستمی حاصل از سامانه مودیان و همچنین اعمال معافیت‌های مناسب برای اصناف کوچک و خرد، مسیر تحقق عدالت مالیاتی با تمرکز نظام مالیاتی بر اخذ مالیات از مشاغل خاص با درآمدهای کلان فراهم شده است.

نوع مودیان

سهم مودیان

درصد از مالیات مشاغل

سهم مردم و کسب‌وکارهای خرد از مالیات بخش اصناف

99%

50%

سهم اصناف و مشاغل خاص دانه‌درشت با درآمدهای کلان

1%

50%

دیگر خبرها

  • تغییر رئیس مرکز آمار ایران
  • رفع چالش بیکاری لرستان نیازمند اعتبارات دولتی و بخش خصوصی است
  • رفع مشکل بیکاری در لرستان نیازمند اعتبار و سرمایه‌گذاری است
  • راز صفر شدن مالیات ۵۰ درصد اصناف خرد در کشور
  • راز صفر شدن مالیات 50 درصد اصناف خرد در کشور
  • رئیس مرکز آمار ایران تغییر کرد
  • رئیس مرکز آمار تغییر کرد
  • بازنگری در بودجه دانشگاه‌ها؛ طرح جمهوریخواهان برای فشار به دانشجویان ضدصهیونیستی
  • شوک بزرگ به کمیته المپیک در سال المپیک!
  • مصوبه‌ای برای شفافیت درآمدهای نفتی و مصارف این حوزه