Web Analytics Made Easy - Statcounter

وحشت آمریکایی‌ها از پاسخ ایران به ترور حاج قاسم، واکنش مصر به تصویب اعزام نیرو به لیبی در پارلمان ترکیه و اظهارنظر وزارت خارجه پاکستان در ارتباط با ایران و آمریکا از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به بازتاب بین المللی گسترده شهادت سردار قاسم سلیمانی نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، تلویزیون رسمی عراق بامداد جمعه مدعی شهادت سرلشکر حاج «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس»، معاون الحشدالشعبی در حمله آمریکا به نزدیکی فرودگاه بغداد شد. 

شبکه "بی بی سی " در گزارشی بامداد جمعه گزارش داد: دولت عراق می‌گوید یک حمله هوایی در محدوده ترابری فرودگاه بغداد روی داده است. همزمان خبرگزای رویترز به نقل از حشد الشعبی گزارش کرده که یک مقام ارشد این گروه شبه نظامی شیعه به همراه چند نفر دیگر از جمله "دو میهمان مهم" در جریان یک حمله هوایی در فرودگاه بغداد کشته شده‌اند. بامداد جمعه، سوم ژانویه، ابتدا دولت عراق گزارش کرد که سه موشک کاتیوشا در نزدیکی منطقه بارگیری فرودگاه بغداد فرود آمده و بر اثر آن چند غیرنظامی زخمی شده‌اند و دست کم دو خودرو آسیب دیده است. اما ساعتی بعد خبرگزاری رویترز به نقل از صفحه فیسبوکی منسوب به گروه حشد الشعبی نوشت این گروه  از کشته شدن مسئول روابط عمومی و جذب نیروی خود طی یک حمله هوایی خبر داده است.

بی بی سی افزود: با این حال، تلویزیون دولتی عراق بامداد جمعه گزارش کرد که در جریان این حمله هوایی در فرودگاه بغداد به دو کاروان خودروهای گروه حشد الشعبی، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران به همراه چند رهبر حشد الشعبی کشته شده است. ایران هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است. در این گزارش همچنین مدعی شد که در جریان این حمله هوایی ابو مهدی المهندس، معاون گروه حشد الشعبی هم کشته شده است و در مجموع این حمله ۵ کشته و ۹ مجروح برجای گذاشته است.

شبکه اسکای نیوز عربی نیز در گزارشی به نقل از منابع عراقی خبر از شهادت قاسم سلیمانی و نیز ابومهدی المهندس داد.

تارنمای ایندیپندنت فارسی نیز در گزارشی نوشت : تنها چند ساعت پس از اینکه مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا مدعی شد احتمالا نیروهای نیابتی ایران در عراق حمله‌های بیشتری انجام خواهند داد، رویترز از برخورد سه راکت کاتیوشا به فرودگاه بین‌المللی بغداد خبر داد. گزارش تلویزیون الجزیره حاکی از آن است که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در جریان این حمله‌ها جان خود را از دست داده است. هنوز این خبر به طور رسمی تایید نشده اما برخی منابع خبری در گفت وگو با ایندیپندنت فارسی این خبر را تایید کرده‌اند.

این رسانه افزود: قاسم سلیمانی در ماه‌های اخیر بارها به عراق رفت و آمد داشته است. یکی از خبرنگاران واشینگتن‌پست در عراق به نقل از منابع خود گزارش داده که مقامات حشدالشعبی و همراهان آنها در جریان حمله پهپادی به خودروهای‌شان در حال خروج از  فرودگاه بغداد کشته شده‌اند. 

ایندیپندنت اضافه کرد: به نظر می‌رسد پس از دوره‌ای از افزایش تنش‌ها در خلیج فارس در بهار و تابستان امسال در نتیجه عمیق‌تر شدن بحران بین ایران و آمریکا، اکنون کانون تنش‌ها به عراق منتقل شده است. مقامات عراقی همواره از تهران و واشینگتن خواسته‌اند که این کشور را به صحنه جنگ‌های نیابتی تبدیل نکنند.

شبکه خبری الجزیره بامداد جمعه نیز به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داد که سخنگوی الحشد الشعبی می گوید آمریکایی ها و اسرائیلی ها در شهادت قاسم سلمیانی و المهندس دست داشته اند.

شبکه العربیه نیز در گزارشی عنوان کرد: تلویزیون رسمی عراق  از کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران ایران و دستیار او ابومهدی المهندس فرمانده یکی از فرماندهان حشد الشعبی عراق در حمله موشکی به فرودگاه بین‌المللی بغداد خبر داد.

این شبکه خبری افزود: از سویی حساب‌های شبکه‌ اجتماعی تصویری از جسدی منتشر کرده‌اند که گفته شده متعلق به قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس است.

وحشت آمریکایی‌ها از پاسخ ایران به ترور حاج قاسم

استفان والت: فقط تصور کنید ما چه واکنشی نشان می دادیم اگر دشمنی، یک عضو ستاد مشترک، یک معاون وزیر امور خارجه یا مدیر اطلاعات ملی را ترور می کرد.

واکنش مصر به تصویب اعزام نیرو به لیبی در پارلمان ترکیه

وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای تصویب اعزام نیروی نظامی به لیبی در پارلمان ترکیه را شدیدا محکوم کرد.

وزارت خارجه مصر در این بیانیه تاکید کرد که اقدام پارلمان ترکیه نقض قطعنامه‌های بین‌المللی است.

در این بیانیه آمده است که تصمیم پارلمان ترکیه بر تلاش‌ها برای رسیدن به حل و فصل بحران لیبی از طریق روند برلین تاثیر منفی خواهد گذاشت.

 پارلمان ترکیه طرح اعزام نیروی نظامی به لیبی را با 325 رأی موافق و 184 رأی مخالف به تصویب رساند.

این طرح تحت نامه درخواستی اوایل هفته جاری از سوی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به پارلمان ارسال شده بود.

پیش از نشست امروز پارلمان احزاب جمهوریت خلق به رهبری کمال کلیچدار اوغلو و خوب به رهبری مرال آکشنر مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده بودند. پیش بینی می‌شد که حزب کردی دموکراتیک خلق‌ها نیز با آن مخالفت کند.

ماه گذشته میلادی آنکارا و دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فائز سراج توافقنامه امنیتی و اقتصادی با یکدیگر امضا کردند که یکی از بندهای آن حمایت نظامی ترکیه از طرابلس در مواقع بحرانی بود.

اظهارنظر وزارت خارجه پاکستان در ارتباط با ایران و آمریکا

 «عایشه فاروقی»، سخنگوی جدید وزارت امور خارجه پاکستان در واکنش به تحولات اخیر در عراق اعلام کرد که کشورش از نزدیک این تحولات را زیر نظر دارد.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، همچنین تحولات اخیر میان تهران و واشنگتن را موضوعی دوجانبه مربوط به این دو کشور عنوان کرد و از موضع‌گیری بیشتر در این ارتباط خودداری کرد و گفت: اکنون زمان مناسب برای اظهار نظر درباره تحولات ایران و آمریکا نیست.

از روز سه‌شنبه صدها معترض عراقی در اعتراض به حمله آمریکا به پایگاه‌های الحشد الشعبی و نقض حاکمیت کشورشان، مقابل سفارت آمریکا در بغداد تظاهرات کردند و پرچم عراق و الحشد الشعبی را بر فراز دیوارهای این سفارت برافراشتند و پس از آن روز گذشته با درخواست دولت عراق پایان این اعتراضات در روبروی سفارت آمریکا اعلام شد.

طبق اعلام منابع حشد الشعبی، در حمله هوایی روز یکشنبه جنگنده‌های آمریکایی به مواضع «گردان‌های حزب‌الله»، دست‌کم ۲۸ مبارز شهید و ۵۱ نفر دیگر مجروح شدند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات مجلس یازدهم رمز پویا شهادت سردار سلیمانی قاسم سلیمانی مترو هشتگرد علیرضا جهانبخش شهلا ریاحی جشنواره فیلم عمار تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا قاسم سلیمانی ترور انتخابات مجلس یازدهم رمز پویا شهادت سردار سلیمانی قاسم سلیمانی مترو هشتگرد علیرضا جهانبخش شهلا ریاحی جشنواره فیلم عمار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۴۷۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاطره شنیده نشده از حاج قاسم

به گزارش همشهری‌آنلاین، سردار چهارباغی در مراسم سالگرد شهادت سرلشگر شفیع زاده، فرمانده توپخانه سپاه) در تبریز گفت: حاج قاسم اولین نفری بود که وارد نبل و الزهرا شد. بعد از نامه مشهور شیعیان، حاج قاسم وقتی خودش شخصا وارد شهر شد، مردم با نقل و برنج و هرچه داشتند به استقبال نیروهای مقاومت آمدند. مردم نبل و الزهرا باور نمی کردند مقاومت به شهر رسیده است، در جلوی مقاومت هم سردار سلیمانی قرار داشت. چنان شور و شعفی ایجاد شده بود که من فقط در آزادی خرمشهر دیده بودم.

وی افزود: ساعتی قبل از آغاز عملیات توپخانه، به حاج قاسم پیشنهاد دادم که چند روزی است نخوابیدید استراحت کنید و موقع آغاز عملیات بیدارتان می‌کنم. خواستیم رمز را بخوانیم که حاج قاسم چنان عمیق خوابیده بود با خودم گفتم «بگذاریم کمی استراحت کند» ؛ با غرش توپخانه شهید سلیمانی بیدار شد. به اتاق عملیات آمد و گفت : چرا بیدارم نکردید؟!دلیل را جویا شدم و گفت: صدای من موجب می‌شود دشمن بفهمد قاسم اینجاست و دلش مطمئنا خالی خواهد شد، نیروهای خودی هم مطلع می‌شوند کنارشان هستم.

سردار چهارباغی در ادامه به اهمیت نیروی انسانی در نزد شهید سلیمانی اشاره کرد و گفت: بارها دیدم حاج قاسم شخصا برای شناسایی عملیات به عمق دشمن می‌رفت؛ به او گفتم : اسارت شما هزینه زاست. بدست دشمن بیفتید چی؟ گفت: محمود، این بچه های افغانستانی، پاکستانی، سوری، عراقی، لبنانی، ایرانی و همه در مقاومت عین فرزندان خودم هستند. تا مطمئن نشوم نمی گذارم جایی بروند.

کد خبر 847148 برچسب‌ها دفاع - سپاه پاسداران خبر ویژه قاسم سلیمانی

دیگر خبرها

  • تفرقه در وزارت خارجه آمریکا/ اختلاف بر سر حمایت تسلیحاتی از اسرائیل است
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین در سه منطقه/ اعزام خلبانان اوکراینی به فرانسه برای آموزش جنگنده اف-۱۶
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش ترکیه به حمله وزیرخارجه اسرائیل به اردوغان
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • قطعنامه جانبدارانه و ضد ایرانی پارلمان اروپا | واکنش به حمله اسرائیل؛ فقط تاسف!
  • قطعنامه جانبدارانه پارلمان اروپا علیه ایران
  • خاطره شنیده نشده از حاج قاسم
  • حمله گسترده انصارالله یمن به کشتی های آمریکایی و اسرائیلی/ واکنش مداخله جویانه آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی/ امضای تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و روسیه/ ادامه مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه
  • واکنش کنعانی به اعتراضات دانشجویان آمریکایی