Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش بورس تابناک؛ حسین سلاح‌ ورزی نایب رئیس اتاق ایران در یادداشتی نوشت:

در پی ترور و به شهادت رسیدن سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، توسط نیروهای آمریکایی، تنش در منطقه به سطوح بی سابقه ای رسیده و بسیاری از «سناریوهای حدی» که تا دیروز، هیچ وزنی در سبد ریسک فعالان بازار سرمایه نداشت؛ امروز بعنوان سناریوهای محتمل روی میز قرار گرفته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این شرایط، عده ای فعالان بازار سرمایه، با استناد به آئین نامه شرایط اضطراری بورس، خواستار تعطیلی سه روزه این بازار شده اند.

این موضوع را می توان از دو جهت مورد بحث و بررسی قرار داد:

از منظر تنظیم گری بازار:

در شرایطی که عدم تقارن اطلاعات، بروز محدودیتهای ساختاری جدی در نظام اقتصادی و مختل شدن عملکرد زیرساختهای پرداخت و تسویه در بازار بورس و سایر ارکان نظام اقتصادی کشور منجر به بروز ریسک جدی «شکست بازار» شود؛ تنظیم گر می تواند برای بازگرداندن بازار به یک تعادل مولد و بهینه و با هدف جلوگیری از وقوع چرخه های غیرتعادلی خودتشدید کننده و ویرانگر، موقتا فعالیت بازار را به حالت تعلیق درآورد.

در شرایط حاضر قطعا سطح عدم اطمینان در اقتصاد کشور افزایش یافته و ساختار ریسکهای کوتاه مدت و میانمدت اقتصاد کشور،بویژه در بخش ریسکهای سیاسی، تغییر کرده است.

اما مجموعه این شرایط به معنای بروز وضعیت شکست بازار در بورس یا حتی نزدیک شدن به چنین وضعیتی نیست زیرا نه شکل جدید و مهمی از عدم تقارن اطلاعات در بازار بوجود آمده و نه زیرساختهای پرداخت و تسویه با مشکلی مواجه شده اند.

احتمالا الگوی رفتار بازار ارز دچار تغییراتی خواهد شد و متناسب با آن الگوی رفتارهای وابسته به پارامتر قیمت ارز نیز تغییر خواهد کرد. همچنین فعالان بازار ممکن است با تغییر ساختار ریسک، تصمیم به خروج از برخی بخش ها، یا شرط بندی بر روی بعضی بخش ها بگیرند.

مجموع این فعل و انفعالات گرچه داغ و پرتنش، اما بخشی طبیعی و گریزناپذیر از حیات بازار بورس است و در این شرایط تعطیلی بورس به معنای نادیده گرفتن حق سهامداران برای اصلاح سبد خود در برابر تغییر شرایط بازار و ساختار ریسک است.

از منظر سیاسی و اجتماعی:

مهم ترین جبهه ای که دشمنان ایران، امروز در برابر مردم و کشور گشوده اند؛ جبهه جنگ روانی و ایجاد تنش و ناامیدی اجتماعی و سیاسی است. ماجراجویی های نظامی، اقدامات تروریستی، تحریمهای اقتصادی، تغذیه رسانه ها با خوراک مسموم و...همه و همه با این هدف انجام می شود که روحیه مردم و ثبات جامعه در هم شسکته شود.

در چنین شرایطی بستن بازار بورس، آن هم بدون عذر موجه از منظر اقتصادی و تنظیم گری، تنها موجب ایجاد تنش و نگرانی بیشتر در میان مردم می شود.

اگر معامله گران احساس کنند مقررات گذار نسبت به نقض حقوق اساسی آنها، در شرایط بحرانی و بر اساس مصلحت سنجی های موردی و سلیقه ای بی پرواست؛ این برداشت قطعا اثر بسیار ویران کننده ای بر آینده میانمدت بازار بورس خواهد گذاشت.

همه بورسهای جهان روزهای سخت و پرالتهابی را به دلیل تحولات محیط اقتصاد کلان یا ناآرامی های اجتماعی و عدم اطمینان های سیاسی تجربه می کنند و در این شرایط بسیار محتمل است که شاهد ریزش و خیزش های غیرمنطقی نیز در بازار باشیم.

راه حل مبارزه با این نوسانات ناخواسته، آموزش معامله گران، خبررسانی شفاف، مستمر، صادقانه و مسئولانه و عمق بخشیدن به بازار از طریق توسعه ابزارهای مشتقه و تشویق فعالان اقتصادی به حضور گسترده تر در بازار سرمایه و بازارهای وابسته به آن است.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات مجلس یازدهم رمز پویا شهادت سردار سلیمانی ابومهدی مهندس قاسم سلیمانی حشد الشعبی اسماعیل قاآنی حسین سلاح ورزی بورس تعطیلی حاج قاسم سلیمانی شهادت سردار سلیمانی آئین نامه انتخابات مجلس یازدهم رمز پویا شهادت سردار سلیمانی ابومهدی مهندس قاسم سلیمانی حشد الشعبی اسماعیل قاآنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۵۹۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گشتی در اقتصاد ایران | بازگشت ایران و امارات به میز همکاری‌های اقتصادی

به گزارش همشهری آنلاین، اجلاس کمیسیون اقتصادی ایران و امارات پس از ۱۰ سال برگزار شد. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی رئیس ایرانی این کمیسیون است و در مقابل بن الطوق الماری، وزیر اقتصاد امارات، رئیس اماراتی کمیسیون است.

- نشست کمیسیون اقتصادی ایران و امارات با هدف توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری و حمل‌ونقلی برگزار شد. از نکات جالب این نشست، استقبال امارات از سرمایه‌گذاری در ایران بود. مذاکره برای توسعه مناسبات دو کشور در کریدور شمال - جنوب برای ترانزیت کالاهای اماراتی به آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه، دیگر محور مهم این نشست محسوب می‌شود که منفعت دوجانبه به دنبال دارد.

- مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت در حوزه پتروشیمی با اشاره به برنامه‌ریزی برای حل مشکل بنزین با مشارکت پتروشیمی‌ها، گفت: قطعاً بیشتر از ۵۰ درصد پتروشیمی‌های متانولی به سمت تبدیل متانول به بنزین خواهند آمد. به گفته او، برای تولید بنزین از متانول، قرار شده هلدینگ‌ها برنامه خود را ارائه دهند و در حال برنامه‌ریزی در این حوزه هستند.

- معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امسال ۱۰۵۰ واحد بالای ۵۰ نفر را هدف‌گذاری کرده‌ایم که طرح طبقه‌بندی در آن‌ها عملیاتی شود. علی حسین رعیتی فرد ادامه داد: سال گذشته طرح تحولی را در وزارتخانه پیشنهاد دادیم که به‌موجب آن هزار واحد بالای ۵۰ نفر کارکن ملزم شدند طرح طبقه‌بندی مشاغل داشته باشند تا عدالت مزدی رعایت شود. ‌

- محمد آئینی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، گفت: بیش از ۵۴۶ شهر بسته‌های تشویقی شهرسازانه را در بافت‌های فرسوده اجرا می‌کنند؛ به‌طوری‌که آمار صدور پروانه در سال‌های پس از انقلاب نشان می‌دهد سال ۱۴۰۲ رکورد نوسازی در محدوده بافت‌های فرسوده با مشارکت مردم، سازندگان بخش خصوصی، تعاونی‌ها و گروه‌های جهادی شکسته شد.

- داود منظور، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور ضمن قدردانی از تلاش‌های «داریوش ابوحمزه» در دوران ریاست مرکز آمار ایران، «غلامرضا گودرزی» را به‌عنوان سرپرست این مرکز منصوب کرد. گودرزی دارای درجه دکترای تحقیق در عملیات از دانشگاه تربیت مدرس بوده و کارشناسی ارشد پیوسته را در رشته مدیریت صنعتی دانشگاه امام صادق تحصیل کرده است.

- محمد رضوانی فر و حسن حمود حسانی، روسای گمرک ایران و عراق با هدف تسهیل و توسعه تجارت گفت‌وگو کردند. مهم‌ترین محورهای این مذاکره، ارائه تسهیلات در مرزهای گمرکی دو کشور برای کاهش سردرگمی تجار و همچنین روان‌سازی بیشتر امور گمرکی زائران در پیاده‌روی اربعین حسینی بود و طرف عراقی برای رسیدگی به این موارد قول مساعد داد.

- بر اساس مشاهدات میدانی از بازار غیررسمی، نرخ دلار که در روزهای اخیر و پس نوسانات هیجانی، وارد روند نزولی شده بود، همچنان با شیبی ملایم‌تر در محدوده ۶۱ تا ۶۲ هزار تومان در نوسان است. مشاهدات میدانی حاکی از این است که تمایل بازار غیررسمی به فروش ارز بیشتر از خرید است و فعالان بازار خرید در بازار فعلی را پرریسک ارزیابی می‌کنند.

کد خبر 848821 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها مرکز آمار پتروشیمی سوخت - بنزین امارات

دیگر خبرها

  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • آنژ پوستکوعلو: باید برخی از بازیکنان تاتنهام را بفروشیم
  • بازار طلای تهران در تعطیلی/ اعتصاب طلا فروشان در اعتراض به چیست؟
  • دولت بدون مماشات با سوداگران امنیت اقتصادی کشور مبارزه کند
  • منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ طلا باشیم؟
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم
  • گشتی در اقتصاد ایران | بازگشت ایران و امارات به میز همکاری‌های اقتصادی
  • بهبود وضعیت بورس محتمل است/ مردم از طریق سبدگردان‌‎ها وارد بازار سرمایه شوند + فیلم