Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و صدور فرمان امام (ره) مبنی بر تشکیل نهضت سوادآموزی تا سال ۱۳۶۵ نزدیک به ۱۱ میلیون نفر به باسوادان کشور افزوده شد و نرخ باسوادی کشور از ۴۷.۵ درصد به حدود ۶۱.۸ درصد رسید.

 در سر شماری سال ۱۳۷۵ نرخ باسوادی در ایران با افزایش ۱۸ درصدی به ۷۹.۵ درصد برسد که این افزایش در سرشماری‌های ۱۳۸۵ ، ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵ به ترتیب به ۸۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۶، ۸۴.۸ و ۸۷.۶ درصد ادامه پیدا کرد و در برآورد سال ۱۳۹۸ این رقم به ۸۹ درصد افزایش یافت.

در این میان و با توجه به فرارسیدن سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی استان ها از چند روز قبل دست به کار تهیه خبر، گزارش و برگزاری میزگرد درباره آخرین وضعیت سواد در مناطق مختلف کشور شدند و سعی کردند نتایج تلاش ۴۰ ساله این سازمان را تشریح کنند.

یادی از طراح نهضت سوادآموزی در ایران

گچساران در گزارشی با یادآوری اقدامات شهید نوروز علی جلیل پور از معلمان ساکن شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد وی را نخستین فردی دانست که پیشنهاد دهنده شکل گیری سازمان نهضت سوادآموزی به وزارت آموزش و پرورش در کشور بوده است.

در این گزارش آمده است: شهید نوروز علی جلیل پور ۲ بار با پیام به وزیر آموزش و پرورش و نخست وزیروقت درباره ضرورت جهاد برای نهضت سواد آموزی در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی نام خود را جاودانه کرد.
براساس مستندات موجود، وی در روز هفدهم آذر روز دهم بهمن سال ۱۳۵۸ این پیشنهاد را به نخست وزیر دولت موقت و وزارت آموزش‌ و پرورش ارائه داد.
شهید جلیل پور که از مبارزان دوران رژیم پهلوی و از شرکت کنندگان در حادثه جمعه سیاه هفدهم شهریور سال ۵۷ بود، سواد و علم آموزی را زیربنای توسعه جوامع انسانی می دانست.
نقش این شهید والامقام در سوادآموزی به پیشنهاد ختم نشد تا جایی که وی با حضور در روستاهای مختلف و مراجعه به خانه‌ها برای شرکت در دوره‌های سوادآموزی و تشویق کردن جوانان برای مشارکت در با سواد کردن مردم مناطق دور دست برای تحقق سوادآموزی نقش آفرینی کرد.
شهید نوروزعلی جلیل پور روز هفدهم فروردین سال ۱۳۲۹ در شهرستان ایذه از توابع استان خوزستان دیده به جهان گشود اما دوران کودکی و جوانی تا شهادت را در شهرستان گچساران سپری کرد.
وی در روز ۱۲ تیر سال ۱۳۶۱ در منطقه سومار بر اثر اصابت ترکش به ناحیه سر به شهادت رسید.
آرامگاه این آلاله خونین بال در گلزار شهدای شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران زیارتگاه عاشقان است.

آموزشیاران سواد آموزی مجهز به شیوه‌های نوین تدریس شوند

یاسوج نیز با انتشار گزارشی به بررسی دستاوردهای چندین ساله سازمان نهضت سوادآموزی و مشکلات مربیان آموزش نهضت سوادآموزی پرداخت و در ادامه به سخنان استاندار کهگیلویه وبویراحمد که در دیدار با مدیران آموزش و پرورش و حوزه نهضت سواد آموزی استان برگزار شده بود، اشاره کرد و به نقل از استاندار نوشت:  مجهز شدن اموزشیاران به شیوه های نوین تدریس باید در اولویت قرار گیرد.

حسین کلانتری تصریح کرد: آموزشیاران نهضت سواد آموزی امروز باید خود را با سیر تحولات و تغییرات نظام آموزشی تطبیق دهند.

وی تصریح کرد: معانی و مفاهیم سوادآموزی امروز تغییر کرده و اگر روزگاری سواد خواندن و نوشتن و به اصطلاح سواد مداد کاغذی ملاک باسواد شدن بود اما امروزه این مبانی به شدت دچار تحول شده است.

هدایتگران بی‌نام و نشان

عنوان گزارشی است که سنندج برای میزگردی که به مناسب سالروز تاسیس سازمان نهضت سوادآموزی برگزار کرده بود، انتخاب کرد و نوشت: آموزشیاران نهضت سوادآموزی یا همان سفیران علم و دانایی علیرغم تمام تلاش‌هایی که در راستای ریشه‌کنی بیسوادی در جامعه انجام می‌دهند، همچنان در جامعه ناشناخته باقی مانده و در واقع هدایتگران بی نام و نشان هستند.

نهضت سوادآموزی که امسال وارد چهلمین سال تاسیس خود شد از همان ابتدا کم کردن تعداد بیسوادان جامعه و در واقع ریشه‌کنی بیسوادی را نشانه گرفت و در طول این سال‌ها با بهره‌گیری از توان افرادی با عنوان آموزشیار و آموزش دهنده در این زمینه اقدامات قابل توجهی در کشور انجام داده است.

این نهضت با تلاش‌های انجام شده، بیسوادی مطلق را از حدود ۳۸ درصد سال ۵۵ به بیش از ۹۸ درصد در حال حاضر رسانده هر چند تا ریشه‌کنی کامل بیسوادی هنوز فاصله داریم اما تلاش‌ها همچنان ادامه دارد و در چند سال اخیر با شتاب شدیدتری رو به جلو می‌رود.

استان کردستان نیز به عنوان بخشی از ایران اسلامی از خدمات این نهضت عظیم بی‌نصیب نمانده و میانگین سطح سواد این استان از ۲۹ درصد اوایل پیروزی انقلاب اسلامی اکنون به بیش از ۹۵ درصد رسیده است.

در این میان زحمت اصلی بر دوش آموزشیاران و آموزش‌دهنده‌های نهضت سوادآموزی بوده که در زمینه ریشه‌کنی بیسوادی در جامعه از هیچ تلاشی فروگذار نیستند اما خود با موانع و مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده و اقدام عملی برای رفع این مشکلات انجام نمی‌شود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سنندج در این میزگرد با حضور رییس اداره سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان، تعدادی از آموزش دهندگان و همچنین ۲ نفر از سوادآموزان موفق به بررسی وضعیت سوادآموزی در استان و همچنین وضعیت آموزشیاران و آموزش‌دهنده‌های نهضت‌سوادآموزی پرداخت.

سوادآموزی در مازندران؛ نزهت یک نهضت بی‌پایان

دفتر ساری خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز به مناسبت سالروز تاسیس سازمان نهضت سوادآموزی در گزارشی با عنوان سوادآموزی در مازندران؛ نزهت یک نهضت بی‌پایان ضمن مروری بر تاریخچه تاسیس این سازمان با مصاحبه با کارشناسان و معاون سوادآموزی مازندران به بررسی معنای سواد و اقدامات انجام شده در این رابطه در سال های گذشته پرداخت.

در بخشی از این گزارش آمده است: سوادآموزی در زندگی مدرن کنونی تاریخ مصرفی مشخص ندارد، اما کاهش جمعیت بی‌سواد کشور از جمله استان مازندران که رتبه اول باسوادی را دارد کارایی ادامه نهضتی به نام سوادآموزی در شکل کنونی را تامل برانگیز و نیاز به بازتعریف چنین نهضتی را اجتناب ناپذیر می‌کند.

نهضت سوادآموزی در دوران قاجار و سپس پهلوی جزو مسئولیت اجتناب ناپذیر حاکمیت شده بود، اما پس از پیروزی انقلاب بود که این نهضت شکل منسجم و فراگیر به خود گرفت. یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و با توجه به اهمیت و ضرورت سوادآموزی، به فرمان امام خمینی‌ (ره)، در دی‌ماه ۱۳۵۸ نهضت سوادآموزی تأسیس شد.

در نخستین اساسنامه نهضت سوادآموزی، هدف از تشکیل این نهاد از بین بردن بی سوادی در کشور اعلام شد که براساس این طرح لازم بود هر سال حداقل سه میلیون نفر از افراد بی‌سواد کشور باسواد شوند.

سوادآموزی گامی به سوی روشنایی

سمنان نیز با برگزاری میزگردی به واکاوی نتایج و دستاوردهای سوادآموزی در دهه های اخیر پرداخت و در گزارشی با عنوان سوادآموزی گامی به سوی روشنایی ضمن ارائه آماری از میزان باسوادی در کشور و استان سمنان نوشت: طبق نتایج سرشماری ۱۳۹۵، میزان باسوادی مناطق شهری استان سمنان ۹۱.۵ درصد و در مناطق روستایی ۸۴.۵۳ است.

براساس نتایج سرشماری سال ۱۳۹۵ در استان سمنان، در بازه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال حدود ۱۳ هزار و ۷۳۳ نفر بی‌سواد و ۴۴۸ هزار و ۱۵۳ نفر باسواد هستند.
با توجه به نتایج سرشماری سال ۹۵، میزان باسوادی مناطق شهری استان سمنان از ۷۵.۰۷ درصد در سال ۱۳۵۵ به ۹۱.۵ درصد در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است. در همین زمان نرخ باسوادی مناطق روستایی استان از ۴۷.۳۲ به ۸۴.۵۳ درصد افزایش نشان می دهد. به عبارت دیگر میزان افزایش باسوادی در مناطق روستایی  استان با شتاب بیشتری صورت گرفته است و تفاوت درصد باسوادی در بین مناطق شهری و روستایی از ۲۲.۲۲ در سال ۱۳۵۵ به حدود ۸.۷۱ درصد در سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است.

ارائه مهارت‌های زندگی به نوسوادان البرزی

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش البرز با بیان اینکه اکنون هشت هزار نفر زیر چتر آموزش سوادآموزی در این استان قرار دارند، گفت: آموزش مهارت های زندگی و فرزند پروری به عنوان چاشنی سواد به نوآموزان ارائه می شود.

یونس جاوید نسب اظهارداشت: در این استان برای سوادآموزان ۴۷۰ کلاس سواد آموزی تشکیل شده و نهضت سواد آموزی در سه بخش سواد آموزی ، تحکیم و انتقال در حال آموزش به آن‌ها است و ۲ مرکز مهارت آموزی سواد آموزی نیزدر زندان‌های این استان فعال شده است.


سوادآموزی ۱۰۰  کودک کار در دامغان

مسوول سوادآموزی آموزش و پرورش دامغان گفت: در مراکز یادگیری محلی اتباع خارجی نیز به تحصیل می‌پردازند که تعداد آن‌ها در بخش سواد آموزی ۲۰ نفر و در بخش انتقال ۲۱ نفر بود. 

انسیه خواجه زاده افزود: همچنین به سواد آموزی به کودکان کار شهرستان اشاره کرد و گفت: برای پنجمین سال متوالی این طرح اجرا می‌شود که در سال جاری تعداد ۱۰۰ دختر و پسر کودک کار به تحصیل علم مشغول شدند. 
وی با بیان اینکه نهضت سوادآموزی این شهرستان سال ۹۸ تعداد ۲۱۵ نفر در بازه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال را زیر پوشش قرار داده است، تصریح کرد: نهضت سوادآموزی، در زمینه شناسایی، جذب و ماندگاری افراد کم سواد و بی سواد تلاش می‌کند، اما به دلیل نبود فرهنگ مناسب، بسیاری از افراد از شرکت در کلاس‌های نهضت خودداری می‌کنند.
براساس سرشماری نفوس و مسکن ۱۳۹۵، بیش از ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر در استان ۷۰۲ هزار نفری سمنان بیسواد بودند. دامغان با بیش از ۹۸ درصد باسواد، دومین شهر استان سمنان از لحاظ درصد باسوادی است.

پنج هزار نفر جذب سوادآموزی شهر تهران شدند

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران نیز درباره وضعیت سوادآموزی این شهر گفت: از ابتدای سال ۹۸ تعداد پنج هزار نفر جذب سواد آموزی شده و دوره‌های آموزشی را می‌گذرانند.

سعید شهریاری اظهار داشت: بر اساس سرشماری در سال ۱۳۹۵، شهر تهران ۹۰ هزار و ۱۱۲ نفر بی سواد و ۴/۸۶ نفر باسواد دارد.


۸۰۰ بی‌سواد در ریگان کرمان شناسایی شد

فرماندار ریگان گفت: ۸۰۰ بی‌سواد در این شهرستان ریگان شناسایی شده که نیازمند نگاه جدی نهضت سواد آموزی در باسواد کردن این افراد است .

امین باقری  تصریح کرد: با توجه به وسعت و پراکندگی جمعیت منطقه قطعا  تعداد بی سواد و کم سواد در این شهرستان بیشتر  است.

وی اظهار داشت : دهیاران و شوراهای اسلامی در روستاهای شهرستان نیز در حال شناسایی افراد بیسواد هستند که نهضت سواد اموزی شهرستان نسبت به سواد دار نمودن این افراد اقدام نماید .

باقری در ادامه با اشاره به اینکه در شهرستان تا کنون خیرین ۵۵واحد  آموزشی ساخته و در حال ساخت دارند بیان داشت:  ۴۰درصد مدارس شهرستان ریگان غیر استاندارد است که نیاز به مقاوم سازی دارند .

در شهرستان ریگان ۱۶هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی مشغول به تحصیل هستند  و ریگان با ۹۸هزار نفر جمعیت تا مرکز استان ۲۸۵ کیلومتر فاصله دارد.

مهمترین خبرهای آموزشی استان‌ها در هفته گذشته

۴۰ درصد از بازماندگان تحصیل در مازندران دانش‌آموزان کار هستند

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش مازندران گفت: ۴۰ درصد از افراد بازمانده از تحصیل در سال تحصیلی جاری در مقطع متوسطه استان را دانش‌اموزان کار تشکیل می‌دهند.

اسفندیار نظری اظهار داشت: در سال تحصیلی جاری یک هزار و  ۴۹۴ دانش آموز بازمانده از تحصیل در مقطع متوسطه شاخه کار و دانش، نظری و هنرستان در مازندران شناسایی شده که از این تعداد ۷۸۸ دانش آموز از مقطع متوسطه اول و ۷۰۶ دانش آموز نیز در مقطع متوسطه دوم هستند.

وی خاطر نشان کرد: از میان یک هزار و ۴۹۴ دانش آموزان بازمانده از تحصیل ، ۴۰ درصد به خاطر کار ، ۵۰ درصد به دلیل ازدواج زودهنگام و ۱۰ درصد باقیمانده نیز به دلیل بیماری ، خود یا والدین و بدسرپرست از ادامه تحصیل بازماندند.

۸۶۰ هزاردانش آموز خوزستانی زیر پوشش طرح توزیع شیر مدارس

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: ۸۶۰ هزار دانش‌آموز خوزستانی در سال تحصیلی جاری زیرپوشش طرح توزیع شیر مدارس قرار گرفتند.

عزیزاله آروین بیان کرد: دانش آموزانی که برای این طرح انتخاب شدند نوآموزان دوره پیش دبستانی مدارس دولتی، دانش‌آموزان دوره اول و دوم ابتدایی و دانش‌آموزان دوره اول متوسطه هستند.

وی با اشاره به اینکه توزیع شیر در مدارس، حدود سه سال است که متوقف شده بود افزود: در سال تحصیلی جاری مقرر شد که توزیع شیر در مدارس استان های کم برخوردار همچون ایلام، بوشهر، خوزستان، کرمان، کهگلیویه و بویراحمد و هرمزگان انجام شود و اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد ریال برای توزیع شیر در سطح ملی تعیین شد  که از این رقم ۲۹۰ میلیارد ریال به خوزستان اختصاص یافته است.

تعطیلی ۲ مدرسه اسفراین تا پایان هفته به علت شیوع بیماری مشکوک به آنفلوآنزا

مدیر آموزش و پرورش اسفراین گفت: ۲ مدرسه این شهرستان به علت شیوع بیماری مشکوک به آنفلوآنزا در میان شماری از دانش‌آموزان تا پایان هفته جاری تعطیل شدند.حسین ابراهیمی اظهار داشت: این تصمیم براساس گزارش هایی مبنی بر شیوع بیماری مشکوک به آنفلوآنزا  در این مدارس و افزایش شمار مبتلایان به آن با رصد و ارزیابی کارشناس سلامت نوجوانان و مدارس، نظر تخصصی معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اسفراین و با هماهنگی فرمانداری این شهرستان گرفته شده است.

۶۰ درصد مدارس آذربایجان‌شرقی نیازمند بازسازی است

معاون مشارکت‌های مردمی اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان آذربایجان‌شرقی گفت: ۶۰ درصد از مدارس استان ( ۱۴ هزار از ۲۴ هزار کلاس) نیازمند تخریب و بازسازی است .

محمد نجفی در جریان آغاز عملیات اجرایی مدرسه خیرساز در روستای افضل بخش کندوان میانه از آسیب جزئی ۱۵۰ مدرسه در زلزله اخیر استان خبرداد و گفت: این مدارس نیازمند تعمیر و مرمت هستند.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ پروژه در حال اجرا نیازمند مشارکت مردمی و خیرین است که در این راستا خیرین ۱۰۰ میلیارد تومان کمک کرده اند افزود: استان آذربایجان شرقی در جذب کمکهای مردمی رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

بازگشت به تحصیل ۲۱۳ دانش‌آموز خراسان شمالی با حمایت نیکوکار تهرانی

۲۱۳ نفر از دانش‌آموزان نیازمند و بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی خراسان شمالی، با حمایت‌های یک نیکوکار تهرانی به تحصیل بازگشتند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان شمالی اعلام کرد: این اقدام بر اساس طرحی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اجرا درآمد که به موجب آن ۲۱۳ نفر از دانش آموزان نیازمند و بی بضاعت در دوره ابتدایی استان، مورد حمایت قرار گرفته و به چرخه تحصیل بازگردانده شدند.  

عصمت بدخشان اظهار داشت: ۳۰۹ نفر از هزار و ۱۹۰ دانش آموز دوره ابتدایی خراسان شمالی که از حضور در کلاس درس بازمانده بودند، در سال تحصیلی جاری به چرخه تحصیل برگشتند اما در صورت نبود حمایت، احتمال اینکه دوباره از تحصیل بازبمانند، وجود دارد.    

بدخشان با اشاره به اینکه بر اساس آمار، هزار و ۱۹۰ دانش آموز خراسان شمالی از تحصیل بازمانده بودند، اظهار داشت: از این تعداد، ۲۶۶ دانش آموز، کودکان با نیازهای ویژه هستند که اسامی آنان به آموزش و پرورش استثنایی استان داده شده و باید برای تحصیل آنان پیگیری های لازم انجام شود.


مشارکت حدود ۲۶ هزار دانش آموز هرمزگانی در طرح نماد

مدیرکل آموزش وپرورش هرمزگان در خبری اعلام کرد: در سال تحصیلی جاری ۲۵ هزار و ۹۰۸ نفر از دانش آموزان این استان تحت پوشش طرح نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان (نماد) مشارکت دارند.

موسی دادی زاده سرخایی افزود: در زمان حاضر ۱۴۷ مدرسه در شهرستان های قشم، میناب و بندرعباس تحت پوشش طرح نماد هستند. 
وی بیان داشت: تعداد یک هزار و ۶۴۷ نفر از کارکنان آموزش و پرورش هرمزگان نیز در طرح  یادشده دخیل هستند.
مدیرکل آموزش وپرورش هرمزگان اضافه کرد: با اجرای آزمایشی این طرح درسال گذشته، تعداد ۲۲۵مورد اورژانسی از مشکلات دانش آموزی شناسایی و به مراکز متولی ارجاع شد. 
وی ادامه داد: طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد)با هدف شناسایی مشکلات تربیتی، شخصیتی و مشکلات حاد روحی و روانی طی یک فرایند هماهنگ سیستمی ایجاد شده است.آموزش وپرورش هرمزگان بیش از ۴۰۰ هزار دانش آموز دارد که درچهار هزار مدرسه مشغول به تحصیل هستند.

۳۰ درصد فضای آموزشی سلماس نیازمند بازسازی است

مدیر آموزش و پرورش سلماس گفت: ۳۰ درصد فضای آموزشی این شهرستان فرسوده و نیازمند بازسازی است که در این راستا استفاده از اعتبار ویژه بخش تخریب و بازسازی و ظرفیت خیّران در دستور کار قرار دارد.

حسین خیرجویی افزود: به‌علت کمبود فضاهای آموزشی ناگزیر به استفاده از مدارس موجود هستیم ولی باید اقدامات اساسی درجهت تخریب و بازسازی این مدارس با مشارکت خیّران انجام گیرد.

وی همچنین به مشکلات سیستم گرمایشی مدارس سلماس اشاره کرد و ادامه داد: تعدادی از مدارس قدیمی ما به‌علت فرسوده بودن سیستم‌های گرمایشی مشکل دارند که اختصاص بودجه برای حل این مشکل جزء خواسته‌های مدیریت آموزش و پرورش شهرستان به شمار می‌رود.

۲۲ فضای آموزشی خیری در کنارک در دست ساخت است

فرماندار کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: ۲۲ فضای آموزشی در مدت بسیار کوتاهی به همت خیران محلی و ملی با بیش از ۱۲۰ کلاس درس در این شهرستان در حال ساخت است که با تکمیل این فضاها بخشی از مشکلات کمبود کلاس مرتفع می‌شود.

حمیدالدین یوسفی اظهار داشت: با توجه به توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و موقعیت جغرافیایی منحصر بفرد استان سیستان و بلوچستان نگاه دولت به این استان معطوف شده و زیرساخت های لازم در حال ایجاد است.

افزایش حدود ۵ هزار نفری مهارت‌آموزان آزاد در آذربایجان‌غربی

سرپرست اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: تعداد مهارت‌آموزان آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد استان در ۹ ماه امسال حدود پنج‌هزار نفر افزایش یافته و به بیش از ۱۸ هزار نفر رسیده‌‎است.

محمد سلیم عباسی افزود: در حالی امسال ۱۸ هزار و ۱۱۲ نفر در مراکز فنی و حرفه ای آزاد آذربایجان غربی، مهارت آموزی کرده اند که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۳ هزار و ۱۷۲ نفر بود.

وی بیان کرد: در ۹ ماه امسال بیش از سه میلیون و  ۶۲۴ هزار نفر ساعت آموزش مهارتی در مراکز آزاد فعال آذربایجان‌غربی ارائه شده که هشت درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده‌است.

رشته‌های دانشگاه علمی - کاربردی شهرداری در شورای تهران تصویب شد

اعضای شورای اسلامی شهر تهران طرح حذف و اضافه رشته‌های دانشگاهی دانشگاه علمی- کاربردی شهرداری را تصویب کردند.

ناهید خداکرمی عضو شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص پیشنهاد کرد که دو رشته کاردانی امداد و نجات شهری با یکدیگر ادغام شوند که این پیشنهاد با رأی حداکثری به تصویب رسید.
 

آموزش عالی در استان‌ها

ارتقای رتبه دانشگاه گیلان در سال ۲۰۱۹

رئیس دانشگاه گیلان گفت: بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از پایگاه رتبه بندی بین المللی دانشگاه های سبز دنیا (GreenMetric) مستقر در دانشگاه دولتی اندونزی دانشگاه گیلان  سال ۲۰۱۹  با ارتقای ۶۵ پله ای جهانی نسبت به سال ۲۰۱۸، رتبه ۱۹۸ را در جمع دانشگاه های سبز جهان و رتبه ۳ در میان دانشگاه های سبز کشور را  از آن خود کرد.

احمد رضی اظهار داشت: دانشگاه گیلان در سال ۲۰۱۷ با کسب رتبه ۳۲۶  دنیا در جمع دانشگاه های سبز جهان و ۱۰ دانشگاه سبز کشور قرار گرفت، در سال ۲۰۱۷ تعداد ۶۱۹ دانشگاه در بین دانشگاه های سبز دنیا  قرار گرفته اند و در سال ۲۰۱۸ دانشگاه گیلان با کسب رتبه ۲۶۲ دنیا در جمع دانشگاه های سبز جهان قرار گرفت، در این سال تعداد ۷۱۹ دانشگاه در بین دانشگاه های سبز دنیا و ۵ دانشگاه سبز کشور قرار گرفت. 

وی اضافه کرد: رتبه بندی جهانی دانشگاهی گرین متریک با هدف ارائه چشم انداز جامع از شرایط و سیاست های مرتبط با محیط زیست و توسعه پایدار در دانشگاه های کشورهای مختلف راه اندازی شده و از سال ۲۰۱۰ میلادی به صورت سالانه از ۶ شاخص کلیدی (محیط زیست و زیرساخت، انرژی و تحقیقات اقلیمی، مدیریت پسماند، آب، حمل و نقل، آموزش) برای ارزیابی استفاده می کند.

قرار گرفتن در جمع دانشگاه های برتر سه نظام بین المللی و رتبه بندی جهانی تایمز ،لیدن، شانگهای و دسته دانشگاه های یک درصد برتر دنیا و ۱۰ دانشگاه برتر جامع کشور جزئی از توانمندی های دانشگاه گیلان است.

دانشگاه گیلان با ۱۰ دانشکده و یک واحد پردیس و دو پژوهشکده( حوضه آبی دریای خزر و گیلان شناسی) با ۵۸۴ عضو هیات علمی،حدود ۱۷ هزار دانشجو ، به عنوان بزرگترین مراکز آموزش عالی در منطقه شمال کشور مشغول به فعالیت های آموزشی و پژوهشی است و سالانه حدود چهار هزار و ۵۰۰ دانشجو را در ۵۴۴ رشته – گرایش در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای دوره های روزانه ، شبانه ، پردیس و مجازی پذیرش می کند، این دانشگاه با اعضای اتحادیه دانشگاه های دولتی کشور های حاشیه دریای خزر ، برخی از دانشگاه های کشورهای جنوب شرق آسیا و اتحادیه اروپا ارتباطات علمی و تبادل استاد و دانشجو دارد.

دانشگاه رازی بزرگترین شبکه کامپیوتری در غرب کشور را دارد

مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه رازی کرمانشاه، شبکه کامپیوتری موجود در این دانشگاه را بزرگترین شبکه در غرب کشور دانست و گفت: تمام دانشکده‌ها، ساختمان‌های اداری و خوابگاه‌های دانشگاه از طریق ۱۳ کیلومتر فیبرنوری به سامانه‌های داخلی و اینترنت متصل هستند.

عبدالحسین فتحی افزود: در مجموع ۱۴ هزار کاربر و چهار هزار نفر به صورت آنلاین از این شبکه استفاده می‌کنند و ۱۸۰ اکسس پوینت خوابگاه‌های دانشجویان را به اینترنت متصل می‌کند.

وی از ایجاد فضای رقابتی بین اپراتورها برای تامین اینترنت دانشگاه خبر داد و گفت: نسبت به سال گذشته افزایش ۲ برابری را در پهنای باند اینترنت شاهد هستیم و پهنای باند را به ۶۳۴ مگابیت افزایش دادیم که این میزان دیتا را از سه اپراتور تهیه می‌کنیم.

فتحی، از هوشمندسازی کلاس‌های دانشگاه را یکی دیگر از خدمات واحد فناوری اطلاعات دانست و افزود: هزینه هوشمندسازی هر کلاس حدود ۱۲ میلیون تومان است و ما تاکنون ۱۴۵ کلاس را هوشمندسازی کرده‌ایم.

دانشگاه رازی کرمانشاه در بهمن ماه سال ۱۳۵۱ با عنوان دانشکده علوم توسط شادروان دکتر عبدالعلی گویا شروع به فعالیت کرد.

این مرکز در سال ۱۳۵۳ به دانشگاه رازی تغییر نام یافت، در شروع سال تحصیلی در سال ۱۳۵۱ دانشکده علوم با پذیرش ۲۰۰ دانشجو در چهار رشته فیزیک، شیمی، زیست شناسی و ریاضی موجودیت خود را اعلام کرد.دانشگاه رازی کرمانشاه اکنون نزدیک به ۱۱ هزار دانشجو، ۴۶۰ هیات علمی و هزار و ۱۰۰ پرسنل دارد.

پژوهشگر دانشگاه زنجان در بین پژوهشگران یک درصد برتر دنیا

بر اساس استنادات صورت گرفته به تحقیقات پژوهشگران در زمینه‌های مختلف،پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ( ISC ) نفرات یک درصد برتر دنیا را اعلام کرد که دانشگاه زنجان نیز در این فهرست نماینده دارد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه زنجان گفت: معیار انتخاب پژوهشگر برتر تعداد استنادات صورت گرفته به تولیدات آنان است و  بر همین اساس پژوهشگرانی که توانسته اند براساس تحقیقات خود به بالاترین سطح اعتبار بین المللی دست یابند در دسته پژوهشگران یک درصد و۲۰درصد برتر دنیا قرار می گیرند.

سپهری با بیان اینکه نام دکتر عباس ربیعی؛ دانشیار گروه مهندسی برق دانشگاه زنجان در بین پژوهشگران یک درصد برتر دنیا قرار گرفته است، افزود: دانشگاه زنجان در بین ۲۷ دانشگاه جامع میان مراکز پژوهشی پراستناد یک درصد برتر کشور قرار دارد. 

 رمضان‌علی ابوزاده مدیرطرح و برنامه دانشگاه رازی نیز از افزایش بودجه‌ پژوهشی این دانشگاه خبر داد و گفت: با افزایش ۴.۵ درصدی از ۱۲ میلیارد تومان به ۱۹ میلیارد تومان رسیده که ۱۰ برابر بودجه‌ پژوهشی دستگاه‌های اجرایی استانی است.

اشتراک یافته‌های علمی شیراز با مرکز تحقیقات دندانپزشکی مارکوئت آمریکا

دانشیار و رییس مرکز تحقیقات دانشکده دندانپزشکی مارکوئت آمریکا با سفر به شیراز به عنوان یکی از برجسته‌ترین محققان در زمینه مهندسی بافت، میکروفلوییدیک و پرینت سه بعدی و کاربرد آن در طب بازساختی، در برج پژوهشی محمد رسول الله(ص) این شهر یافته‌های علمی دراین حوزه را با محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به اشتراک گذاشت.

لعبت طیبی در این سفر با برگزاری کارگاه های تخصصی در زمینه مهندسی بافت و کاربرد آن در طب بازساختی به تبادل دانش و تجربیات علمی با حضور استادان دانشگاه علوم پزشکی شیراز پرداخت و بر لزوم بهره گیری از تجربیات متقابل برای توسعه علمی و تبیین یافته های فناوری و تحقیقاتی بین دو دانشگاه تاکید کرد.

۹۰ پزشک متخصص جدید وارد مراکز درمانی کرمانشاه شدند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از ورود ۹۰ پزشک متخصص جدید به مراکز درمانی استان خبر داد و گفت: این تعداد در رشته‌های زنان و زایمان، داخلی، بیهوشی، قلب و عروق، جراحی عمومی، رادیولوژی، اطفال، طب اورژانس، گوش و حلق و بینی، جراحی مغز و اعصاب، اورولوژی، نورولوژی، ارتوپدی، چشم، توانبخشی و پاتولوژی است.

دکتر بهمن روشنی افزود: با تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمر انجام شده در خصوص به کارگیری متخصصان در رشته‌های مختلف، امسال بیشترین تعداد نیروی متخصص نسبت به سال‌های گذشته در سطح استان جذب و توزیع شده و پوشش حداکثری استان با توزیع عادلانه متخصصان در بیمارستان‌های دانشگاه انجام شده است.

کلینیک فوق تخصصی کنترل فشار خون در سمنان راه‌اندازی شد  

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان نیز در هفته گذشته از راه اندازی نخستین کلینیک فوق تخصصی کنترل فشار خون در مرکز آموزشی، درمانی و پژوهشی کوثر شهر سمنان خبر داد.

نوید دانایی خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی از سنجش فشار خون، معاینه‌های دوره‌ای، مشاوره و ارجاع به پزشک متخصص در صورت نیاز را از جمله اقدام‌های پیشگیرانه‌ای خواند که در کلینیک فشار خون انجام می‌گیرد.

برچسب‌ها سازمان نهضت سوادآموزی سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی دانشگاه ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان نهضت سوادآموزی دانشگاه ها سازمان نهضت سوادآموزی دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۶۰۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور از صبح فردا ( ۶ اردیبهشت )


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه،نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش در استان کرمانشاه گفت: در نوبت اول آزمون سراسری ۳۹ هزار و ۳۸ نفر داوطلب از فردا پنجشنبه ۶ اردیبهشت در۲۲حوزه امتحانی و روز جمعه ۳۵ حوزه امتحانی در استان کرمانشاه با هم به رقابت می‌پردازند.
دادفر افزود: از مجموع داوطلبان نوبت اول کنکور در استان ۶۲ درصد یعنی ۲۴ هزار و ۲۴۲ نفر زن و ۳۸ درصد یعنی ۱۴ هزار و ۷۹۶ نفر مرد هستند.
وی اضافه کرد: داوطلبان کنکور نوبت اول امسال استان کرمانشاه ۵۲ درصد در رشته تجربی ، ۳۴ درصد در رشته علوم انسانی، 7 درصد در رشته ریاضی، 5 درصد زبان خارجی و ۲ درصد در رشته هنر شرکت کرده‌اند.
وی زمان آزمون رشته‌های علوم انسانی و ریاضی را صبح روز پنجشنبه 6 اردیبهشت ساعت 8 صبح و رشته‌های زبان‌های خارجی و هنر را بعد از ظهر همین روز از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه اعلام کرد.
دادفر همچنین زمان امتحان کنکور رشته تجربی را روز جمعه هفتم اردیبهشت ماه ساعت 8 صبح همزمان با سراسر کشور عنوان کرد.
وی حوزه‌های امتحانی رشته‌های ریاضی و علوم انسانی در صبح روز پنجشنبه را شامل ۱۲ حوزه دانشگاه رازی؛ ۲ حوزه دانشگاه صنعتی، چهار حوزه دانشگاه آزاد اسلامی و ۲ حوزه در دانشگاه پیام نور بیان کرد.
وی آزمون امتحان رشته‌های هنر و زبان خارجی را صرفاً در 7 حوزه دانشگاه رازی اعلام کرد.
وی همچنین آزمون رشته تجربی در صبح جمعه را ۱۲ حوزه در دانشگاه رازی، ۲ حوزه در دانشگاه صنعتی، پنج حوزه در دانشگاه آزاد اسلامی، 5 حوزه در دانشگاه فنی و حرفه‌ای، 4 حوزه در دانشگاه پیام نور، و 8 حوزه آموزش و پرورش اعلام کرد.
دکتر دادفر یادآور شد: 8 حوزه دانشگاه رازی در پردیس مرکزی شامل دانشکده علوم پایه، مجتمع کلاسی، دانشکده اقتصاد و کارآفرینی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشکده تربیت بدنی، دانشکده برق و کامپیوتر، دانشکده نفت و پتروشیمی و دانشکده فنی و مهندسی و 4 حوزه در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی و دانشکده دامپزشکی، دبیرستان وابسته به دانشگاه دختران و پسران است.
در مجموع در کل کشور یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ نفر در تمام رشته‌ها به رقابت می‌پردازند که از این تعداد ۶۳ درصد زن و ۳۷ مرد هستند.

دیگر خبرها

  • ۱۰ امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی
  • آغاز آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کرمانشاه
  • دو روی سکه هوش مصنوعی در گزارش سال ۲۰۲۴ دانشگاه استنفورد
  • آغاز دوره‌های آموزش ارتقای مهارت فرش بافان گیلانی
  • سی و پنج سال پیش دچار جادوی تئاتر شدم/شمع شب چراغ روشن شد
  • برگزاری آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور از صبح فردا ( ۶ اردیبهشت )
  • برنامه دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی
  • جزئیات برنامه های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی 
  • جزئیات برنامه های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی
  • گیلان، تأمین کننده جوجه یکروزه کشور