Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، شهرستان های قرچک، ورامین و پیشوا که از آن ها به عنوان شهرستان های جنوب شرق تهران یاد می‌شود، با جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر که به گفته مسئولان آن‌ها، ۲۵۰ هزار نفر آنان را اتباع بیگانه تشکیل می‌دهند، در یک امتداد واقع شده‌اند و ساکنین آن، برای رسیدن به تهران چاره‌ای جز عبور کردن از شهرستان قرچک ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ترافیک شدید محور اصلی در این شهرستان باعث شد تا اعضای نخستین دوره شورای اسلامی قرچک، احداث کمربندی جنوبی را در دستور کار قرار دهند، مسیری که از میدان شهید ستاری آغاز و پس از ۶ کیلومتر به میدان پوئینک متصل می‌شود.
اجرای این پروژه در حالی آغاز شد که اعضای نخستین دوره شورای اسلامی شهر قرچک که آن روزها، بخشی از شهرستان ورامین محسوب می‌شد ، تصور نیز نمی‌کردند که تصویب اجرای پروژه کمربندی جنوبی به مانعی به نام تپه پوئینک برخورد می‌کند، تپه‌ای که در فهرست آثار ملی ثبت شده و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران به حفظ آن تأکید دارد.
تپه پوئینک که دقیقا در مسیر کمربندی جنوبی قرچک به ورامین واقع شده،هشتم مرداد ماه سال ۱۳۸۶ به شماره ۱۵۷۷۳ در فهرست آثار ملی ثبت شده و حذف یا باقی ماندن آن در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان در سال ۱۳۹۳ که با حضور هاشمی استاندار وقت تهران در محل فرمانداری قرچک برگزار شد، مطرح و مقرر گردید تا اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نسبت به کاوش این منطقه اقدام کرده و شهرداری نیز هزینه های این کاوش را پرداخت کند.
پس از گذشت ۴ سال از این مصوبه، اریبهشت و اسفندماه سال ۹۷ عملیات کاوش تپه پوئینک در دو فصل آغاز شد، عملیاتی که با وجود اجرای کامل، از نتیجه آن خبری در دست نیست و مسئولان پژوهشگده اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، اعلام نتیجه را به تکمیل این پروژه منوط کردند.


هر چند که برخی از افراد، اصرار به تخریب این تپه باستانی داشته و در چند مورد نیز به حریم این تپه تعرض و بخش‌هایی از دیواره‌های جنوبی آن تخریب گردید ولی در پی بازدید مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران از محل این اثر تاریخی، بر حفظ آن تأکید شد.
حال عملیات اجرایی فاز آخر کمربندی جنوبی قرچک به چند متری این تپه باستانی رسیده، از یک طرف دوستداران آثار تاریخی و از طرف دیگر، مردم گرفتار در ترافیک منتظرند تا هر چه سریعتر، وضعیت آخرین فاز این کنارگذر با حفظ تپه باستانی تعیین تکلیف شود.
تپه ۸ هزار ساله پوئینک قرچک باید حفظ شود
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در واکنش به برخی گمانه زنی ها مبنی بر احتمال اجرای طرح راه سازی در محل تپه باستانی «پوئینک» شهرستان قرچک استان تهران تاکید کرد:‌ این تپه که ثبت ملی است و قدمت لایه های اولیه آن به عصر آهن ( ۶ تا ۸ هزار سال پیش) می رسد باید حفظ و صیانت شود.
محمد حسن طالبیان ۲۸ خردادماه امسال  در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا استان تهران اظهار داشت: گزارش سازمان میراث فرهنگی مربوط به این تپه تهیه شده است و با حضور مسئولان استان تهران موضوع حفاظت از آن بررسی خواهد شد.
وی با بیان اینکه قدمت لایه های زیرین و نخستین این تپه از عصر آهن شروع می شود و تا دوره قاجار ادامه پیدا می کند، قدمت هسته اصلی این تپه را مربوط به دوره سلجوقی بیان و بر صیانت از این اثر مهم تاریخی تاکید کرد.
وی توضیح داد: قرار بوده یک کمربندی از آنجا (محل تپه) بگذرد اما این اثر، ثبتی است و باید حفظ شود.


شهرداری خواستار تعیین تکلیف تپه پوئینک است
شهردار قرچک روز پنجشنبه هفته گذشته در جلسه شورای اداری شهرستان قرچک که با حضور استاندار تهران برگزار شد در خصوص این پروژه اظهار کرد: برای اجرای پروژه کنار گذر جنوبی قرچک، ده‌ها میلیارد تومان هزینه صورت گرفته ولی عملا تا کنون نتوانسته‌ایم از این پروژه به دلیل عدم تعیین تکلیف تپه پوئینک به درستی استفاده کنیم.
محسن خرمی شریف افزود: بر اساس اظهار نظر اداره کل میراث فرهنگی، طرح جدیدی از سوی شهرداری با اولویت حفظ تپه تهیه شده که در صورت تأئید، می‌توان این طرح را به اتمام رساند.


تپه باستانی پوئینک باید حفظ شود
استاندار تهران نیز در سفر یکروزه پنجشنبه گذشته به شهرستان قرچک در بازدید میدانی از محل این تپه باستانی گفت: در بسیاری از کشورها برای حفظ یک درخت، حاضرند تا مسیر یک جاده را تغییر دهند، این که دیگر یک اثر باستانی است.
انوشیروان محسنی بندپی افزود: این تپه در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و بر اساس قانون، این اثر تاریخی باید حفظ شود.
وی گفت: در دو طرح این تپه، فضای کافی برای اجرای دو مسیر رفت و برگشت وجود دارد که تلاش می‌شود با برگزاری جلسات مشترک با مسئولان شهرستان قرچک و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، این مشکل هر چه سریعتر حل شود.

امکان برداشتن تپه باستانی پوئینک وجود ندارد
مدیرکل حفظ و احیای بناها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز ۲۵ شهریور ماه امسال در حاشیه بازدید از تپه باستانی قرچک گفت: امکان «برداشتن» تپه باستانی و ثبت ملی «پوئینک» وجود ندارد لذا مدیریت شهری قرچک برای تکمیل پروژه کمربندی جنوبی باید به گزینه‌های جایگزین فکر کند.
سید هادی احمدی پس از بازدید از این تپه و برگزاری جلسه مشترک با مسئولان مدیریت شهری قرچک مرکز شهرستان قرچک در جنوب شرق تهران افزود: این تپه باید حفظ شود.
قرچک در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
 

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 استان تهران باستانی جلسه شورای برنامه ریزی شورای اسلامی شهرداری قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۶۰۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرغامی: حال مردم خوب هست که به سفر می‌روند

آفتاب‌‌نیوز :

عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در حاشیه نشست هفتگی هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: کاهش اولیه ۱۲ درصدی گردشگری در شروع تعطیلات و ماه رمضان نشان داد که بخش زیادی از مردم ترجیح می‌دهند سفر نروند، روزه بگیرند و در محل زندگی بمانند. این موضوع به معنای این نیست کسانی که به سفر رفتند چیزی کمتر دارند، اما بخشی از جامعه تشخیص داد که اکنون زمان روزه‌گرفتن است.

وی افزود: وقتی به انتهای ماه رمضان رسیدیم، مردم جبران کردند و حال خوب خود را در گردشگری نشان دادند. این افزایش ۵.۱۸ درصدی نسبت به سال گذشته - که سال موفقی هم در انجام سفر‌های نوروزی بود - نشان می‌دهد حال مردم مقداری خوب هست که به سفر می‌روند.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد: وقتی مردم باوجود همه مشکلاتی که دارند سفر می‌روند یعنی حداقلی از امکان برای آنان هست که به سفر می‌روند. ارقام سفر‌ها در تعطیلات نوروز هم رکورد شکست.

ضرغامی تصریح کرد: برخی دستگاه‌ها از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس متاسفانه برمبنای آمار و اطلاعات نادرست گزارشی منتشر کرده که سفر از سبد خانوار حذف شده، اما این گزاره حتماً نادرست است. این همان چیزی است که دشمن می‌خواهد. آمار امسال را که بررسی می‌کنیم هم نسبت حضور گردشگران خارجی بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

وی یادآور شد: اکنون ایران‌هراسی به علت رخداد‌های اخیر منطقه بسیار زیاد است و برخی کشور‌ها به شهروندان خود هشدار دادند که به ایران نروند، اما با این جو مقابله می‌کنیم و آمار‌ها هم نشان می‌دهد دولت در انجام وظایف خود در مجموع موفق است.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری تأکید کرد: اینکه ۶۳ میلیون نفر شب اقامت در هتل رسمی داشته باشند که این غیر از چادر‌ها و ویلا‌های شخصی است یک رقم بالاست.

ضرغامی همچنین با بیان اینکه تولید شادی از وظایف حاکمیت است، تصریح کرد: این امر یک شاخص است و هر دولتی که توانست مردم را بیشتر شاد کند موفق‌تر است. بگذریم از اینکه گاهی مردم خودشان شاد هستند، اما برخی می‌روند و با آنان برخورد می‌کنند که چرا شاد هستید.

وی یادآور شد: از جمله مواردی که مردم را شاد می‌کند، برنامه‌های محلی حوزه میراث فرهنگی است که حول آن و در کنارش، زمینه‌های شادی فراوانی ایجاد می‌شود. برپایی موفق مراسم «هزار دف» در روستای پالنگان در استان کردستان از جمله این موارد است. این روستا امسال مقام سوم در اقامت روستایی را داشت و از جمله ۸ روستایی است که پرونده آن‌ها به‌عنوان روستا‌های گردشگری جهانی ایران آماده شده و به WTO (سازمان تجارت جهانی) ارسال خواهد شد.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه مراسم «هزار دف» اقدامی هنری، فرهنگی، امنیتی و ارزشمند است، گفت: حدود ۵۰ هزار نفر گردشگر به روستای پالنگان رفتند و در محیطی شاد، سنتی، مردمی و حتی دینی و عرفی مراسم هزار دف را تماشا کردند و کوچیکترین حادثه‌ای هم ایجاد نشد. این درحالی است که سعی می‌کنند با ایران‌هراسی چهره دیگری از ایران نشان دهند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • حفاری بیل مکانیکی شهرداری در گورستان باستانی ری/ضرب و جرح مالک
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید
  • تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  •  آژیر قرمز در اصفهان/ فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  • تخلفی که در «سنگلج» رخ داده است
  • ضرغامی: حال مردم خوب هست که به سفر می‌روند
  • سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
  • نمای عمارت منصوب به فخرالدوله به حالت اولیه برگشت