Web Analytics Made Easy - Statcounter

درحالی که خلیفه حفتر از آماده‌باش عمومی در کشور برای مقابله با ترکیه خبر داد، دبیرکل سازمان ملل خواهان توقف فوری جنگ در این کشور شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه القدس العربی، خلیفه حفتر، فرمانده ارتش "ملی" لیبی در سخنانی خطاب به مردم این کشور گفت: اکنون زمان رویارویی و قبول چالش و صف‌بندی و کنار گذاشتن اختلافات رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما جهاد و آماده‌باش و بسیج فراگیر را اعلام کرده و مرد و زن نظامی و غیرنظامی سلاح به دست می‌گیریم.

اظهارات حفتر بعد از آن ایراد شد که پارلمان ترکیه با اعزام نیرو به لیبی برای حمایت از دولت توافق ملی در این کشور موافقت کرد.

حفتر گفت: بعد از اینکه تروریست‌ها از چهارم آوریل تمام انرژی و امکاناتشان را به کار گرفتند و حملات دردناکی را متحمل شدند دیگر آزادی طرابلس برای کسی جای شک ندارد.

حفتر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه را "سلطان عثمانی کم‌عقل" خواند و از مردم ترکیه خواست مقابل او و طرح‌های توسعه‌طلبانه‌اش که برای ایجاد فتنه بین مسلمانان و مردم منطقه تلاش می‌کند بایستند.

وی گفت: جنگ سرنوشت‌ساز طرابلس در آستانه پیروزی است و جنگ رویارویی با "استعمارگر بی‌رحم" است. ارتش بر کسانی که شرافت را فروختند و مردانگی را از دست دادند و به کوتاه آمدن از وطن به نفع استعمارگران افتخار کردند پیروز خواهد شد.

حفتر گفت: جنگ امروز تنها برای آزادی طرابلس نیست بلکه جنگ بیرحمانه‌ای برای مقابله با استعمارگر بیرحمی است که لیبی را میراث تاریخی خود و خاک آن را بی صاحب می‌داند. دشمن امروز نیروهایش را برای حمله به لیبی و اشغال کردن خاکمان و برده گرفتن مردممان گردهم آورد و خیانتکارانی را یافت که توافق‌نامه تسلیم و ننگ و عار را بدون هیچ سند مردمی، قانونی و اخلاقی با آن‌ها امضا کردند. دشمن جنگ را اعلام کرده و تصمیم به حمله به لیبی گرفته است اما ارتش ما در کمین است.

در همین راستا آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای از تمامی طرف‌های لیبیایی خواست درگیری‌ها را فورا متوقف کرده و مذاکرات سیاسی را ازسربگیرند.

گوترش تأکید کرد: نقض‌هاس مستمر ممنوعیت ارسال سلاح برای لیبی اوضاع را بدتر می‌کند. پایبند بودن به قطعنامه ۱۹۷۰ شورای امنیت در این باره برای ایجاد فضای مناسب جهت توقف درگیری‌ها ضروری است.

وی گفت: هرگونه حمایت خارجی از طرف‌های درگیر تنها به عمیق‌تر شدن نزاع و پیچیدگی تلاش‌های صورت گرفته برای رسیدن به راهکار سیاسی فراگیر منجر می‌شود.

وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) نیز اعلام کرد که تمامی طرف‌های خارجی باید از دامن زدن به نزاع لیبی خودداری و از بازگشت به روند سیاسی حمایت کنند.

ارتش "ملی" لیبی به رهبری حفتر روز جمعه حملات هوایی را علیه نیروهای دولت توافق ملی لیبی در طرابلس انجام دادند. این حملات انبارهای سلاح و مهمات را هدف قرار داد.

جنگنده‌های وابسته به حفتر همچنین فرودگاه بین المللی معیتیقه را هدف قرار دادند که موجب توقف پروازها در این فرودگاه شد.

نیروهای حفتر از آوریل عملیاتی را علیه طرابلس آغاز کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بحران لیبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۶۰۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهان از اسرائیل می‌خواهد از حمله به رفح اجتناب کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، یک مقام سازمان ملل با نام گریفیتس خواستار توقف طرح حمله اسرائیل به رفح شده و گفته است: جهان از اسرائیل می‌خواهد از حمله به رفح اجتناب کند، اما عملیات زمینی در رفح نزدیک به نظر می‌رسد.

گریفیتس همچنین افزود: تهاجم زمینی به رفح منجر به مرگ بیشتر صدها هزار نفری خواهد شد که از قحطی و گورهای دسته جمعی فرار می کنند.

به گفته گریفیتس، ما در مسابقه ای برای جلوگیری از گرسنگی و مرگ هستیم و در عین حال اگر گروگان های اسرائیلی باقی مانده در دستان حماس آزاد نشوند، بازنده خواهیم شد.

از سوی دیگر، یک تحلیلگر نظامی اسرائیلی تاکید کرد که آخرین حمله زمینی گسترده ارتش رژیم صهیونیستی در خان یونس بود و از آن زمان دیگر شاهد علمیات زمینی گسترده در نوار غزه نبوده‌ایم.

«آوی یسخاروف» تاکید کرد: پس دیگر از القای توهم ضرورت ادامه جنگ به ما دست بردارید، جنگ پایان یافته، اما فراموش کرده‌اند به ما اطلاع دهند.

وی گفت: رفح توهمی بیش نیست و تهدید به حمله به آن می‌کنند تا ایده "پیروزی مطلق" را که پس از جنگ در غزه هیچ چیزی را حل نخواهد کرد، به ما بفروشند.

علاوه بر این، «اورزلا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا امروز سه شنبه با اتخاذ مواضعی عوام فریبانه با عملیات نظامی برنامه ریزی شده اشغالگران قدس به «رفح» در جنوب نوار غزه که مملو از ۱.۴ میلیون آواره فلسطینی است، مخالفت کرد.

بر اساس اعلام این رسانه، این مقام اروپایی در مناظره ای که توسط پولیتیکو در ماستریخت هلند برگزار شد، در این خصوص گفت: کاملاً غیرقابل قبول است که اسرائیل به رفح حمله کند.

رئیس کمیسیون اروپا که برای دور دوم این تصدی نامزد شده است، با اشاره به بازدید خود از شهر رفح گفت که وضعیت در آنجا غیرقابل تحمل و غیرقابل قبول است.

فون در لاین در پاسخ به این سوال که آیا حمله به رفح خط قرمز خواهد بود، گفت: من هرگز خط قرمز نمی‌کشم، اما فکر می‌کنم اگر نتانیاهو (نخست وزیر صهیونیست های اشغالگر) حمله کند، کاملاً غیرقابل قبول است.

از طرف دیگر، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنانی اعلام کرد که پس از گذشت نزدیک به ۷ ماه از رخ‌دادهای هفتم اکتبر سال گذشته میلادی وضعیت ساکنان غزه روز به روز بدتر می‌شود.

گوترش گفت: از کابینه اسراییل و سران حماس می‌خواهم که به توافقی برای آتش‌بس و آزادی اسیران دست پیدا کنند. از کشورهای هم‌پیمان اسراییل می‌خواهم که اسراییل را به عدم عملیات نظامی زمینی در رفح قانع کنند.

وی ادامه داد: حمله به رفح تاثیرات ویرانگری روی فلسطینیان در غزه و پیامدهای خطرناکی در کرانه باختری و تمامی منطقه دارد.

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: حمله به کاروان‌ها و تاسیسات بشردوستانه و افراد نیازمند مجاز نیست. از کابینه اسراییل می‌خواهم که روند ورود کمک‌ها به غزه را تسریع ببخشد و امنیت کاروان‌های همراه آن از جمله آنروا را تامین کند.

گوترش ادامه داد: مهم است که تحقیقاتی مستقل در خصوص گورهای جمعی تازه یافته‌شده در غزه صورت بگیرد. جنگ، نظام بهداشتی غزه را ویران کرده است و برخی بیمارستان‌های این باریکه اکنون به گورستان شباهت دارند.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: طرحی برای اجرای توصیه‌های گزارش مستقل آماده‌شده درباره آنروا وجود دارد. از کشورهای عضو و طرف‌های کمک‌کننده می‌خواهم که تامین مالی لازم برای تداوم کار آنروا را انجام بدهند.

گوترش در پایان مدعی شد: ما به اقدام برای دستیابی به راه حلی بر پایه پایان اشغالگری و تاسیس کشور قابل زندگی فلسطین پایبندیم.

کد خبر 6093680

دیگر خبرها

  • شکست سامانه پدافند هوایی آمریکا در مقابله با عملیات «وعده صادق»
  • اذعان صهیونیست‌ها به شکست آمریکا در مقابله با موشک‌های ایران
  • نقش ویژه ارتش در مقابله با تهدیدات خارجی کشور
  • جهان از اسرائیل می‌خواهد از حمله به رفح اجتناب کند
  • گوترش تحقیقات درباره گور‌های دسته‌جمعی غزه را خواستار شد
  • یک گردشگر ترکیه ای با چاقو یک نظامی اسرائیلی را در قدس زخمی کرد
  • توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت با دستو‌ر دادستانی
  •  آماده‌ شدن آمریکا برای حمله گسترده به یمن/ حمله یمن به ۲ ناوشکن آمریکایی و ۲ کشتی اسرائیلی/ برگزاری رزمایش دریایی 9 روزه ارتش چین/  اعلام نقض حقوق بشر توسط پنج واحد ارتش اسرائیل از سوی آمریکا
  • ارتش ترکیه نیروی کمکی به شمال سوریه اعزام کرد
  • دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواهان آتش‌بس فوری و پایدار در غزه شد