Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان انستیتوی سلامت جهانی بارسلونا با انجام مطالعه روی ۳۷۰۰ داوطلب دریافتند آلودگی هوا موجب تضعیف سلامت استخوان‌ها می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محققان یک مدل محلی برای ارزیابی میزان قرار گرفتن ساکنان این مناطق در معرض آلودگی ناشی از ذرات معلق ریز (با ابعاد کوچکتر از ۲.۵ میکرومتر) و کربن سیاه موجود در هوا توسعه دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین با استفاده از پرسشنامه اطلاعات مربوط به سوخت مورد استفاده برای پخت‌وپز این افراد را گردآوری کردند. سپس اطلاعات به دست آمده را با اطلاعات مربوط به سلامت استخوان داوطلبان مقایسه کردند. به منظور بررسی وضعیت سلامت استخوان این افراد از نوع خاصی رادیوگرافی برای سنجش تراکم استخوان در ستون فقرات و لگن آن‌ها استفاده شد.

نتیجه این بررسی‌ها نشان داد میزان قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا به ویژه ذرات معلق ریز با کاهش تراکم استخوان رابطه مستقیم دارد. با وجود این ارتباطی بین کاهش تراکم استخوان و استفاده از توده زیستی به عنوان سوخت به‌منظور پخت‌وپز، وجود ندارد.

بر اساس این تحقیقات داوطلبان سالانه به طور متوسط در معرض آلودگی ذرات معلق ریز به میزان ۳۲.۸ میکروگرم در مترمکعب قرار می‌گیرند که بسیار بالاتر از میزان مجاز (۱۰ میکروگرم در مترمکعب) تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی است.

به گفته محققان تنفس هوای آلوده از طریق ایجاد استرس اکسیداتیو و التهاب در بدن می‌تواند منجر به کاهش تراکم استخوان شود.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Jama Network Open منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آلودگی هوا استرس بارسلونا سلامت کربن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۶۱۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله با آلودگی هوا در چین با رونمایی از اولین موتور دیزلی جهان

چین به‌تازگی از یک موتور دیزلی با بازده حرارتی ۵۳.۰۹ درصد رونمایی کرده که اولین نمونه از نوع خود در سراسر جهان است و مصرف سوخت و انتشار کربن‌دی‌اکسید را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد و به این ترتیب نقش چشمگیری در کاهش آلودگی هوای شهرها خواهد داشت.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، از زمان اختراع موتور احتراق داخلی دیزل در ۱۲۷ سال پیش، مهندسان و دانشمندان تلاش کرده‌اند تا بازده حرارتی آن را بهبود بخشند. یک شرکت چینی در یک پیشرفت قابل‌توجه، اولین موتور دیزلی در تاریخ با بازده حرارتی ۵۳.۰۹ درصدی را به نمایش گذاشت. تیم سازنده این موتور تلاش خود را روی بهینه‌سازی چهار سیستم حیاتی تأمین سوخت، ورودی هوا، احتراق و کاهش اصطکاک متمرکز کردند. این شرکت فناوری جدید خود را در کنگره جهانی موتورهای احتراق داخلی ۲۰۲۴ تیانجین چین به نمایش گذاشت و موفقیت آن توسط سازمان تست معتبر بین‌المللی و مرکز تحقیقات و فناوری خودروی چین به‌عنوان یک نهاد تخصصی تست موتورهای احتراق داخلی چینی به‌رسمیت شناخته شد.

نوآوری پیشرو در بهره‌وری

درصد انرژی احتراق دیزلی که بدون نیاز به مکانیزم بازیابی حرارت اتلاف به کار خروجی مفید موتور منتقل می‌شود، به‌عنوان راندمان حرارتی موتور پایه شناخته می‌شود و اقتصاد موتور با افزایش راندمان حرارتی موتور پایه بهبود پیدا می‌کند. شرکت چینی یادشده در شانزدهم سپتامبر ۲۰۲۰ با رونمایی از موتور دیزلی که رکورد جدیدی را با راندمان حرارتی بدنه ۵۰.۲۳ درصد به ثبت رساند، به نقطه عطف قابل‌توجهی در این زمینه دست پیدا کرده بود. این شرکت در هشتم ژانویه ۲۰۲۲ پیشرفت بیشتری کرد و بازده حرارتی موتور را به ۵۱.۰۹ درصد رساند و در بیستم نوامبر ۲۰۲۲ به بازده حرارتی ۵۲.۲۸ درصدی دست پیدا کرد که می‌تواند منجر به کاهش قابل‌توجه ۱۲ درصدی در مصرف سوخت و انتشار دی‌اکسیدکربن شود.

تیم تحقیقاتی شرکت با سرمایه‌گذاری و تلاشی ۵۰۰ روزه روی بهینه‌سازی چهار سیستم حیاتی تأمین سوخت، ورودی هوا، احتراق و کاهش اصطکاک متمرکز شد و از پیشرفت‌های قبلی فراتر رفت. این تیم به‌طور مؤثر فناوری‌های احتراق با انبساط بالا، فشار جریان مخلوط، تزریق سوخت با راندمان بالا و کاهش اصطکاک با مقاومت پایین را توسعه داد و به دلیل این پیشرفت‌ها که با پیشرفت‌های اندک ۰.۱ درصدی به دست آمد، به نقطه عطف مهمی دست پیدا کرد. تلاش‌های تیم منجر به شکستن رکورد موتور از سد بازده حرارتی ۵۳ درصدی برای اولین بار در سطح جهان شد که این دستاورد قابل مقایسه با دویدن انسان در یک مسابقه ۱۰۰ متری در کمتر از ۹ ثانیه است.

کاهش مصرف سوخت

بر اساس برآوردهای فعلی مالکیت موتور دیزل در چین ارتقا از سطح راندمان حرارتی ۴۵-۴۶ درصد معمول به ۵۳ درصد می‌تواند اقتصاد موتور دیزل را تا حدود ۱۴ درصد افزایش دهد. این نوآوری منجر به صرفه‌جویی در سوخت سالانه حدود ۳۱ میلیون تن و کاهش انتشار کربن به میزان ۹۷ میلیون تن می‌شود. به بیان ساده‌تر یک تراکتور سنگین با مسافت پیموده‌شده سالانه ۲۵۰ هزار کیلومتر به لطف این فناوری می‌تواند در حدود ۱۲ هزار گالن سوخت دیزل صرفه‌جویی کند. این امر منجر به صرفه‌جویی سالانه تقریباً ۱۳ هزار و ۵۲۹ دلار برای مالک و با توجه به قیمت بازار سوخت دیزل ۱.۰۸ دلار برای هر لیتر سوخت می‌شود.

این پیشرفت تنها یک دستاورد فنی نیست بلکه مزایای آن شامل کاملاً شامل حال شهرها برای کاهش آلودگی هوا می‌شود.

کد خبر 747183

دیگر خبرها

  • شیوه‌ای مناسب برای کاهش وزن
  • مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند
  • ۲ عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند
  • حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان خسارت اقتصادی مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در اهواز
  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند
  • فواید شگفت‌انگیز کرفس برای سلامتی: هر آنچه باید بدانید
  • مقابله با آلودگی هوا در چین با رونمایی از نخستین موتور دیزلی جهان
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در خنک ترین روز بهاری | نقشه میزان آلاینده ها در هر منطقه را ببینید
  • مقابله با آلودگی هوا در چین با رونمایی از اولین موتور دیزلی جهان
  • با تغییر رژیم غذایی خود زمین را نجات دهید