Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به ترور سردار سلیمانی توسط نیروهای ایالات متحده در عراق، در خصوص اهداف واشنگتن از چنین اقدامی آن هم در مقطع کنونی گفت: اگر بخواهیم اظهارات مقام‌های آمریکایی را برای پی بردن به اهداف و انگیزه‌ها مبنا قرار دهیم، با یک آشفتگی در اظهارنظرها مواجه می‌شویم؛‌ برخی گفته‌اند سردار سلیمانی در حملات به مواضع ایالات متحده از جمله کشته شدن آن پیمانکار آمریکایی و بعد حمله به سفارت آمریکا نقش داشته و به همین دلیل تصمیم ترور او اتخاذ شده؛ برخی دیگر اعلام کرده‌اند که به نقشه حمله قریب القوعی از سوی ایران دست پیدا کرده‌اند که قرار بوده سردار سلیمانی فرماندهی آن را به عهده بگیرد و گروه سوم نیز مسئولیت کشته شدن کلیه سربازهای آمریکایی در عراق را متوجه فرمانده سپاه قدس دانسته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: موارد ذکر شده بهانه‌ها و توجیه‌هایی هستند که مقام‌های آمریکایی در دفاع از ترور و شهادت سردار سلیمانی مطرح می‌کنند و علت آن نیز این است که کاخ سفید در داخل آمریکا به دلیل ترس از وقوع یک جنگ اجتناب‌ناپذیر بین ایران و ایالات متحده به شدت تحت فشار قرار گرفته است که می‌تواند جنگی به مراتب بزرگتر از جنگ در افغانستان و عراق باشد و لطمات جبران ناپذیری از جهت نیروی انسانی و هزینه به ایالات متحده وارد کند. 

ابوالفتح افزود: با این حال به نظر می‌رسد هدف بزرگتر و کلان در برنامه‌ریزی این ترور و آن چیزی که بیان نمی‌شود این است که ایالات متحده در تلاش است تا ایران را از نقش آفرینی در منطقه غرب آسیا باز بدارد؛ ابتدا در سوریه این تمهیدات صورت گرفت، سپس در لبنان و یمن و به تدریج می‌خواهند حضور برون مرزی ایران را به مرزهای کشور نزدیک کنند و ایران را در درون مرزهایش محصور کنند و تصور آمریکا این است که با ترور فرمانده سپاه قدس می توانند به این هدف دست پیدا کنند و که البته بسیار دور از ذهن است که حتی ترور فردی گرانسنگ مانند سردار سلیمانی، خللی در ماموریت‌های نیروهای برون مرزی ایران ایجاد شود و چه بسا حتی این فعالیت‌ها به لحاظ کمی و کیفی گسترش بیشتری پیدا کند. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان دستپاچگی مقامات ایالات متحده و تناقض‌ها در توئیت‌های دونالد ترامپ و دعوت مجدد او از ایران برای گفت‌وگو را ناشی از عدم پیش بینی عواقب این اقدام دانست، گفت: شواهد و قرائن نشان می‌دهد که یک اقدام با ریسک بسیار بالا از سوی ایالات متحده انجام گرفته است. روزنامه لس‌آنجلس تایمز مقاله‌ای نوشته و در آن نوشته حتی تیم امنیت ملی کاخ سفید نیز تصور نمی‌کردند که ترامپ با آن چیزی که آنها از آن با عنوان «ترور سردار سلیمانی» یاد می‌کنند موافقت کند.  

وی ادامه داد: لس‌آنجلس تایمز در همین مقاله می‌افزاید  که فشار جریان تندرو باعث شد تا ترامپ از بین گزینه‌های مختلف این گزینه را انتخاب کند. بسیاری از دموکرات‌ها نیز معتقد هستند که رئیس‌جمهور ایالات متحده یک اقدام حساب نشده‌ای را مرتکب شده و تصور نمی‌کرد با چنین واکنشی مواجه شود. البته صحبت‌های خود او نیز گویای موضوع است؛ وقتی خیلی راحت می‌گوید برخلاف آنچه رهبران ایران می‌گویند، سلیمانی در بین مردم ایران محبوبیت نداشته، گویای این است که اطلاعات غیرواقعی و کانالیزه شده در اختیار رئیس‌جمهور آمریکا قرار می‌گیرد.

ابوالفتح گفت: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که ترامپ این تصمیم را مبتنی بر اطلاعات غلط اتخاذ کرده؛ البته ترامپ به دلیل اینکه عمدتا به دنبال کارهای نمایشی است؛ ترور شخصی همچون سردار سلیماین با اوصافی که داشته می تواند در بین بخشی از حامیان سنتی ترامپ مقبولیت ایجاد کند ولی در کلیت، این اقدام برای امنیت منطقه بسیار پر ریسک است و مشخص نیست ایران چه واکنشی به این اقدام نشان دهد. 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ترور دونالد ترامپ شهادت سردار سلیمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۶۳۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد گروگان سابق آمریکایی در خصوص جنگ ایران و اسرائیل

جان لیمبرت، گروگان سابق سفارت آمریکا در تهران در مطلبی با اشاره به سطح تنش‌ها بین ایران و آمریکا بر لزوم گفتگو بین طرفین تاکید کرد و گفت که صحبت با ایران سخت خواهد بود؛ اما اگر بتواند هر دو طرف را از مسیر فاجعه دور نگه دارد، ارزش دارد.

به گزارش دنیای اقتصاد؛ جان لیمبرت، دیپلمات پیشین آمریکایی در مطلبی برای اندیشکده ریسپانسیبل استیت کرفت نوشت، برای چندمین بار، ایالات متحده و ایران به یک جنگ آشکار نزدیک شده اند که هیچ یک از طرفین آن را نمی‌خواهند. بر اساس این گزارش، اخیرا اسرائیلی‌ها به ساختمانی در محوطه کنسولگری ایران در دمشق حمله کردند که منجر به شهادت هفت مستشار نظامی ایران شد.

در مقابل ایرانی‌ها به این نقض اماکن دیپلماتیک اعتراض کرده و با پرتاب صد‌ها پهپاد و موشک جنگی به سمت اسرائیل به آن پاسخ دادند. در این بین آمریکا با هشدار‌های فراوان به رهگیری آن‌ها کمک کرد. اسرائیلی‌ها برای نشان دادن توانایی خود، دست به یک حمله متقابل زدند. به نظر می‌رسد که این مبادله تا دور بعدی فعلا پایان یافته است.

دیر یا زود، اگر آمریکا و جمهوری اسلامی می‌خواهند از این درگیری باخت-باخت اجتناب کنند، باید شروع به گفتگو کنند. ۴۵سال اتهام و نکوهش از سمت دو طرف، دستاوردی برایشان به ارمغان نیاورده است. همچنین برای دولت‌های متوالی ایالات متحده، ایران همچنان معما است و معما باقی خواهد ماند.

با الهام از تروتسکی می‌توان گفت «شما ممکن است کاری با ایران نداشته باشید. اما ایران با شما کار دارد.» برای ایران، آمریکا یک مشغله ذهنی باقی می‌ماند. جمهوری اسلامی ایران نیز نشان داده که بعد از چهل و پنج سال جایگاه خود را حفظ کرده است. حال این پرسش مطرح می‌شود که چرا باید با جمهوری اسلامی صحبت کنیم، در حالی که اصل سیاست جمهوری اسلامی به قول یکی از مقامات ایرانی «مخالفت با آمریکا» است؟

جان لیمبرت ادامه می‌دهد: «ما باید صحبت کنیم، زیرا صحبت کردن (و گوش دادن) به دشمن به معنای تامین منافع ملی ما از طریق برقراری ارتباط است. حرف زدن هرگز به معنای تایید یا حمایت نیست.» تا امروز که دو طرف با هم صحبت نکرده اند، چه اتفاقی افتاده است؟ یا به عنوان مثال وقتی نمایندگان جمهوری اسلامی در جلسات از ملاقات حضوری با همتایان آمریکایی خود اجتناب می‌کنند، چه اتفاقی می‌افتد؟

هر گاه دو طرف، همسایه ها، اقوام، کشور‌ها به هر دلیلی نتوانند با هم صحبت کنند، هر یک از طرفین برای دیگری به طور همزمان تبدیل به مافوق بشر می‌شوند که قادر به هر کاری است. در این صورت، یک ایران مافوق بشر می‌تواند در عرض چند هفته سلاح هسته‌ای بسازد و تحویل دهد، نیرو‌های محور مقاومت را برای انجام ماموریت هایش در هر جایی تقویت و امپراتوری‌های قدرتمند ایرانی دوران یونان و روم را بازسازی کند.

از سوی دیگر، ایالات متحده مافوق بشر نیز می‌تواند سیاست مداخله در رویداد‌های ایران را به شکل دیگری ادامه دهد. در یک سطح، سیاستمداران تهران و واشنگتن به دنبال اجتناب از جنگ ایران و آمریکا هستند. ایران نمی‌خواهد جنگ بزرگ، اوضاع را در این کشور به‌هم ریزد و در واشنگتن، هر دو رئیس جمهور دموکرات و جمهوری خواه می‌دانستند که «جنگ احمقانه دیگر» در خاورمیانه یک بازنده سیاسی به همراه دارد.

در سال ۲۰۱۶، ترامپ در برابر چنین جنگ‌هایی مقاومت کرد و پیام او قدرتمند بود. اگرچه او به طرز احمقانه‌ای توافق هسته‌ای ایران را رها کرد و تهدیدی عجیب برای زدن «۵۲ مکان تاریخی» در ایران مطرح کرد، اما به وضوح شکی برای پرهیز از جنگ نداشت. زمانی که مشاور امنیت ملی‌اش او را به سمت رویارویی سوق داد، وی را اخراج کرد.

آیا نخست وزیر بنیامین نتانیاهو می‌خواهد ایالات متحده را وارد جنگ با ایران کند؟ به نظر می‌رسد که او در پی حفظ خود در قدرت است. جنگ‌ها اغلب با بیان اینکه هر دو طرف خواهان صلح هستند، آغاز می‌شود. اما محاسبات نادرست یا دست کم گرفتن طرف مقابل و اقدامات شخص ثالث می‌تواند کشوری را به سمتی سوق دهد که خود می‌داند ویرانگر است. لیمبرت در نهایت تاکید کرد که صحبت با جمهوری اسلامی سخت خواهد بود، اما اگر بتواند هر دو طرف را از مسیر فاجعه دور نگه دارد، ارزش دارد.

دیگر خبرها

  • پیشنهاد گروگان سابق آمریکایی در خصوص جنگ ایران و اسرائیل
  • کاخ سفید: اوکراین آماده حمله روسیه در تابستان است
  • توضیح سالیوان درباره کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین
  • سالیوان: کمک‌های جدید آمریکا شرایط جنگ اوکراین را تغییر نمی‌دهد
  • داغ شدن زمزمه‌های ورود اژدهای سرخ برای مهار ایران؛ اهرم فشار پکن کجاست؟
  • مهار ایران توسط چین؛ چالش‌هایی برای اهرم فشار آمریکا
  • دورۀ دوم علیه دشمنانم تلافی می‌کنم- ترامپ 
  • دورۀ دوم علیه دشمنانم تلافی می‌کنم- ترامپ
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران، پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟
  • نیروی دریایی آمریکا چند هواپیما و از چه انواعی در اختیار دارد؟ (+عکس)