Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- حقوقدان حوزه بین الملل با بیان اینکه به شهادت رساندن سردار سلیمانی اعلام جنگ مسلحانه‌ای علیه دولت ایران است، گفت: این اقدام تروریستی باید در نظام حقوق بین الملل باید مورد توبیخ قرار گیرد و تبعات حقوقی آن علیه دولت آمریکاست. تاریخ انتشار: 12:01 - 14 دی 1398 - کد خبر: ۵۸۲۹۵۶

دکتر نصرالله ابراهیمی، استاد حقوق دانشگاه تهران و حقوقدان حوزه بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان و در خصوص اقدام خبیثانه آمریکا در به شهادت رساندن سردار حاج قاسم سلیمانی و شهدای همراه وی، بیان کرد: کاری که آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی انجام داد یک اقدام تروریستی است و نقض حاکمیت دولت عراق نیز محسوب می‌شود؛ چرا که یک دولت خارجی حق ندارد در کشور میزبان بدون اینکه اجازه دولت میزبان را داشته باشد، به عمل تروریستی اقدام کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این حقوقدان حوزه بین الملل خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دولت ترامپ حتی بر اساس آنچه که رئیس مجلس کنگره آمریکا اعلام کرده است بدون اجازه و مشورت کنگره آمریکا، این کار را انجام داد و از طرفی بدون اجازه و مشورت با دولت عراق دست به انجام این کار زده است ولی این عملیات مداخله در حاکمیت مستقل یک دولت خارجی به نام عراق است و نقض حاکمیت آن محسوب می‌شود.   بیشتر بخوانید: پیام تسلیت رئیس قوه قضاییه در پی شهادت سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی وی ادامه داد: از طرفی با توجه به اینکه سردار سلیمانی جزء فرماندهان رسمی سپاه قدس ایران به عنوان یک سپاه رسمی و نیروی نظامی رسمی کشور ایران بود، به شهادت رساندن سردار سلیمانی اعلام جنگ مسلحانه‌ای علیه دولت ایران است و طبیعتا این اقدام تروریستی باید در نظام حقوق بین الملل باید مورد توبیخ قرار گیرد و تبعات حقوقی آن علیه دولت آمریکاست.

ابراهیمی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: با توجه به اینکه اقدام تروریستی باید واکنش ملی، منطقه‌ای و جهانی داشته باشد و به ویژه در جبهه مقاومت که علیه مظاهر تروریستی، داعشی، سلفی و تکفیری سال‌ها در منطقه درگیر این مبارزه تروریستی هستند، عملا اقدام آمریکا قابلیت پیگیری دارد.

استاد حقوق دانشگاه تهران اظهار کرد: در این خصوص باید حقوقدانان داخلی کشور و وکلای داخلی بررسی کنند که و طرح محکومیت دولت آمریکا را در یک پرونده حقوقی مطرح کرد، همچنان که آمریکا در داخل محاکم کشور خود ایران را به دلایل متفاوت در محاکم خود محکوم کرد؛ لذا اولین کاری که وکلا و نظام حقوقی ایران باید انجام دهد گرفتن رای علیه آمریکا در دادگاه داخلی کشور است.

وی افزود: موضوع دیگر این است به دلیل اینکه محل وقوع جرم در عراق بوده باید در آنجا اقامه دعوا شود و دولت عراق باید بپذیرد تا این پرونده در آنجا باز شود و اقدام تروریستی آمریکا در آنجا محکوم شود و خسارت ناشی از این اقدام تروریستی مورد پیگیری قرار گیرد.

ابراهیمی در ادامه اظهار کرد: در محاکم بین المللی طبیعتا باید بررسی شود که چه محکمه‌ای برای ورود به این پرونده مناسب است و بررسی اخذ صلاحیت ورود به این پرونده بین المللی مطرح است و در ادامه مباحث ماهوی طرح دعوا علیه دولت آمریکا مطرح است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

این حقوقدان حوزه بین الملل در ادامه با تاکید بر لزوم تشکیل کمیته و کارگروه حقوقی بین المللی توسط جامعه حقوقدانان و وکلای ایران جهت پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی تصریح کرد: همه روش‌های ورود به این پرونده توسط این کمیته یا کارگروه چه در سطح داخلی و چه در سطح منطقه‌ای و کشور عراق و چه در سطح بین‌المللی مطرح شود و با طرح دعاوی در مراجع صلاحیتی داخلی، منطقه‌ای و بین المللی آن اقدام حقوقی لازم انجام گیرد.

وی افزود: در کنوانسیون‌های متفاوت عملیات تروریستی محکوم است و لذا می‌توان از این کنوانسیون‌ها برای محکومیت دولت آمریکا استفاده کرد.

ابراهیمی عنوان کرد: سردار سلیمانی یک نیروی رسمی کشور است و سپاه قدس یک سپاه غیرقانونی و نامشروع نیست بلکه بخشی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که نیروی امنیتی، نظامی و دفاعی کشور محسوب می‌شود؛ مانند اینکه ارتش یک کشور را به دلیل حمایت از منافع آن کشور یک نهاد غیررسمی اعلام شود. علاوه بر این حضور سپاه قدس در منطقه و در عراق بر اساس دعوت دولت میزبان یعنی عراق است و سردار سلیمانی به طور رسمی وارد عراق می‌شد.

این حقوقدان حوزه بین الملل تاکید کرد: ترور کردن فرمانده سپاه قدس عملا اعلام جنگ به نظام دفاعی و سیستم امنیتی رسمی کشور است و به این دلیل طبیعتا بر خلاف حقوق بین الملل این اتفاق افتاده است و از طرفی طبیعتا در این گونه موارد ایران حق دفاع مشروع را برای خود دارد و به رسمیت می‌شناسد تا بر اساس منابع حقوق بین الملل به رفتار متقابل در آنجایی که به دفاع مشروع برمی گردد اقدام کند و ضروری است تا با استفاده از تمامی ظرفیت‌های موازین قانونی و استفاده از وکلای کشور برای دفاع از حقوق ملی و امنیتی کشور طرح دعوا به طرفیت دولت آمریکا در دادگاه‌های صالح داخلی ابتدائا اتفاق افتد.

وی ادامه داد: ما یک قانون صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی را داشتیم که در ماده پنج آن رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولت‌های خارجی بوده که می‌شود به آن استناد کرد و به نظر من باید در اینجا از کلیه ظرفیت‌های حقوقی داخلی کشور استفاده شود و اقدامات آمریکا نه فقط در جریان به شهادت رساندن سردار سلیمانی بلکه در همه اقدامات گذشته که از ابتدای انقلاب اسلامی ایران علیه منافع ملی و مردم ایران اقداماتی که انجام داده برای آمریکا مسئولیت حقوقی خواهد داشت.

ابراهیمی بیان کرد: استفاده از ظرفیت‌های کنوانسیون‌های بین المللی، معاهدات بین المللی و اصول حقوق بین المللی ضرورت دارد که ما اقدامات لازم را انجام دهیم؛ البته این به معنای آن نیست که نیرو‌های نظامی اقدامات خود را در جهت مقابله به مثل انجام ندهند و دولت باید از کلیه ظرفیت‌های خود علیه این اقدام تروریستی آمریکا استفاده کند.

استاد حقوق دانشگاه تهران تصریح کرد: حقوقدانان و وکلا نیز وظایف خاص خود را دارند و آمریکا برای هر اقدام غیرقانونی و نامشروع خود در نقض حاکمیت‌های کشور‌ها به حقوقدانان متوسل می‌شود و سعی می‌کند که یک وجه و توجیه مشروع برای خود پیدا کند تا بتواند افکار عمومی دنیا یا حداقل کشور خود را متقاعد کند که اقدامش قانونی و مشروع است؛ لذا ما نیز باید از ظرفیت وکلا و حقوقدانان ایرانی و منطقه در طرح و اقامه دعاوی متفاوت استفاده کنیم.

وی ادامه داد: آنچه که امروز تحت عنوان جبهه مقاومت در منطقه و دنیا شکل پیدا کرده و آن حفظ امنیت، حاکمیت و منافع داخلی کشور‌های منطقه و عدم مداخله کشور‌های تجاوزگر که در منطقه هستند، جبهه مقاومت و حرکت‌های مقاومت در مقابل تروریست‌های داخلی و بین المللی یک جبهه مشروع است و مبانی حقوق بین المللی دارد و باید مورد استفاده قرار گیرد.

ابراهیمی با بیان اینکه حقوق بین الملل آنی نیست که آمریکا برای آن تعریف ارائه می‌دهد، گفت: امروز حقوق بین الملل جدید در حال شکل گیری است که در این حقوق بین الملل جدید نقش ملت‌ها در تعیین سرنوشت کشور‌های خود و جبهه مقاومت پررنگ می‌شود و در این نظام جدید حقوقی که کشور‌های مستقل باید مبانی حقوق بین الملل آن‌ها گسترش پیدا کند و آن نظام حقوق بین الملل خودساخته آمریکایی‌ها که بر اساس آن هر چه آمریکا در دنیا انجام دهد حقوقی است و هر چه غیر آمریکایی در مقابل اقدامات خصمانه آمریکا انجام دهد غیر حقوقی و نامشروع است باید تغییر پیدا کند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: حاج قاسم سلیمانی نظام حقوقی حقوق بین الملل سردار سلیمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۶۴۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: امروز در غرب شاهد تقابل آشکار جریان شرافت در مقابل شرارت هستیم

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز یکشنبه در جلسه هیئت دولت، ضمن اظهار تاسف عمیق نسبت به آنچه در روزهای اخیر در محیط‌های دانشگاهی آمریکا و برخی کشورهای غربی رخ داده است، شکسته شدن حرمت دانشجو، استاد، دانشگاه و مراکز علمی، پژوهشی و تحقیقاتی، قانون، آزادی بیان، آزادی قلم و دفاع از حقوق انسان را فجایعی توصیف کرد که چهره حقیقی تمدن غرب را برای جهانیان آشکار و حقانیت مواضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر دورغ بودن ادعاهای غرب درباره دفاع از حقوق بشر و آزادی را اثبات کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه غربی‌ها با پنهان کردن چهره استبدادی و ضد حقوق بشری خود پشت شعارهای فریبنده، خود را مدافع این ارزش‌ها جا زده بودند، افزود: رخدادهای غزه پرده‌ از این چهره غربی‌ها کنار زد و امروز شاهد تقابل جریان شرافت ِقشر آگاه و فهیم دانشجویی با جریان شرارتِ سرمداران متجاوز و متجاسر به قانون،‌ حقوق و آزادی‌های انسانی غرب هستیم و باور داریم این حضور و ایستادگی آگاهانه دانشجویان آمریکایی و غربی روشنگری و بازدارندگی موثری در برابر جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت‌های آمریکا خواهد داشت.

رئیسی با اشاره به رویکردهای حمایتی جریان علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از حرکت‌های ضد صهیونیستی ابراز امیدواری کرد: رسیدن پیام همبستگی و حمایت دانشجویان و اساتید کشورمان از حرکت اخیر دانشجویان و اساتید آمریکایی و غربی، آنها را در احقاق حقوق ملت مظلوم و مقتدر فلسطین استوارتر می‌کند.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با جامعه معلمان را بسیار روشنگرانه و چراغ راه دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت کشور توصیف و تاکید کرد: عمل به این رهنمودها جریان تعلیم و تربیت کشور را روز به روز به جایگاه شایسته خود نزدیک‌تر خواهد کرد، لذا تکلیف همه دست‌اندرکاران آموزش و پرورش برای تحقق این رهنمودها مضاعف است.

در جلسه امروز هیئت دولت وزیر نفت در گزارشی از فعالیت‌های پالایشگاه آبادان، با اشاره به اینکه در سال 1394 وزیر نفت وقت با اعلام زیان‌ده بودن این پالایشگاه گفته بود، دولت حاضر است آن را رایگان واگذار کند، خاطرنشان کرد: با اقداماتی که در دولت مردمی با تکیه بر توان سازندگان، متخصصان و پیمانکاران داخلی و به بهره‌برداری رساندن فاز دوم این پالایشگاه انجام شد، پالایشگاه آبادان امروز یکی از سود ده‌ترین واحدهای تولیدی است که سال گذشته 12 همت سودآوری داشته است.

مهندس اوجی با اشاره به رسیدن تولید بنزین در این پالایشگاه از 8 میلیون لیتر در روز در ابتدای دولت مردمی به 15 میلیون لیتر، تولید گازوئیل از روزانه 15 میلیون لیتر به 19 میلیون لیتر و کسب رتبه نخست صادرات در بورس کالا و انرژی در سال گذشته گفت: تا 2 ماه آینده واحد هیدروکراکر این پالایشگاه نیز به بهره‌برداری خواهد رسید و مابه‌ازای ارزی تولید گازوئیل یورو 5 آن 3 میلیون یورو دیگر افزایش خواهد یافت.

وزیر نفت همچنین با اشاره افزایش 210 هزار بشکه‌ای تولیدات و تامین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی تبریز، شازند، بندرامام، بوعلی و رازی، افزود: در طول فعالیت دولت مردمی تعداد محصولات تولیدی این پالایشگاه از 21 محصول در سال 1400 به 34 محصول رسیده و با اقدامات انجام شده فقط در سال گذشته 1300 فرصت شغلی ثابت و غیرثابت در این مجتمع ایجاد شده که امسال نیز 600 نفر به نیروهای شاغل در پالایشگاه اضافه و حداقل هزار نفر نیز در پیمانکاری‌های توسعه فاز 3 آن مشغول فعالیت خواهند شد.

در ادامه جلسه امروز رئیس کل بانک مرکزی نیز با اعلام این خبر که بر اساس گزارش‌های تهیه شده نرخ رشد نقدینگی که تا پایان اسفند سال گذشته به 24 درصد کاهش یافته بود، در فروردین به 23 درصد رسیده است، اظهار داشت: بر اساس این گزارش نرخ رشد پول نیز که سال گذشته 33 درصد بود، تا 16 فروردین امسال به 16 درصد کاهش یافته است.

دکتر فرزین در توضیح این گزارش افزود: رشد پول معیار مهمی برای انتظارات تورمی است و کاهش نرخ رشد آن نشانگر کاهش انتظارات تورمی است. همچنین در فروردین امسال میزان دارایی‌های ارزی کشور حدود 200 میلیون دلار افزایش یافته که به معنای تراز مثبت 200 میلیون دلاری خرید دارایی‌ها ارزی نسبت به فروش آن است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رئیسی: امروز در غرب شاهد تقابل آشکار جریان شرافت در مقابل شرارت هستیم
  • فرمانداری ویژه شهرستان‌های یزد و میبد در حال پیگیری است
  • رئیسی: تقابل آشکار جریان شرافت و شرارت در غرب
  • امروز در غرب شاهد تقابل آشکار جریان شرافت در مقابل شرارت هستیم
  • زمان بازنگری اساسی در تعریف حقوق بین‌الملل
  • هم‌اینک دنیا فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل دارای حقوق‌ بین‌الملل به رسمیت می‌شناسد
  • مجامع بین‌المللی برای توقف سرکوب دانشجویان آمریکایی ورود کنند
  • تشکیل سالانه ۶۰ هزار پرونده قضایی در وزارت نیرو
  • دولت ترینیداد و توباگو کشور فلسطین را به رسمیت شناخت
  • آیا در دادگاه لاهه عزمی برای محکومیت نتانیاهوی جنگ‌طلب وجود دارد؟