Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: بیش از 65 درصد از مصارف آب استان را منابع آب زیرزمینی تامین می‌کند و ناپایداری این منابع از منظر کمیت و کیفیت، معضلات جدی را برای این منابع ارزشمند و حیاتی رقم می‌زند.

عرفان مومن‌پور امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در سنندج به موضوع کمبود آب و لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب پرداخت و اظهار کرد: استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی می‌تواند زمینه‌های مثبتی را در شکل‌دهی به عملکرد متناسب در حوزه‌های احیاء وتعادل بخشی آب‌های زیرزمینی به بار آورد و جامعه را به سوی صرفه‌جویی سوق دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه ترویج فرهنگ مدیریت مصرف و صرفه‌جویی آب مستلزم کار فرهنگی است، افزود: به منظور ایجاد باور ملی و افزایش آگاهی در زمینه مصرف هوشمندانه آب و رعایت کامل اصل صرفه‌جویی بیش از 100 فعالیت فرهنگی در حوزه احیاء و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی در 9 ماهه نخست سال جاری صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بحران آب‌های زیرزمینی در حال گسترش است، خاطرنشان کرد: اقدامات فرهنگی نظیر برگزاری کارگاه‌های آموزشی گسترش سواد آبی، اجرای طرح‌های داناب و انسان و محیط زیست، انعقاد تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش و سازمان تبلیغات اسلامی، تولید محتوای آموزشی، تهیه و توزیع اقلام فرهنگی و غیره در راستای مدیریت مصرف آب در حوزه طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی، انجام گرفته است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: بیش از 65 درصد از مصارف آب استان را منابع آب زیرزمینی تامین می‌کند و ناپایداری این منابع از منظر کمیت و کیفیت، معضلات جدی را برای این منابع ارزشمند و حیاتی رقم می‌زند.

مومن‌پور اضافه کرد: اگر این میزان برداشت از منابع آبی تداوم داشته باشد باید در آینده تبعات اجتماعی و زیست محیطی قابل توجهی را شاهد باشیم.

وی ضمن اشاره به اینکه بی‌شک گام نخست مدیریت بحران، پذیرش آن است، اعلام کرد: طرح احیا و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی  در استان کردستان با 11 پروژه تعریف شد که با اقدامات عملی و هم‌افزایی بخش‌های مرتبط با حفظ و نگهداری از منابع آب، پنجره جدیدی را برای حرکتی گسترده در بازگرداندن پایداری و تعادل بخشی به این منابع گشوده است.

تصویب 200 مصوبه در جلسات حفاظت از منابع آب کردستان

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان همچنین از تصویب بالغ بر 200 مصوبه در جلسات شورای حفاظت از منابع آب استان برگزار شده در سال‌جاری خبر داد، افزود: لزوم انجام کارهای ترویجی در راستای اصلاح الگوی کشت مناسب و کم آب بر و همچنین اصلاح روش‌های آبیاری و حذف روش‌های سنتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مومن‌پور بیان کرد: در این راستا 43 جلسه شورای حفاظت از منابع آب در 9 ماهه نخست سال جاری در استان برگزار شد که با تصویب بالغ بر 200  مصوبه در جلسات این شورا، ان‌شاءالله بزودی شاهد تغییرات چشمگیری در حفاظت از منابع آب استان خواهیم بود.

وی ترویج سبک‌های آبیاری تحت فشار و ارتقای راندمان توزیع و انتقال آب برای افزایش تولید محصولات کشاورزی را یکی از وظایف این شورا دانست و عنوان کرد: هماهنگی و برنامه‌ریزی برای بالا بردن سطح آگاهی همگانی از وضعیت منابع آبی و خطرات ناشی از حفاری‌های غیرمجاز و اضافه برداشت از آبهای زیرزمینی و همچنین راههای مقابله با آثار خشکسالی و جلوگیری از هدر رفت آب از دیگر وظایف تعریف شده شورای حفاظت منابع آب در استان است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان،  اذعان داشت: ایجاد هماهنگی بین ادارات بویژه مراجع قضایی وانتظامی توسط این شورا، به منظور صیانت و حراست از منابع آبی استان در حیطه وظایف این شورا بوده که بسیار حائز اهمیت است.

انتهای پیام/2330/72

منبع: فارس

کلیدواژه: آب زیرزمینی آب کردستان عرفان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۶۶۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه شمالی خلع ید شد

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس پوریانی از خلع ید بیش از ۳۳ هزار متر مربع از اراضی ملی شهرستان سوادکوه شمالی و بازگشت به بیت المال خبر داد و افزود: در راستای حفظ حقوق بیت المال و انفال عمومی خصوصاً منابع طبیعی، با پیگیری‌های مستمر دادگستری حوزه قضائی و همکاری یگان حفاظت اداره منابع طبیعی شهرستان سوادکوه شمالی، در راستای تبصره ذیل ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور، ۳۳ هزار و ۶۷۵ متر مربع از اراضی ملی تصرف شده توسط متجاوزین خلع ید و به بیت المال بازگشت.

وی با بیان اینکه طبیعت ارزشمند شمال کشور و مواهب خدادادی استان مازندران نیازمند توجه ویژه است، تصریح کرد: حفاظت از منابع طبیعی، انفال، اراضی دولتی و ملی، وظیفه‌ای شرعی و قانونی است و باید این ثروت خدادادی ارزشمند برای نسل‌های بعدی حفظ شود.

پوریانی خاطرنشان کرد: برخورد دستگاه قضائی با متعرضین به منابع طبیعی و اراضی ملی، قاطع و بازدارنده خواهد بود.

کد خبر 6094856

دیگر خبرها

  • هفت کشور جهان تمام برق مورد نیاز را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کنند
  • خلع ید ۳۳ هزار متر مربع اراضی سوادکوه شمالی
  • ۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه خلع ید شد
  • ۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه شمالی خلع ید شد
  • بیش از ۳۳ هزار متر مربع از اراضی ملی سوادکوه شمالی خلع ید شد
  • پرداخت تسهیلات ۸ هزار پرونده طرح نهضت ملی مسکن قم
  • تسهیلات ۸ هزار پرونده طرح نهضت ملی مسکن قم پرداخت شده است
  • لزوم شفاف سازی در منابع و مصارف بودجه
  • پیشنهادات دیوان محاسبات برای اصلاح نظام بودجه‌‌ریزی کشور
  • مجهز شدن ۳۰ درصد چاه‌های لرستان به دستگاه کنترل هوشمند