Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد خانی گفت: طرح پایش بیماری‌های ویروسی آبزیان در سطح مزارع تکثیر و پرورش قزل آلای استان لرستان اجرایی می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد، «زینب محمدخانی» افزود: مرحله نخست طرح پایش بیماری‌های ویروسی آبزیان در سطح مزارع تکثیر و پرورش قزل آلای استان اجرا شد.

 

مدیرکل دامپزشکی لرستان افزود: بیماریهای "وی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اچ. اس" ، "آی. اچ. ان" و "آی. پی. ان" که نمونه‌هایی از آنها برای تشخیص و پایش به آزمایشگاه مرجع  فرستاده ‌شد از مهم‌ترین بیماری‌های ویروسی ماهیان سردآبی است و در صورت انتشار، خسارت های غیر قابل جبرانی در پی خواهند داشت.


محمد خانی اظهار داشت: تعیین میزان شیوع بیماری در مزارع، دستیابی به اطلاعات لازم برای اجرای برنامه های پیشگیری از بروز بیماری، پیشگیری از گسترش بیماری و ارتقاء وضعیت بهداشتی و شرایط امنیت زیستی مراکز تکثیر و پرورش ماهیان سردابی به منظور  تضمین سلامت ماهیان پرورشی قزل‌آلا از جمله اهداف این طرح است.


وی تصریح کرد: در این طرح ۵۱ مرکز پرورشی و ۱۶ مزرعه  تکثیر ماهیان قزل آلا در استان در قالب مراقبت ( نمونه برداری )  و تعداد ۱۲۶ مزرعه پرورشی در قالب پایش( بازدید و بررسی بالینی و کالبد گشایی) در شهرستان های ازنا،  الیگودرز، بروجرد، پلدختر چگنی، خرم آباد، دلفان،  دورود و سلسله بازدید شد و  هزینه های مربوط به این طرح برای مراکز تکثیر و پرورش آبزیان استان رایگان بوده است.

 

محمدخانی گفت: در راستای اجرای طرح کارشناسان دامپزشکی استان با مراجعه به مزارع فعال سردآبی شهرستان ها و نمونه گیری از استخرها و تکمیل پرسشنامه های مربوطه، جزئیات عملیات پایش را در سامانه اطلاعات جغرافیایی سازمان دامپزشکی کشور ثبت کردند.

 

مدیرکل دامپزشکی لرستان اظهار کرد: فاز دوم این طرح در اسفند ماه سالجاری با توجه به تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده اجرا خواهد شد.

پایان پیام/599

منبع: شبستان

کلیدواژه: شهادت سردار سلیمانی سردار سلیمانی شهادت سردار قاسم سلیمانی سردار سلیمانی سردار حاج قاسم سلیمانی حاج قاسم سلیمانی نماز جمعه شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی شهادت خطبه های نماز جمعه بیماری های ویروسی طرح پایش سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۶۷۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است

ایسنا/لرستان مدیر کل دامپزشکی لرستان گفت: تاکنون موردی از بیماری «تب کریمه کنگو» در استان مشاهده نشده است.

مصطفی زبردست با اعلام این خبر گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه و کنگو یک بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و دام بوده که از راه‌های مختلف به انسان انتقال پیدا می.کند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان تصریح کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل بهار و تابستان و افزایش میزان زاد ولد حشرات و انگل‌های خارجی امکان انتقال بیماری از جمعیت دامی به جوامع انسانی وجود دارد.

وی افزود: این بیماری در جمعیت دامی فاقد هرگونه نشانه و علائم بالینی بوده اما در صورت بروز بیماری در انسان سبب علائم مختلف و متفاوتی خواهد شد.

زبردست از جمله راه‌های انتقال بیماری را تماس با دام آلوده، تماس با خون و ترشحات دام بیمار، کشتار غیر مجاز دام و گزش توسط کنه ناقل بیماری برشمرد و اضافه کرد: افراد در معرض خطر این بیماری چوبداران، دامداران، قصابان، سلاخان و دامپزشکان هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان از جمله راه‌های پیشگیری از شیوع این بیماری را سمپاشی بدن و جایگاه دام، مبارزه با جمعیت انگل‌های خارجی دام، رعایت پوشش شخصی و فردی در هنگام تماس با دام و ترشحات دام‌ها و همچنین نگهداری گوشت به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال اعلام کرد.

وی در پایان گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته موردی از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه و کنگو در استان گزارش نشده است.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • همایش پایش برنامه‌های سازمان ملی زمین و مسکن در شیراز برگزار شد
  •  اختصاص ۴۵ هزار هکتار زمین به طرح نهضت ملی مسکن در کشور
  • لرستان؛ فرصت تولید و تجارتِ صنعت شیلات
  • ۲ هزار قطعه ماهی زینتی از مرز مهران به عراق صادر شد
  • سیلاب عامل اصلی مرگ و میر ماهیان سد ۱۵ خرداد
  • سیلاب عامل اصلی مرگ و میر ماهیان سد ۱۵ خرداد دلیجان است
  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • دستگاه آزمایش غربالگری بیماری‌های ویروسی در قم به بهره‌برداری رسید
  • استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مهیای پرورش ماهی