Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-08@01:53:19 GMT

آتشفشان‌های فعال در سیاره زهره

تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۶۹۶۶۶

آتشفشان‌های فعال در سیاره زهره

خبرگزاری میزان- دانشمندان "انجمن تحقیقات فضایی دانشگاه‌ها" (Universities Space Research Association) اخیرا شواهدی از وجود آتشفشان‌های فعال در سیاره زهره پیدا کرده‌اند. تاریخ انتشار: 16:30 - 14 دی 1398 - کد خبر: ۵۸۳۳۶۳

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، به نقل از فیز، تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد که جریان گدازه‌های سیاره زهره بسیار جوان هستند و این به آن معناست که سیاره زهره می‌تواند آتشفشان‌های فعالی داشته باشد که این موضوع آن را تنها سیاره منظومه خورشیدی (به جز زمین) که دارای فوران آتشفشانی است، تبدیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گُدازه گونه‌ای ماگما است که بر اثر فعالیت‌های آتشفشانی به سطح زمین راه یابد. به تعریف دیگر آن بخش از ماگما که بر اثر کاهش فشار و فوران، مقدار زیادی از گاز‌های محبوس در خود را از دست داده است گدازه نامیده می‌شود.

"جاستین فیلیبرتو" (Justin Filiberto) نویسنده ارشد این مطالعه از انجمن تحقیقات فضایی دانشگاه‌ها و دانشمند موسسه "LPI" گفت: اگر واقعا آتشفشان‌های سیاره زهره فعال شده باشند مکان بسیار خوبی برای بررسی و درک بهتر فضای داخلی این سیاره خواهد بود. این موضوع سبب می‌شود تا ما مطالعات دیگری نیز انجام دهیم و بررسی کنیم که چرا سیاره زهره و زمین دارای آتشفشان‌های فعال هستند، اما این پدیده در سیاره مریخ وجود ندارد.

تصویربرداری راداری فضاپیمای "ماژلان" ناسا در اوایل دهه ۱۹۹۰ نشان داد که سیاره زهره که همسایه سیاره ما است دارای جهانی از آتشفشان‌ها و جریان‌های گدازه گسترده است. در دهه ۲۰۰۰، "مدارگرد ونوس اکسپرس" (Venus Express orbiter) آژانس فضایی اروپا با اندازه‌گیری میزان نور مادون قرمز ساطع شده از بخشی از سطح زهره (در طول شب) درک دانشمندان از آتشفشان‌های این سیاره را تاحدی افزایش داد.

بیشتر بخوانید: مروری بر عجیب‌ترین اکتشافات «سیاره مریخ»

طی این مطالعه فیلیبرتو و همکارانش جو گرم زهره را در آزمایشگاه برای بررسی چگونگی واکنش و تغییر مواد معدنی زهره به مرور زمان بررسی کردند. نتایج آزمایشات آن‌ها نشان داد که ماده معدنی اولیوین (Olivine) به سرعت با جو واکنش می‌دهد و طی چند هفته با مواد معدنی اکسید آهن - مگنتیت و هماتیت پوشانده می‌شود. نتایج جدید فیلیبرتو و همکارانش نشان داد که جریان‌های گدازه سیاره زهره بسیار جوان هستند که این موضوع نشان دهنده این امر است که سیاره زهره چند آتشفشان فعال دارد.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Science Advances" منتشر شد.

منبع:تسنیم
انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: سیاره زهره آتشفشان سیاره زهره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۶۹۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوران دود و خاکستر از کوه آتشفشان اندونزی (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: تصاویر وقوع یک فاجعه در شفت فوران آتشفشان روآنگ در اندونزی (فیلم) تایم‌لپس دیدنی از درخشش شفق قطبی بر فراز آتشفشان درحال فوران (فیلم)

دیگر خبرها

  • افزایش ۲۰۰ درصدی میزان سرمایه‌گذاری در معادن فعال آذربایجان شرقی
  • عملیات خطرناک نجات حیوانات خانگی هنگام فوران آتشفشان + فیلم
  • فهرست کاندیدا‌های مورد حمایت «رزما» اعلام شد
  • آیا ناسا نشانه‌هایی قطعی از حیات فرازمینی پیدا کرده است؟
  • فوران دود و خاکستر از کوه آتشفشان اندونزی (فیلم)
  • تصاویر لحظه فوران دود و خاکستر از کوه آتشفشان اندونزی | ویدئو
  • تصاویر آخرالزمانی از برخورد صاعقه به فوران آتشفشان در گواتمالا
  • فوران دود و خاکستر از کوه آتشفشان اندونزی + فیلم
  • بهره‌برداری از دو طرح آبی در تابستان/از ماهیت سدچمشیر دفاع میکنیم
  • قصه زهره و نوش‌آفرین خانم و نخستین مدرسه دخترانه طرشت | مکتب‌خانه‌های طرشت را زنان مدیریت می‌کردند