Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسؤول حمل‌و‌نقل هوشمند گفت: ذات حمل‌ونقل هوشمند متشکل از تخصص‌ها و رشته‌های دانشگاهی مانند برق، الکترونیک، فناوری اطلاعات، حمل‌ونقل بنابراین سازمان‌های مختلفی می‌توانند ذی‌نفع بحث حمل‌ونقل هوشمند باشند.

شهاب خدامرادی مسؤول حمل‌و‌نقل هوشمند ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره طرح‌های هوشمندسازی حمل و نقل ستاد، اظهار داشت: کاربرد هوشمندسازی در حوزه‌های مختلفی توسعه پیدا کرده و علاوه  بر سیستم‌های حمل‌ونقل در اکثر حوزه‌ها نیز باعث بالا بردن بهره‌وری و کارایی سیستم‌ها می‌شود بنابراین حمل و نقل از این قاعده مستثنی نیست و معنای آن هم استفاده از فناوری اطلاعات ارتباطات در حمل‌ونقل کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

* مزایای هوشمند‌سازی در حوزه حمل‌و‌نقل

وی درمورد مزایای هوشمندسازی در حوزه‌ حمل‌ونقل گفت: این امر منجر به کاهش ترافیک، کاهش تلفات جاده‌ای، کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت، کاهش قاچاق می‌شود که درنهایت کاهش هزینه‌های سفر و زمان سفر،  جابجایی و حمل ایمن بار و مسافر را به دنبال خواهد داشت. 

* شناسایی سازمان‌های مرتبط با حمل‌ونقل هوشمند

مسؤول حمل‌و‌نقل هوشمند ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته اظهار داشت: در این ستاد حمل‌ونقل هوشمند به دنبال این هستیم که شرکت‌ها و طرح‌هایی که مرتبط با هوشمند‌سازی حمل‌ونقل هستند را شناسایی کرده و با حمایت از این شرکت‌ها بتوانیم نقش خودمان را ایفا کنیم.

وی اضافه کرد: در قدم اول سازمان‌ها و شرکت‌هایی را که در این حوزه محصولات و خدمات قابل ارائه‌ای دارند را شناسایی و دور هم جمع کردیم  و با ترتیب دادن نشست‌هایی توانستیم راهکارهایی که برای توسعه سیستم‌ حمل‌ونقل هوشمند وجود دارد را از طریق  این نشست‌ها استخراج کنیم. خدامرادی افزود: با توجه به اینکه نقش ستاد به عنوان یک نهاد بالادستی که ذیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده و نقش بالادستی محسوب می‌‌شود و می‌تواند بین سازمان‌ها تاثیرگذاری داشته باشد لذا در قدم اول نیاز داریم تمام سازمان‌هایی که مرتبط با حمل‌و‌نقل هوشمند هستند را شناسایی کنیم؛ چرا که ذات حمل‌ونقل هوشمند متشکل از تخصص‌ها و رشته‌های دانشگاهی مانند برق، الکترونیک، فناوری اطلاعات و ارتباطات، نرم‌افزار، مخابرات، عمران، حمل‌ونقل، راه و شهرسازی است بنابراین سازمان‌های مختلفی می‌توانند ذی‌نفع بحث حمل‌ونقل هوشمند باشند. 

* وجود نقشه راه برای هوشمند‌سازی حمل‌ونقل

مسؤول حمل‌و‌نقل هوشمند ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته خاطرنشان کرد: چند طرح عمده داریم که در ستاد دنبال می‌کنیم و با توجه به نشست‌هایی که برگزار می‌شود  به این نتیجه رسیدیم که قطعاً بایستی یک نقشه راه برای هوشمند‌سازی حمل‌ونقل وجود داشته باشد و در قدم اول نیز همین بحث را در نظر گرفتیم و با همکاری‌ سازمان‌های مربوطه روی پروژه تدوین سند ملی نقشه راه هوشمندسازی حمل‌ونقل جاده‌ای کار می‌کنیم که با حضور خود سازمان‌ها و استفاده از اطلاعات قبلی و اطلاعاتی که سازمان‌ها در تدوین نقشه راه‌های دیگر انجام داده بودند درواقع یک نقشه راه جدید مبتنی بر آنها و فعالیت‌هایی که کشورهای پیشرفته انجام داده‌اند را تدوین می‌کنیم. 

خدا مرادی اضافه کرد: یکی دیگر از اولویت‌ها در این پروژه این است که نقش سازمان‌ها مشخص می‌شود و سعی کردیم طرح‌ها را  غنی‌سازیم کنیم و تا جایی که امکان دارد از موازی‌کاری‌ها پرهیز شود و با شناسایی ظرفیت‌ها هیچ ظرفیتی بدون استفاده نماند و برایمان مهم است که در راستای اولویت‌های کشور پروژه‌های اجرایی و عملیاتی را تعریف کنیم و پروژه‌‌های اجرایی را هم به موازات دنبال می‌کنیم که بتوانیم تاثیراتش را ببینیم. 

* پیاده‌سازی پروژه سامانه تماس اضطراری

وی اظهار داشت: به دنبال این هستیم که در پروژه‌های اجرایی بتوانیم با توجه به نیاز کشور به کاهش تلفات جاده‌ای کمک کنیم. در این راستا  شرکت‌ها و سازمان‌ها را شناسایی کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که اگر بتوانیم  پروژه سامانه تماس اضطراری یا ایکال را پیاده سازی کنیم که به عنوان یک پایلوت اجرا و موفقیت‌آمیز شود و بتوانیم  روی ناوگانی که شرایط برایش مهیا است نصب و اجرایی کنیم به طوری که این سامانه می‌‌آید و زمانی که تصادفی رخ دهد به صورت اتومات و خودکار محل سانحه و وضعیت را به واحد اورژانس، هلال‌احمر، امداد و نجات، پلیس و آتش‌نشانی اعلام می‌کند. 

مسؤول حمل‌و‌نقل هوشمند ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته افزود: تلاش خیلی از سازمان‌ها برای اجرایی کردن و پیاده‌سازی کامل این طرح تاثیرگذار است که در این راستا به همکاری خودروسازان، اپراتورهای مخابراتی‌، وزارت صمت، وزارت صنعت، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، پلیس، آتش‌نشان نیاز داریم تا بتوانیم طرح را به صورت کامل پیاده‌سازی کنیم اما فعلا به عنوان هدفی که مدنظر داریم طرح را به صورت پایلوت روی تعداد محدودی از ناوگان پیاده‌سازی می‌کنیم که اگر فرایند کامل بود بتوانیم بحث را گسترش دهیم. 

* حمایت‌های مادی و معنوی 

خدا مرادی در رابطه با حمایت‌هایی که از طرح‌ها صورت می‌گیرد، اظهار داشت: حمایت‌ها جنبه مادی و معنوی دارد، در بحث حمایت‌های معنوی شناسایی زیست بوم وجود دارد که بین شرکت‌ها و سازمان‌ها انجام  شد و خیلی از شرکت‌ها به راحتی توانستند با سازمان‌ها و شرکت‌هایی که قصد همکاری و ارتباط داشتند آشنا شدند و از این بابت خیلی به آنها کمک شد. 

وی گفت: ارتباطاتی بین شرکت‌ها با یکدیگر بوجود آمده و توانستند با هم  پروژه‌های مشترک انجام دهند، شاهد برگزاری نمایشگاه بودیم که در برگزاری این نمایشگاه ستاد حمل‌ونقل با همکاری صندوق  شکوفایی و نوآوری تقریبا ۷۰ درصد هزینه‌های شرکت‌ها را برای حضور در نمایشگاه‌های مرتبط پوشش دادیم و همینطور علاوه بر آن ما یک سری حمایت‌های دیگری را هم داریم که هر سال بودجه آن مصوب می‌شود به طوری که سالانه ستاد حمل‌ونقل وقتی لیست برنامه‌هایی که ستاد و بخش مربوطه مورد نظرش است را بدهد و معاونت هم آن را مصوب کند. 

مسؤول حمل‌و‌نقل هوشمند ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته گفت: بحث دیگر این است انجام دادن پروژه به چه میزان در کشور حیاتی و در سطح کلان است و  پروژه‌های دیگری را می‌توان از راه‌های دیگر به این پروژه اختصاص داد، در مجموع بحث حمایتی بستگی به این دارد که پروژه تا چه حد می‌تواند نیاز کشور و نیازهای اصلی کشور را مطرح کند به طور مثال در بحث حمل‌ونقل هوشمند جاده‌ای بحث تلفات جاده‌ای یکی از اولویت‌ها است که قطعا اگر مجری مناسب و بهره‌بردار پای کار باشند و بتوانند کار را به خوبی انجام دهند حمایت‌ها از هر طریقی برایش در نظر گرفته می‌شود. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: حمل ونقل هوشمندسازی نقشه راه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۷۵۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنوانسیون کارخدمه رانندگان (AETR) با تصویب در پاستور جهت گام آخر به بهارستان ارسال شد

تین نیوز

با مساعی کمیسون های تخصصی هیات دولت، کنوانسیون AETR (کار خدمه رانندگان) پس از تصویب در هیات وزیران به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل ونقل جا ده ای، مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی این سازمان گفت: این کنوانسیون یک توافق نامه بین المللی است که درباره شرایط حرفه ای فعالیت خدمه رانندگان حمل و نقل بین المللی اتومبیل اعمال می شود.
جواد هدایتی اظهار داشت: الحاق به کنوانسیون های مهم و کاربردی بین المللی از نظر همسان سازی با مقررات و استاندارهای جهانی زمینه ساز حضور پر قدرت ناوگان بین المللی إیرانی در منطقه بوده بنابراین همواره از اولویت های کاری سازمان بوده است.
وی افزود: ارسال کنوانسیون AETR به مجلس شورای اسلامی نشان از اراده جدی دولت جمهوری اسلامی ایران به ارتقای شرایط کاری و زندگی حرفه ای خدمه رانندگان بوده و تسریع در خاتمه تشریفات استصوابی این کنوانسیون، می تواند بهبود چشمگیری در عملکرد حمل و نقل بین المللی جاده ای و افزایش سطح ایمنی و کیفیت استاندارد خدمه رانندگان إیرانی را به همراه داشته باشد.
هدایتی خاطرنشان کرد: کنوانسیون AETR شامل مجموعه ای از قوانین و مقررات است که در مورد ساعات کاری، استراحت، حداکثر سرعت، بازرسی و نگهداری خودروها، محدودیت های سنی، و شرایط کاری خدمه رانندگان تعریف شده است. به گفته مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی این معاهده توسط مراجع عالی بین المللی ناظر بر حمل ونقل جاده ای از جمله کمیته حمل ونقل زمینی کمسیون اقتصادی اجتماعی سازمان ملل در اروپا (UNECE-ITC) و اتحادیه حمل ونقل بین المللی جا ده ای (IRU) و مجمع جهانی راه (PIARC) تهیه شده و توسط بسیاری از کشورها به عنوان یک استاندارد بین المللی اجباری در نظر گرفته می شود و عدم اجرای آن با جرائم مالی و محرومیتهای سنگین روبرو می شود.
مدیرکل دفتر ترانزیت در خاتمه یادآور شد: با تصویب و اجرای کنوانسیون حمل محمولات فسادپذیر (ATP) و نیز اخرین مراحل استصوابی کنوانسیون حمل محمولات خطرناک (ADR)، موافقتنامه کارخدمه (AETR) ناوگان جاده ای، سومین کنوانسیون عمده حمل ونقل بین المللی است که سیر مراحل تصویب آن در دولت سیزدهم در حال ثمربخشی است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • چاره‌اندیشی کوتاه مدت ترافیکی برای میدان سپاه قم
  • کمک 500 میلیارد دلاری چین به پروژه شهر هوشمند نئوم
  • توسعه و بهسازی راه‌های استان زنجان با اجرای ۷ پروژه
  • کنوانسیون کارخدمه رانندگان (AETR) با تصویب در پاستور جهت گام آخر به بهارستان ارسال شد
  • توسعه و بهسازی راه‌های استان با اجرای ۷ پروژه
  • امکان خرید بلیت نیم‌بها از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی و هوایی برای معلولان شدید
  • توسعه و بهسازی بزرگ‌راه‌های استان زنجان با اجرای ۷ پروژه
  • رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم
  • جزئیات پرداخت تسهیلات ارزی برای واردات اتوبوس
  • عجیب‌ترین رشته‌های دانشگاهی / از زامبی شناسی تا مدیریت دوشیدن شیرگاو