Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@01:15:24 GMT

گرمخانه‌ها باعث ایجاد امنیت اجتماعی هستند

تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۷۸۹۵۶

گرمخانه‌ها باعث ایجاد امنیت اجتماعی هستند

یک جامعه شناس گفت: وجود کارتن‌خوابی یا افراد بی‌خانمان دارای اعتیاد یا بیماری‌های خاص باعث ایجاد آسیب‌های اجتماعی درسطح شهرها می‌شود و به نحوی مکان‌های عمومی امنیت اجتماعی خود را از دست می‌دهد و با ایجاد گرمخانه‌ها تا حدودی امنیت اجتماعی شهرها تامین می‌شود.

مرتضی پدریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص گرمخانه‌ها، اظهار کرد: در سازمان ملل بحثی که در رابطه با فقر مطرح می‌شود این است که حکومت‌ها موظفند نیازهای اولیه افراد مانند مسکن، خوراک، پوشاک، آموزش، بهداشت و درمان را تامین کنند و به عبارت دیگر تامین این موارد جزء حقوق اولیه شهروندی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه تامین این نیازها در قانون اساسی کشور ما هم تاکید شده است، افزود: از آنجایی که نظام اجتماعی جهان سومی اگرچه پروتکل‌های جهانی را امضا می‌کند اما کمتر به این مسائل توجه و عمل می‌کند که از منظر جامعه‌شناسی حقوقی اگر نگاه کنیم حق مسلم افراد یک جامعه است که از حداقل‌های یک معیشت معمول برخوردار باشند.

این جامعه‌شناس در خصوص لزوم وجود گرمخانه‌ها، تصریح کرد: در اینکه یک جامعه باید به سمتی پیش برود که نیازمند گرمخانه باشد و حتی چند گرمخانه هم پاسخگوی نیازهای افرادی که در این چرخه زندگی قرار گرفته‌اند یک علامت سوال جدی است که چرا ساختاهای اجتماعی به گونه‌ای حرکت می‌کند که این حرکت منجر به نوعی نیازمندی و نیازسازی اجتماعی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به مشکلات جامعه ما سرمایه و اعتماد اجتماعی در آن به حداقل رسیده است، اظهار کرد: جامعه ما با توجه به مسائلی که با آن دست به گریبان است به سمتی پیش رفته که با موضوعی به نام طرد اجتماعی روبرو شویم و افرادی که دچار اعتیاد، سالمندی، بیماری یا غیره شوند از خانواده طرد شوند و نیازمند مکان‌هایی با عنوان گرمخانه باشند.

گرمخانه‌ها دارای کارکرد مثبت و منفی هستند

پدریان با اشاره به اینکه یک عده از منظر مددکاری و درمانی نیازمند چنین مکان‌هایی هستند، گفت: برای این افراد ساختارهای اجتماعی جامعه مانند شهرداری‌ها و بهزیستی باید تمهیداتی بیندیشد تا این افراد دچار آسیب کمتری شوند چرا که مشکلاتی که با آن درگیر هستند موجب آسیب به خود آنها و دیگر افراد جامعه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر سازمان‌های مربوطه برای ساماندهی افراد بی خانمان اقدام نکنند مکان‌های داخل شهرها محل اسکان آنها می‌شود، افزود: وجود کارتن‌خوابی یا افراد بی‌خانمان دارای اعتیاد یا بیماری‌های خاص باعث ایجاد آسیب‌های اجتماعی در سطح شهرها می‌شود و به نحوی مکان‌های عمومی امنیت اجتماعی خود را از دست می‌دهد چرا که به درست یا غلط نوع خوف اجتماعی در ذهن جامعه از این افراد وجود دارد و با ایجاد گرمخانه‌ها تا حدودی امنیت اجتماعی بیشتر می‌شود.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه گرمخانه‌ها دارای هر دو کارکرد مثبت و منفی است، تصریح کرد: وجود گرمخانه‌ها از نظر ایجاد امنیت اجتماعی کارکردهای مثبتی است اما گسترش گرمخانه‌ها از این منظر که با ایجاد کوچکترین تعارضی افراد احساس کنند جای امنی به نام گرمخانه وجود دارد جزء کارکردهای منفی آن است و باید مراقب بود که گسترش این نوع مکان‌ها به نوعی گریز از خانه را افزایش ندهد.

وی در خصوص دستگاه‌ها و نهادهایی که در کنترل آسیب‌های اجتماعی نقش دارد، خاطرنشان کرد: در مورد گرمخانه‌ها صرفا گروه هدف معتادان نیستند بلکه متکدیان و افراد فراری از خانه یا بی‌خانمان‌ها هم مطرح می‌شود که متولی اصلی کنترل آسیب‌دیدگان اجتماعی دستگاهی چون بهزیستی است و برای این پدیده هم بودجه‌هایی برای آنها تعریف شده است و دومین دستگاهی که موظف به ساماندهی این امور هستند شهرداری‌ها هستند و در کنار این دو نهاد مدیریت امور اجتماعی استانداری‌ها می‌توانند در این امر دو نهاد دیگر را یاری کند تا این امر کنترل شود.

کد خبر 404148

منبع: ایمنا

کلیدواژه: گرمخانه اعتیاد و مواد مخدر بی خانمان بهزیستی آسيب اجتماعي شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۷۸۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتغال ۳۴۱ مددجوی بهزیستی در واحد‌های صنعتی و خدماتی نیشابور

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره بهزیستی نیشابور گفت: تاکنون تعداد ۳۴۱ نفر از جامعه هدف سازمان به تفکیک به تعداد ۲۷۵ نفر افراد دارای معلولیت، ۱۲ نفر زنان سرپرست خانوار و ۵۴ نفر از ببهبودیافتگان در واحد‌های صنعتی و خدماتی نیشابور مشغول به کار شدند.
علی صدر  افزود: فرایند معرفی، مشاوره شغلی و حمایت مستمر توان‌یابان از این پس از طریق مرکز پشتیبانی شغلی بهیاب تحت نظارت این شهرستان و تسهیلگران شغلی پیگیری خواهد شد. 
 وی گفت: در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۵۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات از طریق اداره بهزیستی جذب و برای اشتغالزایی تعداد ۳۵۲ نفر از جامعه هدف سازمان پرداخت شد.
صدر افزود: تسهیلات کارفرمایی به کارفرمایانی که برای مددجویان اشتغال ایجاد کنند، برای هر مددجو ۱۵۰ میلیون تومان وام و تا سقف ۴ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می‌شود که در سال ۱۴۰۲ برای ایجاد اشتغال به تعداد ۱۷ نفر به ۳ کارفرما به مبلغ ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان پرداخت شده است. 
وی گفت: به منظور فراهم اوردن انگیزه ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر برای افراد تحت پوشش و ترغیب کارفرمایان برای جذب این افراد و نیز فراهم سازی اشتغال پایدار، فرایند هزینه کرد اعتبارات بیمه سهم کارفرما تاسقف ۲۰ درصد به کارفرمایان پرداخت می‌شود، که در سال ۱۴۰۲ به تعداد ۳۴۱ نفر طی سه مرحله به مبلغ ۳ میلیارد تومان پرداخت شد.

دیگر خبرها

  • بیش از ۲۶ هزار شغل در استان بوشهر ایجاد شد+ تصویر
  • علائم آلرژی فصلی را بشناسید + موادغذایی آلژی‌زاراهکار درمان خانگی
  • ارتباط ویتامین B12 با جوش و آکنه صورت
  • معتادان متجاهر بهبودیافته پاکبان می‌شوند
  • معتادان متجاهر بهبود یافته پاکبان می‌شوند
  • چرا شروع فصل بهار برای افراد آلرژی ایجاد می‌کند؟
  • اشتغال ۳۴۱ مددجوی بهزیستی در واحد‌های صنعتی و خدماتی نیشابور
  • کسانی که اعتمادبه‌نفس آن‌ها نمایشی است، این رفتارها را دارند
  • بیش از ۲ و نیم میلیون فرصت شغلی در دولت سیزدهم ایجاد شد
  • دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه