Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: بر اساس برنامه پیش‌بینی شده تا پایان آذر سامانه آبیاری نوین در هزار و ۶۱۸ هکتار انجام  گرفته و ۹۲۳ هکتار نیز در دست اجراست که باید تا پایان سال زراعی جاری اجرا شود.

مسعود خوارزمی نیا با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح‌ها ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای استان در نظر گرفته شده‌است، افزود: دشتستان، دشتی و تنگستان از جمله شهرستان‌هایی هستند که در زمینه تجهیز زمین‌های کشاورزی خود به سامانه آبیاری اقدام کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او وسعت زمین‌های آبی کشاورزی استان را بیش از ۸۶ هزار هکتار عنوان کرد و ادامه داد: تاکنون ۳۵هزار و ۲۹۷ هکتار از این زمین‌ها یعنی ۴۸ درصدشان به سامانه نوین آبیاری مجهز شده‌است که از این میزان هفت هزار هکتار باغی و ۲۸ هزار هکتار زراعی است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: شهرستان‌های دشتستان با ۱۱هزار و ۷۶۱ هکتار، دشتی ۹هزار و ۴۱۸، دیر هفت هزار و ۴۰ هکتار و تنگستان هزار و ۸۶۹ بیشترین سهمیه اجرای سامانه آبیاری تحت فشار را به خود اختصاص داده‌اند.

خوارزمی نیا، برقی کردن چاه‌های کشاورزی را از مهمترین طرح‌های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: براساس انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت بهینه سازی مصرف انرژی و شرکت توانیر قرار است در مدت سه سال ۷۵ هزار حلقه چاه کشاورزی در کشور برق‌دار شود.

او گفت: در این زمینه، سه هزار و ۶۲۱ حلقه چاه کشاورزی در استان بوشهر واجد شرایط برق‌دار شدن است که از این شمار امسال براساس هماهنگی صورت گرفته با شرکت توزیع نیروی برق استان ۳۶۹ حلقه چاه برای برقدار شدن معرفی شده‌است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر یکی از منابع آبی استان را سفره‌های زیرزمینی عنوان و بیان کرد:  ۱۳هزار و ۶۰۰ حلقه چاه کشاورزی در استان وجود دارد که از این تعداد هشت و ۱۲۲ حلقه مجاز است و هزار و ۶۰۰ حلقه از آن‌ها برق دارند و پنج هزار و ۴۷۸ حلقه غیرمجاز است.

انتهای پیام/ک

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آبیاری نوین زمین کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۸۰۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ درصد پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی مربوط به آب و خاک است

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین گردهمایی رابطین خبری مدیریت آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی در سراسر کشور به ریاست صفدر نیازی شهرکی معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در سالن جلسات این معاونت برگزار شد.

وی با بیان اینکه تغییر اقلیم یک مساله مهم در کشور است، گفت: تغییر اقلیم یک چالش بزرگ در بخش کشاورزی محسوب می‌شود که نمونه آن بارش‌های نامناسب در برخی از استان‌ها و آسیب محصولات کشاورزی است.

نیازی ادامه داد: یکی دیگر از چالش‌های ما تغییر کاربری شوری و کیفیت نامناسب خاک‌های کشور است؛ همچنین سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌های آب و خاک از دغدغه‌های این معاونت است.

وی بر انتقال بیش از پیش یافته‌های علمی به مزرعه تاکید کرد و گفت: اختلاف میزان تولید کشاورزان پیشرو تا متوسط عملکرد کشور همچنان بسیار بالا است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با هوشمندسازی آبیاری عنوان کرد: سامانه‌های آبیاری هوشمند باید جایگزین سامانه‌های فعلی شود و باید مطابق با دنیا و به روز پیش برویم.

وی افزود: خدمات فنی و مهندسی و الکترومکانیک‌ها را به ۱۹ کشور صادر می‌کنیم که شامل عراق، ارمنستان و ازبکستان می‌شود.

نیازی با بیان این که ۱۶۸ ایستگاه پمپاژ نیمه‌کاره داریم که برای تکمیل آن به ۳,۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اظهار امیدواری کرد؛ این پروژه‌ها را با مشارکت مردمی به اتمام برسانیم.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر ۸ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی با اذن مقام معظم رهبری به پروژه شبکه‌های آبیاری غرب و شمال غرب اختصاص داده شده و امسال هم به فرمان ایشان یک میلیارد دلار اختصاص خواهد یافت.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که خاک برای کشور بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: قانون خاک با آئین‌نامه ۳۱ ماده‌ای تدوین شده است، همچنین دفتر خاک باید در تمام استان‌ها تشکیل شود؛ پروژه‌های آب و خاک باید مکان‌محور شده و به سیستم GIS مجهز شود.

نیازی تاکید کرد: ۵۰ درصد پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی مربوط به آب و خاک است لذا باید در تولید محتوا قوی‌تر و پاسخ‌گوتر باشیم.

کد خبر 6098322

دیگر خبرها

  • جهاد میدانی محققان برای جهش تولید با مشارکت مردم در بوشهر اجرا شد
  • ۵۰ درصد پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی مربوط به آب و خاک است
  • امحای ۹۰ هکتار از مزارع آبیاری شده با فاضلاب در شیراز آغاز شد
  • ۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود
  • سد کنجانچم دشت مهران پرآب شد
  • سد کنجانچم دشت مهران را آبیاری می‌کند
  • یکپارچه‌سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی به سرمایه‌گذار چینی واگذار شد
  • یکپارچه سازی زمین های کشاورزی شمال با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • یکپارچه سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی شمال کشور با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی؛ گل یا پوچ